iltasyazilim
FD Üye
Allah’u Teâlâ Hazretlerine vesile aramak, vesile edinmek yani tevessül ile ilgili özellikle münkirler tarafından birçok yazı kaleme alınıyor Vesile edinmeyi, vesile edrek dua etmeyi, himmet istemeyi inkar ediyor ve şirk olarak kabul ediyorlar Hatta bazıları: “Allah’ım şu iyi kulun hürmetine bana ver dersen, sanane benim o kulumdan cevabıyla karşılaşabilirsin gibi akla ziyan sözlerle iddialarını savunmaktadırlar Bu yazımızda Peygamberleri, evliyaları vesile edinmenin nakli ve akli delillerini sizlerle paylaşacağız Böylelikle münkirlerin ağızlarına mühür vururken bizimde inancımız kuvvetlenecek
Öncelikle şunu vurgulayalım ki vesile yapmak demek, vesile yapılanı ilahlaştırmak demek değildir
Mesela Fatiha Suresinde okuduğumuz “Ancak sana kulluk eder, ancak senden yardım isteriz ayeti kerimesini okuyarak “Hem Ancak Allah’tan yardım isterim diyorsun, hemde şeyhten yardım istiyorsun diyorlar Onlara sadece şu ayeti kerimeyi okumak cevap olarak yetecektir:
Cebrail (Aleyhisselam) Meryem Valideye ne demişti:
“Sana bir çocuk vereceğim (Meryem 19)
İnkarcılara sorulacak soru şu: Ayeti Kerimede sabit olduğu üzere Cebrail “Çocuk vereceğim diyor O halde Çocuğu veren kim?
Eğer derlerse ki “Çocuğu veren Cebraildir o halde kendileri şirke düşmüş demektir Yok eğer “Çocuğu veren Allah’tır, Cebrail vesiledir derlerse zaten kendi iddialarını çürütmüş olacaklardır
Dolayısıyla inkarcıların tutunmaya çalıştığı dallar çürüktür Ve bir mürid şeyhini vesile yaparken, himmet isterken verecek olanın Allah olduğunu bilir Onu vesile yapar Bu iş aslında bu kadar basittir
İkinci olarak şu hususun altını kalın bir çizgi ile çiziyoruz İnkârcıların inkârlarına delil olarak getirdiği Kur’anı Kerimdeki “Biz onlara sadece bizi Allah’a daha çok yaklaştırsınlar diye ibadet ediyoruz (Zümer Suresi 3) ve benzeri ayetler bütün Ehli Sünnet âlimlerinin tefsirlerine göre “müşrikler hakkında nazil olmuş ve bu gibi ayetlerin puta tapan, puta taparak vesile yaptığını bahane eden müşrikleri haber verdiğini beyan etmişlerdir Hiçbir Ehli Sünnet âlim, bu ayetlerin mürşitler ve veliler hakkında olduğunu beyan etmemiştir Dolayısıyla bu ayetleri tek tek yazarak cevap vermek yersizdir
VESİLE ARAYIN!
Öyle olmasaydı Allah’u Teâlâ: “Ey iman edenler! Allah’a karşı gelmekten sakının, O’na yaklaşmaya vesile arayın ve O’nun yolunda cihad edin ki kurtuluşa eresiniz (Maide 35) buyurmazdı
Yine bazı inkarcılar bu ayeti kerime işlerine gelmediği için: “Bu vesileden maksat ibadetlerdir ve insanın amelleridir demektedirler Bakın Allah’u Teâlâ başka bir ayeti kerimesinde ne buyuruyor:
“De ki: “Onu bırakıp da ilâh diye ileri sürdüklerinizi çağırın Onlar, başınızdaki sıkıntıyı ne kaldırabilirler ne de değiştirebilirler(İsra 56)
“Onların yalvardıkları bu varlıklar, “hangimiz daha yakın olacağız diye Rablerine vesile ararlar O’nun rahmetini umarlar, azabından korkarlar Çünkü Rabbinin azabı gerçekten korkunçtur (İsra 57)
Allah’u Teâlâ buyuruyor ki: taptığınız taşlar bile “hangimiz daha yakın olacağız “ diye Allaha vesile arıyor
Cansız taşların bile Allah’a yakın olmak için vesile araması bizlere vesilenin sadece ibadet ile olmadığı gösteriyor
VESİLE ARAYINIZ!
