Forumda yenilikler devam etmektedir , çalışmalara devam ettiğimiz kısa süre içerisinde güzel bir görünüme sahip olduk daha iyisi için lütfen çalışmaların bitmesini bekleyiniz. Tıkla ve Git
x

Son konular

Tevfik Fikret Dönem Ödevi

Tevfik Fikret Dönem Ödevi

iltasyazilim

FD Üye
Katılım
Ara 25, 2016
Mesajlar
0
Etkileşim
17
Puan
38
Yaş
36
F-D Coin
58
Tevfik fikretle ilgili dönev ödevi
Tevfik Fikret konulu dönem ödevi

Edebiyatimizda çok önemli bir degisimi olusturan ve Edebiyati Cedide Akimi olarak da tanıdık Serveti Fünûn hareketinin önderi sayilirSiyasal düsünce ve davranislariyla ayrıca yasadigi dönemde,ayrıca de ölümünden sonradan toplumu etkilemis bir sâirdirAsil adi Mehmet Tevfik olan Tevfik Fikret Aksaray'daki Mahmudiye Rüstiyesi'nde basladiDaha daha sonra Mektebi Sultaniye'ye(Galatasaray Lisesi)geçtiYasaminda çok önemli bir yeri olan Galatasaray Lisesi'nde Fransiz kültürü ile tanistiAyrica o dönemin önde gelen yazan ve aydinlarindan Muallim Naci,Muallim Feyzi ve Recaizâde Mahmut Ekrem bu okulda ögretmendilerFikret bu ögretmenlerinin etkisiyle siir yazmaya basladiÇok basarili bir ögrenci olan Tevfik Fikret 1888'de Galatasaray'i birincilikle bitirerek Hariciye Nezareti'nde (Disisleri Bakanligi)göreve basladiAma kisa bir süre sonradan yeterince çalismadan para aldigini düsünerek bu görevden ayrildiBu sirada Ticaret Mektebi âlisi'nde hat(güzel yazi)ve Fransizca dersleri vermekteydiTevfik Fikret 1891'de Mirsad dergisinin açtigi siir yarismasinda birinciligi kazaninca adi edebiyat çevrelerinde duyulmaya basladiBir yil sonradan Mektebi Sultani'nin birincil bölümünde Türkçe Ögretmeni olarak atandi1895'te,devletin tasarruf etme gerekçesiyle memur ayliklarinin nyüzde 10'unu kesmesi üzerine tepki olarak bu görevden ayrildi ve kendi kösesine çekildi

Mektebi Sultani'deki ögretmenligi sirasinda Tevfik fikret iki arkadasiyla birlikte ''Malûmat'' dergisini çikartmaktaydi1896'da eski ögretmeni Recaizâde Mahmut Ekrem'in önermesiyle Mal Varlığıi Fünûn dergisinin edebiyat bölümünün basina getirildiAyni yil yasaminin ardına kadar sürdürecegi Robert Koleji'nde Türkçe Ögretmenligi görevine getirildiDaha önceki siirleriyle adini duyurmus olan Tevfik Fikret Mal Varlığıi Fünûn'u kisa sürede kayda değer bir edebiyat dergisi durumuna getirdiBu derginin çevresinde Hâlid Ziya Usakligil,Cenab Sahabeddin,Mehmet Rauf,Hüsayin Cahid Yalçin gibi bir çok genç ve kabiliyetli yazar kümelenmistiFransiz edebiyatini örnek alan ve agirlikli olarak bireysel konulari isleyen bu genç yazarlar batililasma konusuna alaka duyan aydin okurlara yönelen Edebiyati Cedide Akimi'nin yayin organi durumuna geldiBu yillar ülkede IIAbdülhamid yönetiminin aydinlar üzerindeki baskiyi yogunlastirdigi dönemdiTevfik Fikret 1900'de siirlerini Rübabi Sikeste adini verdigi kitabinda topladiBirinci baskisi iki ay içinde tükenen kitap büyük alaka gördüBu arada Serveti Fünûn'da kümelenen bu genç yazarlar arasinda yavas yavas görüs ayriliklari belirmeye basladiSamipasazâde Sezai'nin de içinde bulundugu bazi yazarlar dergiden ayrildiBir vakit daha sonra derginin sahibi ile anlasmazliga düsen Tevfik Fikret Müzesi olan ,planlarini da kendisinin çizdigi ve ''Âsiyan''(Kus Yuvasi) adini verdigi evi yaptirdiEsi ve oglu Hâluk ile birlikte Âsiyan'a yerlesen Tevfik Fikret fazla az kisi ile görüsüyorduIstanbul'da elden ele dolasan ,Sis,Sabah olursaBir Ani Taahhur gibi toplumsal içerikli ve siyasal baskilara karsi çikan siirler yazmaktaydiBunlardan ''Sis'' siirini ama IIMesrutiyet'in ilanindan sonra yayimlayabildiBu dönemde yazdigi ''Tarihi Kadim'' adli siiri Tevfik Fikret'in dünya görüsünü yansitmasi açisindan öenmlidirBu siirde,en güzel ve en dogru örnek diye geçmis zamani belirten tarih anlayisiyla alay ederBu anlayisin gelecek günlerinde de geçmisin aynisi olacagi düsüncesini asiladigini öne sürerTevfik Fikret'in bu siirine abdülhamid yanlisi tutucu çevreler agir elestiriler yöneltmislerdir

