iltasyazilim
FD Üye
Her yıl 15 Mart Dünya Tüketiciler Gününün içinde bulunduğu hafta Tüketiciyi Koruma Haftası olarak kutlanmaktadır
15 Mart ’ın Dünya Alıcı Hakları Günü olmasının nedenlerinden biri, 15 Mart 1962 yılında o dönemin ABD Başkanı John F Kennedy ’nin Temsilciler Meclisinde ilk kez Tüketici Hakları diye bir kavram kullanmasından kaynaklanmaktadır başlangıçta Amerika, Avrupa ve İskandinav ülkelerinde ortaya çıkan Alıcı Koruma faaliyetleri Japonya ’ya ve oradan da tüm dünya ülkelerine yayılmaya başlamıştır daha sonra Birleşik Milletler, 1985 yılında aldığı bir kararla TÜKETICI HAKLARI EVRENSEL BEYANNAMESİNİ bildiri ederken bu konuşmanın yapıldığı 15 Mart tarihini DÜNYA ALICI HAKLARI GÜNÜ olarak kabul etmiş, ve Uluslararası alici örgütleri de bunu her sene DÜNYA TÜKETICI HAKLARI GÜNÜ olarak kutlamaya başlamıştır ALICI HAKLARI EVRENSEL BEYANNAMESİ; Esas gereksinmelerin karşılanması hakkı, Sağlık Durumu ve güvenliğin korunması hakkı, Idareli çıkarların korunması hakkı(Seçme hakkı), Bilgilendirme hakkı, Eğitilme hakkı, Tazmin edilme hakkı, Temsilcilik edilme hakkı, Dinç bir çevrede yaşama hakkı almak üzere tüketicinin 8 esas hakkını içermektedir
Ülkemizde ise Tüketiciyi Koruma faaliyetleri bilhassa 08031995 tarih ve 22221 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 4077 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun ’un, 08091995 tarihinde yürürlüğe girmesinden sonra yurt genelinde kayda değer bir hareket kazanmıştır Bu Kanun ile tüketicilerin hakları, hukuki düzenleme çerçevesinde, çağdaş anlamda yeni boyutlara ulaşmıştır Alıcı yasasının uygulanması sonucunda, yasanın eksik ve aksayan yönlerinin günün koşullarına yerinde ışık halkası getirilmesi amacıyla yapılan çalışmalar sonucunda “4822 sayılı Kanun ile Öbür 4077 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun hazırlanarak 14062003 tarihinde yürürlüğe girmiştir Alıcı yasası ile tüketiciler Kapıdan Satışlar, Taksitli Satışlar, Kampanyalı Satışlar, Garanti Belgesi, Türkçe Tanıtma Kullanım Kılavuzu, Satmak Sonrası Hizmetler, Ayıplı Mal ve Hizmetler, Devre Tatil, Paket Tur, Sözleşmelerdeki Hileli Koşullar, Tüketici Kredisi, Kredi Kartları, Süreli Yayınlar, Mesafeli Sözleşmeler, Abonelik Sözleşmeleri, Aldatıcı ve Yanıltıcı Reklamlar … vb gibi öyle çok konuda yasalar ile satıcı ve sağlayıcılar karşısında haklarını arama ve elde etme imkanına kavuşmuşlardır Gerek devletin çıkardığı bazı yasal düzenlemelerle gerekse tüketicilerin biraraya gelerek örgütlendiği sivil toplum kuruluşları aracılığı ile ülkemizde sağlanmaya çalışılan tüketiciyi koruma ve haklarını gözetme faaliyetleri alanında en büyük tahsis yasanın uygulayıcısı konumunda olan Sanayi ve Ticaret Bakanlığı ve İllerde Sanayi ve Ticaret İl Müdürlüklerine düşmektedir
4077 sayılı Kanun ’un yürürlüğe girdiği 08091995 tarihinden itibaren her sene Dünya Tüketiciler Gününün içinde bulunduğu hafta Tüketiciyi Koruma Haftası olarak kutlanmakta, bu hafta içerisinde Tüketici hakları ile ilgili paneller, seminerler radyo ve televizyon programları düzenlenmekte ve Tüketici haklarına saygı duyan ve koruyan kurum, kuruluş ve kişilere ödüller verilmektedir Böylece tüketicinin her türlü menfaatini ön planda tutmayı ilke edinmiş olan Sanayi ve Ticaret Bakanlığı ve İl teşkilatları tüketiciyi yasa ile sahip olduğu tüm hakları konusunda bilgilendirme, eğitme, tanıtma ve koruma alanındaki öncülük görevini bugüne kadar olduğu gibi artık de yerine getirmeye devam edecektir *
