trafik kuralları ve ilkyardım
İLKYARDIM TANIMI:
Aniden hastalanan veya yaralanan kişiye tıbbi tedavi yapılıncaya kadar anında ve olay yerinde cevre olanaklarıyla yapılan gecici mudahaleye ilkyardım nedir
İlkyardımcı şunu asla unutmamalıdır ki; yapacağı işlem bir tedavi değildir; cunku amacımız tedavi değildir ilk yardımdır Bazı kitaplarda ilk yardım, 3T (tanı tedavi taşıma) olarak acıklamaktadır Ancak bura da gecen ikinci T (tedavi) ifadesi surucu kurslarında verilen ilkyardım eğitiminde doğru olarak kabul edilemez Bilindiği gibi, tedaviyi sağlıkla ilgili okullarda eğitim alarak meslek sahibi olanlar yapabilirler
O halde burada ilkyardımcı şoyle ifade edebiliriz:
TANI GECİCİ MUDAHALE
İLK YARDIM
TAŞIMA AMACI:
Yaralının durumunu kontrol altına alıp daha kotuye gitmemesine engelleyerek hayat kurtarmaktır
SAKATLIĞI ONLER SAKATLIK DERECESİNİ AZALTIR
İyi bir ilkyardım icin şu ilkelere uyulmalıdır:
Cabuk karar vererek yaralıyı değerlendirmek
Yaralıyı bulunduğu pozisyondan kurtararak uygun pozisyon vermek
Gecici onlemi hemen almak
Kalabalığı uzaklaştırmak
Moral vermek
Bilincini acık tutmak
Sıcak tutmak
Camaşırları keserek cıkarmak
Guvenli yere almak
HEDEFLERİ:
Solunumun sağlanması
Kalbin calıştırılması
Kanamanın durdurulması
Şokun engellenmesi
Yaranın dış etkenlerden korunması
Uygun pozisyon verilmesi
Haberleşmenin sağlanması
yaralının taşınarak sevk edilmesi
Orneğin, bir otobus kazasında bircok yaralı var ise, once soluk almayandan, kalbi calışmayandan, kanaması olandan başlayarak ilk yardım yapılmalıdır
YAYALARIN UYMASI GEREKEN TRAFİK KURALLARI
*Cadde ve sokaklarda yururken daima yaya kaldırımlarından yuruyunuz
*Yaya kaldırımlarından yururken daima sağ taraftan yuruyunuz
*Yaya kaldırımlarında, sizden başka yayaların da olacağını duşunerek dikkatli davranınız
*Yaya kaldırımı bulunmayan cadde ve sokaklarda yurumek zorunda kaldığınızda, yolun sol kenarından yuruyunuz Cunku, ulkemizde trafik sağ taraftan calıştığı icin sizde sağ taraftan yuruduğunuzde yolun sağını kullanan araclar sizin arkanızda kalacak ve siz aracları goremeyeceksiniz Ancak sol taraftan yuruduğunuzde karşınızdan gelen aracı rahatlıkla gorebilir ve herhangi bir tehlike anında kendinizi kurtarma şansınız olacaktır
*Yola inmeden once kaldırımın banketin kenarında durunuz
*Once Sola, daha sonra sağa, tekrar sola bakılarak yol kontrol edilir, eğer arac gelmiyorsa veya cok uzak mesafedeyse yol dik olarak koşmadan hızlı adımlarla yurunur,
*Yolun ortasına gelindiğinde tekrar sağa bakılarak, yine koşmadan hızlı adımlarla yurunur ve geciş tamamlanır
SURUCULERİN UYMASI GEREKEN TRAFİK KURALLARI
ALKOLLU ARAC KULLANMAK
Trafik kazalarına yol acan sebepler incelendiğinde, alkollu arac kullanan suruculer ile yayaların karıştığı kazaların kucumsenmeyecek sayılara ulaştığı gorulmektedir
Şerit izleme
1 Suruculerin gecme, donme, duraklama, durma ve park etme gibi haller dışında şerit değiştirmeleri veya iki şeridi birden kullanmaları,
2 Kavşaklara yaklaşırken, yerleşim yerleri dışında yuz elli metre, yerleşim yerlerinde ise otuz metre mesafe icinde ve kavşaklarda şerit değiştirmeleri,
3 Aracların cinsine ve hızına uygun olmayan şeritten gitmeleri,
4 İşaret vermeden şerit değiştirmeleri, yasaktır
TAKİP MESAFESİ
Arkadan carpma sonucu meydana gelen kazalar incelendiğinde suruculerin buyuk bir coğunluğunun onundeki aracla mesafesini ayarlayamamalarından kaynaklanmaktadır
GELEN TRAFİKLE KARŞILAŞMA
