iltasyazilim
FD Üye
trafik kuralları ve ilkyardım
İLKYARDIM TANIMI:
Bir Anda hastalanan veya yaralanan kişiye tıbbi çare yapılıncaya kadar hemen ve durum yerinde çevre olanaklarıyla yapılan geçici müdahaleye ilkyardım nedir
İlkyardımcı şunu asla unutmamalıdır ki; oluşturacağı işlem bir tedavi değildir; çünkü amacımız çare değildir birincil yardımdır Bazı kitaplarda ilk destek, 3T (tanı tedavi nakliye) olarak açıklamaktadır Oysa bura da geçen ikinci T (çare) ifadesi sürücü kurslarında verilen ilkyardım eğitiminde doğru olarak kabul edilemez Bilindiği gibi, tedaviyi sağlıkla ilgili okullarda eğitim alarak meslek sahibi olanlar yapabilirler
O halde burada ilkyardımcı şöyle açıklama edebiliriz:
TANI GEÇİCİ MÜDAHALE
BIRINCIL YARDIM
TAŞIMA AMACI:
Yaralının durumunu teftiş altına alıp daha kötüye gitmemesine engelleyerek hayat kurtarmaktır
SAKATLIĞI ÖNLER SAKATLIK DERECESİNİ AZALTIR
İyi bir ilkyardım için şu ilkelere uyulmalıdır:
Ivedi karar vererek yaralıyı değer biçmek
Yaralıyı bulunduğu pozisyondan kurtararak uygun pozisyon tahsis etmek
Geçici önlemi derhal elde etmek
Kalabalığı uzaklaştırmak
Moral vermek
Bilincini açık yakalamak
Sıcak yetişmek
Çamaşırları keserek çıkarmak
Güvenli yere almak
HEDEFLERİ:
Solunumun sağlanması
Kalbin çalıştırılması
Kanamanın durdurulması
Şokun engellenmesi
Yaranın dış etkenlerden korunması
Uygun pozisyon verilmesi
Haberleşmenin sağlanması
yaralının taşınarak sevk edilmesi
Mesela, bir otobüs kazasında çoğu zarar görmüş var ise, önce soluk almayandan, kalbi çalışmayandan, kanaması olandan başlayarak birincil destek yapılmalıdır
YAYALARIN UYMASI GEREKEN TRAFİK KURALLARI
*Cadde ve sokaklarda yürürken tekrar tekrar yaya kaldırımlarından yürüyünüz
*Yayalara Ait kaldırımlarından yürürken her zaman sağ taraftan yürüyünüz
* kaldırımlarında, sizden diğer yayaların da olacağını düşünerek tedbirli davranınız
*Yaya kaldırımı bulunmayan cadde ve sokaklarda yürümek zorunda kaldığınızda, yolun sol kenarından yürüyünüz Çünkü, ülkemizde trafik sağ taraftan çalıştığı için sizde sağ taraftan yürüdüğünüzde yolun sağını kullanan araçlar sizin arkanızda kalacak ve siz araçları göremeyeceksiniz Oysa sol taraftan yürüdüğünüzde karşınızdan gelen arabulucu rahatlıkla görebilir ve herhangi bir tehlike hemencecik kendinizi kurtarma şansınız olacaktır
*Yola inmeden önce kaldırımın banketin kenarında durunuz
*Önce Sola, sonra sağa, her yerde sola bakılarak yol denetim edilir, eğer araç gelmiyorsa ya da fazla uzaktan mesafedeyse yol dikey olarak koşmadan hızlı adımlarla yürünür,
*Yolun ortasına gelindiğinde bitmiş sağa bakılarak, tekrar koşmadan seri adımlarla yürünür ve geçiş tamamlanır
SÜRÜCÜLERİN UYMASI GEREKEN TRAFİK KURALLARI
ALKOLLÜ ARAÇ UYGULAMAK
Trafik kazalarına yol açan sebepler incelendiğinde, alkollü vasıta kullanan sürücüler ile yayaların karıştığı kazaların küçümsenmeyecek sayılara ulaştığı görülmektedir
Şerit izleme
