Tevbe ettiğimiz gunahlardan hesaba cekilecekmi?
Tevbe edilen gunahlardan dolayı hesaba cekilecek miyiz?
tevbesi kabul edilen
İnsan gecmişte yaptığı gunahından dolayı pişmanlık duyarsa mahşer gunu o gunahlardan cezalandırılır mı
Ahirette az olan gunahlardan dolayı hesaba cekilecek miyiz?
Soru
Mahşerde tovbesi kabul edilmiş olanlar ya da hasenatları ağır gelenler dunyadaki butun mahcup edici gunahlarından da gosterilerek suale cekilecek mi?
Cevap
Değerli kardeşimiz;
İnsanların gunahları sevabından az dahi olsa yine bunlardan dolayı hesaba cekileceklerdir Ancak bunların hesabında kolaylık gosterilecek ve azab cekmeyeceklerdir
Peygamberler ve bazı veli kullar mahşer meydanında sorgusuz sualsiz cennete gideceklerdir Bu dunyada gunahlarından tevbe etmiş insanlar ahirette o gunahtan dolayı hesaba cekilmeyecektir Cekilse bile sonunda affedileceklerdir
Hadisi şerifte şoyle buyrulmuştur:
Kim bir kardeşinin ayıbını orterse; Yuce Allah da onun dunya ve ahirette ayıplarını orter(Muslim, Zikr, 38; Ebu Davud, Edeb, 68; ibnu Mace Mukaddime, 17 Aynı konuda bkz: Buhari, Mezalim, 3)
Diğer bir hadiste şoyle buyrulmuştur:
Kim kardeşinin bir ayıbını orterse, sanki canlı olarak toprağa gomulerek oldurulen bir kız cocuğunu olmeden hayata dondurmuş gibi sevap alır(Ebu Davud, Edeb, 38; Nesai, Suneni Kubra; No: 7281; Ahmed, Musned, IV, 147; Hakim, Mustedrek, IV, 383; ibnu Hıbban, Sahih, No: 517; Beyhaki, Sunei Kubra, VIII, 331)
İnsan, iyilik ve kotuluğe kabiliyeti dolayısıyla varlıklar arasında en mukemmel mevkie cıkabildiği gibi, en duşuk dereceye de duşebilmektedir Boyle bir fıtratta yaratılan insanın elbette butun yaptıklarının kaydedilmesi gerekir Herşeyi muhafaza eden Cenabı Hakkın hafıziyeti, amel ve fiillerinin muhafazasını gerektirir Muhafaza edilen bu amellerin adalet terazisinde tartılması, ona gore hakkında mukafatın veya cezanın verilmesi zaruridir
İşte bu hakikata işaret eden ayeti kerimede şoyle buyurulmaktadır:
O gun amelleri tartacak terazi haktır Kimin sevapları ağır gelirse, işte onlar kurtuluşa erenlerdir Kimin de sevapları hafif gelirse, işte onlar ayetlerimizi inkar ettiklerinden dolayı kendilerini ziyana sokanlardır1
Amellerinin tartılmasında İlahi adaletin butun haşmeti ile tecelli edeceğine işaret eden, Şuphe yok ki Allah zerre kadar haksızlık etmez2 mealindeki ayeti kerimede de yine bu hakikat dile getirilmektedir
O halde kıyamette Allah insanların amellerini tartarken, iyi veya kotu oldukları hukmunu acıklarken, iyilik ve kotuluklerin ağırlığına gore yapacaktır Lemalarda Allahın haşirde buyuk mizanı ile insanların amellerini tartacağı ve iyiliklerin kotuluklere galibiyeti veya mağlubiyeti noktasında hukmedeceği meselesi yukarıda gecen ayeti kerimeye dayanmaktadır3
İtikad ile ilgili butun kitaplarımızda ahirette amellerin tartılması meselesinin hak olduğu acıkca kaydedilmektedir Fakat bu tartının mahiyetini dunyadaki olculerimizle ifade etmemiz mumkun değildir Ancak şurası muhakkaktır ki, Cenabı Hak butun insanların amellerinin muhasebesini en kısa zamanda halledip, iyilik ve kotuluklerini ortaya cıkaracaktır
Bu hususta Muhammed Ali esSabuni şoyle der: Amellerin, iyilik ve kotuluklerin bizzat tartılması akıldan uzak bir hadise değildir Modern ilimler, sıcağı, soğuğu, ruzgarı ve yağmurları olctuğu halde, sonsuz kudret sahibi olan Cenabı Hak insanların amellerini tartmaktan aciz mi olur?4