Suruculer; iki yonlu trafiğin kullanıldığı taşıt yollarında karşı yonden gelen aracların gecişini zorlaştıran bir durum varsa gecişi kolaylaştırmak icin aracını sağ kenara yanaştırmaya, gerektiğinde sağa yanaşıp durmaya, Dağlık ve dik yokuşlu karayollarında karşılaşma halinde, cıkan arac icin geciş guc veya mumkun değilse, guvenli gecişi sağlamak uzere, inen araclar, varsa onceden sığınma cebine girmeye, sığınma cebi yoksa sağ kenara yanaşıp durmaya, gerektiği hallerde geri gitmeye, zorunludurlar
UYKUSUZ VE YORGUN ARAC KULLANMA
Yorgunluk ve uykusuzluk, bir cok trafik kazasını doğrudan veya dolaylı etkileyen bir faktordur Tum dikkatlerin bir arada ve koordineli bir bicimde surdurulduğu işlev olan suruculukte fikren ve bedenen zinde olmanın cok buyuk onemi vardır Yorgun ve uykusuz olarak arac kullanan bir surucunun gozlerinin gorme kuvveti azalır, derinlik tanıma ve mesafe tahmin etme, yolu gozetleme gucu zayıflar, dikkatini toplayamaz, aynı alkollu arac kullanmada olduğu gibi tepki gosterme ve algılama yeteneklerinde korelme olur
GECİŞ KOLAYLIĞI SAĞLAMAK
Karayollarında trafiğin guvenli ve hızlı akmasını sağlamak icin kavşaklarda ilk geciş hakkı kuralına mutlak uyulması gerekmektedir Bu kurala riayet edildiğinde kavşaklarda, trafik sıkışıklığı olmayacağı gibi ozellikle hızlı bir trafik akışı sağlanacağı icin zaman kaybı da olmayacaktır Kavşaklarda butun suruculer geciş ustunluğune sahip, ambulans, itfaiye, polis vb araclara ilk geciş hakkını vermek zorundadırlar Bir kavşağa yaklaşan suruculer; kavşaktaki şartlara uymak, dikkatli bulunmak, araclarını ilk geciş hakkı olan aracların gecişine izin vermek uzere durabilecekleri hızda surmek kaydıyla, trafik polisi veya trafik ışıklı işareti ile yonetilmeyen ve aksine bir işaret bulunmayan kavşaklarda geciş kurallarına gore uygun hareket etmek zorundadırlar
ONDEKİ ARACI GECME KURALLARI
Karayollarında trafiğin guvenli bir şekilde akışını temin etmek ve arac suruculerinin bir diğer aracı emniyetli bir şekilde gecmesini sağlamak amacıyla gecme kuralları belirlenmiştir Suruculerin onlerinde giden bir aracı gecmeleri icin
Arkasından gelen bir başka surucunun kendisini gecmeye başlamamış olması,
Onunde giden surucunun bir başka aracı gecme niyetini belirten uyarma işaretini vermemiş olması
Gececeği aracın hızıyla gecme esnasındaki kendi hızını da dikkate alarak, iki yonlu yollarda karşıdan gelen trafik dahil, yolu kullananların tumu icin tehlike veya engel yaratmadan gecmek icin kullanacağı şeridin yeteri kadar ilerisinin goruşe acık ve boş olması,
Gecişin gecilen araclar icin bir gucluk yaratmayacak şekilde ve araclarının bu gecişe uygun durumda bulunması gereklidir
YAVAŞ SURME VE YASAKLAMALAR
Suruculerin; araclarını zorunlu bir neden olmadıkca, diğer aracların ilerleyişine engel olacak şekilde veya işaretle belirtilen hız sınırının cok altında surmeleri, guvenlik nedeni veya verilen herhangi bir talimata uyulması dışında, başkalarını rahatsız edecek veya tehlikeye sokacak şekilde gereksiz ani yavaşlamaları yasaktır
Suruculerin dikkat etmesi gereken diğer hususlar
Aracın hızı azaltılmalıdır
Gerektiği zaman fren yapmaya hazır olunmalıdır
Ozellikle okul gecitlerine yaklaşırken karşıya her an bir oğrenci cıkabileceği hesaba katılmalı, cok dikkatli olunmalıdır
Gecitte durulup Yayaların ve oğrencilerin guvenle gecmeleri beklenmelidir
Bu tur gecitlerde okul taşıtı ya da arac varsa gecilmemelidir
Yaya gecitlerinde durup yayalara yol verirken soldan gelip gecitte durmadan gecen araclar varsa, onden gecen yayalar, korna ya da el hareketi gibi yollarla uyarılmalıdır
Yaya gecidinde durarak yayalara yol veren taşıtların solundan gecilmez, arkasında durup beklemek gerekir
