Turbo nedir? Turbo nasıl çalışır? yazımıza başlıyoruz Öncelikle turbo‘nun araçlarda ne işe yaradığından behsedelim Silindirin içerisine ne kadar fazla yakıt koyabiliyorsanız o kadar fazla güç ve tork elde edersiniz Ancak yakıt tek başına bir anlam ifade etmiyor Yakıtı yakmak için hava da koymanız gerekir
Turbo nedir? konusuna geldiğimizde küçük hacimli motorla çalışan araçlarda daha fazla havayı silindir içerisine göndermek için turbo kullanılır Turbo bir nevi hava pompası görevi üstlenir Silindirlerin içerisine yüksek basınçta hava pompalar Bu sayede dha fazla yakıt gönderebilir ve daha fazla güç elde edebiliyoruz Bunun yanında atık gazları da silindir içerisine gönderdiğimiz için bir nevi yakıt tasarrufu da sağlamış oluyoruz Turbo çalışma prensibiise şu şekilde Sıcak ve yüksek basınçtaki eksoz gazı içerisinde çok fazla enerji bulundurur Bu enerjiyi tekrar kullanmak için türbin kullanıyoruzBu gazı bir tübin sayesinde enerjiye çevirme işlemi yapıyoruz Bu türbin direkt olarak eksoz manifoltuna bağlıdır Eksoz manifoldundan çıkan gazlar sayesinde turbonun içinde bulunan türbin dönmeye başlıyor Bu türbine bağlı bir pervane daha mevcut O da soğuk havanın emildiği emme manifoltuna bağlı durumda Buradaki türbin motorun almaya çalıştığı havayı sıkıştırma görevi üstleniyor Daha sonra sıkıştırılmış yüksek basınçtaki hava emme manifoltuna gönderiliyor ve daha sonra silindir içerisine gönderilip yanma işlemi tamamlanıyor Yanan bu yakıttan oluşan gazlar eksoz manifoltuna iletiliyor Turbo’ya baktığımızda iki tane boru bulunmakta Bunlardan birisi yağlama içindir Birincisi üstte olur ve direkt yağ karterine bağlıdır Bu sayede turbonun yağlanması da sağlanmış olur Aşağıda bulunan boru ise yağın tahliyesi için kullanılır Bu boru sayesinde turbo içerisinde kullanılan yağ kartere tekrar gönderilir Bazı turbo modellerinde soğuma işlemini hızlandırmak için motor suyuda geçmektedir Bunun için yağ boruları haricinde ikinci bir su giriş ve çıkışları da bulunuyor Ayrıca turbo üzerinde turbo ve aracınızın motorunun zarar görmemesi için wastegate denilen bir parça bulunuyor Wastegateturbonun sigortası görevindedir Wastegate’nin en önemli görevi turbo içrisinde basınç yükselmesi olduğunda bir tahliye kanalı açarak fazla basıncı dış atmosfere vermektedir
Turbo Araba Nasıl Kullanılır?
Turbo’lu arabalar nasıl kullanılır konusuna bir göz attığımızda; Bu konuda bazı forumlarda sorular bulunuyor Sorular şu şekilde oluyor Kontağı kapatmadan önce biraz beklemek gerekir mi gibi Turbo’ya gelen yağ için ekstra bir yağ pompası bulunmaz Tamamen karter içerisinde bulunan basınçla yağ turbo’ya iletilir İşi biten yağ tahliye borusuyla tekrar yağ karterine gider Turbo çok yüksek devirlere çıkabilir Yaklaşık 250000 devdk çıkabilir Her araba için bu kadar fazla olmayabilir Genelde turbo devri 200000 devdk olacak şekilde ayarlanmaktadır Bu kadar yüksek devirde çalışan bir eleman için yağlama çok önemlidir Eğer aracınızı çok yüksek devirlerde kullanır, motoru çok zorladıktan sonra aracınızı kapatmaya karar verirseniz, kontağı kapattığınızda turbo yağlamayı kesecektir Fakat turbo 250000 devdk hızda döndüğü için duruş süresi biraz daha uzun olacaktır Yağlama da kesileceği için bir süre turbonuz yağsız çalışacaktır Bu işlemi sürekli yapıyorsanız turbonuzun aşınma nedenlerinden birisi olacaktır Bunun için motorunuzu çok zorladıysanız bir süre motorunuzu rolantide çalıştırıp kontağı daha sonra kapatmanızı tavsiye ederiz Bu durumu her zaman yapmanız gerekmez
Turbolu Araçlarda Bakım
Turbolu araçların bakımlarına özellikle dikkat etmek gerekir Turbo sistemi direk yağ ile çalıştığı için yağın kalitesi önem kazanmaktadır Özellikle turbolu araçlarda yağ değişimi zamanına dikkat etmeniz gerekir Uzun vadede değişmeyen motor yağı hem motorda hem de turboda aşınmalara neden olacaktır Bu durum arabanızın performansını olumsuz etkiler Hem de motorunuzun ömrünü kısaltır Turbolu araçlarda aynı zamanda intercooleradı verilen bir parça bulunur İntercooler nedir gibi sorular olacaktır Kısaca değinelim Turbolu araçlarda emme manifoltuna gönderilen sıkışmş hava aynı zamanda çok ısınacaktır Çünkü fizik kanunu sıkışan hava ısınır Bu ısınmış havayı bir miktar soğutmak gerekiyor Soğutma işlemi motorun verimi açısından önemlidir O yüzden emme manifoltuna intercooler adı verilen bir parça takılırAslında sadece bir radyatör gibi havayı soğutma işlemi yapmaktadır intercooler