Ayeti kerimelerde de gördüğünüz üzere Allah’u Teâlâ “vesile edinmeyiemrederken cansız varlıkların bile bizlere örnek teşkil edecek derece Allah’u Teâlâ’ya yakın olmak için vesile aradıkları beyan ediliyor Dolayısıyla bu konu ayeti kerimeler ile sabit oluyor
Peki, vesile nedir? Şimdi bu soruya cevap arayalım…
Ruhul Beyan tefsirinde Maide suresi 35 Ayetin tefsiri yapılırken şöyle denmiştir:
“Bil ki, ayeti kerime, açıkça vesileye yapışmayı emretmektedir, öyleyse vesile gereklidir Çünkü Allah’u Teala’ya vuslat bir vesile ve bir vasıta ile olmaktadır Bunun için en güzel vesile ve vuslat yolu da, hakikat alimleri ve tarikat eşyhleridir
İnsanın kendi başına amel etmesi, benlik ve varlık duygusunu artırabilir Fakat peygamber ve velilerin tarif, mürşidin işareti ve nezareti (gözetimi) ile yapılan amelde, benlik duygusu bulunmaz
Böyle bir amel, talibi, Rabbul Âlemine ulaştırır Ehli Hayrın ve Salihlerin sohbetinde büyük bir şeref ve saadet vardır
Merhum Elmalılı Hamdi Yazır bu ayeti tefsir ederken diyor ki: “… Allah’u teala’ya vesile talep ediniz Boş durmayıp, mücerred iman ve havf ile iktifa etmeyip (sade bir iman ve Allah korkusu ile yetinmeyip) Allah’u Teâlâ’ya yakınlık için vesile teharri ediniz (araştırınız)
En münasip esbaba teşebbüs ile muhabbeti ilahiyye’ye şayan Allahın sevgisine layık) güzel ameller yapmaya iradenizi sarfeyleyiniz
Bütün bunlar göstermektedir ki, mü’min kendisini Allah’u Teâlâ’ya yaklaştıracak her sebepten, her vesileden ve yoldan istifade etmelidir İşte veli, şeyh ve rabıta da, müridin, Allah’u Teâlâ’ya yaklaşmak için şeyhini vesile ve sebep yapmasından başka bir şey değildir
Şeyh Huseyn Duseri (Kuddise Sirrahu) “erRametü’lhabita fi hakki’rrabıta isimli eserinde şöyle demektedir:
“Rabıta Allah’u Teala’ya ibadette huzur üzere olmaya kavuşturan vesilelere denir Vesileler ise maksatlar hükmünde (araçlar, amaçlar değerinde) dir
Tevessülün ayeti kerimeler ile sabit olduğunu anladıktan sonra tevessülün iki kısmına geçebiliriz
RESULÜLLAHIN TEVESSÜLÜ
Öncelikle Hem Peygamberi, hem de salih kimseleri vesile edinmeye delil olan bir nakil paylaşalım:
Enes Radıyallahu Anh’den den rivâyet edilmiştir ki: Halk yağmursuz kalıp kıtlığa uğradıkları zaman Ömer İbnul Hattab, (Peygamber’in amcası) Abbas İbni Abdilmuttalib’i vesîle edinerek yağmur duası yapar ve duada “Ya Allah! bizler, peygamberimizi vesîle edinerek sana niyaz ettiğimizde bize yağmur ihsan ederdin Peygamberimizin amcasını vesîle edinerek senden niyaz ediyoruz Yağmur ihsan eyle (Buhari, İstiska:3)
Hazreti Ömer gibi bir sahabe “Peygambere yakın olması hasebiyleİbni Abbas’ı vesile yapıyor Buna göre Hem Peygamberi, hem de Allahu Teala’ya ve peygamberine yakın olduğuna inandığımız kişileri vesile yapmak Hazreti Ömer (Radıyallahu Anh)ın da adetidir ve bunun önemini anlatması açısından büyük bir delildir
Hafız İbni Kesir (Rahimehullah) ın naklettiğine göre, Yemame vakıasında Müslümanların şiarı (nişanı) “Ey Muhammed! Bize yardım et sözleriydi (İbni Kesir, elBidaye ve’nNihaye:6324)
Abdurrahman ibni sa’d (Radıyallahu anh) şöyle anlatıyor:
“Bir kere Abdulalh ibni Ömer (Radıyallahu anhuma)nın ayağı uyuştu, o zaman bir adam ona: “En sevdiğin insanı an dedi O da “Ya Muhammed der demez bağlardan kurtulmuş gibi rahatladı (Buhari, elEdebü’lmüfred:438, No:993, sh:262)
Bu şekilde değişik bir rivayeti de İmamı Mücahid (Radıyallahu anh) vasıtasıyla ibni Abbas (Radıyallahu anh) yapmıştır
Bakınız bu sahabeler Peygamberimizin vefatından sonra onu vesile etmişlerdir (himmet istemişlerdir)
Şafii ulemasından Allame Şihab erRemli (Rahimehullah)’a: “Bazı insanlar zorluklarla karşılaştıklarında ‘Ya Resulallah, Ya Şeyh’ gibi nidalarla, peygamberlerden, velilerden, alimler ve Salihlerden istiğasede bulunuyor (meded dileniyor)lar, bu caiz midir? Bu zatların, vefatlarından sonra bir iğase (yardım ve destek) leri var mıdır? diye sorulduğunda, şöyle cevap vermiştir:
“Resullerin, nebilerin ve velilerin, vefatlarından sonra da yardımları vardır Çünkü Peygamberlerin mucizeleri ve velilerin kerametleri ölümlerinden sonra kesilmez
Zira birçok sağlam hadisi şeriflerde varid olduğu üzere “Peygamberler kabirlerinde diridirler, namaz kılarlar (Ebu Ya’al, El Müsned, No: 3425,6147; İbni Hacel, elmetaibulaliye, No: 3452,3269)
Dolayısıyla onların (peygamberlerin) yardım mucizelerinden sayılır Şehitler de diridirler, gündüz gözüyle aşikare kafirlerle harbettikleri açıkça görülmüştür Velilerin yardımı ise onların kerametidir (Fetave’rRemli, İbni Hacer ElHaytemi’nin ElFetave’lKübra’sının hamişi, 4382; ElFetave’lHayriyye, ibni Abidin’in elUkududdürriyye fi tenkihi’l Hamidiyyesinin hamişi, 2279280; Tehanevi, Ahkamu’l Kuran, 367; nebhani, Şevahidü’lHak, sh:113)
EVLİYANIN TEVESSÜLÜ
Yukarıda zikredilen Enes Radıyallahu Anh’den den rivâyet edilen hadise nasıldı: Halk yağmursuz kalıp kıtlığa uğ*radıkları zaman Ömer İbnul Hattab, (Peygamber’in amcası) Abbas İbni Abdilmuttalib’i vesîle edinerek yağmur duası yapar ve duada “Ya Allah! bizler, peygamberimizi vesîle edinerek sana niyaz ettiğimizde bize yağmur ihsan ederdin Peygamberimizin amcasını vesîle edinerek senden niyaz ediyoruz yağmur ihsan eyle (Buhari, İstiska:3)
