bilgisayarci
FD Üye
Türk Hava Yolları İdare Şurası ve İcra Komitesi Lideri İlker Aycı, İstanbul’da dün düzenlenen basınla sohbet toplantısında, değerli açıklamalarda bulundu. Yazılım kusuru nedeniyle aylardır yerde beklettikleri 24 adet Boeing 737 Max 8 tipi yolcu uçağı meşakkatinin aşılmasını merakla beklediklerini belirten Aycı, bu problemden kaynaklanan ezaları aşmak için neler yaptıklarını anlattı.
ÜRETİCİ FİRMAYLA MÜZAKERE SÜRÜYOR
Şu anda havada olması gereken 24 uçağı kullanmamasından kaynaklanın kahrın büyüklüğüne dikkat çeken Aycı, “24 uçağın yerde olması beni çok rahatsız ediyor” dedi. Sorunun çözülmesi için üretici firmayla görüşmelerinin sürdüğünü tabir eden Aycı, bu yılki sıkıntıyı bu yıl halletmeye çalıştıklarını kaydetti. Mukaveleden doğan haklarını kullanmak için müzakerelerde bulunduklarını anlatan Aycı, güçlü ve esaslı bir firma olan Boeing’in bu sorunu çözeceğine inandığını lisana getirdi.
Yaşadıkları sürecin çok kritik bir durum olduğuna vurgu yapan Aycı, “Yerdeki onlarca uçağı uçuramadığımız için önemli kayıplarımız var. Bu uçakların bakım maliyetleri var. Kayıplarımız için taksimetre çalışıyor. Temennimiz Boeing’in sorunu bir an önce çözmesi. Belirsizlik bu sürecin en kritik noktasını oluşturuyor. Üretici firmanın da bunu öngörmemesi büyük meşakkat. Bu durum Moralimizi bozuyor” dedi.
SORUNUN TARTISINI ÇOK HİSSEDİYORUZ
Boeing 737 Max derdi başladığından beri krizin yükünü ve tartısını hissettiklerini anlatan Aycı, 2019’a ait gayelerini aşağı taraflı revize etmek zorunda kaldıklarına dikkat çekti. Taşınan yolcu maksadını 80 milyondan 76 milyona, kapasite artışını yüzde 7,5-8’den 4’e çektiklerini belirten Aycı, benzeri halde yıllık gelir gayesini de 14,1 milyar dolardan 13,6 milyar dolara düşürdüklerinin bilgisini verdi.
KESİMİN KAYBI BÜYÜK
Max düşüncesinden ötürü bölümdeki birçok oyuncunun benzeri kayıplar yaşadığını belirten THY Genel Müdürü Aycı, kesimi domine eden üretici sayısının iki ile sonlu olmasının işi daha da çıkmaz hale getirdiğine dikkat çekti. Boeing idaresinin krizi aşmak için düzgün niyetli ve yapan davrandığını da belirten Aycı, “Beklentim bu kadar esaslı bir şirketin bu işleri muvaffakiyetle yürütmesidir” diye konuştu.
B PLANINI DEVREYE ALDIK
2020’nin planlarını yaptıklarını da belirten THY İcra Konseyi Lideri Aycı, “Boeing 737 Max krizi başladığında biz hem B hem de C planlarımızı yaptık. Şu anda B planımız çerçevesinde kiralama yoluna giderek açığımızı kapatmaya çalışıyoruz. Kiralık uçaklarla filomuzu güçlendirdik. Yolumuza bir biçimde devam edeceğiz. C planımız da var fakat şu anda C palanı safhasında değiliz” biçiminde konuştu.
50 UÇAKLIK BELİRSİZLİK SIKINTI BİR DURUM
Türkiye’nin 2013’te verdiği siparişler çerçevesinde gelecek yıl Boeing’den 25 uçak daha alması gerektiğini belirten İlker Aycı, hem yerde olanlar hem de gelecek yıl almamız gerekenlerle birlikte toplamda 49-50 uçağın gelecek yıl filoda olup olmayacağını bilmeden planlama yapmanın çok güç bir iş olduğunu vurguladı.
ÇOK KUVVETLİ BİR YILI GERİDE BIRAKIYORUZ
İlker Aycı, şunları kaydetti: “Eldeki imkanları en uygun halde kullanmaya devam edeceğiz. Taşınma yılında bilançoyu karla kapatmaya çalışıyoruz. Duran varlıklarımızı değerlendirmeye çalışacağız. Max krizi, taşınma, iç çizgilerde baş gösteren daralma ve seçimi yaşadığımız, operasyonel manada çok sıkıntı bir yılı geride bırakıyoruz. Üçüncü çeyrek sonuçlarımızı haftaya açıklayacağız. Karlı bölgeye geldik diyebiliyoruz artık. 200 milyon dolarlık bir güzelleştirme planlıyoruz. Yılsonunda kar açıklayacağız fakat bunun içimize sinen bir kar olması için çalışıyoruz.”
20-25 uçağı iç sınırlardan aldılar
Max kasvetinden ötürü kıstıkları seferlerin yüzde 60’nın dış sınırlarda, yüzde 40’ının ise iç sınırlarda olduğunu belirten Türk Hava Yolları İdare Şurası ve İcra Komitesi Lideri İlker, iç çizgilerde yazın yaşanan sıkışıklıkta öteki firmaların 20-25 kadar uçağı iç sınırlardan alıp dış sınırlara kaydırmanın tesirli olduğuna dikkat çekti. Tatil döneminde yaşanan fiyat artışının asıl nedeninin bu olduğunu belirten Aycı, Boeing 737 Max üzere bir düşünceleri olmamasına karşın öteki yerli hava yolu şirketlerinin daha fazla gelir elde etmek için iç uçuşlarını kıstığını ve yurt dışı uçuşlarını arttırdığını belirtti.
Aycı, tenkitlerini şöyle sürdürdü: “Bizim uçuş kesme sebebimiz aşikâr. Max krizi yaşamayan firmalar neden iç çizgi uçuşlarını kestiler yahut azalttılar. Ortada haksız ve etik olmayan bir durum var. Regülatör kurumlar bu mevzuya bakmalı. İç çizgilerini yüzde 30-35 ortasında daraltmaya gittiler.
THY’yi suçlamak kolay lakin madalyonun bir de başka yüzü var. 20-25 uçağı bir anda iç çizgilerden kestiler. Bizim fotoğraf olarak bir şikayetimiz yok lakin bu işin de bir yolu yordamı var. Vatandaşlarımızı mağdur etmemek için geniş gövde uçaklarımızı dar gövdeli çizgilere göndermek zorunda kaldık."
İbrahim Acar/Yeni şafak