nicebayan
FD Üye
- Katılım
- Ara 24, 2016
- Mesajlar
- 94,678
- Etkileşim
- 2
- Puan
- 38
- Yaş
- 36
- Web sitesi
- nicebayan.com
- F-D Coin
- 90
Yayalar için trafik kuralları
Trafik, yaya ve taşıtların yollardaki koşul ve hareketleridir Vasıta sayısının artması yoların dokusunu ve izlediği hatları değiştirdiği gibi, yerleşim merkezlerinin görünümünü ve yaşam biçimini de değiştirdi Gelişen trafik yoğunluğu, güvenlik, rahatlık ve ulaşım kolaylığı sorunarının çözümlenmesini de beraberinde getirdi Trafik mühendisleri bu problemlerin çözümü konusunda yıllarca uğraş harcadılar Daha çok ve fazla şeritli yollar yapı edildi ve daha yüksek hızlarda sürüşler için yollar her tarafta biçimlendirildi Ancak, bu yolları diğer taşıtlarla bir arada müşterek göstermek, can ve mal güvenliği açısından trafik kurallarına aktarmak zorunluluğu var
YAYALARIN UYMASI GEREKEN TRAFİK KURALLARI
*Cadde ve sokaklarda yürürken tekrar tekrar kaldırımlarından yürüyünüz
*Yaya kaldırımlarından yürürken tekrar tekrar sağ taraftan yürüyünüz
*Yayalara Ait kaldırımlarında, sizden başka yayaların da olacağını düşünerek itinalı davranınız
*Yaya kaldırımı bulunmayan sokak ve sokaklarda yürümek zorunda kaldığınızda, yolun sol kenarından yürüyünüz Çünkü, ülkemizde trafik sağ taraftan çalıştığı için sizde sağ taraftan yürüdüğünüzde yolun sağını kullanan araçlar sizin arkanızda kalacak ve siz araçları göremeyeceksiniz Ancak sol taraftan yürüdüğünüzde karşınızdan gelen aracı rahatlıkla görebilir ve herhangi bir risk hemencecik kendinizi kurtarma şansınız olacaktır
*Yola inmeden önce kaldırımın banketin kenarında durunuz
*Önce Sola, sonra sağa, baştan sola bakılarak yol teftiş edilir, eğer araç gelmiyorsa ya da çok uzaktan mesafedeyse yol dikey olarak koşmadan çabuk adımlarla yürünür,
*Yolun ortasına gelindiğinde tekrar sağa bakılarak, tekrar koşmadan seri adımlarla yürünür ve geçiş tamamlanır
SÜRÜCÜLERİN UYMASI GEREKEN TRAFİK KURALLARI
ALKOLLÜ VASITA GÖSTERMEK
Trafik kazalarına yol açan sebepler incelendiğinde, alkollü vasıta kullanan sürücüler ile yayaların karıştığı kazaların küçümsenmeyecek sayılara ulaştığı görülmektedir
Şerit izleme
1 Sürücülerin geçme, dönme, duraklama, durma ve park etme gibi haller dışarıda şerit değiştirmeleri ya da iki şeridi birdenbire kullanmaları,
2 Kavşaklara yaklaşırken, yerleşim yerleri haricen yüz elli metre, ikâmetgâh yerlerinde ise otuz metre mesafe içinde ve kavşaklarda şerit değiştirmeleri,
3 Araçların cinsine ve hızına uygun olmayan şeritten gitmeleri,
4 Muhabere vermeden şerit değiştirmeleri, yasaktır
TAKIP MESAFESİ
Arkadan çarpma sonucu meydana gelen kazalar incelendiğinde sürücülerin büyük bir çoğunluğunun önündeki araçla mesafesini ayarlayamamalarından kaynaklanmaktadır
GELEN TRAFİKLE KARŞILAŞMA
Sürücüler; iki yönlü trafiğin kullanıldığı taşıt yollarında karşı yönden gelen araçların geçişini zorlaştıran bir şart varsa geçişi kolaylaştırmak için aracını sağ kenara yanaştırmaya, gerektiğinde sağa yanaşıp durmaya, Dağlık ve dikey yokuşlu karayollarında rastlama halinde, meydana çıkan araç için geçiş kuvvet ya da mümkün değilse, tehlikesiz geçişi karşılamak üzere, inen araçlar, varsa önceden sığınma cebine girmeye, sığınma cebi yahut sağ kenara yanaşıp durmaya, gerektiği hallerde geri gitmeye, zorunludurlar