Bu nakil, bize sahabelerin açıkça vesile ile dua ettiklerini gösteriyor Dolayısıyla sahabeler bile kendilerinden üstün gördükleri bir insanı vesile ederek: “yağmur ihsan eyle diye dua ediyorlardı
Buradaki önemli husus peygamberimizin amcasının bir sahabe olduğudur Yani o bir peygamber değildir Ama Hazreti Ömer gibi bir sahabe tarafından vesile yapılmaktadır
Başka bir hadisi şerifte ise:
Mus’ab ibni Sa’d (Radıyallahu anh)’den rivayet edilen: “Siz ancak zayıflarınız hürmetine yardım olunuyor ve rızıklandırılıyorsunuz (Buhari, Cihad:75 No:2739, 31061; Nesai, Cihad:43, No:3178, 6352, 645; Adurrezzak, elMusannef, No:9691, 5303)
Eğer bir şeyin hürmetine istenilmeyecek olsaydı, Allah’u Teâlâ bir şey hürmetine rızıklandırmazdı
Anlamamız açısından bir misal verelim: Bir babanın 4 tane çocuğu olsun Bu baba içlerinden en mülayim, kendisine en itaatkar olanını seviyor ve diyor ki: “Bakın, siz benim çocuklarımsınız Sizi besliyorum ama bu kardeşiniz sebebiyle sizi besliyorum Şimdi bu 3 kardeş babalarından bir şey isterse babaları belki yapacaktır o işi ama çocuklar daha garanti olsun diye ne derler: “baba, bu kardeşimizin hatrına bize şunu al derler Ve bu istekleri o çocuk hatrına daha çabuk yerine gelir Hadisi şerifi anlamamız açısından bir temsildir bu…
İbni Mes’ud (Radıyallahu anh) dan rivayet edilen bir hadisi şerifte:
“Allah, onlar sebebiyle yer halkından belaları kaldırır(Ali elMüttaki, Kenzu’l Ummal, No:34612, 12190; Ahmed İbni Hanbel, ElMüsned, No:896, 1238) hadisi şerifi de bazı insanlar sebebiyle belaların def edildiğini bildiriyor
Peki, Peygamberin hayatta olduğu zaman bile “hürmetine rızık verilen, sebebi ile belalar kaldırılan bu insanlar kim?
Bakınız Suyuti bu konuda ne buyuruyor:
“Hadisi şerifteki zayıflardan murat; Resulüllah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) zamanındaki fakir muhacirlerdir Kutup ve gavs onlardandır “Allah’ın kulları, Rahmanın kulları denirdi ki Kur’anı Kerimde de (İnsan suresi 6, Furkan suresi 63) bu tabirler mevcuttur
Zamanımızda bu zatlara “kutup, “Ğavs “Evtad, Nüceba ve “Ebdal (birler, dörtler, yediler, kırklar, üçyüzler şeklinde isimler verilmektedir (Suyuti elHavi 2455)
Hadisi şeriflerden anlaşıldığı üzere Peygamber Efendimiz zamanında bile “hürmetine insanların rızıklandırıldığı insanlar mevcuttu İnsanların rızıklanmasına ve belaların kalkmasına sebep (vesile) oluyorlardı
İşte her dönemde böyle insanlar mevcuttur
Demek ki Allah’u Teâlâ Rızıklandırmak için veya belaları kaldırmak için bazı insanları vesile kılıyor O halde bir insanın, ister “zayıfların isterse İslamı yaşamakta son derece titiz, Peygamberimize itaatte hata kabul etmeyen, ibadette ve ahlakta en üst seviyede olan, Allah katında sevildiğine inandığı insanları sebep edinerek istemesinin ne gibi bir sakıncası olabilir?
Buraya kadar özetlersek: Vesile edinmek ayet ile emredildiği gibi, sahabei kiramın da yapıştığı bir araçtır
KULLARDAN HİMMET – İMDAD İSTEMEK
Deliller son sürat devam ediyor Allah’ın izniyle, batıl yok olmaya mahkumdur…
Utbe bin Gazvan (Radıyallahu anh)’dan rivayet edilen bir hadisi şerifte, Resulüllah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) Efendimiz şöyle buyurmaktadır:
“Sizin biriniz bir şey kaybederse yahut yanında arkadaşı bulunmadığı bir yerde yardım dilerse:
‘Ey Allah’ın kulları bana yardım edin! Ey Allah’ın kulları bana imdad edin!’ Desin Çünkü Allah’ın bizim göremediğiz kulları vardır (Taberani, elMu’cemu’l Kebir, No:290, 17117; Haysemi, Mecme’u’zevaid, No: 17103, 10188)
İbni Abbas (Radıyallahu Anh)dan rivayet edilen bir Hadisi Şerifte Resulüllah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) şöyle buyurmuştur:
“Şüphesiz ki Allah’u Teâlâ’nın hafaza meleklerinin dışında yeryüzünde melekleri vardır ki, ağaç yapraklarından düşenleri yazarlar
Sizin birinize çöl arazisinde bir aksaklık isabet ederse: ‘Ey Allah’ın kulları! (Bana) yardım edin’ diye seslensin (İbni Hacer ElAskalani, Muhtasaru Zevaidi’lBezzar, No:2128, 2420)
Abdullah ibni Mes’ud (Radıyallahu anh)den rivayet edilen diğer bir hadisi şerifte, Resulüllah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) şöyle buyurmuştur:
“Sizin birinizin sahrada hayvanı kaçarsa: ‘Ey Allah’ın kulları hapsedin! Ey Alalh’ın kulları durdurun’ diye seslensin Çünkü Allah’ın yeryüzünde hazır bulunan kulları vardır ki, kısa bir zaman içinde onu tutarlar (Ebu Ya’la, ElMüsned, No:5269, 9177, İbni Hacer, elMetaibu’l Aliye, No:3375, Taberani, ElMu’cemu’l Kebir, No: 10518, 10217, Deylemi, Müsnedü’l Firdevs, No: 1311, 1330
İşte farklı rivayetlerle gelen ve aynı manayı işaret eden bu hadisi şerifler ismini dahi bilmediğiniz insanlardan himmet istemenin, meşruiyetinin açık delilleridir
Şimdi bu hadisi şerifler “Ancak sana ibadet eder, ancak senden yardım isteriz ayeti ile zıdlaşıyor mu?
