Forumda yenilikler devam etmektedir , çalışmalara devam ettiğimiz kısa süre içerisinde güzel bir görünüme sahip olduk daha iyisi için lütfen çalışmaların bitmesini bekleyiniz. Tıkla ve Git
x

Triger Kayışı Nedir, Ne İşe Yarar?

Triger Kayışı Nedir, Ne İşe Yarar?
0
96

dagcı

FD Üye
Katılım
Ocak 9, 2022
Mesajlar
38,225
Etkileşim
3
Puan
38
Yaş
69
F-D Coin
71
triger-kayisi-nedir-1623486073.jpg

Araba kullanmıyor ya da daha önce motor aksamı görmemiş olsanız bile en azından bir film sahnesinde yüzü motor yağı kaplanmış ustanın kafasını kaputtan kaldırıp ‘Triger kayışı kopmuş, değiştirmek lazım.’ dediğini duymuşsunuzdur. İlgili, ilgisiz tüm insanların triger kayışı nedir biliyor olmasının nedeni, bu parçanın araba motor aksamı ve dolayısıyla araba için hayati öneme sahip olmasıdır.

Triger kayışı nedir, ne işe yarar, ne zaman değiştirilmelidir gibi sorular en çok merak edilen konular arasında. Bunun nedeni, kimsenin triger kayışı kopmuş bir araba ile yolun ortasında kalmak istememesidir. Araç motor aksamının bu önemli parçası hakkında merak edilen tüm soruları yanıtladık ve konu ile ilgili bilmeniz gereken önemli detayları anlattık. Koca bir mühendislik harikasının ufacık bir kayışa bel bağlaması ise hayli şaşırtıcı.

6bfbc59f95e7562e18137476e78ebb0765e9cf77.jpeg

Triger kayışı nedir?


Eksantrik mili kayışı ve zamanlama kayışı gibi farklı adlara da sahip olan triger kayışı, krank milindeki hareketi alır ve eksantrik miline iletir. İlettiği bu hareket sayesinde supaplar açma - kapama hareketini sürdürür ve böylece motor soğutma sıvısı tüm sisteme yayılmış olur.

Bazı araç modellerinde triger kayışı temel devridaim sisteminin de çalışmasını sağlamaktadır. Üç temel parçadan oluşan triger sistemi sayesinde motor soğutma sıvısı her yere yayılır ve motorun zorlandığı durumlarda bile fazla ısınarak arıza yapmasının önüne geçilir.

Triger kayışı ne işe yarar?

c66e29187b2527a43b5f200ff49a9e21ce4b5c0c.jpeg

Triger sistemi; miller arasında hareketi aktaran tiger kayışından, kayışı miller arasında doğru hizalamayı sağlayan gergi bilyesinden ve motor soğutma sıvısının tüm sistemin içinden geçmesini sağlayan devridaim pompasından oluşur. Triger sistemi bir bütündür, bölünemez. Yani sistemden herhangi bir parçada arıza çıkarsa tamamının değiştirilmesi gerekir.

Aracın marka ve modeline göre üretici tarafından belirlenen aralıklarla krank mili ve eksantrik mili dişlilerine yerleştirilen triger kayışı, tüm bu sistemin çalışmasını sağlayan en önemli parçadır. Fabrika hatası olarak ya da daha sonra doğru yerleştirilmemiş bir triger kayışı sistemin işlemesini aksatacak ve motor arızasına neden olacaktır.

Triger kayışı ne zaman değiştirilmelidir?

df09ab2fae2a6de0aa87c91d32a5c71318183702.jpeg

Triger kayışının değiştirilme zamanı için dikkat edilmesi gereken iki nokta var; kullanım süresi ve aracın kaç kilometre yaptığı. Aracın marka ve modeline göre bu iki değişkene bağlı olarak triger kayışının değiştirilme vakti geldiği anlaşılır. Üstelik kayışta ya da sistemde görünür bir hasar olmasa bile güvenlik nedeniyle vakti gelen kayış değiştirilmelidir.

Triger kayışının kullanım ömrü maksimum 3 yıldır. 3 yıl sonunda triger kayışı mutlaka değiştirilmelidir. Triger kayışının kullanılacağı kilometre maksimum 100 bindir. 100 bin kilometre yapmış bir aracın triger kayışı mutlaka değiştirilmelidir. Aracın marka ve modeline göre bu süre biraz daha kısa ya da biraz daha uzun olabilir.

Triger kayışı genel olarak çelik tel, kumaş ve kauçuk bileşenlerinin birleştirilmesi ile yapılır. Bazı kayışlarda karbon fiber, kevlar ve aramid gibi çok daha güçlü malzemeler kullanılabilir. Kayış değiştirme süresini bu malzemelerin kalitesi de belirleyebilir. Ancak genel olarak dikkat edilmesi gereken kilometre 100 bin, süre ise 3 yıldır.

