iltasyazilim
FD Üye
Niçin trafik lambaları kırmızı sarı ve yeşildir?
Trafik ışıkları uygulaması, önceleri demiryollarının trenleri denetleme için uyguladığı sinyaller örnek alınarak başlamıştır Demiryolları idaresi kırmızı rengi 'dur' sinyali olarak seçmişti
Kırmızı renk kan rengi olduğundan asırlar boyu tehlikenin, tahribatın ve ölümün simgesi olmuştur Demiryolları birincil faaliyete geçtiği 1830'lu yıllarda 'ikaz' ışığının rengi yeşil, 'geç' ışığının ise beyazdı
Bir vakit sonradan beyaz sinyal problem yaratmaya başladı Beyaz renkli 'geç' sinyali diğer cadde lambaları ile karıştırılabiliyordu Lakin daha da kötüsü 'dur' işaretlerine konulan kırmızı mercekler yerlerinden us ışık beyazlaşıyor, 'geç' sinyali olarak algılanıyor ve kazalara yol açabiliyordu
Sonunda demiryolcular kırmızıyı 'dur', yeşili 'geç' san rengi de 'uyarı' sinyali olarak kullanmaya başladılar Bilindiği gibi sarı, renk spektrumu içinde en göz alıcı renktir Bu Nedenle makinist bir sinyalin bulunması gereken yerde beyaz ışığı görürse, bir şeylerin hatalı olduğunu anlıyor ve tedbirini alıyordu
Karayollarına gelince, yollarda sadece atların ve at arabalarının bulunduğu tarihlerde bile dünyanın büyük şehirlerinde trafik sorundu
Birincil trafik lambası otomobillerin ortaya çıkmasından çok önce 1868'de Londra'da kullanıldı Gazla yakılan ve bir dingil etrafında döndürülebilen kırmızı ve yeşil lambalar bir sene daha sonra patlayıp, kendilerini çeviren polisi de yaralayınca bu uygulama ortadan kalktı
Ama öte yandan otomobillerin ortaya çıkması ve şehirlerde dolaşmaya başlamalarıyla birlikte şart adamakıllı kötüleşti Değişik şehirlerde değişik uygulamalar yapıldı Demiryollarındaki uygulama örnek alındı ama demiryollarında birbirine paralel iki hat vardı Bu sistem iki yolun kesiştiği kavşaklarda işe yaramıyordu
Sonunda günümüzdekilere benzeyen birincil elektrikli otomatik trafik lambasını, ilkokul mezunu ve ABD'deki Cleveland'da araba sahibi birincil siyah olan Garrett Morgan geliştirdi 1914'de ilk denemelerine başlayan Morgan 1923'de de patentini aldı Morgan 1963'de ölümünden hemen şimdi patentini 40 bin dolara General Electric firmasına sattı
Morgan'ın lambaları demiryollarına benzer şekilde bir 'T' üstünde kırmızı ve yeşil iki lambadan ibaretti Fazla geçmeden uyarı anlamında sarı lamba da ilave edildi ve başvuru tüm dünyaya süratle yayıldı
Aradan geçen yıllara rağmen sarı renk hala 'uyarı' anlamındadır ama günümüz sürücüleri onu 'geç' sinyali olarak algılıyorlar *
Trafik ışıkları uygulaması, önceleri demiryollarının trenleri denetleme için uyguladığı sinyaller örnek alınarak başlamıştır Demiryolları idaresi kırmızı rengi 'dur' sinyali olarak seçmişti
Kırmızı renk kan rengi olduğundan asırlar boyu tehlikenin, tahribatın ve ölümün simgesi olmuştur Demiryolları birincil faaliyete geçtiği 1830'lu yıllarda 'ikaz' ışığının rengi yeşil, 'geç' ışığının ise beyazdı
Bir vakit sonradan beyaz sinyal problem yaratmaya başladı Beyaz renkli 'geç' sinyali diğer cadde lambaları ile karıştırılabiliyordu Lakin daha da kötüsü 'dur' işaretlerine konulan kırmızı mercekler yerlerinden us ışık beyazlaşıyor, 'geç' sinyali olarak algılanıyor ve kazalara yol açabiliyordu
Sonunda demiryolcular kırmızıyı 'dur', yeşili 'geç' san rengi de 'uyarı' sinyali olarak kullanmaya başladılar Bilindiği gibi sarı, renk spektrumu içinde en göz alıcı renktir Bu Nedenle makinist bir sinyalin bulunması gereken yerde beyaz ışığı görürse, bir şeylerin hatalı olduğunu anlıyor ve tedbirini alıyordu
Karayollarına gelince, yollarda sadece atların ve at arabalarının bulunduğu tarihlerde bile dünyanın büyük şehirlerinde trafik sorundu
Birincil trafik lambası otomobillerin ortaya çıkmasından çok önce 1868'de Londra'da kullanıldı Gazla yakılan ve bir dingil etrafında döndürülebilen kırmızı ve yeşil lambalar bir sene daha sonra patlayıp, kendilerini çeviren polisi de yaralayınca bu uygulama ortadan kalktı
Ama öte yandan otomobillerin ortaya çıkması ve şehirlerde dolaşmaya başlamalarıyla birlikte şart adamakıllı kötüleşti Değişik şehirlerde değişik uygulamalar yapıldı Demiryollarındaki uygulama örnek alındı ama demiryollarında birbirine paralel iki hat vardı Bu sistem iki yolun kesiştiği kavşaklarda işe yaramıyordu
Sonunda günümüzdekilere benzeyen birincil elektrikli otomatik trafik lambasını, ilkokul mezunu ve ABD'deki Cleveland'da araba sahibi birincil siyah olan Garrett Morgan geliştirdi 1914'de ilk denemelerine başlayan Morgan 1923'de de patentini aldı Morgan 1963'de ölümünden hemen şimdi patentini 40 bin dolara General Electric firmasına sattı
Morgan'ın lambaları demiryollarına benzer şekilde bir 'T' üstünde kırmızı ve yeşil iki lambadan ibaretti Fazla geçmeden uyarı anlamında sarı lamba da ilave edildi ve başvuru tüm dünyaya süratle yayıldı
Aradan geçen yıllara rağmen sarı renk hala 'uyarı' anlamındadır ama günümüz sürücüleri onu 'geç' sinyali olarak algılıyorlar *