UYUMAYAN VE BITKIN VASITA YARARLANMA
Takâtsizlik ve uykusuzluk, bir çok trafik kazasını ilk elden ya da dolambaçlı etkileyen bir faktördür Tüm dikkatlerin bir arada ve koordineli bir biçimde sürdürüldüğü işlev olan sürücülükte fikren ve bedenen zinde olmanın çok büyük önemi vardır Bitap ve uyumayan olarak araç kullanan bir sürücünün gözlerinin görme kuvveti azalır, derinlik tanınma ve mesafe tahmin etme, yolu gözcülük yapma gücü zayıflar, dikkatini toplayamaz, benzer alkollü vasıta kullanmada olduğu gibi tepki görüntü ve algı yeteneklerinde körelme olur
GEÇİŞ KOLAYLIĞI TEMIN ETMEK
Karayollarında trafiğin güvenli ve seri akmasını sağlamak için kavşaklarda birincil geçiş hakkı kuralına mutlak uyulması gerekmektedir Bu kurala riayet edildiğinde kavşaklarda, trafik sıkışıklığı olmayacağı gibi özellikle seri bir trafik akışı sağlanacağı için süre kaybı da olmayacaktır Kavşaklarda tüm sürücüler geçiş üstünlüğüne sahip, ambulans, itfaiye, polis vb araçlara ilk geçiş hakkını devretmek zorundadırlar Bir kavşağa yaklaşan sürücüler; kavşaktaki şartlara aktarmak, itinalı bulunmak, araçlarını birincil geçiş hakkı olan araçların geçişine müsade tahsis etmek üzere durabilecekleri hızda sürmek kaydıyla, trafik polisi veya trafik aydınlatılmış işareti ile yönetilmeyen ve aksine bir dikkat çekici bulunmayan kavşaklarda geçiş kurallarına kadar yerinde yol almak zorundadırlar
ÖNDEKİ ARACI GEÇME KURALLARI
Karayollarında trafiğin güvenli bir şekilde akışını temin etmek ve vasıta sürücülerinin bir öteki arabulucu emniyetli bir şekilde geçmesini temin etmek amacıyla geçme kuralları belirlenmiştir Sürücülerin önlerinde giden bir arabulucu geçmeleri için
Arkasından gelen bir diğer sürücünün kendisini geçmeye başlamamış olması,
Önünde dışarı giden sürücünün bir başka arabulucu geçme niyetini belirten ikaz etme işaretini vermemiş olması
Geçeceği aracın hızıyla geçme esnasındaki kendi hızını da dikkate alarak, iki yönlü yollarda karşıdan gelen trafik dahil, yolu kullananların hepsi için tehlike veya engel yaratmadan vermek için kullanacağı şeridin yeteri kadar ilerisinin görüşe açık ve abes olması,
Geçişin geçilen araçlar için bir zorluk yaratmayacak şekilde ve araçlarının bu geçişe yerinde durumda bulunması gereklidir
YAVAŞ SÜRME VE YASAKLAMALAR
Sürücülerin; araçlarını gerekli bir niçin olmadıkça, öteki araçların ilerleyişine engel olacak şekilde ya da işaretle belirtilen hız sınırının çok altında sürmeleri, güvenlik nedeni ya da bahşedilen herhangi bir talimata uyulması dıştan, başkalarını rahatsız edecek veya tehlikeye sokacak şekilde patavatsız ani yavaşlamaları yasaktır
Sürücülerin dikkat etmesi gereken diğer hususlar
1 Aracın hızı azaltılmalıdır
2 Gerektiği vakit fren yapmaya hazırlanmış olunmalıdır
3 Özellikle mektep geçitlerine yaklaşırken karşıya her an bir öğrenci çıkabileceği hesaba katılmalı, çok titiz olunmalıdır
4 Geçitte durulup Yayaların ve öğrencilerin güvenle geçmeleri beklenmelidir
5 Bu cins geçitlerde mektep taşıtı veya araç varsa geçilmemelidir
6 Yayalara Ait geçitlerinde durup yayalara yol verirken soldan gelip geçitte durmadan geçen araçlar varsa, önden geçen yayalar, korna veya el hareketi gibi yollarla uyarılmalıdır