1 Sürücülerin geçme, dönme, duraklama, durma ve park etme gibi haller açık havada şerit değiştirmeleri veya iki şeridi pat diye kullanmaları,
2 Kavşaklara yaklaşırken, yerleşim yerleri haricen yüz elli metre, yerleşim yerlerinde ise otuz metre uzaklık içinde ve kavşaklarda şerit değiştirmeleri,
3 Araçların cinsine ve hızına uygunsuz şeritten gitmeleri,
4 Muhabere vermeden şerit değiştirmeleri, yasaktır
PEŞINE DÜŞÜP TAKIP MESAFESİ
Arkadan çarpma sonucu meydana gelen kazalar incelendiğinde sürücülerin büyük bir çoğunluğunun önündeki araçla mesafesini ayarlayamamalarından kaynaklanmaktadır
GELEN TRAFİKLE KARŞILAŞMA
Sürücüler; iki yönlü trafiğin kullanıldığı vasıta yollarında aleyhinde yönden gelen araçların geçişini zorlaştıran bir durum varsa geçişi kolaylaştırmak için aracını sağ kenara yanaştırmaya, gerektiğinde sağa yanaşıp durmaya, Dağlık ve tepede olan yokuşlu karayollarında tesadüf halinde, meydana çıkan araç için geçiş baskı veya muhtemel değilse, güvenli geçişi sağlamak üzere, inen araçlar, varsa önceden sığınma cebine girmeye, sığınma cebi yoksa sağ kenara yanaşıp durmaya, gerektiği hallerde geri gitmeye, zorunludurlar
UYKUSUZ VE BITAP VASITA FAYDALANMA
Yorgunluk ve uykusuzluk, bir fazla trafik kazasını aracısız veya dolambaçlı etkileyen bir faktördür Tüm dikkatlerin bir arada ve koordineli bir biçimde sürdürüldüğü işlev olan sürücülükte fikren ve bedenen dinç olmanın çok büyük önemi vardır Bezginlik ve uykusuz olarak araç kullanan bir sürücünün gözlerinin görme kuvveti azalır, derinlik tanıma ve uzaklık varsayım etme, yolu gözetleme gücü zayıflar, dikkatini toplayamaz, benzer alkollü vasıta kullanmada olduğu gibi tepki görünüm ve idrak yeteneklerinde körelme olur
GEÇİŞ KOLAYLIĞI TEMIN ETMEK
Karayollarında trafiğin güvenli ve seri akmasını karşılamak için kavşaklarda birincil geçiş hakkı kuralına mutlak uyulması gerekmektedir Bu kurala riayet edildiğinde kavşaklarda, trafik sıkışıklığı olmayacağı gibi bilhassa hızlı bir trafik akışı sağlanacağı için süre kaybı da olmayacaktır Kavşaklarda tüm sürücüler geçiş üstünlüğüne sahip, ambulans, itfaiye, polis vb araçlara birincil geçiş hakkını tahsis etmek zorundadırlar Bir kavşağa yaklaşan sürücüler; kavşaktaki şartlara adapte etmek, titiz bulunmak, araçlarını birincil geçiş hakkı olan araçların geçişine müsade belirlemek üzere durabilecekleri hızda sürmek kaydıyla, trafik polisi veya trafik ışıklandırılmış işareti ile yönetilmeyen ve aksine bir muhabere bulunmayan kavşaklarda geçiş kurallarına göre yerinde yol almak zorundadırlar
ÖNDEKİ ARACI GEÇME KURALLARI
Karayollarında trafiğin tehlikesiz bir şekilde akışını karşılamak ve vasıta sürücülerinin bir öteki aracı emniyetli bir şekilde geçmesini temin etmek nedeniyle geçme kuralları belirlenmiştir Sürücülerin önlerinde dışarı giden bir aracı geçmeleri için
Ardından gelen bir diğer sürücünün kendisini geçmeye başlamamış olması,
