iltasyazilim
FD Üye
Tevfik Fikret sanat anlayışı
Tevfik Fikret Edebiyatı
Tevfik Fikret Yazınsal Kişiliği ve eserleri
Tevfik Fikret eserleri
Tevfik Fikret Edebi Kişiliği
Küçük yaşlarda şiir yazmaya başladı Ilk Olarak Muallim Naci ile Recaizâde Mahmut Ekrem şiirleri aralarında uzunca bir arayış dönemi geçirdi daha sonra Fransız şiiriyle tanıştı Bilhassa François Coppe'den etkilenerek kendi şiirini yaratmaya koyuldu Fazla titiz tutumu, en minik ayrıntılar üstünde dikkatle durmasıyla kendine özgü bir üslup yarattı, döneminin tüm edebiyat ve şiiri üstünde etkili oldu Biçimsel kaygıları göz ardı etmedi, kesintisiz icat aradı
Tevfik Fikret; serbest, devrim, yargı ve insanlık şairidir Şiirlerinde, sağlam bir nesir yapısı; kendinden önceki şairlerde görülmeyen iç ve dış yenilikler; toplumsal konular; biçim, kafiye serbestliği; ustalıklı bir aruz görülür
Türk şiirinde insan, bilim, fen, teknik sevgisi onunla gelişir Şiirimizi, iç gözlemden dış gözleme, mistisizmden dinamizme kaydırır Türk edebiyatının Batılılaşması hareketinde bir dönüm noktası olan Serveti Fünûn akımının en manâlı şairi Tevfik Fikret'tir O, Yerinde kullanılmak koşuluyla her kelimenin ayrı bir kuvveti, öbür bir tabiatı, ruhu vardır, Halka anlatmak ve açıklamak için yazdığımız makalelerde en basit, en açık kelimeleri seçim edelim Fakat diğerlerini de yeri geldikçe edebi zevkle gereksinim oldukça yazmak için saklayalımgörüşündedir
Artist şair, aruzu, Türkçenin söyleniş ahengini bozmadan başarıyla kullanmış, anlamı birdenbire çok beyitte tamamlayarak şiire tavır dilini getirmiştir Hem şiirin konu alanını adamakıllı genişletmiş, bir laf kompozisyonu, sağlam, düzenli bir şiir dili meydana getirmiştir Şiirimize getirdiği yeniliklerle geleneksel olmaktan kurtulmuştur
Tevfik Fikret'te mısra hâkimiyeti yoktur, cümleler, mısralara hâkimdir
Cümleler, akışa göre nerede bitmeleri gerekirse orada biter Bu Vesile Ile bir cümleden birkaç mısra kurulabildiği gibi, cümlelerin sonu da mısranın herhangi bir yerine eşit gelebilir
Keza eski nazmın müstazatını genişleten de yeniden meşhur şairdir Avrupa nazım biçimlerinden soneyi birincil kullanan, aruzu imaleden, zihaftan kurtaran, Türk dilini aruza başarıyla uygulayan odur
Tevfik Fikret, bilhassa parnasizmden etkilenmiştir Biçime verdiği önemle parnasyenlere yaklaşmasına karşın, öz bakımından romantikleri çağrıştırır Cenap Şehabettin'in deyişiyle: Büyük lakin zarif ve para yakışmayan parmakları kalem ile fırçayı bırakmaz O, bununla beraber iyi bir ressamdır da
O, Divan edebiyatıyla bütün bağlarını koparmış, şiirlerinde ayrıca öz bakımından Batı edebiyatının, özellikle Fransız edebiyatında parnasyen adı verilen şairlerin etkisi aşağıda, gözleme dayanan, bireysel duygular yerine dışında görülenleri anlatan, biçim kusursuzluğuna ağırlık veren şiirler yazmıştır
Tevrik Fikret, sanatı yalnız güzelliğin peşi sıra koşmaktan kurtarmış, bir topluluğu kuran bütün bireylerin ortak hayatlarıyla ilgili bir gayeye yöneltmiştir Bunun içindir fakat memleketin haklarını, hayatını, düzenini tehlikeye düşüren her türlü siyasal ve sosyal baskıların, bağnazlığını, cehaletin, ahlaksızlığını karşısında durmuş, 1901'de Serveti Fünûn dergisinden ayrıldıktan sonra sanatını tamamıyla toplumun hizmetine vermiştir
1901'e değin yazmış olduğu şiirler, tabiat ve yaşanmış bir takım olaylar karşısında kişisel manzara açılarından ibarettir Bu tarihten sonradan yazdığı şiirler, sosyal bir nitelik kazanır; vatan, halk müziği, hak, bağımsızlık gibi toplum davalarını savunur Özgürlük, Fikret'in üstünde en fazla durduğu kavramlardan biridir
Eserleri:
Rübabı Şikeste
Haluk'un Defteri
Rübabın Cevabı
