Turk Halk muziğinin tarihcesi,
Turk Halk Muziğinin Tarihi Gelişimi
imagesturkhalkmuziginintarihcesihakkindabilgi5ad21a418c912
TURK HALK MUZİĞİ TARİHİ
Muziğin ilk insanlarda nasıl başladığı incelendiğinde her nekadar efsaneye dayanan tarafları varsa da, gercek olduğuna inanılan yanları da bulunmaktadır
Esen ruzgarların sazlıklardaki kırık kamışlara carparak cıkarmış oldukları ıslık seslerini, onların da taklit ettikleri
Uzuntulu ve sevincli gunlerinde,cıkarmış oldukları seslerin ilk muzik duygularını verdikleri tahmin edilmektedir
Zamanla duşuncelerini geliştirerek, kamışın veya kirişin cıkarmış oldukları sesler, onların ilgisini cekmeye başlamış, avlanmak uzere kullandııkları ok ve yaylarını bir muzik aleti gibi de kullanmış oldukları bilinmemektedir
TURK HALK MUZİĞİ TARİHİ
Avlanma yayına oku surerek bir takım sesler cıkarmışlar ve adına «OKLUĞ demişler Bilahire okluğ'un ucuna su kabağı ilave ederek IKLIĞ'a donuşturmuşler ve at kılından (kuyruk kılı) yapılan yaylar ile de calmaya calışmışlardır Avlanma yayı uzerindeki kiriş tellerin sayısını artırarak Arp, ceng, Lir gibi sazların doğmasını sağlamışlardır
Iklığ, yaylı sazların Kopuz ise mızraplı deriler gerdirip, sap ilave etmişler ve kiriş telleri deri uzerinden gecirmek suretiyle sesin
daha net cıkmasını sağlamışlar Yay ile calınanlarına «IKLIG», parmak veya mızrap turunden maddelerle calınanlarına da «KOPUZ) adı verımiş oldukları tarihi belgelerden anlaşılmaktadır
Iklığ, yaylı sazların kopuz ise mızraplı sazların atası olarak bilinmektedir
Kopuz sonraları govdesi su kabağı yerine, armudumsu şekilde ağaclardan oyularak yapılmış uzerine yine deri gerilmiş, giriş teller takılarak uzun yıllar calınmış, daha sonraları da derinin yerini ağac (goğusses tablosu) kiriş lerin yerini ise, metal teller almıştır
17 yuzyıl sonlarına doğru Kopuz adı yavaş yavaş unutulmuş ve yerine BAĞLAMA deyimi kullanılmaya başlanmıştır
Bağlama Turk halkı arasında oldukca tutulmuş, gunden gune gelişmiş, genişlemiş, geniş bir aile oluşturmuş Asyadan Avrupa'ya, Afrika'ya ve butun dunyaya yayılmış, herkesin beğenisini kazanmış, pek cok insanın elinden bırakamadığı bir saz haline gelmiştir
Bağlamanın ilk olarak Orta Asya Turklerinden kaynaklandığı bilinen bir gercektir O zamanlar Kopuz olarak bilinirdi, bugun ise Bağlama olarak bilinmektedir
Bağlama adının, nereden geldiği ve nasıl hafızalara yerleştiği araştırıldığında, kesin olarak bilinmemekle beraber, bircok fikirlerin ileriye· surulduğu gorulur ve bunlar arasında da akla en yakın olanı ise, sapa bağlanan perdelerden Bağlama denmiş olabileceği duşuncesi ağırlıkkazanmaktadır Kopuzun onceleri sapın· da perde olmayışı· da, bu duşuncelerin isabet oranını arıtırrnak tadır
Gerek Kopuz olarak bilindiği devirlerde, gerekse Bağlama olarak calındığı donemlerde, kutsal bir alet gibi sevgi ve saygı gormuştur Opup başa konulmuş, ondan sonra calınırmış, evlerin en guzel koşelerine asılmış, calanlara da buyuk saygı ·duyulmuştur
Bu gun dahi hikayelerini, sozlerini ve turkulerini dilimizden duşurmediğimiz, bircok hikaye veefefsane kahramanları ve bir o kadar da halk ozanının doğmasını sağlamış
Buyuk 'Turk Milletinin ruhunu yuceltmiş, Ozanını inletmiş, Aşığını soyletmiş, dertlisini ağlatmış, Efesini oynatmış ve bu sazın adına Kopuz denmiş, Bağlama denmiş
Bu guzel sazlarımız olmasa idi, Emre'yi, Emrah'ı, Kerem'i, Pir Sultan'ı, Dadaloğlu'nu, Veyseli km soyletecek? Karacaoğlan'ı kim coşturacak? Koroğlu'nu kim kukretecekti? Turk Milletine yurdunda, yuvaısında, Serhat boylarında neşeyi ,cesareti ve morali kim verecekti?
