iltasyazilim
FD Üye
Türk Beşleri özellikle Türkiye Cumhuriyeti'nin kuruluş döneminde eserleriyle kendilerinden laf ettirmiş aşağıdaki beş Alışılmış Batı Müziği bestecisini bir arada tanımlamak için kullanılan milletlerarası bir deyim olarak biliniyor
Peki, kim bu Türk Beşleri?
Bu kişiler:
Ahmet Adnan Saygun
Ulvi Cemal Erkin
Cemal Reşit Rey
Hasan Ferit Alnar
Necil Kazım Akses
Hepsinin iki taraflı özelliği 1900 ’lerin başında doğmuş olmalarıdır ve Atatürk'ün eğitim için yurtdışına gönderdiği sanatçılardır Ayrı ailelerde, bambaşka kültürlerde ve bambaşka ortamlarda yetiştirildiler
Doğdukları dönem Osmanlı ’da padişahlık dönemiydi Cumhuriyetin ilanı ve tekkelerin kapatılmasıyla birlikte, Türk müziği yapılmak istendi
Bu beş kişi devlet tarafından eğitim için yurtdışına gönderildi ve gelip Türk ahali şarkılarını bitmiş yorumladılar Bu konuda bu uygulamayı daha önce yapan Rusya, Macaristan ve İspanya örnek alındı
Türk Beşleri'nin kayda değer eserleri neler?
Hasan Ferit Alnar Başlıca yapıtları
Türk Süiti (büyük orkestra için, 1930), İstanbul Süiti (büyük orkestra için, 193738), Viyolonsel Konçertosu (1943) ve Kanun Konçertosu'dur (1951; 1958'de üzerinde bir takım değişiklikler yaptı)
Ulvi Cemal Erkin Başlıca yapıtları
Piyano Konçertosu (1942), Köçekçeler (süit, 1943), Birinci Senfoni (194446), İkinci Senfoni (194851), Keloğlan (bale, 1950), Sinfonietta (yaylı çalgılar orkestrası için, 1951) ve Konsertar Senfonisi (piyano ve orkestra için, 1966)
Cemal Reşit Rey Başlıca yapıtları
Sultan Cem (opera, 1923), Zeybek (opera, 1926), Bebek Efsanesi (senfonik şiir, 1928), Köyde Bir Afet (opera, 1929), Birinci Senfoni (1941), Çelebi (opera, 1943), Piyano Konçertosu (1946), Çağnlış (senfonik şiir, 1950), Konsertan Parçalar (viyolonsel ve orkestra için, 1952), Fatih (senfonik şiir, 1953), Sazların Sohbeti (oda orkestrası için, 1957), Eski Bir İstanbul Türküsü Üstüne Çeşitlemeler (piyano ve orkestra için, 1961) ve İkinci SenfonVâir (iki yaylı çalgılar orkestrası için, 1963) Üç Saat (1932), Lüküs Yaşam (1933), Deli Dolu (1934), SazCaz (1935), Rimel (1936) ve HavaCıva (1937) Cemal Reşit Rey'in operetleri; Adalar (1934), Alabanda (1941) ve Aldırma (1942) ise revüleridir
Ahmet Adnan Saygun
En tanınmış yapıtı Yunus Emre Oratoryosu (1946) olan Saygun'un öbür yapıtları arasında Özsoy (veya Feridun; opera, 1934), Taşbebek (opera, 1934), Bir Orman Masalı (süit, 193943), Kerem (opera, 194752), Birinci Piyano Konçertosu (195258), Birinci Senfoni (1953), İkinci Senfoni (1958), Üçüncü Senfoni (1960), Gılgamış (opera, 196283), Keman Konçertosu (1967), Köroğlu (opera, 1973), Dördüncü Senfoni (1976), Viyola Konçertosu (1977), Beşinci Senfoni (1984), İkinci Piyano Konçertosu (1985) ve Viyolonsel Konçertosu (1987) sayılabilir
Necip Kazım Akses
yapıtları Çiftetelli (orkestra için senfonik dans, 1934), Minyatürler (piyano için, 1936), Ankara Kalesi (senfonik şiir, 1942), Birinci Senfoni (1966), Itri'nin Neva Kâr'ı Üstüne Scherzo (büyük orkestra için, 1970), Senfonik Destan (1973), Viyola Konçertosu (1977), İkinci Senfoni (1978), Üçüncü Senfoni (197980), Dördüncü Senfoni (1983), Atatürk Diyor ancak (1988) *
Peki, kim bu Türk Beşleri?