Turbo nedir? konusuna geldiğimizde küçük hacimli motorla çalışan araçlarda daha fazla havayı silindir içerisine göndermek için turbo kullanılır Turbo bir nevi hava pompası görevi üstlenir Silindirlerin içerisine yüksek basınçta hava pompalar Bu sayede dha fazla yakıt gönderebilir ve daha fazla güç elde edebiliyoruz Bunun yanında atık gazları da silindir içerisine gönderdiğimiz için bir nevi yakıt tasarrufu da sağlamış oluyoruz Turbo çalışma prensibiise şu şekilde Sıcak ve yüksek basınçtaki eksoz gazı içerisinde çok fazla enerji bulundurur Bu enerjiyi tekrar kullanmak için türbin kullanıyoruzBu gazı bir tübin sayesinde enerjiye çevirme işlemi yapıyoruz Bu türbin direkt olarak eksoz manifoltuna bağlıdır Eksoz manifoldundan çıkan gazlar sayesinde turbonun içinde bulunan türbin dönmeye başlıyor Bu türbine bağlı bir pervane daha mevcut O da soğuk havanın emildiği emme manifoltuna bağlı durumda Buradaki türbin motorun almaya çalıştığı havayı sıkıştırma görevi üstleniyor Daha sonra sıkıştırılmış yüksek basınçtaki hava emme manifoltuna gönderiliyor ve daha sonra silindir içerisine gönderilip yanma işlemi tamamlanıyor Yanan bu yakıttan oluşan gazlar eksoz manifoltuna iletiliyor Turbo’ya baktığımızda iki tane boru bulunmakta Bunlardan birisi yağlama içindir Birincisi üstte olur ve direkt yağ karterine bağlıdır Bu sayede turbonun yağlanması da sağlanmış olur Aşağıda bulunan boru ise yağın tahliyesi için kullanılır Bu boru sayesinde turbo içerisinde kullanılan yağ kartere tekrar gönderilir Bazı turbo modellerinde soğuma işlemini hızlandırmak için motor suyuda geçmektedir Bunun için yağ boruları haricinde ikinci bir su giriş ve çıkışları da bulunuyor Ayrıca turbo üzerinde turbo ve aracınızın motorunun zarar görmemesi için wastegate denilen bir parça bulunuyor Wastegateturbonun sigortası görevindedir Wastegate’nin en önemli görevi turbo içrisinde basınç yükselmesi olduğunda bir tahliye kanalı açarak fazla basıncı dış atmosfere vermektedir
Turbo Araba Nasıl Kullanılır?
Turbo’lu arabalar nasıl kullanılır konusuna bir göz attığımızda; Bu konuda bazı forumlarda sorular bulunuyor Sorular şu şekilde oluyor Kontağı kapatmadan önce biraz beklemek gerekir mi gibi Turbo’ya gelen yağ için ekstra bir yağ pompası bulunmaz Tamamen karter içerisinde bulunan basınçla yağ turbo’ya iletilir İşi biten yağ tahliye borusuyla tekrar yağ karterine gider Turbo çok yüksek devirlere çıkabilir Yaklaşık 250000 devdk çıkabilir Her araba için bu kadar fazla olmayabilir Genelde turbo devri 200000 devdk olacak şekilde ayarlanmaktadır Bu kadar yüksek devirde çalışan bir eleman için yağlama çok önemlidir Eğer aracınızı çok yüksek devirlerde kullanır, motoru çok zorladıktan sonra aracınızı kapatmaya karar verirseniz, kontağı kapattığınızda turbo yağlamayı kesecektir Fakat turbo 250000 devdk hızda döndüğü için duruş süresi biraz daha uzun olacaktır Yağlama da kesileceği için bir süre turbonuz yağsız çalışacaktır Bu işlemi sürekli yapıyorsanız turbonuzun aşınma nedenlerinden birisi olacaktır Bunun için motorunuzu çok zorladıysanız bir süre motorunuzu rolantide çalıştırıp kontağı daha sonra kapatmanızı tavsiye ederiz Bu durumu her zaman yapmanız gerekmez
Turbolu Araçlarda Bakım
Turbolu araçların bakımlarına özellikle dikkat etmek gerekir Turbo sistemi direk yağ ile çalıştığı için yağın kalitesi önem kazanmaktadır Özellikle turbolu araçlarda yağ değişimi zamanına dikkat etmeniz gerekir Uzun vadede değişmeyen motor yağı hem motorda hem de turboda aşınmalara neden olacaktır Bu durum arabanızın performansını olumsuz etkiler Hem de motorunuzun ömrünü kısaltır Turbolu araçlarda aynı zamanda intercooleradı verilen bir parça bulunur İntercooler nedir gibi sorular olacaktır Kısaca değinelim Turbolu araçlarda emme manifoltuna gönderilen sıkışmş hava aynı zamanda çok ısınacaktır Çünkü fizik kanunu sıkışan hava ısınır Bu ısınmış havayı bir miktar soğutmak gerekiyor Soğutma işlemi motorun verimi açısından önemlidir O yüzden emme manifoltuna intercooler adı verilen bir parça takılırAslında sadece bir radyatör gibi havayı soğutma işlemi yapmaktadır intercooler