Peygamberimiz doğrudan Allah’u Teala’yı işaret etmiyor da “Ey Allahın kulları durdurun buyuruyor O halde Peygamber Efendimiz de mi şirk koşuyor (haşa) Ey münkirler buna nasıl cevap vereceksiniz?
Bir deveyi bulmak için bile ismini dahi bilmediğiniz insanlardan “himmet istemeyi Resulüllah (Sallallahu Aleyhi ve sellem) tavsiye ediyor Bu da münkirlere büyük bir derstir
ALLAH’U TEALA’NIN ADETİ BÖYLEDİR
Nihayetinde bir şeyi Allah’u Tela’nın vereceğini bilerek Şeyhi vesile yapmak, himmet istemek ve aracı yaparak Allah’tan istemek yukarıda verilen ayet ve hadisi şerifler ile sabittir
Bu konuyu Allah’u Teala’nın yeryüzüne koyduğu adeti de vurgulayarak noktalayalım
Suheyb (Radıyallahu anh)’den rivayete göre Resulüllah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) Büruc Suresinde zikredilen Ashabı Uhdud kıssasındaki çocuktan bahsederken şöyle buyuruyor:
“O çocuk, körü ve alacalıyı iyi ediyor, insanları diğer hastalıklarından da tedavi ediyordu (Müslim Zühd:17, No:3005, 42299, İbni Hıbban, Sahihu İbni Hıbban, No:870, 2116)
Bakınız Resulüllah Efendimiz ne buyuruyor: “O çocuk, körü ve alacalıyı iyi ediyor Peygamber Efendimiz, yegâne şifa verenin Allah olduğunu bilmiyor mu? “Benim bildiğimi bilseydiniz az güler çok ağlardınız O, bizim bilmediklerimizi bile bildiği, Allah’u Teâlâ’yı en iyi bilen olduğu halde neden: “O çocuk, körü ve alacalıyı iyi ediyor diyor?
Çünkü o çocuk bir vesiledir…
“O çocuk iyi ediyorderken şifayı verenin o çocuk olduğu mu anlaşılıyor? Elbette hayır O çocuk, Allah’u Teâlâ’nın şifa vereceği kimselere vesile oluyor Ama Peygamber Efendimizin kullandığı cümle çok manidardır
Haydi, Ey cahil inkârcılar Yüce Peygamberi de şirk ile suçlayın…
Bakınız Mevla Teala kendisi için: “Bütün işleri o yönetiyor (Yunus 3) buyurduğu halde, başka bir ayette “İşleri yönetenler (Nazi’at 5) buyuruyor
“Ruhları Allah alır (Zümer 42) buyurduğu halde, Azrail hakkında: “Ölüm meleği sizin canlarınızı alır (Secde 11) buyurmaktadır
En açık misallerden birisi şudur:
“Allah dilediğini hidayet eder (Nur 46) buyurmuşken “Biz onları bizim emrimizle hidayet eden önderler yaptık (Enbiya 73)buyurarak hidayeti verenin aslında kendisi olduğu halde, hidayet için vesileler kıldığını belirtiyor
Cebrail (Aleyhisselam) Meryem Valideye ne demişti:
“Sana bir çocuk vereceğim (Meryem 19)
Bu misali en başta da vermiştik İnkarcılara sorulacak soru şu: Ayeti Kerimede sabit olduğu üzere Cebrail “Çocuk vereceğim diyor O halde Çocuğu veren kim?
Eğer derlerse ki “Çocuğu veren Cebraildir o halde kendileri şirke düşmüş demektir Yok eğer “Çocuğu veren Allah’tır, Cebrail vesiledir derlerse zaten kendi iddialarını çürütmüş olacaklardır
Dolayısıyla bütün bunlar vesile edinmenin, himmet istemenin, “şeyhin yardımıyla demenin caiz oluşunu ve şirk ile uzaktan yakından alakasının olmadığını delilleriyle isbat etmek demektir
İNKÂR ETMENİN SONU YOK!
