Trafik Işıkları Trafik Işıkları Neden Kırmızı, Sarı ve Yeşildir ?
Trafik ışıkları uygulaması, demiryollarının trenleri kontrol icin uyguladığı sinyaller ornek alınarak başlamıştı Demiryolları idaresi kırmızı rengi ‘dur ’ sinyali olarak secmişti Kırmızı renk kan rengi olduğundan asırlar boyu tehlikenin, tahribatın ve olumun simgesi olmuştur Demiryolları ilk faaliyete gectiği 1830′lu yıllarda ‘ikaz ’ ışığının rengi yeşil, ‘gec ’ ışığının ise beyazdı
Bir sure sonra beyaz sinyal problem yaratmaya başladı Beyaz renkli ‘gec ’ sinyali diğer sokak lambaları ile karıştırılabiliyordu Ama daha da kotusu ‘dur ’ işaretlerine konulan kırmızı mercekler yerlerinden duşunce ışık beyazlaşıyor, ‘gec ’ sinyali olarak algılanıyor ve kazalara yol acabiliyordu
Sonunda demiryolcular kırmızıyı ‘dur ’, yeşili ‘gec ’ sarı rengi de ‘ikaz ’ sinyali olarak kullanmaya başladılar Bilindiği gibi sarı, renk spektrumu icinde en goz alıcı renktir Boylece makinist bir sinyalin bulunması gereken yerde beyaz ışığı gorurse, bir şeylerin yanlış olduğunu anlıyor ve tedbirini alıyordu
Karayollarına gelince, yollarda sadece atların ve at arabalarının bulunduğu tarihlerde bile dunyanın buyuk şehirlerinde trafik sorundu İlk trafik lambası otomobillerin ortaya cıkmasından cok once 1868′de Londra ’da kullanıldı Gazla yakılan ve bir eksen etrafında dondurulebilen kırmızı ve yeşil lambalar bir yıl sonra patlayıp, kendilerini ceviren polisi de yaralayınca bu uygulama ortadan kalktı
Ama ote yandan otomobillerin ortaya cıkması ve şehirlerde dolaşmaya başlamalarıyla birlikte durum iyice kotuleşti Ceşitli şehirlerde değişik uygulamalar yapıldı Demiryollarındaki uygulama ornek alındı ama demiryollarında birbirine paralel iki hat vardı Bu sistem iki yolun kesiştiği kavşaklarda işe yaramıyordu
Sonunda gunumuzdekilere benzeyen ilk elektrikli otomatik trafik lambasını, ilkokul mezunu ve ABD ’deki Cleveland ’da otomobil sahibi ilk siyah olan Garrett Morgan geliştirdi 1914′de ilk denemelerine başlayan Morgan 1923′de de patentini aldı Morgan 1963′de olumunden az once patentini 40 bin dolara General Electric firmasına sattı
Morgan ’ın lambaları demiryollarına benzer şekilde bir “T uzerinde kırmızı ve yeşil iki lambadan ibaretti Cok gecmeden ikaz anlamında sarı lamba da ilave edildi ve uygulama butun dunyaya suratle yayıldı
Trafik ışıkları uygulaması, demiryollarının trenleri kontrol icin uyguladığı sinyaller ornek alınarak başlamıştı Demiryolları idaresi kırmızı rengi ‘dur ’ sinyali olarak secmişti Kırmızı renk kan rengi olduğundan asırlar boyu tehlikenin, tahribatın ve olumun simgesi olmuştur Demiryolları ilk faaliyete gectiği 1830′lu yıllarda ‘ikaz ’ ışığının rengi yeşil, ‘gec ’ ışığının ise beyazdı
Bir sure sonra beyaz sinyal problem yaratmaya başladı Beyaz renkli ‘gec ’ sinyali diğer sokak lambaları ile karıştırılabiliyordu Ama daha da kotusu ‘dur ’ işaretlerine konulan kırmızı mercekler yerlerinden duşunce ışık beyazlaşıyor, ‘gec ’ sinyali olarak algılanıyor ve kazalara yol acabiliyordu
Sonunda demiryolcular kırmızıyı ‘dur ’, yeşili ‘gec ’ sarı rengi de ‘ikaz ’ sinyali olarak kullanmaya başladılar Bilindiği gibi sarı, renk spektrumu icinde en goz alıcı renktir Boylece makinist bir sinyalin bulunması gereken yerde beyaz ışığı gorurse, bir şeylerin yanlış olduğunu anlıyor ve tedbirini alıyordu
Karayollarına gelince, yollarda sadece atların ve at arabalarının bulunduğu tarihlerde bile dunyanın buyuk şehirlerinde trafik sorundu İlk trafik lambası otomobillerin ortaya cıkmasından cok once 1868′de Londra ’da kullanıldı Gazla yakılan ve bir eksen etrafında dondurulebilen kırmızı ve yeşil lambalar bir yıl sonra patlayıp, kendilerini ceviren polisi de yaralayınca bu uygulama ortadan kalktı
Ama ote yandan otomobillerin ortaya cıkması ve şehirlerde dolaşmaya başlamalarıyla birlikte durum iyice kotuleşti Ceşitli şehirlerde değişik uygulamalar yapıldı Demiryollarındaki uygulama ornek alındı ama demiryollarında birbirine paralel iki hat vardı Bu sistem iki yolun kesiştiği kavşaklarda işe yaramıyordu
Sonunda gunumuzdekilere benzeyen ilk elektrikli otomatik trafik lambasını, ilkokul mezunu ve ABD ’deki Cleveland ’da otomobil sahibi ilk siyah olan Garrett Morgan geliştirdi 1914′de ilk denemelerine başlayan Morgan 1923′de de patentini aldı Morgan 1963′de olumunden az once patentini 40 bin dolara General Electric firmasına sattı
Morgan ’ın lambaları demiryollarına benzer şekilde bir “T uzerinde kırmızı ve yeşil iki lambadan ibaretti Cok gecmeden ikaz anlamında sarı lamba da ilave edildi ve uygulama butun dunyaya suratle yayıldı