Tevfik Fikret,Abdülhamid'in terör ve baskisina son vererek ülkeye serbest getirecegine inandigi ittihat ve Terakki Cemiyeti'ni desteklemekteydi1908'de IIMesrutiyet'in ilanini çosku ile karsilayan Fikret çekildigi kabugundan çiktiEski arkadaslariyla barisarak düsünce alaninda yeni bir atilima girismeye çalistiBu dogrultuda Hüsayin Cahid ve Hüseyin Kâzim Kadri ile birlikte Tanin gazetesini çikarmaya basladiAma yazi isleri müdürlügünü üstlendigi bu gazetede ittihat ve Terakki yönetimi onun maarif naziri (egitim bakani)olmasini istiyorduFikret bu istegi geri çevirdiAma Mektebi Sultani müdürlügünü kabul ettiLisenin 1905'te yanan binasini onartarak okula çagdas bir anlayisa sahip yepyeni bir kisilik kazandirdiAma 31 Mart Olayi'nin ardindan görevinden istifa ettiDaha daha sonra her tarafta döndügü bu görevden sekiz ay daha sonra kesinkes ayrildi ve Âsiyan'a çekilerek yalnizca Robert Koleji'ndeki ögretmenligini sürdürdüArtik Ittihat ve Terakki yönetimine karsi da tavir almisti''Hani Yagma'',''Sancaki Serif Huzurunda ''gibi siirlerinde yeni yönetimi agir bir biçimde elestirmekteydiMeclisin 1912'de kapatilmasini 1878'de IIAbdulhamid tarafindan kapatilmasina benzeterek ''Doksan Bese Dogru''adli siirini yazdiBu kere de Ittihat ve Terakki 'nin fedaileri onu izlemeye basladiO yillarda seker hastasi oldugu saptanan Tevfik Fikret tedaviye yanasmayinca öldü

Tevfik Fikret edebiyat yasamina hikaye ve oyun denemeleriyle baslamis,fakat bu türlerde amaçlandigi basariya ulasamayacagini anlayinca kendini büsbütün siire verdiMalûmat ve Serveti Fünûn dergileri ile Tarik gazetesinde yasama,sanata ve edebiyata yaklasimini yansitan makaleler yazmissa da bu yazilar siirleri değin yük tasimazGerçek sanatsal gücünü ve kisiligini siirde bulmusturFikret'in siiri üç evreye ayrilabilecek bir gelisme çizgisi göstermistirBunlar,Mal Varlığıi Fünûn dönemine kadar süren arayis yillari ,Mal Varlığıi Fünûn dönemi ,IIMesrutiyet öncesi ve sonrasi olarak belirlenebilirTFikret siirinin ilk evresinin ürünlerinden bir bölümünü ''Eski Seyser''olağan altinda Rübabi Sikeste'nin sonuna eklemistirBunlardin disinda ,çesitli dergi ve gazetlerde yayimlanmis bir fazla siiri vardirTevfik Fikret gençlik dönemininin ilk siirlerinde sâir ögretmenleri Recaizâde Mahmut Ekrem ve Muallim Naci'nin etkisinde kalmistirMektebi Sultani'de ögrenci oldugu bu yillarda Fransiz siiriyle tanismasi da Tevfik fikret'in siiri üstünde son derece etkili olmusturFransa'daki Parnasse etkisinde kalmistirMektebi Sultani'de ögrenci oldugu bu yillarda Fransiz siiriyle tanismasi da TFikret'in siiri üzerinde son derece etkin olmusturFransa'daki parnasse hareketine bagli sâirlerden ,bilhassa François Coppe'den etkilenmistirAruz ölçüsüne bagli olan egemenligi daha birincil siirlerinden baslayarak görülmekteydiFransiz siirinin etkisiyle geleneksel siir yapimizda yaptigi degisiklerle beyit bütünlügünü kirarak dizeyi özgürlük kilmis ve aruz ölçüsünün kesin kaliplarini genisletmis ,özgür kosuga geçisin önünü açmistirSiir yasaminin ikinci evresi olan Mal Varlığıi Fünûn döneminde TFikret ustalastigi ve başat oldugu yeni siir teknigi ile yetkin siirler yazmistirBu siirlerine yeni gelisen dünya görüsü de yansimistirBu dönemde ürettigi yapitlarini topladigi Rübabi Sikeste'de ,toplumsal konularin yani sira kisisel duygu ve düsüncelerini anlatan siirlerle doga siirleri ve portreler yer almistirTevfik fikret toplumsal siirlerinde fakir ve yasam olanaklari kisitli insanlarin yasamini anlatmistir''Hasta Çocuk'',''Balikçilar''gibi birer öykü şeklinde yazilmis olan yapitlarinda aruz ölçüsünü ustalikla kullanmis,siirdeki konusmalari günlük konusmalara yaklastirmak amaciyla yenilikler gerçeklestirmistirKisisel duygu ve ve düsüncelerini anlatan siirlerinde ise çoğunlukla siyasal yönetimlerin güdümündeki yasamin çirkinligiyle uzaktan ve düssel ülkelere kaçma konularini islemistirDis dünyaya bir usta gözü ile bakabilen Fikret'in doga siirlerinde anlatim ve deyis ustaligi doga ile siir arasinda bir harmoni yaratirÖrnegin ''Yagmur''siiri cam üstüne düsen yagmur damlaciklarinin çikarttigi sesi üstüne düsen yagmur damlaciklarinin çikarttigi sesi andiran bir müzik dokusuna sahiptir''Maî Deniz'' adli siirinde ise doga ile insan arasinda ilski kurmusturFuzulî,Nedim,Recaizâde Ekrem,Abdülhak Hâmid Tarhan gibi sevdigi sairlerin portrelerini ''Avengi Betimleme ''adini verdigi siir dizesinde çizmistirTevfik Fikret'in Serveti Fünûn dönemindeki yapitlarinda ,daha sonraki dönemlerde siirinin bu evresinde ölçüye ,uyaga,sözcüklerin sesine,siirsel anlatima ağırlık vermis,yapitlarini büyük bir tizizlilikle islemistir