Ardı arkası kesilmeyen bunca delile rağmen vesileleri inkâr etmek İNSAFTAN VE İDRAKTEN değildir Bu nedenle bunca delile rağmen tevessülü, istiane ve istiğaseyi (Allah dostlarını aracı yapmayı, himmet ve yardım istemeyi) kabul etmeyenler şu iki durumun dışında değillerdir:
Ya bu açık delilleri anlayamayacak kadar cahillerdir veya ilimleri, işin iç yüzünü kavrayamayacak kadar yüzeyseldir
Bu yüzden ey kardeş! Elin, dilin ikrar etmeye varmıyor ise bile inkâr etme Temiz ehli sünnet yolu varken Vehhabilerin yoluna sapma Allah dostlarına dil uzatma Derveşleri hakir görme
İnkar etmekle bunca delili yok sayarak hem Allah’u Teala’ya hem de Peygamberine karşı gelmiş oluyorsun…
Tevhid: Allah ve Resulünün yoluna uymaktır Asıl şirk ise o yolu inkar etmektir, reddetmektir
Öncelikle şunu vurgulayalım ki vesile yapmak demek, vesile yapılanı ilahlaştırmak demek değildir
Mesela Fatiha Suresinde okuduğumuz “Ancak sana kulluk eder, ancak senden yardım isteriz ayeti kerimesini okuyarak “Hem Ancak Allah’tan yardım isterim diyorsun, hemde şeyhten yardım istiyorsun diyorlar Onlara sadece şu ayeti kerimeyi okumak cevap olarak yetecektir:
Cebrail (Aleyhisselam) Meryem Valideye ne demişti:
“Sana bir çocuk vereceğim (Meryem 19)
İnkarcılara sorulacak soru şu: Ayeti Kerimede sabit olduğu üzere Cebrail “Çocuk vereceğim diyor O halde Çocuğu veren kim?
Eğer derlerse ki “Çocuğu veren Cebraildir o halde kendileri şirke düşmüş demektir Yok eğer “Çocuğu veren Allah’tır, Cebrail vesiledir derlerse zaten kendi iddialarını çürütmüş olacaklardır
Dolayısıyla inkarcıların tutunmaya çalıştığı dallar çürüktür Ve bir mürid şeyhini vesile yaparken, himmet isterken verecek olanın Allah olduğunu bilir Onu vesile yapar Bu iş aslında bu kadar basittir
İkinci olarak şu hususun altını kalın bir çizgi ile çiziyoruz İnkârcıların inkârlarına delil olarak getirdiği Kur’anı Kerimdeki “Biz onlara sadece bizi Allah’a daha çok yaklaştırsınlar diye ibadet ediyoruz (Zümer Suresi 3) ve benzeri ayetler bütün Ehli Sünnet âlimlerinin tefsirlerine göre “müşrikler hakkında nazil olmuş ve bu gibi ayetlerin puta tapan, puta taparak vesile yaptığını bahane eden müşrikleri haber verdiğini beyan etmişlerdir Hiçbir Ehli Sünnet âlim, bu ayetlerin mürşitler ve veliler hakkında olduğunu beyan etmemiştir Dolayısıyla bu ayetleri tek tek yazarak cevap vermek yersizdir
VESİLE ARAYIN!
Öyle olmasaydı Allah’u Teâlâ: “Ey iman edenler! Allah’a karşı gelmekten sakının, O’na yaklaşmaya vesile arayın ve O’nun yolunda cihad edin ki kurtuluşa eresiniz (Maide 35) buyurmazdı
Yine bazı inkarcılar bu ayeti kerime işlerine gelmediği için: “Bu vesileden maksat ibadetlerdir ve insanın amelleridir demektedirler Bakın Allah’u Teâlâ başka bir ayeti kerimesinde ne buyuruyor:
“De ki: “Onu bırakıp da ilâh diye ileri sürdüklerinizi çağırın Onlar, başınızdaki sıkıntıyı ne kaldırabilirler ne de değiştirebilirler(İsra 56)
“Onların yalvardıkları bu varlıklar, “hangimiz daha yakın olacağız diye Rablerine vesile ararlar O’nun rahmetini umarlar, azabından korkarlar Çünkü Rabbinin azabı gerçekten korkunçtur (İsra 57)
Allah’u Teâlâ buyuruyor ki: taptığınız taşlar bile “hangimiz daha yakın olacağız “ diye Allaha vesile arıyor
Cansız taşların bile Allah’a yakın olmak için vesile araması bizlere vesilenin sadece ibadet ile olmadığı gösteriyor
VESİLE ARAYINIZ!
Ayeti kerimelerde de gördüğünüz üzere Allah’u Teâlâ “vesile edinmeyiemrederken cansız varlıkların bile bizlere örnek teşkil edecek derece Allah’u Teâlâ’ya yakın olmak için vesile aradıkları beyan ediliyor Dolayısıyla bu konu ayeti kerimeler ile sabit oluyor
Peki, vesile nedir? Şimdi bu soruya cevap arayalım…
Ruhul Beyan tefsirinde Maide suresi 35 Ayetin tefsiri yapılırken şöyle denmiştir:
“Bil ki, ayeti kerime, açıkça vesileye yapışmayı emretmektedir, öyleyse vesile gereklidir Çünkü Allah’u Teala’ya vuslat bir vesile ve bir vasıta ile olmaktadır Bunun için en güzel vesile ve vuslat yolu da, hakikat alimleri ve tarikat eşyhleridir
İnsanın kendi başına amel etmesi, benlik ve varlık duygusunu artırabilir Fakat peygamber ve velilerin tarif, mürşidin işareti ve nezareti (gözetimi) ile yapılan amelde, benlik duygusu bulunmaz
Böyle bir amel, talibi, Rabbul Âlemine ulaştırır Ehli Hayrın ve Salihlerin sohbetinde büyük bir şeref ve saadet vardır
Merhum Elmalılı Hamdi Yazır bu ayeti tefsir ederken diyor ki: “… Allah’u teala’ya vesile talep ediniz Boş durmayıp, mücerred iman ve havf ile iktifa etmeyip (sade bir iman ve Allah korkusu ile yetinmeyip) Allah’u Teâlâ’ya yakınlık için vesile teharri ediniz (araştırınız)