Önünde dışarı giden sürücünün bir diğer arabulucu geçme niyetini gösteren uyarma işaretini vermemiş olması
Geçeceği aracın hızıyla geçme esnasındaki kendi hızını da dikkate alarak, iki yönü olan yollarda karşıdan gelen trafik dahil, yolu kullananların tümü için risk veya engel yaratmadan aşmak için kullanacağı şeridin yeteri dek ilerisinin görüşe açık ve manâsız olması,
Geçişin geçilen araçlar için bir zorluk yaratmayacak şekilde ve araçlarının bu geçişe yerinde durumda bulunması gereklidir
YAVAŞ SÜRME VE YASAKLAMALAR
Sürücülerin; araçlarını gerekli bir neden olmadıkça, diğer araçların ilerleyişine engel olacak şekilde ya da işaretle kayıtlı hız sınırının çok altında sürmeleri, emniyet nedeni ya da verilen herhangi bir talimata uyulması dışında, başkalarını rahatsız edecek ya da tehlikeye sokacak şekilde geveze ani yavaşlamaları yasaktır
Sürücülerin uyarı etmesi gereken diğer hususlar
Aracın hızı azaltılmalıdır
Gerektiği süre fren yapmaya hazır olunmalıdır
Özellikle mektep geçitlerine yaklaşırken karşıya her an bir öğrenci çıkabileceği hesaba katılmalı, fazla dikkatli olunmalıdır
Geçitte durulup Yayaların ve öğrencilerin güvenle geçmeleri beklenmelidir
Bu cins geçitlerde okul taşıtı ya da vasıta varsa geçilmemelidir
Yayalara Ait geçitlerinde durup yayalara yol verirken soldan gelip geçitte tekrar tekrar geçen araçlar varsa, önden geçen yayalar, korna ya da el hareketi gibi yollarla uyarılmalıdır
geçidinde durarak yayalara yol veren taşıtların solundan geçilmez, arkasından durup beklemek gerekir *
İLKYARDIM TANIMI:
Bir Anda hastalanan veya yaralanan kişiye tıbbi çare yapılıncaya kadar hemen ve durum yerinde çevre olanaklarıyla yapılan geçici müdahaleye ilkyardım nedir
İlkyardımcı şunu asla unutmamalıdır ki; oluşturacağı işlem bir tedavi değildir; çünkü amacımız çare değildir birincil yardımdır Bazı kitaplarda ilk destek, 3T (tanı tedavi nakliye) olarak açıklamaktadır Oysa bura da geçen ikinci T (çare) ifadesi sürücü kurslarında verilen ilkyardım eğitiminde doğru olarak kabul edilemez Bilindiği gibi, tedaviyi sağlıkla ilgili okullarda eğitim alarak meslek sahibi olanlar yapabilirler
O halde burada ilkyardımcı şöyle açıklama edebiliriz:
TANI GEÇİCİ MÜDAHALE
BIRINCIL YARDIM
TAŞIMA AMACI:
Yaralının durumunu teftiş altına alıp daha kötüye gitmemesine engelleyerek hayat kurtarmaktır
SAKATLIĞI ÖNLER SAKATLIK DERECESİNİ AZALTIR
İyi bir ilkyardım için şu ilkelere uyulmalıdır:
Ivedi karar vererek yaralıyı değer biçmek
Yaralıyı bulunduğu pozisyondan kurtararak uygun pozisyon tahsis etmek
Geçici önlemi derhal elde etmek
Kalabalığı uzaklaştırmak
Moral vermek
Bilincini açık yakalamak
Sıcak yetişmek
Çamaşırları keserek çıkarmak
Güvenli yere almak
HEDEFLERİ:
Solunumun sağlanması
Kalbin çalıştırılması
Kanamanın durdurulması
Şokun engellenmesi
Yaranın dış etkenlerden korunması
Uygun pozisyon verilmesi
Haberleşmenin sağlanması
yaralının taşınarak sevk edilmesi