7 geçidinde durarak yayalara yol veren taşıtların solundan geçilmez, arkasından durup beklemek gerekir *
Trafik, yaya ve taşıtların yollardaki koşul ve hareketleridir Vasıta sayısının artması yoların dokusunu ve izlediği hatları değiştirdiği gibi, yerleşim merkezlerinin görünümünü ve yaşam biçimini de değiştirdi Gelişen trafik yoğunluğu, güvenlik, rahatlık ve ulaşım kolaylığı sorunarının çözümlenmesini de beraberinde getirdi Trafik mühendisleri bu problemlerin çözümü konusunda yıllarca uğraş harcadılar Daha çok ve fazla şeritli yollar yapı edildi ve daha yüksek hızlarda sürüşler için yollar her tarafta biçimlendirildi Ancak, bu yolları diğer taşıtlarla bir arada müşterek göstermek, can ve mal güvenliği açısından trafik kurallarına aktarmak zorunluluğu var
YAYALARIN UYMASI GEREKEN TRAFİK KURALLARI
*Cadde ve sokaklarda yürürken tekrar tekrar kaldırımlarından yürüyünüz
*Yaya kaldırımlarından yürürken tekrar tekrar sağ taraftan yürüyünüz
*Yayalara Ait kaldırımlarında, sizden başka yayaların da olacağını düşünerek itinalı davranınız
*Yaya kaldırımı bulunmayan sokak ve sokaklarda yürümek zorunda kaldığınızda, yolun sol kenarından yürüyünüz Çünkü, ülkemizde trafik sağ taraftan çalıştığı için sizde sağ taraftan yürüdüğünüzde yolun sağını kullanan araçlar sizin arkanızda kalacak ve siz araçları göremeyeceksiniz Ancak sol taraftan yürüdüğünüzde karşınızdan gelen aracı rahatlıkla görebilir ve herhangi bir risk hemencecik kendinizi kurtarma şansınız olacaktır
*Yola inmeden önce kaldırımın banketin kenarında durunuz
*Önce Sola, sonra sağa, baştan sola bakılarak yol teftiş edilir, eğer araç gelmiyorsa ya da çok uzaktan mesafedeyse yol dikey olarak koşmadan çabuk adımlarla yürünür,
*Yolun ortasına gelindiğinde tekrar sağa bakılarak, tekrar koşmadan seri adımlarla yürünür ve geçiş tamamlanır
SÜRÜCÜLERİN UYMASI GEREKEN TRAFİK KURALLARI
ALKOLLÜ VASITA GÖSTERMEK
Trafik kazalarına yol açan sebepler incelendiğinde, alkollü vasıta kullanan sürücüler ile yayaların karıştığı kazaların küçümsenmeyecek sayılara ulaştığı görülmektedir
Şerit izleme
1 Sürücülerin geçme, dönme, duraklama, durma ve park etme gibi haller dışarıda şerit değiştirmeleri ya da iki şeridi birdenbire kullanmaları,
2 Kavşaklara yaklaşırken, yerleşim yerleri haricen yüz elli metre, ikâmetgâh yerlerinde ise otuz metre mesafe içinde ve kavşaklarda şerit değiştirmeleri,
3 Araçların cinsine ve hızına uygun olmayan şeritten gitmeleri,
4 Muhabere vermeden şerit değiştirmeleri, yasaktır
TAKIP MESAFESİ
Arkadan çarpma sonucu meydana gelen kazalar incelendiğinde sürücülerin büyük bir çoğunluğunun önündeki araçla mesafesini ayarlayamamalarından kaynaklanmaktadır
GELEN TRAFİKLE KARŞILAŞMA
Sürücüler; iki yönlü trafiğin kullanıldığı taşıt yollarında karşı yönden gelen araçların geçişini zorlaştıran bir şart varsa geçişi kolaylaştırmak için aracını sağ kenara yanaştırmaya, gerektiğinde sağa yanaşıp durmaya, Dağlık ve dikey yokuşlu karayollarında rastlama halinde, meydana çıkan araç için geçiş kuvvet ya da mümkün değilse, tehlikesiz geçişi karşılamak üzere, inen araçlar, varsa önceden sığınma cebine girmeye, sığınma cebi yahut sağ kenara yanaşıp durmaya, gerektiği hallerde geri gitmeye, zorunludurlar
UYUMAYAN VE BITKIN VASITA YARARLANMA