En münasip esbaba teşebbüs ile muhabbeti ilahiyye’ye şayan Allahın sevgisine layık) güzel ameller yapmaya iradenizi sarfeyleyiniz
Bütün bunlar göstermektedir ki, mü’min kendisini Allah’u Teâlâ’ya yaklaştıracak her sebepten, her vesileden ve yoldan istifade etmelidir İşte veli, şeyh ve rabıta da, müridin, Allah’u Teâlâ’ya yaklaşmak için şeyhini vesile ve sebep yapmasından başka bir şey değildir
Şeyh Huseyn Duseri (Kuddise Sirrahu) “erRametü’lhabita fi hakki’rrabıta isimli eserinde şöyle demektedir:
“Rabıta Allah’u Teala’ya ibadette huzur üzere olmaya kavuşturan vesilelere denir Vesileler ise maksatlar hükmünde (araçlar, amaçlar değerinde) dir
Tevessülün ayeti kerimeler ile sabit olduğunu anladıktan sonra tevessülün iki kısmına geçebiliriz
RESULÜLLAHIN TEVESSÜLÜ
Öncelikle Hem Peygamberi, hem de salih kimseleri vesile edinmeye delil olan bir nakil paylaşalım:
Enes Radıyallahu Anh’den den rivâyet edilmiştir ki: Halk yağmursuz kalıp kıtlığa uğradıkları zaman Ömer İbnul Hattab, (Peygamber’in amcası) Abbas İbni Abdilmuttalib’i vesîle edinerek yağmur duası yapar ve duada “Ya Allah! bizler, peygamberimizi vesîle edinerek sana niyaz ettiğimizde bize yağmur ihsan ederdin Peygamberimizin amcasını vesîle edinerek senden niyaz ediyoruz Yağmur ihsan eyle (Buhari, İstiska:3)
Hazreti Ömer gibi bir sahabe “Peygambere yakın olması hasebiyleİbni Abbas’ı vesile yapıyor Buna göre Hem Peygamberi, hem de Allahu Teala’ya ve peygamberine yakın olduğuna inandığımız kişileri vesile yapmak Hazreti Ömer (Radıyallahu Anh)ın da adetidir ve bunun önemini anlatması açısından büyük bir delildir
Hafız İbni Kesir (Rahimehullah) ın naklettiğine göre, Yemame vakıasında Müslümanların şiarı (nişanı) “Ey Muhammed! Bize yardım et sözleriydi (İbni Kesir, elBidaye ve’nNihaye:6324)
Abdurrahman ibni sa’d (Radıyallahu anh) şöyle anlatıyor:
“Bir kere Abdulalh ibni Ömer (Radıyallahu anhuma)nın ayağı uyuştu, o zaman bir adam ona: “En sevdiğin insanı an dedi O da “Ya Muhammed der demez bağlardan kurtulmuş gibi rahatladı (Buhari, elEdebü’lmüfred:438, No:993, sh:262)
Bu şekilde değişik bir rivayeti de İmamı Mücahid (Radıyallahu anh) vasıtasıyla ibni Abbas (Radıyallahu anh) yapmıştır
Bakınız bu sahabeler Peygamberimizin vefatından sonra onu vesile etmişlerdir (himmet istemişlerdir)
Şafii ulemasından Allame Şihab erRemli (Rahimehullah)’a: “Bazı insanlar zorluklarla karşılaştıklarında ‘Ya Resulallah, Ya Şeyh’ gibi nidalarla, peygamberlerden, velilerden, alimler ve Salihlerden istiğasede bulunuyor (meded dileniyor)lar, bu caiz midir? Bu zatların, vefatlarından sonra bir iğase (yardım ve destek) leri var mıdır? diye sorulduğunda, şöyle cevap vermiştir:
“Resullerin, nebilerin ve velilerin, vefatlarından sonra da yardımları vardır Çünkü Peygamberlerin mucizeleri ve velilerin kerametleri ölümlerinden sonra kesilmez
Zira birçok sağlam hadisi şeriflerde varid olduğu üzere “Peygamberler kabirlerinde diridirler, namaz kılarlar (Ebu Ya’al, El Müsned, No: 3425,6147; İbni Hacel, elmetaibulaliye, No: 3452,3269)
Dolayısıyla onların (peygamberlerin) yardım mucizelerinden sayılır Şehitler de diridirler, gündüz gözüyle aşikare kafirlerle harbettikleri açıkça görülmüştür Velilerin yardımı ise onların kerametidir (Fetave’rRemli, İbni Hacer ElHaytemi’nin ElFetave’lKübra’sının hamişi, 4382; ElFetave’lHayriyye, ibni Abidin’in elUkududdürriyye fi tenkihi’l Hamidiyyesinin hamişi, 2279280; Tehanevi, Ahkamu’l Kuran, 367; nebhani, Şevahidü’lHak, sh:113)
EVLİYANIN TEVESSÜLÜ
Yukarıda zikredilen Enes Radıyallahu Anh’den den rivâyet edilen hadise nasıldı: Halk yağmursuz kalıp kıtlığa uğ*radıkları zaman Ömer İbnul Hattab, (Peygamber’in amcası) Abbas İbni Abdilmuttalib’i vesîle edinerek yağmur duası yapar ve duada “Ya Allah! bizler, peygamberimizi vesîle edinerek sana niyaz ettiğimizde bize yağmur ihsan ederdin Peygamberimizin amcasını vesîle edinerek senden niyaz ediyoruz yağmur ihsan eyle (Buhari, İstiska:3)
Bu nakil, bize sahabelerin açıkça vesile ile dua ettiklerini gösteriyor Dolayısıyla sahabeler bile kendilerinden üstün gördükleri bir insanı vesile ederek: “yağmur ihsan eyle diye dua ediyorlardı
Buradaki önemli husus peygamberimizin amcasının bir sahabe olduğudur Yani o bir peygamber değildir Ama Hazreti Ömer gibi bir sahabe tarafından vesile yapılmaktadır