Mesela, bir otobüs kazasında çoğu zarar görmüş var ise, önce soluk almayandan, kalbi çalışmayandan, kanaması olandan başlayarak birincil destek yapılmalıdır
YAYALARIN UYMASI GEREKEN TRAFİK KURALLARI
*Cadde ve sokaklarda yürürken tekrar tekrar yaya kaldırımlarından yürüyünüz
*Yayalara Ait kaldırımlarından yürürken her zaman sağ taraftan yürüyünüz
* kaldırımlarında, sizden diğer yayaların da olacağını düşünerek tedbirli davranınız
*Yaya kaldırımı bulunmayan cadde ve sokaklarda yürümek zorunda kaldığınızda, yolun sol kenarından yürüyünüz Çünkü, ülkemizde trafik sağ taraftan çalıştığı için sizde sağ taraftan yürüdüğünüzde yolun sağını kullanan araçlar sizin arkanızda kalacak ve siz araçları göremeyeceksiniz Oysa sol taraftan yürüdüğünüzde karşınızdan gelen arabulucu rahatlıkla görebilir ve herhangi bir tehlike hemencecik kendinizi kurtarma şansınız olacaktır
*Yola inmeden önce kaldırımın banketin kenarında durunuz
*Önce Sola, sonra sağa, her yerde sola bakılarak yol denetim edilir, eğer araç gelmiyorsa ya da fazla uzaktan mesafedeyse yol dikey olarak koşmadan hızlı adımlarla yürünür,
*Yolun ortasına gelindiğinde bitmiş sağa bakılarak, tekrar koşmadan seri adımlarla yürünür ve geçiş tamamlanır
SÜRÜCÜLERİN UYMASI GEREKEN TRAFİK KURALLARI
ALKOLLÜ ARAÇ UYGULAMAK
Trafik kazalarına yol açan sebepler incelendiğinde, alkollü vasıta kullanan sürücüler ile yayaların karıştığı kazaların küçümsenmeyecek sayılara ulaştığı görülmektedir
Şerit izleme
1 Sürücülerin geçme, dönme, duraklama, durma ve park etme gibi haller açık havada şerit değiştirmeleri veya iki şeridi pat diye kullanmaları,
2 Kavşaklara yaklaşırken, yerleşim yerleri haricen yüz elli metre, yerleşim yerlerinde ise otuz metre uzaklık içinde ve kavşaklarda şerit değiştirmeleri,
3 Araçların cinsine ve hızına uygunsuz şeritten gitmeleri,
4 Muhabere vermeden şerit değiştirmeleri, yasaktır
PEŞINE DÜŞÜP TAKIP MESAFESİ
Arkadan çarpma sonucu meydana gelen kazalar incelendiğinde sürücülerin büyük bir çoğunluğunun önündeki araçla mesafesini ayarlayamamalarından kaynaklanmaktadır
GELEN TRAFİKLE KARŞILAŞMA
Sürücüler; iki yönlü trafiğin kullanıldığı vasıta yollarında aleyhinde yönden gelen araçların geçişini zorlaştıran bir durum varsa geçişi kolaylaştırmak için aracını sağ kenara yanaştırmaya, gerektiğinde sağa yanaşıp durmaya, Dağlık ve tepede olan yokuşlu karayollarında tesadüf halinde, meydana çıkan araç için geçiş baskı veya muhtemel değilse, güvenli geçişi sağlamak üzere, inen araçlar, varsa önceden sığınma cebine girmeye, sığınma cebi yoksa sağ kenara yanaşıp durmaya, gerektiği hallerde geri gitmeye, zorunludurlar
UYKUSUZ VE BITAP VASITA FAYDALANMA
Yorgunluk ve uykusuzluk, bir fazla trafik kazasını aracısız veya dolambaçlı etkileyen bir faktördür Tüm dikkatlerin bir arada ve koordineli bir biçimde sürdürüldüğü işlev olan sürücülükte fikren ve bedenen dinç olmanın çok büyük önemi vardır Bezginlik ve uykusuz olarak araç kullanan bir sürücünün gözlerinin görme kuvveti azalır, derinlik tanıma ve uzaklık varsayım etme, yolu gözetleme gücü zayıflar, dikkatini toplayamaz, benzer alkollü vasıta kullanmada olduğu gibi tepki görünüm ve idrak yeteneklerinde körelme olur
