iltasyazilim
FD Üye
Termodinamik Ne Seslenmek
Fiziğin ısısal ve mekaniksel olaylar arasındaki ilişkileri inceleyen bölümü
Isının niteliğini, devimlerini ve diğer erke biçimlerine dönüşümünü inceler İki yasaya dayanır:
1Erkenin korunumu yasası (ısıyla işin eşdeğerliliği) Eş deyişle meslek bütünüyle ısı durumuna geçer
2İkinci yasa, göreli olarak soğuk bir cisimden, göreli olarak sıcak bir cisme, bu cisimlerden herhangi birinde, bir değişim olmaksızın ısının geçemeyeceğini saptar
Ne var ancak bu yasa sınırlı bir yasadır ve az sayıdaki parçacıklardan meydana gelmiş olan dizgelerde geçerli değildir (geçerlidir N) Bu yasanın genelleştirilmesi, evrenin ısıl sona erişi veya özet olarak ısıl ölüm adı bahşedilen hatalı varsayımlara yol açar Bu yasayı bütün evrene uygulayan (benzeşen deyişle genelleştiren) bilgisiz düşünürler akkor hale gelmiş durumundaki gök cisimlerinin bir gün bütün ısılarını kozmik uzaya yayacaklarını ve bunun sonucu olarak da evrenin bir donmuş cisimler yığını olacağını (çünkü defalarca bildiğimiz gibi, belirlenmiş sıcaklıktaki bir beden daha soğuk bir ortama geçmekle soğur, sıcaklığını o yeni ortama salar) ileri sürerler ve bundan da dünyanın sonu dinsel efsanesinin doğruluğu sonucunu çıkarırlar Bu, baştan sona bilimdışı bir varsayımdır; çünkü, devimin, yalnızca niceliksel olarak yok, niteliksel olarak da değil edilemez olduğunu bildiren erkenin korunumu yasasına ters düşer Devim ebedi ve ve sınırsız olarak biçimden biçime dönüşür (gökbilimin yeni bulguları, özdeğin deviminin hiçbir zaman kesilmediğini tanıtlamıştır) Devimin bir tek biçimde (benzeyen deyişle sonsuzca donmuş gövde) bulunacağını müdafaa etmek, erkenin korunumu yasasını temelinden yadsımak demektir Bir De, devimsiz özdek olamaz (eş deyişle, evren, diğer bir biçime dönüşmeyen, sonsuzca donmuş bir kozmik cisimler yığını olamaz); eş deyişle, özdek, devimin bir durumdan diğer bir duruma geçmediği bir durumda var olamaz Kimi çıkarlara göre düzenlenmiş olan bu bilimdışı varsayım, keza, Friedrich Engels kadar da çürütülmüştür (Bk Engels Dialectique de la Nature, Editions Sociales, Paris 1955, s 446) Evrenin ısıl ölümü, devimin bütün biçimlerinin, başkaca hiçbir biçime dönüşmemek üzere ısı biçimine gireceğini varsaymak demektir ama tamamen bilimdışıdır *
Fiziğin ısısal ve mekaniksel olaylar arasındaki ilişkileri inceleyen bölümü
Isının niteliğini, devimlerini ve diğer erke biçimlerine dönüşümünü inceler İki yasaya dayanır:
1Erkenin korunumu yasası (ısıyla işin eşdeğerliliği) Eş deyişle meslek bütünüyle ısı durumuna geçer
2İkinci yasa, göreli olarak soğuk bir cisimden, göreli olarak sıcak bir cisme, bu cisimlerden herhangi birinde, bir değişim olmaksızın ısının geçemeyeceğini saptar
Ne var ancak bu yasa sınırlı bir yasadır ve az sayıdaki parçacıklardan meydana gelmiş olan dizgelerde geçerli değildir (geçerlidir N) Bu yasanın genelleştirilmesi, evrenin ısıl sona erişi veya özet olarak ısıl ölüm adı bahşedilen hatalı varsayımlara yol açar Bu yasayı bütün evrene uygulayan (benzeşen deyişle genelleştiren) bilgisiz düşünürler akkor hale gelmiş durumundaki gök cisimlerinin bir gün bütün ısılarını kozmik uzaya yayacaklarını ve bunun sonucu olarak da evrenin bir donmuş cisimler yığını olacağını (çünkü defalarca bildiğimiz gibi, belirlenmiş sıcaklıktaki bir beden daha soğuk bir ortama geçmekle soğur, sıcaklığını o yeni ortama salar) ileri sürerler ve bundan da dünyanın sonu dinsel efsanesinin doğruluğu sonucunu çıkarırlar Bu, baştan sona bilimdışı bir varsayımdır; çünkü, devimin, yalnızca niceliksel olarak yok, niteliksel olarak da değil edilemez olduğunu bildiren erkenin korunumu yasasına ters düşer Devim ebedi ve ve sınırsız olarak biçimden biçime dönüşür (gökbilimin yeni bulguları, özdeğin deviminin hiçbir zaman kesilmediğini tanıtlamıştır) Devimin bir tek biçimde (benzeyen deyişle sonsuzca donmuş gövde) bulunacağını müdafaa etmek, erkenin korunumu yasasını temelinden yadsımak demektir Bir De, devimsiz özdek olamaz (eş deyişle, evren, diğer bir biçime dönüşmeyen, sonsuzca donmuş bir kozmik cisimler yığını olamaz); eş deyişle, özdek, devimin bir durumdan diğer bir duruma geçmediği bir durumda var olamaz Kimi çıkarlara göre düzenlenmiş olan bu bilimdışı varsayım, keza, Friedrich Engels kadar da çürütülmüştür (Bk Engels Dialectique de la Nature, Editions Sociales, Paris 1955, s 446) Evrenin ısıl ölümü, devimin bütün biçimlerinin, başkaca hiçbir biçime dönüşmemek üzere ısı biçimine gireceğini varsaymak demektir ama tamamen bilimdışıdır *