Sazımız dunyadaki binlerce saz arasında ilk uce girebilen bir yapıya sahiptir Tek başına calınıp soylenen ve konser verilebilen (PiyanoGitar, Bağlama) saatlerce calınıp, zevkle dinlenebilen uc sazdan biridir ritim olarakta cok zengindir
Onunla calınamayacak hicbir muzik turu yoktur Perdelerinin hareketli oluşu, her sistemdeki muziği calma imkanı sağlamaktadır Sap uzerindeki 2,5 oktavlık ses sahası, ses tablosu (goğ'us'u) uzerinede yapıştınlacak perdeler ile 4 oktava kadarda genişletilmekte, cok ceşitli Mızrap (Tezene) atma (cırpma, tarama, duz, silkme, kazıma, fırıldak ,vurma, cekme, okşama ve parmakla) şekileri, sazımuzın ne kadar esnek ve zengin icra tarzı olduğunu gostermektedir Aynca tesbit ediliniş 19 ayrı duzenle de akort edilmekte ve geniş bir aile oluşturulması ile de 7 oktava yakın ses sahasına yukselmekte, istenildiğinde binlerce saz aynı anda aynı ve ayrı mızrabı vuıma tekniğine de sahip olmaktadır
Sazımızdaki yuksek ajilite, ses rahatlığı, denge ve icra kolaylığı hicbir sazda yoktur,
Bugun artık ulkeler, birbirlerine ustunluklerini, guclerini, sanatcıları ve sporcularıyla kanıtlamaya calışmaktadırlar
Ancak sazıımza onem verdiğimiz zaman sesimizi duyurur, kendimizi kanıtlar, bircok milletin sevgi ve saygısını kazanabiliriz Hic bir millete nasip olınayacak guzellikte Muziğimiz ve Folklorumuz var ve onları en iyi şekilde icra eden sanatcılarımız, virıtuozlanmız var Onları dunyaya lanse etmenin yolllannı arayalım, yeni yetişen genclerimizden cok daha buyuk virtuoz1arın cıkacağına milletce inanmaktayız
Muziğimizin guzelliği, sazımızın gucluluğu onlara ve butun dunya milletlerinin kapılarını acacaktır Şu anda Almanya ve Amerika, yurdumuzdan binlerce saz alma isteğide bulunmaktadırlar Yurdumuza gelen her turist, ulkesine bir Bağlama goturmek istemektedir Bu da sazımızın sadece yurdunmuzda değil dunyanın her yerinde sevilip arandığını gostermeye yetecek buyuk kanıtlardan biridir
Ulkemizin ulusal ve Folklorumuzun temel sazı olan BAĞLAMA buyuklu kucuklu, cok değişik ebatlarda yapılması nedeniyle, oldukca geniş bir aile teşkil etmektedir
Kaynak: kapadokyamuzikcom
Turk Halk Muziğinin Tarihi Gelişimi
imagesturkhalkmuziginintarihcesihakkindabilgi5ad21a418c912
TURK HALK MUZİĞİ TARİHİ
Muziğin ilk insanlarda nasıl başladığı incelendiğinde her nekadar efsaneye dayanan tarafları varsa da, gercek olduğuna inanılan yanları da bulunmaktadır
Esen ruzgarların sazlıklardaki kırık kamışlara carparak cıkarmış oldukları ıslık seslerini, onların da taklit ettikleri
Uzuntulu ve sevincli gunlerinde,cıkarmış oldukları seslerin ilk muzik duygularını verdikleri tahmin edilmektedir
Zamanla duşuncelerini geliştirerek, kamışın veya kirişin cıkarmış oldukları sesler, onların ilgisini cekmeye başlamış, avlanmak uzere kullandııkları ok ve yaylarını bir muzik aleti gibi de kullanmış oldukları bilinmemektedir
TURK HALK MUZİĞİ TARİHİ
Avlanma yayına oku surerek bir takım sesler cıkarmışlar ve adına «OKLUĞ demişler Bilahire okluğ'un ucuna su kabağı ilave ederek IKLIĞ'a donuşturmuşler ve at kılından (kuyruk kılı) yapılan yaylar ile de calmaya calışmışlardır Avlanma yayı uzerindeki kiriş tellerin sayısını artırarak Arp, ceng, Lir gibi sazların doğmasını sağlamışlardır
Iklığ, yaylı sazların Kopuz ise mızraplı deriler gerdirip, sap ilave etmişler ve kiriş telleri deri uzerinden gecirmek suretiyle sesin
daha net cıkmasını sağlamışlar Yay ile calınanlarına «IKLIG», parmak veya mızrap turunden maddelerle calınanlarına da «KOPUZ) adı verımiş oldukları tarihi belgelerden anlaşılmaktadır
Iklığ, yaylı sazların kopuz ise mızraplı sazların atası olarak bilinmektedir
Kopuz sonraları govdesi su kabağı yerine, armudumsu şekilde ağaclardan oyularak yapılmış uzerine yine deri gerilmiş, giriş teller takılarak uzun yıllar calınmış, daha sonraları da derinin yerini ağac (goğusses tablosu) kiriş lerin yerini ise, metal teller almıştır