Başka bir hadisi şerifte ise:
Mus’ab ibni Sa’d (Radıyallahu anh)’den rivayet edilen: “Siz ancak zayıflarınız hürmetine yardım olunuyor ve rızıklandırılıyorsunuz (Buhari, Cihad:75 No:2739, 31061; Nesai, Cihad:43, No:3178, 6352, 645; Adurrezzak, elMusannef, No:9691, 5303)
Eğer bir şeyin hürmetine istenilmeyecek olsaydı, Allah’u Teâlâ bir şey hürmetine rızıklandırmazdı
Anlamamız açısından bir misal verelim: Bir babanın 4 tane çocuğu olsun Bu baba içlerinden en mülayim, kendisine en itaatkar olanını seviyor ve diyor ki: “Bakın, siz benim çocuklarımsınız Sizi besliyorum ama bu kardeşiniz sebebiyle sizi besliyorum Şimdi bu 3 kardeş babalarından bir şey isterse babaları belki yapacaktır o işi ama çocuklar daha garanti olsun diye ne derler: “baba, bu kardeşimizin hatrına bize şunu al derler Ve bu istekleri o çocuk hatrına daha çabuk yerine gelir Hadisi şerifi anlamamız açısından bir temsildir bu…
İbni Mes’ud (Radıyallahu anh) dan rivayet edilen bir hadisi şerifte:
“Allah, onlar sebebiyle yer halkından belaları kaldırır(Ali elMüttaki, Kenzu’l Ummal, No:34612, 12190; Ahmed İbni Hanbel, ElMüsned, No:896, 1238) hadisi şerifi de bazı insanlar sebebiyle belaların def edildiğini bildiriyor
Peki, Peygamberin hayatta olduğu zaman bile “hürmetine rızık verilen, sebebi ile belalar kaldırılan bu insanlar kim?
Bakınız Suyuti bu konuda ne buyuruyor:
“Hadisi şerifteki zayıflardan murat; Resulüllah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) zamanındaki fakir muhacirlerdir Kutup ve gavs onlardandır “Allah’ın kulları, Rahmanın kulları denirdi ki Kur’anı Kerimde de (İnsan suresi 6, Furkan suresi 63) bu tabirler mevcuttur
Zamanımızda bu zatlara “kutup, “Ğavs “Evtad, Nüceba ve “Ebdal (birler, dörtler, yediler, kırklar, üçyüzler şeklinde isimler verilmektedir (Suyuti elHavi 2455)
Hadisi şeriflerden anlaşıldığı üzere Peygamber Efendimiz zamanında bile “hürmetine insanların rızıklandırıldığı insanlar mevcuttu İnsanların rızıklanmasına ve belaların kalkmasına sebep (vesile) oluyorlardı
İşte her dönemde böyle insanlar mevcuttur
Demek ki Allah’u Teâlâ Rızıklandırmak için veya belaları kaldırmak için bazı insanları vesile kılıyor O halde bir insanın, ister “zayıfların isterse İslamı yaşamakta son derece titiz, Peygamberimize itaatte hata kabul etmeyen, ibadette ve ahlakta en üst seviyede olan, Allah katında sevildiğine inandığı insanları sebep edinerek istemesinin ne gibi bir sakıncası olabilir?
Buraya kadar özetlersek: Vesile edinmek ayet ile emredildiği gibi, sahabei kiramın da yapıştığı bir araçtır
KULLARDAN HİMMET – İMDAD İSTEMEK
Deliller son sürat devam ediyor Allah’ın izniyle, batıl yok olmaya mahkumdur…
Utbe bin Gazvan (Radıyallahu anh)’dan rivayet edilen bir hadisi şerifte, Resulüllah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) Efendimiz şöyle buyurmaktadır:
“Sizin biriniz bir şey kaybederse yahut yanında arkadaşı bulunmadığı bir yerde yardım dilerse:
‘Ey Allah’ın kulları bana yardım edin! Ey Allah’ın kulları bana imdad edin!’ Desin Çünkü Allah’ın bizim göremediğiz kulları vardır (Taberani, elMu’cemu’l Kebir, No:290, 17117; Haysemi, Mecme’u’zevaid, No: 17103, 10188)
İbni Abbas (Radıyallahu Anh)dan rivayet edilen bir Hadisi Şerifte Resulüllah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) şöyle buyurmuştur:
“Şüphesiz ki Allah’u Teâlâ’nın hafaza meleklerinin dışında yeryüzünde melekleri vardır ki, ağaç yapraklarından düşenleri yazarlar
Sizin birinize çöl arazisinde bir aksaklık isabet ederse: ‘Ey Allah’ın kulları! (Bana) yardım edin’ diye seslensin (İbni Hacer ElAskalani, Muhtasaru Zevaidi’lBezzar, No:2128, 2420)
Abdullah ibni Mes’ud (Radıyallahu anh)den rivayet edilen diğer bir hadisi şerifte, Resulüllah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) şöyle buyurmuştur:
“Sizin birinizin sahrada hayvanı kaçarsa: ‘Ey Allah’ın kulları hapsedin! Ey Alalh’ın kulları durdurun’ diye seslensin Çünkü Allah’ın yeryüzünde hazır bulunan kulları vardır ki, kısa bir zaman içinde onu tutarlar (Ebu Ya’la, ElMüsned, No:5269, 9177, İbni Hacer, elMetaibu’l Aliye, No:3375, Taberani, ElMu’cemu’l Kebir, No: 10518, 10217, Deylemi, Müsnedü’l Firdevs, No: 1311, 1330
İşte farklı rivayetlerle gelen ve aynı manayı işaret eden bu hadisi şerifler ismini dahi bilmediğiniz insanlardan himmet istemenin, meşruiyetinin açık delilleridir
Şimdi bu hadisi şerifler “Ancak sana ibadet eder, ancak senden yardım isteriz ayeti ile zıdlaşıyor mu?