İLKYARDIM TANIMI:
Aniden hastalanan veya yaralanan kişiye tıbbi tedavi yapılıncaya kadar anında ve olay yerinde cevre olanaklarıyla yapılan gecici mudahaleye ilkyardım nedir
İlkyardımcı şunu asla unutmamalıdır ki; yapacağı işlem bir tedavi değildir; cunku amacımız tedavi değildir ilk yardımdır Bazı kitaplarda ilk yardım, 3T (tanı tedavi taşıma) olarak acıklamaktadır Ancak bura da gecen ikinci T (tedavi) ifadesi surucu kurslarında verilen ilkyardım eğitiminde doğru olarak kabul edilemez Bilindiği gibi, tedaviyi sağlıkla ilgili okullarda eğitim alarak meslek sahibi olanlar yapabilirler
O halde burada ilkyardımcı şoyle ifade edebiliriz:
TANI GECİCİ MUDAHALE
İLK YARDIM
TAŞIMA AMACI:
Yaralının durumunu kontrol altına alıp daha kotuye gitmemesine engelleyerek hayat kurtarmaktır
SAKATLIĞI ONLER SAKATLIK DERECESİNİ AZALTIR
İyi bir ilkyardım icin şu ilkelere uyulmalıdır:
Cabuk karar vererek yaralıyı değerlendirmek
Yaralıyı bulunduğu pozisyondan kurtararak uygun pozisyon vermek
Gecici onlemi hemen almak
Kalabalığı uzaklaştırmak
Moral vermek
Bilincini acık tutmak
Sıcak tutmak
Camaşırları keserek cıkarmak
Guvenli yere almak
HEDEFLERİ:
Solunumun sağlanması
Kalbin calıştırılması
Kanamanın durdurulması
Şokun engellenmesi
Yaranın dış etkenlerden korunması
Uygun pozisyon verilmesi
Haberleşmenin sağlanması
yaralının taşınarak sevk edilmesi
Orneğin, bir otobus kazasında bircok yaralı var ise, once soluk almayandan, kalbi calışmayandan, kanaması olandan başlayarak ilk yardım yapılmalıdır
YAYALARIN UYMASI GEREKEN TRAFİK KURALLARI
*Cadde ve sokaklarda yururken daima yaya kaldırımlarından yuruyunuz
*Yaya kaldırımlarından yururken daima sağ taraftan yuruyunuz
*Yaya kaldırımlarında, sizden başka yayaların da olacağını duşunerek dikkatli davranınız
*Yaya kaldırımı bulunmayan cadde ve sokaklarda yurumek zorunda kaldığınızda, yolun sol kenarından yuruyunuz Cunku, ulkemizde trafik sağ taraftan calıştığı icin sizde sağ taraftan yuruduğunuzde yolun sağını kullanan araclar sizin arkanızda kalacak ve siz aracları goremeyeceksiniz Ancak sol taraftan yuruduğunuzde karşınızdan gelen aracı rahatlıkla gorebilir ve herhangi bir tehlike anında kendinizi kurtarma şansınız olacaktır
*Yola inmeden once kaldırımın banketin kenarında durunuz
*Once Sola, daha sonra sağa, tekrar sola bakılarak yol kontrol edilir, eğer arac gelmiyorsa veya cok uzak mesafedeyse yol dik olarak koşmadan hızlı adımlarla yurunur,
*Yolun ortasına gelindiğinde tekrar sağa bakılarak, yine koşmadan hızlı adımlarla yurunur ve geciş tamamlanır
SURUCULERİN UYMASI GEREKEN TRAFİK KURALLARI
ALKOLLU ARAC KULLANMAK
Trafik kazalarına yol acan sebepler incelendiğinde, alkollu arac kullanan suruculer ile yayaların karıştığı kazaların kucumsenmeyecek sayılara ulaştığı gorulmektedir
Şerit izleme
1 Suruculerin gecme, donme, duraklama, durma ve park etme gibi haller dışında şerit değiştirmeleri veya iki şeridi birden kullanmaları,
2 Kavşaklara yaklaşırken, yerleşim yerleri dışında yuz elli metre, yerleşim yerlerinde ise otuz metre mesafe icinde ve kavşaklarda şerit değiştirmeleri,
3 Aracların cinsine ve hızına uygun olmayan şeritten gitmeleri,
4 İşaret vermeden şerit değiştirmeleri, yasaktır
TAKİP MESAFESİ
Arkadan carpma sonucu meydana gelen kazalar incelendiğinde suruculerin buyuk bir coğunluğunun onundeki aracla mesafesini ayarlayamamalarından kaynaklanmaktadır
GELEN TRAFİKLE KARŞILAŞMA