Buna rağmen, amellerin nasıl tartılacağı hususunda kesin bir şey soylememiz mumkun değildir Cunku ahiret ve Cennet ahvali bu dunyadaki olculerimizle ifade edilemez Nitekim elBidayede Mizan (tartı aleti) amellerin miktarlarını tesbite yarayan birşey olup, akıl onun mahiyetini bilmekten acizdir Dunya terazilerine benzetilmesi mumkun değildir Bu hususta nakle (Kuran ve hadisteki naslara) teslim olmak en selametli yoldur5 denmektedir
O halde Cenabı Hak amelleri mutlaka tartacaktır Keyfiyetini bilmediğimiz bir mizan ile insanların iyilik ve kotuluklerini tartacak, muhteşem adaletini tecelli ettirecektir Şayet iyilikler fazla, kotulukler az olursa o kimse ehli necat olur Tersi ise, azaba mustahak olur Fakat Allah, rahmeti ile yine affedebilir İmanı var, fakat gunahı da varsa cezasını cektikten sonra yine Cennete girer Allahın sonsuz rahmetine mazhar olur
Bununla beraber amellerin tartılmasının, hesaba cekilmenin kolay olmadığını Resulullah Efendimizin (asm) bazı hadislerinden anlamaktayız Dualarında sık sık Allahım, bana hesabımı kolaylaştır buyurduğu rivayet edilmektedir
İnsanın o gun Allahın rahmet ve mağfiretine daha cok muhtac olduğu, hesap esnasında Onun rahmetinin sonsuz genişliği olmasa, insanın zor durumda kalacağını yine hadisi şeriflerinden anlamaktayız6
Hulasa, o gun amel defterindeki her muamele en ince noktalarına kadar hakkıyla tartılıp, herkesin kar ve zarar bilancoları cıkarılıp hesapları kapanacaktır İyilikleri kotuluklerinden, karları zararlarından fazla cıkarsa o kimse kurtuluş ehli olacaktır Sevapları gunahlarından eksik cıkarsa o kimse zarara uğrayacaktır
Mumine duşen vazife, iyilikleri kotuluklerine, karları zararlarına galebe calacak şekilde ameller yapması, ona gore hesap gunune iyi hazırlanmasıdır Ve Allahım, hesabımı kolaylaştır diyerek Allaha yalvarmasıdır
1 A'raf SUresi, 8
2 Nisa SUresi, 40
3 Lem'alar, 81
4 Safvetu'ttefasir , 1:437
5 elBidaye fiusuli'ddin, 92
6 Musned, 6:48
Mehmed Paksu Meseleler ve Cozumleri 2
Selam ve dua ile
Sorularla İslamiyet
Tevbe edilen gunahlardan dolayı hesaba cekilecek miyiz?
tevbesi kabul edilen
İnsan gecmişte yaptığı gunahından dolayı pişmanlık duyarsa mahşer gunu o gunahlardan cezalandırılır mı
Ahirette az olan gunahlardan dolayı hesaba cekilecek miyiz?
Soru
Mahşerde tovbesi kabul edilmiş olanlar ya da hasenatları ağır gelenler dunyadaki butun mahcup edici gunahlarından da gosterilerek suale cekilecek mi?
Cevap
Değerli kardeşimiz;
İnsanların gunahları sevabından az dahi olsa yine bunlardan dolayı hesaba cekileceklerdir Ancak bunların hesabında kolaylık gosterilecek ve azab cekmeyeceklerdir
Peygamberler ve bazı veli kullar mahşer meydanında sorgusuz sualsiz cennete gideceklerdir Bu dunyada gunahlarından tevbe etmiş insanlar ahirette o gunahtan dolayı hesaba cekilmeyecektir Cekilse bile sonunda affedileceklerdir
Hadisi şerifte şoyle buyrulmuştur:
Kim bir kardeşinin ayıbını orterse; Yuce Allah da onun dunya ve ahirette ayıplarını orter(Muslim, Zikr, 38; Ebu Davud, Edeb, 68; ibnu Mace Mukaddime, 17 Aynı konuda bkz: Buhari, Mezalim, 3)
Diğer bir hadiste şoyle buyrulmuştur:
Kim kardeşinin bir ayıbını orterse, sanki canlı olarak toprağa gomulerek oldurulen bir kız cocuğunu olmeden hayata dondurmuş gibi sevap alır(Ebu Davud, Edeb, 38; Nesai, Suneni Kubra; No: 7281; Ahmed, Musned, IV, 147; Hakim, Mustedrek, IV, 383; ibnu Hıbban, Sahih, No: 517; Beyhaki, Sunei Kubra, VIII, 331)
İnsan, iyilik ve kotuluğe kabiliyeti dolayısıyla varlıklar arasında en mukemmel mevkie cıkabildiği gibi, en duşuk dereceye de duşebilmektedir Boyle bir fıtratta yaratılan insanın elbette butun yaptıklarının kaydedilmesi gerekir Herşeyi muhafaza eden Cenabı Hakkın hafıziyeti, amel ve fiillerinin muhafazasını gerektirir Muhafaza edilen bu amellerin adalet terazisinde tartılması, ona gore hakkında mukafatın veya cezanın verilmesi zaruridir
