Turk Halk ve Turk Sanat Muziği Hakkında Bilgi
Turk Halk ve Turk Sanat muziği nedir?
Klasik Turk muziği, makamlı bir muzik turudur Bununla beraber Turk sanat muziği ile klasik Turk muziği birbirinden farklı donemlerdir
10 yuzyılda yaşamış olan Farabi’den Timurlenk’in olduğu 1405’e kadar gecen sure, Turk muziğinin nazari yonleriyle acıklandığı ve yazıya aktarılmaya başlandığı oluşum donemini kapsamaktadır Bu donemin sonlarına doğru, cok meşhur bir ustad olan Abdulkadir Meragi, bir sonraki evrenin tohumlarını ekmiş, Turk muziğine yeni bir yon vermiştir
Bunu takiben, 15 yuzyılın başından Yavuz Sultan Selim ’in tahta cıktığı 1512’ye değin; anlatılageldiği şekilde, Turk muziğinin ses perdeleri ve makamları uzerinde birtakım nazari değişilikler yapılmıştır Bu da, Diyarı Rum'un ve Balkanlar’ın dort bir koşesine Mevlevihanelerin yayıldığı, İstanbul’un fethedilip, Bizans İmparatorluğu kalıntıları arasına Enderun Saray Okulunun kurulduğu, kokleştiği ve Orta Asya’dan Ali Şir Nevai, Huseyin Baykara, Ali Kuşcu, Şadi gibi ilim adamlarının İstanbul’a cezbedildiği bir donuşum donemi, keza bir nevi Ronesans olarak gorulmektedir
Turk Sanat Muziği, ciddi anlamda uzerinde yaşanılan toprakların milletlerinin muziklerinden etkilenmiştir Ozellikle Bizans Kilise Muziği ve diğer milletlerin muziklerinden yararlanmıştır Turk Sanat Muziğinde yer alan pek cok makam Osmanlı uzerinde hakimiyet suren toplumlardan alınmıştır
Bunun ardından, 16 yuzyılın başından IV Murat’ın olduğu 1640’a dek, Doğuya duzenlenen seferler sayesinde, Osmanlı sarayına Orta Doğu’dan getirilen muzik ve sanat adamlarının faaliyet gosterdiği, ŞiiSunni mezhepleri arasında derin ayrışmaların patlak verdiği şark donemi yaşanmıştır
17 yuzyılın ortalarından Lale Devri'nin sona erdiği 1730’a kadar, Avrupai Barok ve Rokoko etkilerin Osmanlı sarayına nufuz ederek, zamanının doğu kulturuyle apayrı bir sentez oluşturduğu klasik donem suregelmiştir 1730’dan İsmail Dede Efendi’nin 1836’daki olumune dek uzanan donem ise son klasik donem olarak adlandırılmaktadır
Tanzimat Fermanı'nın ilan edildiği yıllardan II Dunya Savaşı'nın sona erdiği 1945’e kadar suren akım ise romantik donem olarak anılmaktadır
20 yuzyılın ortalarından bugune kadar gelen donem cağdaş donemdir Bu donemin en son temsilcilerinden biri Munir Nurettin Selcuk'tur
Sadettin Kaynak, Bimen Şen, Refik Fersan, Yesari Asım Arsoy, Dramalı Hasan Guler en onemli temsilcileridir Bir esmer dilberin vuruldum husnune (kurdilihicazkar), “Leyla (hicazkar), “Enginde yavaş yavaş (hicaz), “Kalplerden dudaklara (nihavent) bu donemin birkac orneğidir
Turk Halk Muziği:
Halk muziği, toplumun icinden gelen, insandan insana aktarılarak yaşayan, surekliliği bulunan, yuzyıllar boyunca toplumların kendi oz kulturleri ile bezenen,halk tarafından genel kabul gorerek yaşayan bir muzik turudur Dunyanın neresinde olursa olsun halk şarkıları, kent kulturunun dışında uretilmiştir Bu muzik ve onun eşliğinde yapılan danslar, kırsal kesimin yaşamında kendine ozgu anlam ve amaclar icerir Ana tema aşk tır Yoresel dil ve uslup ozelliklerini yansıtırken sanat kaygısı, yapmacık bir değiş, boburlenme, kabalık, sertlik,ikiyuzluluk yoktur Gosterişten arınmış, alcak gonullu, yalın, gercekci ictenlikli, yurekten gelen bir değiş bulunur
Neredeyse yeryuzundeki her millete ait bir halk muzigi bulunur Halk muziginin Anadolu'ya ozgu bicimine Turk Halk muziği adi verilir Bu tur muzik yine Anadolu'ya ozgu Turk halk muziği calgıları esliginde icra edilir
Turk Halk ve Turk Sanat muziği nedir?