Suruculer; iki yonlu trafiğin kullanıldığı taşıt yollarında karşı yonden gelen aracların gecişini zorlaştıran bir durum varsa gecişi kolaylaştırmak icin aracını sağ kenara yanaştırmaya, gerektiğinde sağa yanaşıp durmaya, Dağlık ve dik yokuşlu karayollarında karşılaşma halinde, cıkan arac icin geciş guc veya mumkun değilse, guvenli gecişi sağlamak uzere, inen araclar, varsa onceden sığınma cebine girmeye, sığınma cebi yoksa sağ kenara yanaşıp durmaya, gerektiği hallerde geri gitmeye, zorunludurlar
UYKUSUZ VE YORGUN ARAC KULLANMA
Yorgunluk ve uykusuzluk, bir cok trafik kazasını doğrudan veya dolaylı etkileyen bir faktordur Tum dikkatlerin bir arada ve koordineli bir bicimde surdurulduğu işlev olan suruculukte fikren ve bedenen zinde olmanın cok buyuk onemi vardır Yorgun ve uykusuz olarak arac kullanan bir surucunun gozlerinin gorme kuvveti azalır, derinlik tanıma ve mesafe tahmin etme, yolu gozetleme gucu zayıflar, dikkatini toplayamaz, aynı alkollu arac kullanmada olduğu gibi tepki gosterme ve algılama yeteneklerinde korelme olur
GECİŞ KOLAYLIĞI SAĞLAMAK
Karayollarında trafiğin guvenli ve hızlı akmasını sağlamak icin kavşaklarda ilk geciş hakkı kuralına mutlak uyulması gerekmektedir Bu kurala riayet edildiğinde kavşaklarda, trafik sıkışıklığı olmayacağı gibi ozellikle hızlı bir trafik akışı sağlanacağı icin zaman kaybı da olmayacaktır Kavşaklarda butun suruculer geciş ustunluğune sahip, ambulans, itfaiye, polis vb araclara ilk geciş hakkını vermek zorundadırlar Bir kavşağa yaklaşan suruculer; kavşaktaki şartlara uymak, dikkatli bulunmak, araclarını ilk geciş hakkı olan aracların gecişine izin vermek uzere durabilecekleri hızda surmek kaydıyla, trafik polisi veya trafik ışıklı işareti ile yonetilmeyen ve aksine bir işaret bulunmayan kavşaklarda geciş kurallarına gore uygun hareket etmek zorundadırlar
ONDEKİ ARACI GECME KURALLARI
Karayollarında trafiğin guvenli bir şekilde akışını temin etmek ve arac suruculerinin bir diğer aracı emniyetli bir şekilde gecmesini sağlamak amacıyla gecme kuralları belirlenmiştir Suruculerin onlerinde giden bir aracı gecmeleri icin
Arkasından gelen bir başka surucunun kendisini gecmeye başlamamış olması,
Onunde giden surucunun bir başka aracı gecme niyetini belirten uyarma işaretini vermemiş olması
Gececeği aracın hızıyla gecme esnasındaki kendi hızını da dikkate alarak, iki yonlu yollarda karşıdan gelen trafik dahil, yolu kullananların tumu icin tehlike veya engel yaratmadan gecmek icin kullanacağı şeridin yeteri kadar ilerisinin goruşe acık ve boş olması,
Gecişin gecilen araclar icin bir gucluk yaratmayacak şekilde ve araclarının bu gecişe uygun durumda bulunması gereklidir
YAVAŞ SURME VE YASAKLAMALAR
Suruculerin; araclarını zorunlu bir neden olmadıkca, diğer aracların ilerleyişine engel olacak şekilde veya işaretle belirtilen hız sınırının cok altında surmeleri, guvenlik nedeni veya verilen herhangi bir talimata uyulması dışında, başkalarını rahatsız edecek veya tehlikeye sokacak şekilde gereksiz ani yavaşlamaları yasaktır
Suruculerin dikkat etmesi gereken diğer hususlar
Aracın hızı azaltılmalıdır
Gerektiği zaman fren yapmaya hazır olunmalıdır
Ozellikle okul gecitlerine yaklaşırken karşıya her an bir oğrenci cıkabileceği hesaba katılmalı, cok dikkatli olunmalıdır
Gecitte durulup Yayaların ve oğrencilerin guvenle gecmeleri beklenmelidir
Bu tur gecitlerde okul taşıtı ya da arac varsa gecilmemelidir
Yaya gecitlerinde durup yayalara yol verirken soldan gelip gecitte durmadan gecen araclar varsa, onden gecen yayalar, korna ya da el hareketi gibi yollarla uyarılmalıdır
Yaya gecidinde durarak yayalara yol veren taşıtların solundan gecilmez, arkasında durup beklemek gerekir