İşte bu hakikata işaret eden ayeti kerimede şoyle buyurulmaktadır:
O gun amelleri tartacak terazi haktır Kimin sevapları ağır gelirse, işte onlar kurtuluşa erenlerdir Kimin de sevapları hafif gelirse, işte onlar ayetlerimizi inkar ettiklerinden dolayı kendilerini ziyana sokanlardır1
Amellerinin tartılmasında İlahi adaletin butun haşmeti ile tecelli edeceğine işaret eden, Şuphe yok ki Allah zerre kadar haksızlık etmez2 mealindeki ayeti kerimede de yine bu hakikat dile getirilmektedir
O halde kıyamette Allah insanların amellerini tartarken, iyi veya kotu oldukları hukmunu acıklarken, iyilik ve kotuluklerin ağırlığına gore yapacaktır Lemalarda Allahın haşirde buyuk mizanı ile insanların amellerini tartacağı ve iyiliklerin kotuluklere galibiyeti veya mağlubiyeti noktasında hukmedeceği meselesi yukarıda gecen ayeti kerimeye dayanmaktadır3
İtikad ile ilgili butun kitaplarımızda ahirette amellerin tartılması meselesinin hak olduğu acıkca kaydedilmektedir Fakat bu tartının mahiyetini dunyadaki olculerimizle ifade etmemiz mumkun değildir Ancak şurası muhakkaktır ki, Cenabı Hak butun insanların amellerinin muhasebesini en kısa zamanda halledip, iyilik ve kotuluklerini ortaya cıkaracaktır
Bu hususta Muhammed Ali esSabuni şoyle der: Amellerin, iyilik ve kotuluklerin bizzat tartılması akıldan uzak bir hadise değildir Modern ilimler, sıcağı, soğuğu, ruzgarı ve yağmurları olctuğu halde, sonsuz kudret sahibi olan Cenabı Hak insanların amellerini tartmaktan aciz mi olur?4
Buna rağmen, amellerin nasıl tartılacağı hususunda kesin bir şey soylememiz mumkun değildir Cunku ahiret ve Cennet ahvali bu dunyadaki olculerimizle ifade edilemez Nitekim elBidayede Mizan (tartı aleti) amellerin miktarlarını tesbite yarayan birşey olup, akıl onun mahiyetini bilmekten acizdir Dunya terazilerine benzetilmesi mumkun değildir Bu hususta nakle (Kuran ve hadisteki naslara) teslim olmak en selametli yoldur5 denmektedir
O halde Cenabı Hak amelleri mutlaka tartacaktır Keyfiyetini bilmediğimiz bir mizan ile insanların iyilik ve kotuluklerini tartacak, muhteşem adaletini tecelli ettirecektir Şayet iyilikler fazla, kotulukler az olursa o kimse ehli necat olur Tersi ise, azaba mustahak olur Fakat Allah, rahmeti ile yine affedebilir İmanı var, fakat gunahı da varsa cezasını cektikten sonra yine Cennete girer Allahın sonsuz rahmetine mazhar olur
Bununla beraber amellerin tartılmasının, hesaba cekilmenin kolay olmadığını Resulullah Efendimizin (asm) bazı hadislerinden anlamaktayız Dualarında sık sık Allahım, bana hesabımı kolaylaştır buyurduğu rivayet edilmektedir
İnsanın o gun Allahın rahmet ve mağfiretine daha cok muhtac olduğu, hesap esnasında Onun rahmetinin sonsuz genişliği olmasa, insanın zor durumda kalacağını yine hadisi şeriflerinden anlamaktayız6
Hulasa, o gun amel defterindeki her muamele en ince noktalarına kadar hakkıyla tartılıp, herkesin kar ve zarar bilancoları cıkarılıp hesapları kapanacaktır İyilikleri kotuluklerinden, karları zararlarından fazla cıkarsa o kimse kurtuluş ehli olacaktır Sevapları gunahlarından eksik cıkarsa o kimse zarara uğrayacaktır
Mumine duşen vazife, iyilikleri kotuluklerine, karları zararlarına galebe calacak şekilde ameller yapması, ona gore hesap gunune iyi hazırlanmasıdır Ve Allahım, hesabımı kolaylaştır diyerek Allaha yalvarmasıdır
1 A'raf SUresi, 8
2 Nisa SUresi, 40
3 Lem'alar, 81
4 Safvetu'ttefasir , 1:437
5 elBidaye fiusuli'ddin, 92
6 Musned, 6:48
Mehmed Paksu Meseleler ve Cozumleri 2
Selam ve dua ile
Sorularla İslamiyet