Tersanede Canlı Denek ve Emniyet? Canlı denek faciasının yaşandığı Tuzla’daki Gisan Tersanesi’nin interneteki sitesinde çevre ve emniyet politikaları yer alıyor Kurucusu Çanak Mehmetlakabıyla bilinen Mehmet Oyar olan Gisan’ın politikaları aralarında, Çalışanlara eğitim vermek, insan ve çevre sağlığını göz önünde bulundurmak, tersanede güvenlik konularında dağıtılmış projeler üzerinde hedeflemekuyarı çekti FILIKA kaldırma donanım testi yaparken 3 kişinin hayatını kaybettiği, Tuzla’daki Gisan Tersanesi’nin internet sitesinde çevre ve emniyet politikalarının yer aldığı dikkati çekti Sektörde Çanak Mehmetlakabıyla tanıdık Mehmet Oyar’un kurduğu Gisan Tersanesi’nın yayınladığı politikalar aralarında, Çalışanlara eğitim atamak, insan ve çevre sağlığını göz önünde bulundurmak, tersane içinde ve idari merkezlerde sağlık durumu ve emniyet konularında farklı alanlara yönlendirilmiş projeler üstünde kastetmek, çalışanların sağlığı ve güvenliği ile çevre korumasına tezgâhtar olacak araç gereç teminigibi noktalar yer alıyor Çevre yönetimi Tersane yetkilileri, internet sitesinde yönetimle ilgili merkezlerde sağlık durumu, emniyet ve çevresel konularda değişik projeler üzerinde çalışıldığına aksan yaparak şu değerlendirmede bulunuyor: Biz afiyet, emniyet ve çevrenin önemine hürmet duyarız ve onlara karşısında olan sorumluluklarımızın bilincindeyiz Lüzum denizlerimizin, gerekse çevremizin sağlığı, korunması ve temizliği için dünyada yüksek kalite ve emniyet standartları olarak kabul edilen prensipleri uygulamaktayız Çevre idare sistemlerinin uygulanmasının faydalarını bütün çalışanlarca eğitimler vererek anlaşılmasını sağlamak da esas politikalarımızdan biridir1960 yılında kuruldu Sektörde Çanak Mehmetolarak ün yapan Mehmet Oyar, 1960 yılında İstanbul Haliç bölgesinde Gisan Tersanesi’nin ilk adımını attı 1982 yılında Tuzla Tersaneler Bölgesi’ne taşınan işyeri bugüne değin Tuzla’daki tersanede 45 adet gemi yapı etti Gisan, yeni yatırımlar içinde düğmeye bastı 2007 yılı itibariyle Yalova Altınova bölgesinde 2’nci tersanenin inşaatına başlandı Yalova Altınova tersanesinde 2008 yılı içinde gemi yapı faaliyetlerine başlanılacağı belirtiliyor Avukat konuştu Gisan Gemi Inşa Sanayi ve Ticaret AŞ yetkilileri hemen şimdi bir açıklama yapmazken işyeri namına avukat Abdulkadir Yalbuz, önceki gün kısa bir izah etme yaparak şöyle konuştu: Denize bırakma esnasında botun camı kırılmış, tekne içine giren su sonucunda söz konusu üzücü durum meydana gelmiştir Ilk Önce ölüm eden personelimize Allah’tan rahmet, ailelerine baş sağlığı, yaralı işçilere de acele şifalar diliyoruz Durum adli makamlara intikal ettiğinden şu aşamada daha fazla tanımlama yapılamamaktadır Acımız büyüktürÇin’de üretiliyor 20 milyon dolara Türkiye’ye geliyor 3 kişinin hayatını kaybettiği Tuzla Gisan Tersanesi’ndeki kazada kullanılan filikanın Norveçli bir firma kadar Çin’de ürettirildiği iddiaları sektörü de harekete geçirdi Son 23 yıldır kurtarma botu ve filikaların Çin’de üretilmeye başlandığını söyleyen Türk Deniz Eğitim Vakfı (TÜDEV) Başkanı Yüksek Dağ Özalp, Türkiye’ye gemilerde kullanılmak üzere getirilen bu filikaların yüzde 98’i Çin’de yapılıyor Türkiye yılda 300 adete filika ve kurtarma botu ithal ediyor Takriben 20 milyon dolarlık bu kurtarma ekipmanları kalitesiz olduğu için Norveç başta olmak üzere çoğu Avrupa Birliği ülkelerine girişi de yasaklanıyordedi Çin’den 40 bin dolara alıyorlar AVRUPALI firmaların üretim tesislerini