Şermin
Tarihi Kadim *
Tevfik Fikret Edebiyatı
Tevfik Fikret Yazınsal Kişiliği ve eserleri
Tevfik Fikret eserleri
Tevfik Fikret Edebi Kişiliği
Küçük yaşlarda şiir yazmaya başladı Ilk Olarak Muallim Naci ile Recaizâde Mahmut Ekrem şiirleri aralarında uzunca bir arayış dönemi geçirdi daha sonra Fransız şiiriyle tanıştı Bilhassa François Coppe'den etkilenerek kendi şiirini yaratmaya koyuldu Fazla titiz tutumu, en minik ayrıntılar üstünde dikkatle durmasıyla kendine özgü bir üslup yarattı, döneminin tüm edebiyat ve şiiri üstünde etkili oldu Biçimsel kaygıları göz ardı etmedi, kesintisiz icat aradı
Tevfik Fikret; serbest, devrim, yargı ve insanlık şairidir Şiirlerinde, sağlam bir nesir yapısı; kendinden önceki şairlerde görülmeyen iç ve dış yenilikler; toplumsal konular; biçim, kafiye serbestliği; ustalıklı bir aruz görülür
Türk şiirinde insan, bilim, fen, teknik sevgisi onunla gelişir Şiirimizi, iç gözlemden dış gözleme, mistisizmden dinamizme kaydırır Türk edebiyatının Batılılaşması hareketinde bir dönüm noktası olan Serveti Fünûn akımının en manâlı şairi Tevfik Fikret'tir O, Yerinde kullanılmak koşuluyla her kelimenin ayrı bir kuvveti, öbür bir tabiatı, ruhu vardır, Halka anlatmak ve açıklamak için yazdığımız makalelerde en basit, en açık kelimeleri seçim edelim Fakat diğerlerini de yeri geldikçe edebi zevkle gereksinim oldukça yazmak için saklayalımgörüşündedir
Artist şair, aruzu, Türkçenin söyleniş ahengini bozmadan başarıyla kullanmış, anlamı birdenbire çok beyitte tamamlayarak şiire tavır dilini getirmiştir Hem şiirin konu alanını adamakıllı genişletmiş, bir laf kompozisyonu, sağlam, düzenli bir şiir dili meydana getirmiştir Şiirimize getirdiği yeniliklerle geleneksel olmaktan kurtulmuştur
Tevfik Fikret'te mısra hâkimiyeti yoktur, cümleler, mısralara hâkimdir
Cümleler, akışa göre nerede bitmeleri gerekirse orada biter Bu Vesile Ile bir cümleden birkaç mısra kurulabildiği gibi, cümlelerin sonu da mısranın herhangi bir yerine eşit gelebilir
Keza eski nazmın müstazatını genişleten de yeniden meşhur şairdir Avrupa nazım biçimlerinden soneyi birincil kullanan, aruzu imaleden, zihaftan kurtaran, Türk dilini aruza başarıyla uygulayan odur
Tevfik Fikret, bilhassa parnasizmden etkilenmiştir Biçime verdiği önemle parnasyenlere yaklaşmasına karşın, öz bakımından romantikleri çağrıştırır Cenap Şehabettin'in deyişiyle: Büyük lakin zarif ve para yakışmayan parmakları kalem ile fırçayı bırakmaz O, bununla beraber iyi bir ressamdır da
O, Divan edebiyatıyla bütün bağlarını koparmış, şiirlerinde ayrıca öz bakımından Batı edebiyatının, özellikle Fransız edebiyatında parnasyen adı verilen şairlerin etkisi aşağıda, gözleme dayanan, bireysel duygular yerine dışında görülenleri anlatan, biçim kusursuzluğuna ağırlık veren şiirler yazmıştır
Tevrik Fikret, sanatı yalnız güzelliğin peşi sıra koşmaktan kurtarmış, bir topluluğu kuran bütün bireylerin ortak hayatlarıyla ilgili bir gayeye yöneltmiştir Bunun içindir fakat memleketin haklarını, hayatını, düzenini tehlikeye düşüren her türlü siyasal ve sosyal baskıların, bağnazlığını, cehaletin, ahlaksızlığını karşısında durmuş, 1901'de Serveti Fünûn dergisinden ayrıldıktan sonra sanatını tamamıyla toplumun hizmetine vermiştir
1901'e değin yazmış olduğu şiirler, tabiat ve yaşanmış bir takım olaylar karşısında kişisel manzara açılarından ibarettir Bu tarihten sonradan yazdığı şiirler, sosyal bir nitelik kazanır; vatan, halk müziği, hak, bağımsızlık gibi toplum davalarını savunur Özgürlük, Fikret'in üstünde en fazla durduğu kavramlardan biridir
Eserleri:
Rübabı Şikeste
Haluk'un Defteri
Rübabın Cevabı
Şermin
Tarihi Kadim *