Klasik Turk muziği, makamlı bir muzik turudur Bununla beraber Turk sanat muziği ile klasik Turk muziği birbirinden farklı donemlerdir
10 yuzyılda yaşamış olan Farabi’den Timurlenk’in olduğu 1405’e kadar gecen sure, Turk muziğinin nazari yonleriyle acıklandığı ve yazıya aktarılmaya başlandığı oluşum donemini kapsamaktadır Bu donemin sonlarına doğru, cok meşhur bir ustad olan Abdulkadir Meragi, bir sonraki evrenin tohumlarını ekmiş, Turk muziğine yeni bir yon vermiştir
Bunu takiben, 15 yuzyılın başından Yavuz Sultan Selim ’in tahta cıktığı 1512’ye değin; anlatılageldiği şekilde, Turk muziğinin ses perdeleri ve makamları uzerinde birtakım nazari değişilikler yapılmıştır Bu da, Diyarı Rum'un ve Balkanlar’ın dort bir koşesine Mevlevihanelerin yayıldığı, İstanbul’un fethedilip, Bizans İmparatorluğu kalıntıları arasına Enderun Saray Okulunun kurulduğu, kokleştiği ve Orta Asya’dan Ali Şir Nevai, Huseyin Baykara, Ali Kuşcu, Şadi gibi ilim adamlarının İstanbul’a cezbedildiği bir donuşum donemi, keza bir nevi Ronesans olarak gorulmektedir
Turk Sanat Muziği, ciddi anlamda uzerinde yaşanılan toprakların milletlerinin muziklerinden etkilenmiştir Ozellikle Bizans Kilise Muziği ve diğer milletlerin muziklerinden yararlanmıştır Turk Sanat Muziğinde yer alan pek cok makam Osmanlı uzerinde hakimiyet suren toplumlardan alınmıştır
Bunun ardından, 16 yuzyılın başından IV Murat’ın olduğu 1640’a dek, Doğuya duzenlenen seferler sayesinde, Osmanlı sarayına Orta Doğu’dan getirilen muzik ve sanat adamlarının faaliyet gosterdiği, ŞiiSunni mezhepleri arasında derin ayrışmaların patlak verdiği şark donemi yaşanmıştır
17 yuzyılın ortalarından Lale Devri'nin sona erdiği 1730’a kadar, Avrupai Barok ve Rokoko etkilerin Osmanlı sarayına nufuz ederek, zamanının doğu kulturuyle apayrı bir sentez oluşturduğu klasik donem suregelmiştir 1730’dan İsmail Dede Efendi’nin 1836’daki olumune dek uzanan donem ise son klasik donem olarak adlandırılmaktadır
Tanzimat Fermanı'nın ilan edildiği yıllardan II Dunya Savaşı'nın sona erdiği 1945’e kadar suren akım ise romantik donem olarak anılmaktadır
20 yuzyılın ortalarından bugune kadar gelen donem cağdaş donemdir Bu donemin en son temsilcilerinden biri Munir Nurettin Selcuk'tur
Sadettin Kaynak, Bimen Şen, Refik Fersan, Yesari Asım Arsoy, Dramalı Hasan Guler en onemli temsilcileridir Bir esmer dilberin vuruldum husnune (kurdilihicazkar), “Leyla (hicazkar), “Enginde yavaş yavaş (hicaz), “Kalplerden dudaklara (nihavent) bu donemin birkac orneğidir
Turk Halk Muziği:
Halk muziği, toplumun icinden gelen, insandan insana aktarılarak yaşayan, surekliliği bulunan, yuzyıllar boyunca toplumların kendi oz kulturleri ile bezenen,halk tarafından genel kabul gorerek yaşayan bir muzik turudur Dunyanın neresinde olursa olsun halk şarkıları, kent kulturunun dışında uretilmiştir Bu muzik ve onun eşliğinde yapılan danslar, kırsal kesimin yaşamında kendine ozgu anlam ve amaclar icerir Ana tema aşk tır Yoresel dil ve uslup ozelliklerini yansıtırken sanat kaygısı, yapmacık bir değiş, boburlenme, kabalık, sertlik,ikiyuzluluk yoktur Gosterişten arınmış, alcak gonullu, yalın, gercekci ictenlikli, yurekten gelen bir değiş bulunur
Neredeyse yeryuzundeki her millete ait bir halk muzigi bulunur Halk muziginin Anadolu'ya ozgu bicimine Turk Halk muziği adi verilir Bu tur muzik yine Anadolu'ya ozgu Turk halk muziği calgıları esliginde icra edilir