bilgisayarci
FD Üye
Dünya otomotiv sanayisinde süratli bir dönüşüm yaşanıyor. Otomotiv üreticileri, daha çevreci ve teknolojik araçlar üretmek üzere kendilerini konumlandırıyor.
Türkiye de bu dönüşümden en çok etkilenen ülkelerden birisi. Elektrikli yerli arabası üreten Türkiye'nin Arabası Teşebbüs Grubu'nda (TOGG) yer alan Anadolu Grubu'nun İdare Heyeti Lideri Tuncay Özilhan, otomotiv sanayisindeki gelişmeleri düzenlenen basın toplantısı ile kıymetlendirdi.
Bilhassa otomotiv yan sanayiinin teknolojik değişime ayak uydurması gerektiğine dikkat çeken Özilhan, elektrikli ve otonom araçlardaki gelişimin dalın geleceğini belirleyeceğine dikkat çekti. Özilhan, “Pek çok yan sanayi bu tempoda devam ederse 5 yıl sonra olmayacak. Elektrikli otonom araçlara geçişe ayak uydurmaları lazım” dedi.
BÜYÜME YÜZDE 2-3
Otomotiv piyasasındaki daralmanın düzelmesi için iktisadın büyümesi gerektiğini anlatan Özilhan, ağır ticari araç satışlarındaki büyük düşüşün direkt ekonomik daralmayla alakalı olduğunu kaydetti. 2019'un sıkıntı geçtiğini, 2020'den ise ümitli olduklarını lisana getiren Özilhan, hükümetin koyduğu yüzde 5'lik büyümenin sıkıntı olduğunu, lakin yüzde 2-3 üzere büyüme olabileceğini belirtti. Büyümenin önünde cari açık riskinin olduğunu söyleyen Özilhan, şöyle konuştu:
İTİMAT ORTAMI GEREKLİ
“Stratejik planlarımız eksik. Bunlara yük verilmeli. Yanlışsız düzgün üretime yönelik planlamalarla istikrarlı bir Türkiye'ye geçilebilir. Yabancı yatırımcı için hukuk ve adalet sistemi değerli. Yerli ve yabancı yatırımcı için emniyetli ve öngörülebilir bir ortam oluşmalı. Yatırım için de talep olmalı. Talep olursa iş büyütülür, yatırım yapılır. Bu yıl için çok ümitliyiz. Üretim, ihracatla büyüteceğiz ülkeyi. İnşaata giden parayı üretime vermeliyiz. Turizm de âlâ olacak diye ümit ediyoruz. Devlet ve özel dal sivil toplum kuruluşlarının bir arada oluşturacağı projelerle önümüzdeki periyodun kesim sektör stratejik planlarının hazırlanması gerekir. Tarım ve üretim de dahil. Basamakları teker teker çıkacak noktaya gelir Türkiye.”
İç piyasa canlanmazsa dertli süreç başlar
2017 yılından başlayarak iç pazarda bilhassa ağır ticari araçlarda işlerin istenildiği üzere gitmediğini söyleyen Anadolu Isuzu Genel Müdürü Tuğrul Arıkan, bu noktada sürdürülebilir olmayan duruma gelindiğini belirtti. Arıkan, “2015'e nazaran ağır ticarideki iç pazar yüzde 75 civarında azaldı. Çok büyük bir düşüş. Kapasite kullanım oranı yüzde 85'lerden yüzde 45'e inmiş durumda. Evvelce iç piyasaya 100 üretiyorsak artık 25 üretiyoruz. İç piyasa canlanmazsa buraya yönelik çalışan şirketler ve yan sanayi için düşünceli bir periyot başlar. Her vakit için ihracat faaliyetinin en büyük destekçisi üretimdeki verimliliğinizdir. İç piyasa daralınca bu verimlilik avantajını kaybediyorsunuz” dedi.
Taylan Büyükşahin/Sözcü