GEÇİŞ KOLAYLIĞI TEMIN ETMEK
Karayollarında trafiğin güvenli ve seri akmasını karşılamak için kavşaklarda birincil geçiş hakkı kuralına mutlak uyulması gerekmektedir Bu kurala riayet edildiğinde kavşaklarda, trafik sıkışıklığı olmayacağı gibi bilhassa hızlı bir trafik akışı sağlanacağı için süre kaybı da olmayacaktır Kavşaklarda tüm sürücüler geçiş üstünlüğüne sahip, ambulans, itfaiye, polis vb araçlara birincil geçiş hakkını tahsis etmek zorundadırlar Bir kavşağa yaklaşan sürücüler; kavşaktaki şartlara adapte etmek, titiz bulunmak, araçlarını birincil geçiş hakkı olan araçların geçişine müsade belirlemek üzere durabilecekleri hızda sürmek kaydıyla, trafik polisi veya trafik ışıklandırılmış işareti ile yönetilmeyen ve aksine bir muhabere bulunmayan kavşaklarda geçiş kurallarına göre yerinde yol almak zorundadırlar
ÖNDEKİ ARACI GEÇME KURALLARI
Karayollarında trafiğin tehlikesiz bir şekilde akışını karşılamak ve vasıta sürücülerinin bir öteki aracı emniyetli bir şekilde geçmesini temin etmek nedeniyle geçme kuralları belirlenmiştir Sürücülerin önlerinde dışarı giden bir aracı geçmeleri için
Ardından gelen bir diğer sürücünün kendisini geçmeye başlamamış olması,
Önünde dışarı giden sürücünün bir diğer arabulucu geçme niyetini gösteren uyarma işaretini vermemiş olması
Geçeceği aracın hızıyla geçme esnasındaki kendi hızını da dikkate alarak, iki yönü olan yollarda karşıdan gelen trafik dahil, yolu kullananların tümü için risk veya engel yaratmadan aşmak için kullanacağı şeridin yeteri dek ilerisinin görüşe açık ve manâsız olması,
Geçişin geçilen araçlar için bir zorluk yaratmayacak şekilde ve araçlarının bu geçişe yerinde durumda bulunması gereklidir
YAVAŞ SÜRME VE YASAKLAMALAR
Sürücülerin; araçlarını gerekli bir neden olmadıkça, diğer araçların ilerleyişine engel olacak şekilde ya da işaretle kayıtlı hız sınırının çok altında sürmeleri, emniyet nedeni ya da verilen herhangi bir talimata uyulması dışında, başkalarını rahatsız edecek ya da tehlikeye sokacak şekilde geveze ani yavaşlamaları yasaktır
Sürücülerin uyarı etmesi gereken diğer hususlar
Aracın hızı azaltılmalıdır
Gerektiği süre fren yapmaya hazır olunmalıdır
Özellikle mektep geçitlerine yaklaşırken karşıya her an bir öğrenci çıkabileceği hesaba katılmalı, fazla dikkatli olunmalıdır
Geçitte durulup Yayaların ve öğrencilerin güvenle geçmeleri beklenmelidir
Bu cins geçitlerde okul taşıtı ya da vasıta varsa geçilmemelidir
Yayalara Ait geçitlerinde durup yayalara yol verirken soldan gelip geçitte tekrar tekrar geçen araçlar varsa, önden geçen yayalar, korna ya da el hareketi gibi yollarla uyarılmalıdır
geçidinde durarak yayalara yol veren taşıtların solundan geçilmez, arkasından durup beklemek gerekir *