17 yuzyıl sonlarına doğru Kopuz adı yavaş yavaş unutulmuş ve yerine BAĞLAMA deyimi kullanılmaya başlanmıştır
Bağlama Turk halkı arasında oldukca tutulmuş, gunden gune gelişmiş, genişlemiş, geniş bir aile oluşturmuş Asyadan Avrupa'ya, Afrika'ya ve butun dunyaya yayılmış, herkesin beğenisini kazanmış, pek cok insanın elinden bırakamadığı bir saz haline gelmiştir
Bağlamanın ilk olarak Orta Asya Turklerinden kaynaklandığı bilinen bir gercektir O zamanlar Kopuz olarak bilinirdi, bugun ise Bağlama olarak bilinmektedir
Bağlama adının, nereden geldiği ve nasıl hafızalara yerleştiği araştırıldığında, kesin olarak bilinmemekle beraber, bircok fikirlerin ileriye· surulduğu gorulur ve bunlar arasında da akla en yakın olanı ise, sapa bağlanan perdelerden Bağlama denmiş olabileceği duşuncesi ağırlıkkazanmaktadır Kopuzun onceleri sapın· da perde olmayışı· da, bu duşuncelerin isabet oranını arıtırrnak tadır
Gerek Kopuz olarak bilindiği devirlerde, gerekse Bağlama olarak calındığı donemlerde, kutsal bir alet gibi sevgi ve saygı gormuştur Opup başa konulmuş, ondan sonra calınırmış, evlerin en guzel koşelerine asılmış, calanlara da buyuk saygı ·duyulmuştur
Bu gun dahi hikayelerini, sozlerini ve turkulerini dilimizden duşurmediğimiz, bircok hikaye veefefsane kahramanları ve bir o kadar da halk ozanının doğmasını sağlamış
Buyuk 'Turk Milletinin ruhunu yuceltmiş, Ozanını inletmiş, Aşığını soyletmiş, dertlisini ağlatmış, Efesini oynatmış ve bu sazın adına Kopuz denmiş, Bağlama denmiş
Bu guzel sazlarımız olmasa idi, Emre'yi, Emrah'ı, Kerem'i, Pir Sultan'ı, Dadaloğlu'nu, Veyseli km soyletecek? Karacaoğlan'ı kim coşturacak? Koroğlu'nu kim kukretecekti? Turk Milletine yurdunda, yuvaısında, Serhat boylarında neşeyi ,cesareti ve morali kim verecekti?
Sazımız dunyadaki binlerce saz arasında ilk uce girebilen bir yapıya sahiptir Tek başına calınıp soylenen ve konser verilebilen (PiyanoGitar, Bağlama) saatlerce calınıp, zevkle dinlenebilen uc sazdan biridir ritim olarakta cok zengindir
Onunla calınamayacak hicbir muzik turu yoktur Perdelerinin hareketli oluşu, her sistemdeki muziği calma imkanı sağlamaktadır Sap uzerindeki 2,5 oktavlık ses sahası, ses tablosu (goğ'us'u) uzerinede yapıştınlacak perdeler ile 4 oktava kadarda genişletilmekte, cok ceşitli Mızrap (Tezene) atma (cırpma, tarama, duz, silkme, kazıma, fırıldak ,vurma, cekme, okşama ve parmakla) şekileri, sazımuzın ne kadar esnek ve zengin icra tarzı olduğunu gostermektedir Aynca tesbit ediliniş 19 ayrı duzenle de akort edilmekte ve geniş bir aile oluşturulması ile de 7 oktava yakın ses sahasına yukselmekte, istenildiğinde binlerce saz aynı anda aynı ve ayrı mızrabı vuıma tekniğine de sahip olmaktadır
Sazımızdaki yuksek ajilite, ses rahatlığı, denge ve icra kolaylığı hicbir sazda yoktur,
Bugun artık ulkeler, birbirlerine ustunluklerini, guclerini, sanatcıları ve sporcularıyla kanıtlamaya calışmaktadırlar
Ancak sazıımza onem verdiğimiz zaman sesimizi duyurur, kendimizi kanıtlar, bircok milletin sevgi ve saygısını kazanabiliriz Hic bir millete nasip olınayacak guzellikte Muziğimiz ve Folklorumuz var ve onları en iyi şekilde icra eden sanatcılarımız, virıtuozlanmız var Onları dunyaya lanse etmenin yolllannı arayalım, yeni yetişen genclerimizden cok daha buyuk virtuoz1arın cıkacağına milletce inanmaktayız
Muziğimizin guzelliği, sazımızın gucluluğu onlara ve butun dunya milletlerinin kapılarını acacaktır Şu anda Almanya ve Amerika, yurdumuzdan binlerce saz alma isteğide bulunmaktadırlar Yurdumuza gelen her turist, ulkesine bir Bağlama goturmek istemektedir Bu da sazımızın sadece yurdunmuzda değil dunyanın her yerinde sevilip arandığını gostermeye yetecek buyuk kanıtlardan biridir
Ulkemizin ulusal ve Folklorumuzun temel sazı olan BAĞLAMA buyuklu kucuklu, cok değişik ebatlarda yapılması nedeniyle, oldukca geniş bir aile teşkil etmektedir
Kaynak: kapadokyamuzikcom