Peygamberimiz doğrudan Allah’u Teala’yı işaret etmiyor da “Ey Allahın kulları durdurun buyuruyor O halde Peygamber Efendimiz de mi şirk koşuyor (haşa) Ey münkirler buna nasıl cevap vereceksiniz?
Bir deveyi bulmak için bile ismini dahi bilmediğiniz insanlardan “himmet istemeyi Resulüllah (Sallallahu Aleyhi ve sellem) tavsiye ediyor Bu da münkirlere büyük bir derstir
ALLAH’U TEALA’NIN ADETİ BÖYLEDİR
Nihayetinde bir şeyi Allah’u Tela’nın vereceğini bilerek Şeyhi vesile yapmak, himmet istemek ve aracı yaparak Allah’tan istemek yukarıda verilen ayet ve hadisi şerifler ile sabittir
Bu konuyu Allah’u Teala’nın yeryüzüne koyduğu adeti de vurgulayarak noktalayalım
Suheyb (Radıyallahu anh)’den rivayete göre Resulüllah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) Büruc Suresinde zikredilen Ashabı Uhdud kıssasındaki çocuktan bahsederken şöyle buyuruyor:
“O çocuk, körü ve alacalıyı iyi ediyor, insanları diğer hastalıklarından da tedavi ediyordu (Müslim Zühd:17, No:3005, 42299, İbni Hıbban, Sahihu İbni Hıbban, No:870, 2116)
Bakınız Resulüllah Efendimiz ne buyuruyor: “O çocuk, körü ve alacalıyı iyi ediyor Peygamber Efendimiz, yegâne şifa verenin Allah olduğunu bilmiyor mu? “Benim bildiğimi bilseydiniz az güler çok ağlardınız O, bizim bilmediklerimizi bile bildiği, Allah’u Teâlâ’yı en iyi bilen olduğu halde neden: “O çocuk, körü ve alacalıyı iyi ediyor diyor?
Çünkü o çocuk bir vesiledir…
“O çocuk iyi ediyorderken şifayı verenin o çocuk olduğu mu anlaşılıyor? Elbette hayır O çocuk, Allah’u Teâlâ’nın şifa vereceği kimselere vesile oluyor Ama Peygamber Efendimizin kullandığı cümle çok manidardır
Haydi, Ey cahil inkârcılar Yüce Peygamberi de şirk ile suçlayın…
Bakınız Mevla Teala kendisi için: “Bütün işleri o yönetiyor (Yunus 3) buyurduğu halde, başka bir ayette “İşleri yönetenler (Nazi’at 5) buyuruyor
“Ruhları Allah alır (Zümer 42) buyurduğu halde, Azrail hakkında: “Ölüm meleği sizin canlarınızı alır (Secde 11) buyurmaktadır
En açık misallerden birisi şudur:
“Allah dilediğini hidayet eder (Nur 46) buyurmuşken “Biz onları bizim emrimizle hidayet eden önderler yaptık (Enbiya 73)buyurarak hidayeti verenin aslında kendisi olduğu halde, hidayet için vesileler kıldığını belirtiyor
Cebrail (Aleyhisselam) Meryem Valideye ne demişti:
“Sana bir çocuk vereceğim (Meryem 19)
Bu misali en başta da vermiştik İnkarcılara sorulacak soru şu: Ayeti Kerimede sabit olduğu üzere Cebrail “Çocuk vereceğim diyor O halde Çocuğu veren kim?
Eğer derlerse ki “Çocuğu veren Cebraildir o halde kendileri şirke düşmüş demektir Yok eğer “Çocuğu veren Allah’tır, Cebrail vesiledir derlerse zaten kendi iddialarını çürütmüş olacaklardır
Dolayısıyla bütün bunlar vesile edinmenin, himmet istemenin, “şeyhin yardımıyla demenin caiz oluşunu ve şirk ile uzaktan yakından alakasının olmadığını delilleriyle isbat etmek demektir
İNKÂR ETMENİN SONU YOK!
Ardı arkası kesilmeyen bunca delile rağmen vesileleri inkâr etmek İNSAFTAN VE İDRAKTEN değildir Bu nedenle bunca delile rağmen tevessülü, istiane ve istiğaseyi (Allah dostlarını aracı yapmayı, himmet ve yardım istemeyi) kabul etmeyenler şu iki durumun dışında değillerdir:
Ya bu açık delilleri anlayamayacak kadar cahillerdir veya ilimleri, işin iç yüzünü kavrayamayacak kadar yüzeyseldir
Bu yüzden ey kardeş! Elin, dilin ikrar etmeye varmıyor ise bile inkâr etme Temiz ehli sünnet yolu varken Vehhabilerin yoluna sapma Allah dostlarına dil uzatma Derveşleri hakir görme
İnkar etmekle bunca delili yok sayarak hem Allah’u Teala’ya hem de Peygamberine karşı gelmiş oluyorsun…
Tevhid: Allah ve Resulünün yoluna uymaktır Asıl şirk ise o yolu inkar etmektir, reddetmektir