elektronikci
FD Üye
Türk Telekom (TT) başta olmak üzere birtakım GSM şirketlerinin elektronik ortamda onayını almadığı cep telefonu abonelerini fiyatlı SMS (kısa mesaj) sınırlarına abone yaptığı ve aylık 18 TL ile 21 TL ortasında değişen ek faturalar çıkardığı bildirildi.
Habersiz abone yapılıp ek fatura yüklenen vatandaşın, sistemden çıkmak için de büyük uğraş vermek zorunda kaldığı belirtildi. Tüketici mahkemelerine başvuran tüketicilerin mahkemelerde para iadesi aldığı bildirildi.
Cep telefonlarındaki ‘SimMenü' üzerinden abonelerin istemedikleri halde önemli paralar ödemesine yol açan fiyatlı SMS uygulaması kullanıcının kazara ya da merak ederek yaptığı bir ‘tıklama' ile başlıyor.
10 GÜNDE ABONE YAPIYOR
TT aboneleri, cep telefonundaki çok sayıda uygulamadan biri olan ‘SimMenü' logosuna tıkladığında bir pencere açılıyor ve o pencerede üstten aşağıya hakikat astroloji, haber, spor, bilgi, cümbüş, siyaset üzere başlıklar sıralanıyor.
Diyelim ki; merak edip ‘spor' yazan yere tıkladınız. Sistem sizi direkt spor uygulamasının ön abonesi yapıyor. Lakin girdiğiniz bu kısımda ön abone olduğunuza dair hiçbir bilgi verilmiyor. Başka başlıkları da tıklarsanız her birine farklı başka ön abone oluyorsunuz. Bu kısımdan çıktığınızda artık bir fiyatlı SMS abonesi olduğunuzu katiyen anlayamıyorsunuz.
Siz cep telefonunuzu kullanmaya devam ederken, her vakit telefonunuza gelen davetsiz iletilerin ortasında bu aboneliğe ait iletiler da düşmeye başlıyor. Şayet davetsiz gelen o bildirileri hiç açmazsanız sistem sizi 10 gün sonra resmen abone yapıyor. Böylelikle tekil servisler 4 TL, abonelik olarak hizmet veren servisler ise 18 TL ve 21 TL olarak fiyatlandırılmaya başlıyor. Bu ortada şirket size bol ölçüde SMS gönderip parayı hak etmeye çalışıyor. Şayet 10 gün içinde gelen iletileri fark edip isteğiniz dışında abone yapıldığınızı anlayabilirseniz, ön aboneliği iptal edebiliyorsunuz. Lakin bunun için şirketin istediği halde sisteme iptal bildirisi atmanız gerekiyor.
Nizami bildiri atamazsanız abonelikten kurtulamıyorsunuz. Çok sayıda şikayet aldıklarını belirten Tüketici Hakları Derneği Lideri Turhan Çakar, “Elektronik ortamda abonelik kuralları kanunla belirlenmiş durumda. Tüketiciye evvel alacağı hizmet karşılığında ne kadar ödeme yapacağı bilgisi sunulacak. Sonra kontrat ekranı açılacak. Tüketici mukaveleyi kabul edip onaylarsa abonelik başlayacak. Kimse mukaveleye onay almadan, bir yere tıkladı diye tüketiciyi abone yapıp parasını alamaz” dedi.
Çakar, tüketici mahkemelerinin paranın iadesine karar verdiğini söyledi.
TT: Uygulamayı abone seçiyor
Türk Telekom yetkilileri, haksız çıkar peşinde olmadıklarını belirterek, “İnsanlar uygulamaya kendileri giriyorlar, kategorileri seçiyor. Çabucak fiyat alınmıyor.
10 gün boyunca daima iletiyle aboneleri bilgilendiriyoruz. 10 günün sonunda kendilerine bildirilerle bildirilen fiyatlar alınmaya başlıyor” dedi.
Erdoğan Süzer/Sözcü