Bu kişiler:
Ahmet Adnan Saygun
Ulvi Cemal Erkin
Cemal Reşit Rey
Hasan Ferit Alnar
Necil Kazım Akses
Hepsinin iki taraflı özelliği 1900 ’lerin başında doğmuş olmalarıdır ve Atatürk'ün eğitim için yurtdışına gönderdiği sanatçılardır Ayrı ailelerde, bambaşka kültürlerde ve bambaşka ortamlarda yetiştirildiler
Doğdukları dönem Osmanlı ’da padişahlık dönemiydi Cumhuriyetin ilanı ve tekkelerin kapatılmasıyla birlikte, Türk müziği yapılmak istendi
Bu beş kişi devlet tarafından eğitim için yurtdışına gönderildi ve gelip Türk ahali şarkılarını bitmiş yorumladılar Bu konuda bu uygulamayı daha önce yapan Rusya, Macaristan ve İspanya örnek alındı
Türk Beşleri'nin kayda değer eserleri neler?
Hasan Ferit Alnar Başlıca yapıtları
Türk Süiti (büyük orkestra için, 1930), İstanbul Süiti (büyük orkestra için, 193738), Viyolonsel Konçertosu (1943) ve Kanun Konçertosu'dur (1951; 1958'de üzerinde bir takım değişiklikler yaptı)
Ulvi Cemal Erkin Başlıca yapıtları
Piyano Konçertosu (1942), Köçekçeler (süit, 1943), Birinci Senfoni (194446), İkinci Senfoni (194851), Keloğlan (bale, 1950), Sinfonietta (yaylı çalgılar orkestrası için, 1951) ve Konsertar Senfonisi (piyano ve orkestra için, 1966)
Cemal Reşit Rey Başlıca yapıtları
Sultan Cem (opera, 1923), Zeybek (opera, 1926), Bebek Efsanesi (senfonik şiir, 1928), Köyde Bir Afet (opera, 1929), Birinci Senfoni (1941), Çelebi (opera, 1943), Piyano Konçertosu (1946), Çağnlış (senfonik şiir, 1950), Konsertan Parçalar (viyolonsel ve orkestra için, 1952), Fatih (senfonik şiir, 1953), Sazların Sohbeti (oda orkestrası için, 1957), Eski Bir İstanbul Türküsü Üstüne Çeşitlemeler (piyano ve orkestra için, 1961) ve İkinci SenfonVâir (iki yaylı çalgılar orkestrası için, 1963) Üç Saat (1932), Lüküs Yaşam (1933), Deli Dolu (1934), SazCaz (1935), Rimel (1936) ve HavaCıva (1937) Cemal Reşit Rey'in operetleri; Adalar (1934), Alabanda (1941) ve Aldırma (1942) ise revüleridir
Ahmet Adnan Saygun
En tanınmış yapıtı Yunus Emre Oratoryosu (1946) olan Saygun'un öbür yapıtları arasında Özsoy (veya Feridun; opera, 1934), Taşbebek (opera, 1934), Bir Orman Masalı (süit, 193943), Kerem (opera, 194752), Birinci Piyano Konçertosu (195258), Birinci Senfoni (1953), İkinci Senfoni (1958), Üçüncü Senfoni (1960), Gılgamış (opera, 196283), Keman Konçertosu (1967), Köroğlu (opera, 1973), Dördüncü Senfoni (1976), Viyola Konçertosu (1977), Beşinci Senfoni (1984), İkinci Piyano Konçertosu (1985) ve Viyolonsel Konçertosu (1987) sayılabilir
Necip Kazım Akses
yapıtları Çiftetelli (orkestra için senfonik dans, 1934), Minyatürler (piyano için, 1936), Ankara Kalesi (senfonik şiir, 1942), Birinci Senfoni (1966), Itri'nin Neva Kâr'ı Üstüne Scherzo (büyük orkestra için, 1970), Senfonik Destan (1973), Viyola Konçertosu (1977), İkinci Senfoni (1978), Üçüncü Senfoni (197980), Dördüncü Senfoni (1983), Atatürk Diyor ancak (1988) *