Triger zinciri denilen bir şey de var:

1ea599f8075735738d08d777bc4c50a10fd65acf.jpeg

Koca mühendislik harikası motor aksamını yalnızca çelik tel, kumaş ve kauçuktan yapılan bir kayışa emanet etmek kimseye mantıklı gelmediği için olacak, bir de aynı işleve sahip olan triger zinciri olarak isimlendirilen bir parça yapılmıştır. Triger zinciri tamamen çeliktir ve çok daha uzun ömürlüdür.

Peki neden araçlarda triger zinciri kullanılmıyor derseniz her güzelin bir günahı olduğu gibi triger zincirinin de olumsuz özellikleri var. Uzun süreli kullanımda triger zinciri dişlilerde aşınma yapıyor, ısı nedeniyle zincirde uzamalar meydana geliyor ve genel sistemde sert madde nedeniyle farklı sorunlar ortaya çıkıyor. Bu nedenle triger kayışı hala en avantajlı seçenek olarak görülüyor.

Triger kayışı koparsa ne olur, ne yapmak gerekir?

056229abb8cfb7a7e8fd96250e7f7ccf20efbded.jpeg

Yolda kendi halinizde ilerlerken ansızın motordan garip sesler geldiğini duyarsanız ya da egzoz dumanının hiç olmadığı kadar siyah olduğunu görürseniz öncelikle sakince arabayı sağa çekin. Kaputu kaldırıp baktığınız zaman bir usta olmasanız bile triger kayışının kopmuş olduğunu anlarsınız.

Triger kayışı koptuğu zaman supap zamanlaması bozulur, supaplar açık kalır, supaplar pistonlara çarpar, pistonlar çarptıkça supaplar eğilir, bağlantı parçalarında zorlamalar olur ve büyük bir gürültü ile birlikte motor bir anda durur. Triger kayışının koptuğundan şüphelendiğiniz zaman arabayı durdurup kenara çekmek bu nedenle son derece önemlidir.

Arabanın bagajında yedek bir triger sistemi taşımadığınızı düşünürsek böyle bir durumda mutlaka yol yardımını aramalısınız. Servis, bulunduğunuz noktaya yakın bile olsa arabayı çalıştırmayın ve destek bekleyin. Triger kayışı kopmuş bir aracı inatla çalıştırmaya devam ederseniz motorda geri dönüşü olmayan hasarlar oluşabilir.

Triger kayışı nedir, ne işe yarar, nasıl çalışır, ne zaman değiştirilmelidir gibi merak edilen soruları yanıtladık ve motor aksamının bu önemli parçası hakkında bilmeniz gerekenleri anlattık. Araçlar konusunda tecrübeli olsanız bile triger kayışı kopma durumunda uzmanlardan yardım almayı ihmal etmeyin.


 

Similar threads

Triger kayışı,motorun düzenli çalışmasında,büyük bir öneme sahiptir. Asıl görevi,motor zamanlamasını dengelemektir. Önceki zamanlarda triger kayışı diye adlandırdığımız parça,son zamanlarda yeni nesil araçlarda karşımıza triger zinciri olarak çıkmaktadır. Triger seti,paletler,kayış ve gergiden...
Cevaplar
0
Görüntüleme
211
Triger kayışı supapların açılıp kapanmasını sağlayan motorun en önemli parçalarından birisidir Supapların açılıp kapanma işini de krank milinden aldığı harekete egzantrik mile ileterek yapmaktadır Bunun dışında triger kayışının bir başka görevi de motor soğutma sisteminde yer alan devridaim...
Cevaplar
0
Görüntüleme
207
Araçlarımızın  yürek noktası olarak cümle parçası edebileceğimiz motor kısmı, çalışma sırasında ayrı onlarca hareketle aktif olmaktadır Marş kısmından verilen emirle elektriksel olarak sistem başlatılmış olur Yani manâlı ve fiyatı yüksek motor parçası olan krank mili veya piston da gerçekten...
Cevaplar
0
Görüntüleme
114
Özellikle motorlu taşıtlarda yer alan ve güç üretiminde görev üstlenen triger kayışı kopması problemi ciddi bir sorun olup genellikle deneyimli araç kullanıcıları tarafından kolayca fark edilebilmektedir. Özellikle de aracın seyir durumunda kolayca fark edilen triger kayışı kopma sorunu temel...
Cevaplar
0
Görüntüleme
217
Ülkemizde benzin fiyatlarının yüksek olmasından dolayı en çok satılan araçlar dizeldir. Bu araçların çalışma prensipleri içerisinde motor bölümünde triger kayışı çok önemli bir görev üstlenmektedir. Motor ilk çalıştığından andan itibaren tekrar stop edilene kadar sürekli olarak çalışmaktadır...
Cevaplar
0
Görüntüleme
111
858,509Konular
982,853Mesajlar
30,642Kullanıcılar
Üst Alt