Takâtsizlik ve uykusuzluk, bir çok trafik kazasını ilk elden ya da dolambaçlı etkileyen bir faktördür Tüm dikkatlerin bir arada ve koordineli bir biçimde sürdürüldüğü işlev olan sürücülükte fikren ve bedenen zinde olmanın çok büyük önemi vardır Bitap ve uyumayan olarak araç kullanan bir sürücünün gözlerinin görme kuvveti azalır, derinlik tanınma ve mesafe tahmin etme, yolu gözcülük yapma gücü zayıflar, dikkatini toplayamaz, benzer alkollü vasıta kullanmada olduğu gibi tepki görüntü ve algı yeteneklerinde körelme olur
GEÇİŞ KOLAYLIĞI TEMIN ETMEK
Karayollarında trafiğin güvenli ve seri akmasını sağlamak için kavşaklarda birincil geçiş hakkı kuralına mutlak uyulması gerekmektedir Bu kurala riayet edildiğinde kavşaklarda, trafik sıkışıklığı olmayacağı gibi özellikle seri bir trafik akışı sağlanacağı için süre kaybı da olmayacaktır Kavşaklarda tüm sürücüler geçiş üstünlüğüne sahip, ambulans, itfaiye, polis vb araçlara ilk geçiş hakkını devretmek zorundadırlar Bir kavşağa yaklaşan sürücüler; kavşaktaki şartlara aktarmak, itinalı bulunmak, araçlarını birincil geçiş hakkı olan araçların geçişine müsade tahsis etmek üzere durabilecekleri hızda sürmek kaydıyla, trafik polisi veya trafik aydınlatılmış işareti ile yönetilmeyen ve aksine bir dikkat çekici bulunmayan kavşaklarda geçiş kurallarına kadar yerinde yol almak zorundadırlar
ÖNDEKİ ARACI GEÇME KURALLARI
Karayollarında trafiğin güvenli bir şekilde akışını temin etmek ve vasıta sürücülerinin bir öteki arabulucu emniyetli bir şekilde geçmesini temin etmek amacıyla geçme kuralları belirlenmiştir Sürücülerin önlerinde giden bir arabulucu geçmeleri için
Arkasından gelen bir diğer sürücünün kendisini geçmeye başlamamış olması,
Önünde dışarı giden sürücünün bir başka arabulucu geçme niyetini belirten ikaz etme işaretini vermemiş olması
Geçeceği aracın hızıyla geçme esnasındaki kendi hızını da dikkate alarak, iki yönlü yollarda karşıdan gelen trafik dahil, yolu kullananların hepsi için tehlike veya engel yaratmadan vermek için kullanacağı şeridin yeteri kadar ilerisinin görüşe açık ve abes olması,
Geçişin geçilen araçlar için bir zorluk yaratmayacak şekilde ve araçlarının bu geçişe yerinde durumda bulunması gereklidir
YAVAŞ SÜRME VE YASAKLAMALAR
Sürücülerin; araçlarını gerekli bir niçin olmadıkça, öteki araçların ilerleyişine engel olacak şekilde ya da işaretle belirtilen hız sınırının çok altında sürmeleri, güvenlik nedeni ya da bahşedilen herhangi bir talimata uyulması dıştan, başkalarını rahatsız edecek veya tehlikeye sokacak şekilde patavatsız ani yavaşlamaları yasaktır
Sürücülerin dikkat etmesi gereken diğer hususlar
1 Aracın hızı azaltılmalıdır
2 Gerektiği vakit fren yapmaya hazırlanmış olunmalıdır
3 Özellikle mektep geçitlerine yaklaşırken karşıya her an bir öğrenci çıkabileceği hesaba katılmalı, çok titiz olunmalıdır
4 Geçitte durulup Yayaların ve öğrencilerin güvenle geçmeleri beklenmelidir
5 Bu cins geçitlerde mektep taşıtı veya araç varsa geçilmemelidir
6 Yayalara Ait geçitlerinde durup yayalara yol verirken soldan gelip geçitte durmadan geçen araçlar varsa, önden geçen yayalar, korna veya el hareketi gibi yollarla uyarılmalıdır
7 geçidinde durarak yayalara yol veren taşıtların solundan geçilmez, arkasından durup beklemek gerekir *