Çin’e kaydırdığını söyleyen sandal üreticisi Gepa’nın Üretim Müdürü Mehmet Çatal, şöyle konuştu: Adi standartlarda üretilen bir filikanın maliyeti takriben 100 bin dolar Çin malı filikalar ise sıradan 40 bin dolara satılıyor Kazada ölenler boğularak öldü Adi şartlarda bir filikanın camlarının kırılması muhtemel değil Kurşun gelse sırça kırılmaz Zıt dönmesi mümkün değil İçi su alsa bile batmaması lazım Bu nesil kazalar her zaman Çin’de üretilen filikalarda meydana geliyor Ama bizim tersanelerimiz bu ürünleri ucuz diye alıyorlarÇelik: Tuzla yükü kaldırmıyor en ince ayrıntısına kadar kapatıp terhis edelim ÇALIŞMA ve Sosyal Güvenlik Bakanı Faruk Çelik, sandal testinin uzmanlık gerektiren bir meslek olduğunu belirterek kaza ile ilgili olarak şu değerlendirmeyi yaptı: İşin özü itibariyle bakılınca filikaya konulacak işçilerin bilirkişi olması gerekiyordu Diğer bir taşeron işçisini doldurursanız bunun izahını gerçekleştirmek güçtür 19 işçinin hangi akılla filikaya konulduğunu kimse açıklayamaz Burada insanımızın ucuz bir şekilde hayatını kaybetmesine rıza göstermeyiz Belirlenmiş çözüm için mutlaka Tuzla’ya bisturi atılmalıdır Sorumlu konusunda sonucu söylememiz yanlış olur Yaptığımız tespitlerde ve değerlendirmelerde bazı kanaatlerimiz oluşmuştur Oysa bunlar kişisel ola ki de yüzeyseldir Bununla ilgili teknik raporları beklemeliyiz Organizasyon tek bir firmanın işi değil Tuzla yükü kaldırmıyor kapatılmalı yada tahliye edilmeliGisan’ın emniyet ve çevre politikası Çalışanlarımıza, hem kendi keza de çevrelerinin güvenliğini sağlamaları için eğitimlerle katkıda bulunmak Çalışanlarımızın katılımı ile faaliyet alanımızda, insan ve çevre sağlığını göz önünde tutarak ilgili bütün hukuki şartlara uygun yol almak Sağlık Durumu, emniyet ve çevre performansının sürekli gelişimini sağlayan bir idare sistemini devam ettirmek İnsan sağlığına ve çevreye minimum hasar ile niyetlenmek Atıklarımızı ayrıştırmak ve içten politikaları kullanarak atıkları eksilmek Imal kaynaklarını, baştan kullanım ve geri dönüşüm yöntemleriyle etkili uygulamak GİSBİR’in üyeleri cinayet işleyen suçlu değildir TÜRKİYE Gemi Inşa Sanayicileri Birliği (GİSBİR) Yönetim Kurulu Başkanı Murat Bayrak, açıklamasında şu görüşlere yer verdi: GİSBİR’in hiçbir üyesi canice işleyen, potansiyel suçlu değildir Hiçbir tersane sahibi bilerek ve can atarak, bir değerinde yaratan tersane emekçilerinin kaybına pervasız değildir ve olamaz da Bugüne değin Tuzla tersanelerinde meydana gelen beğenilmeyen olaylardan bütün tersane sahipleri gereken dersleri almışlar ve bunları büyük bir iyi niyetle pratiğe dökmeye çalışmaktadırlar Bunun aksini göz önünde bulundurmak ne derece hakka uygunluktur takdir kamuoyunundur 3 çalışan evladımızı kaybettiğimiz bu son şanssız kaza GİSAN Tersanesi’nin gemi üstünde çalışmasından kaynaklanmamıştır Soruşturma var, suçlu değil TUZLA Tersaneler bölgesindeki Gisan Tersanesi’nde 3 işçinin ölümüyle sonuçlanan sandal kazasının üzerinden üç gün geçti, sorumluları hálá bulunamadı, gözaltına alınan olmadı Tuzla Cumhuriyet Savcısı Yaşar Özen, şu açıklamayı yaptı: Ilk Kez filikada imalat hatası olup olmadığının belirlenmesi için araştırmacı raporu istedik İkinci olarak filikanın denize indirilmesi esnasında işverenin ve sorumluluk sahibi klas kuruluşunun ihmalinin olup olmadığını araştırıyoruz Üçüncüsü ise rampa ve gemideki teknik konularla ilgili tahlil ve bu işçilere kim filikaya binme emri vermiş onu soruşturuyoruz hurriyetcom