Tevfik Fikret'in siir yasamindaki üçüncü evreyi ''Sis''(1902) siiryle baslatabilirizBu dönem siirlerinde siyasal tabi agir basmistirBu yapitlarda mutlakiyet yönetiminin zulmüne karsi halkta uyanmaya baslayan hür ve esitlik düsüncelerinin ,baskiya kisitlamalara ve dinsel tutuculuga karsi olusan tepkinin yansimalari görülürAna hatlariyla daha önce yazdigi doga siirlerine benzer ,ama içerik olarak en varlıklı siirlerinden biri olan ''Sis''te betimlenen bir doga parçasi degil,Istanbul'durTFikret ,sevdigi lakin siyasal yönetimin bir suç ortagi gibi gördügü bu kentin ,maddi ve manevi bütün begenmedigi yanlarini büyük bir öfkeyle sergilerBu dönemdeki siirlerini Rübabi Sikeste'nin 1908'den sonraki baskisina almistirBu siirlerde yazınsal sanatlari bir süs olarak degil,duygusunu daha güçlü anlatabilmesine olanak taniyan bir araç olarak kullanimistir''Ferda'',''Hani Yagma'',''Sabahtan Olursa'',''Tarihi Kadim'' gibi siirlerinde toplumsal olusum ve degisimleri içinde duyan bir baskaldiri sâiridirNurullah Ataç'in ''Türk Edebiyati'nda onun kadar düsünceyle doymuş bir siir daha kullanmak olasi degildir''diye tanimladigi ''Tarihi Kadim''siiri Fikret'e karsi bir tepkinin olusmasina yol açmistirMehmet Akif Ersoy 1912'de yayimladigi ''Süleymaniye Kürsüsünde''adli siirinde Robert Koleji'nde ögretmenlik yapan TFikret'i protestanlara satilmislikla suçlarFikret ise 1914'te yazdigi Tarihi Kadim'e Zeyl ''adli siirinde Mehmet Akif'e yanit verirDin anlayisini açiklayarak ,insanlarin putlari kendilerinin yaptigini ,sonra da onlara taptigini söylerKendisinin ise ne cennete ne de cehenneme inandigini,adalet dininin doga oldugunu belirtirÖzgür düsünceye ,inanç özgürlügüne en koyu ve kör bir tutuculukla saldirildigi bir dönemde bu görüsleri açikça söyleyebilmek büyük bir cesaret isiydi

TFikret IIMesrutiyet'i büyük bir coskuyla karsilamis,lakin umdugu özgürlügü ve esitligi bulamayinca düs kirikligina ugramistir1911'de yayimlanan Rübabin Cevabi'nda düs kirikligini dile getiren sâir Ittihat ve Terakki yönetimini suçluyorduSiirinin bu son evresinde TFikret'te karamsarlik,umut ve baskaldiri bir arada görülebilirHaluk'un Defteri(1911) TFikret'in en iyimser ve ümitli siirlerini içerirCumhuriyetin ilk kusaklarini da oldukça etkileyen bu siirler gençlige çaliskanlik,yurt sevgisi,ebedi bir bağımsızlık anlayisi ve haktan yandan olma gibi erdemleri ögütler1914'te hastaligi sirasinda yazdigi son kitabi Sermin'de Fikret bu kere çocuklara seslenirBu yapitlarinda Farsça ve Arapça tamlamalar yerine yalin bir dil egemendirTFikret'in sanatçi kisiliginin bir yani da onun ressamligidirTablolarinin çogunda yalin bir ayrinti arayisi vardirPatel renklerin agirlikli akisi resimlerine dokunakli bir hava verir *
 
858,499Konular
982,570Mesajlar
30,318Kullanıcılar
pikachu -88Son üye
Üst Alt