15 Mart ’ın Dünya Alıcı Hakları Günü olmasının nedenlerinden biri, 15 Mart 1962 yılında o dönemin ABD Başkanı John F Kennedy ’nin Temsilciler Meclisinde ilk kez Tüketici Hakları diye bir kavram kullanmasından kaynaklanmaktadır başlangıçta Amerika, Avrupa ve İskandinav ülkelerinde ortaya çıkan Alıcı Koruma faaliyetleri Japonya ’ya ve oradan da tüm dünya ülkelerine yayılmaya başlamıştır daha sonra Birleşik Milletler, 1985 yılında aldığı bir kararla TÜKETICI HAKLARI EVRENSEL BEYANNAMESİNİ bildiri ederken bu konuşmanın yapıldığı 15 Mart tarihini DÜNYA ALICI HAKLARI GÜNÜ olarak kabul etmiş, ve Uluslararası alici örgütleri de bunu her sene DÜNYA TÜKETICI HAKLARI GÜNÜ olarak kutlamaya başlamıştır ALICI HAKLARI EVRENSEL BEYANNAMESİ; Esas gereksinmelerin karşılanması hakkı, Sağlık Durumu ve güvenliğin korunması hakkı, Idareli çıkarların korunması hakkı(Seçme hakkı), Bilgilendirme hakkı, Eğitilme hakkı, Tazmin edilme hakkı, Temsilcilik edilme hakkı, Dinç bir çevrede yaşama hakkı almak üzere tüketicinin 8 esas hakkını içermektedir
Ülkemizde ise Tüketiciyi Koruma faaliyetleri bilhassa 08031995 tarih ve 22221 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 4077 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun ’un, 08091995 tarihinde yürürlüğe girmesinden sonra yurt genelinde kayda değer bir hareket kazanmıştır Bu Kanun ile tüketicilerin hakları, hukuki düzenleme çerçevesinde, çağdaş anlamda yeni boyutlara ulaşmıştır Alıcı yasasının uygulanması sonucunda, yasanın eksik ve aksayan yönlerinin günün koşullarına yerinde ışık halkası getirilmesi amacıyla yapılan çalışmalar sonucunda “4822 sayılı Kanun ile Öbür 4077 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun hazırlanarak 14062003 tarihinde yürürlüğe girmiştir Alıcı yasası ile tüketiciler Kapıdan Satışlar, Taksitli Satışlar, Kampanyalı Satışlar, Garanti Belgesi, Türkçe Tanıtma Kullanım Kılavuzu, Satmak Sonrası Hizmetler, Ayıplı Mal ve Hizmetler, Devre Tatil, Paket Tur, Sözleşmelerdeki Hileli Koşullar, Tüketici Kredisi, Kredi Kartları, Süreli Yayınlar, Mesafeli Sözleşmeler, Abonelik Sözleşmeleri, Aldatıcı ve Yanıltıcı Reklamlar … vb gibi öyle çok konuda yasalar ile satıcı ve sağlayıcılar karşısında haklarını arama ve elde etme imkanına kavuşmuşlardır Gerek devletin çıkardığı bazı yasal düzenlemelerle gerekse tüketicilerin biraraya gelerek örgütlendiği sivil toplum kuruluşları aracılığı ile ülkemizde sağlanmaya çalışılan tüketiciyi koruma ve haklarını gözetme faaliyetleri alanında en büyük tahsis yasanın uygulayıcısı konumunda olan Sanayi ve Ticaret Bakanlığı ve İllerde Sanayi ve Ticaret İl Müdürlüklerine düşmektedir
4077 sayılı Kanun ’un yürürlüğe girdiği 08091995 tarihinden itibaren her sene Dünya Tüketiciler Gününün içinde bulunduğu hafta Tüketiciyi Koruma Haftası olarak kutlanmakta, bu hafta içerisinde Tüketici hakları ile ilgili paneller, seminerler radyo ve televizyon programları düzenlenmekte ve Tüketici haklarına saygı duyan ve koruyan kurum, kuruluş ve kişilere ödüller verilmektedir Böylece tüketicinin her türlü menfaatini ön planda tutmayı ilke edinmiş olan Sanayi ve Ticaret Bakanlığı ve İl teşkilatları tüketiciyi yasa ile sahip olduğu tüm hakları konusunda bilgilendirme, eğitme, tanıtma ve koruma alanındaki öncülük görevini bugüne kadar olduğu gibi artık de yerine getirmeye devam edecektir *