Forumda yenilikler devam etmektedir , çalışmalara devam ettiğimiz kısa süre içerisinde güzel bir görünüme sahip olduk daha iyisi için lütfen çalışmaların bitmesini bekleyiniz. Tıkla ve Git
x

Son konular

Türk TIR'ları yatıyor, Avrupalı taşıyor! Kotanın bedeli 250 milyon Euro zarar

Türk TIR'ları yatıyor, Avrupalı taşıyor! Kotanın bedeli 250 milyon Euro zarar

bilgisayarci

FD Üye
Katılım
Ocak 9, 2022
Mesajlar
38,141
Etkileşim
1
Puan
38
Yaş
96
F-D Coin
63
Kapikule%2Dde%2DTIR%2Dkuyrugu%2D30%2Dkilometreye%2Dcikti%2D205552%2Ejpg

Avrupa'ya yapılan ihracatta TIR'ların geçiş güzergahı üzerinde olan başta Macaristan olmak üzere birtakım ülkelerde uygulanan geçiş kotaları nedeniyle yüzlerce Türk TIR'ı hudut kapılarında beklemek zorunda kaldı.

Verilen kotaların çabuk bittiğini söyleyen Milletlerarası Nakliyeciler Derneği (UND) Strateji ve İş Geliştirme Lideri Fatih Şener, yıllardır bu problemle uğraştıklarını ve artık kalıcı tahlil beklediklerini söyledi. Kotalar yüzünden yabancı TIR'ların Türkiye'ye gelerek malları taşıdıklarını anlatan Şener, 2018'de yaklaşık 100 bin yabancı TIR'ın geldiğini, ortalama araç başı 2 bin 500 Euro aldıklarını kaydetti.



Bu nedenle en az 250 milyon Euro'luk bir paranın yurtdışına gittiğini belirten Şener, Cumhurbaşkanı Erdoğan'ın Macaristan Cumhurbaşkanı ile ortasının düzgün olduğunu ve bahse el atmasını beklediklerini söyledi. Kotaların bitmesi nedeniyle taşıma maliyetlerinin arttığını vurgulayan Şener, şöyle konuştu:

HER AY BİREBİR SORUN

“Devlet her isteyene bu dokümanları dağıtsa, mayıs olmadan kotalar bitecek. Bakanlık da her ay bir modülünü dağıtıyor. Biz de ne vakit bitecek diye ölüp ölüp diriliyoruz. Biz de diyoruz ki dağıtın şu evrakları, ne olacaksa olsun. Bundan sonra da devletler oturup sorunu çözsünler. Ayda bir bu sorun yaşanıyor. Kotanın en az 100 bin olması lazım. Slovakya geçişi sınırsız yaptı mesela. Lakin Macaristan 36 binde tutuyor. Otomobil kalmayınca navlun da artıyor. O ortada Avrupa'dan boş TIR'lar geliyor, yükleri alıp götürüyorlar. Döviz de gidiyor Türkiye'den. Romanya'dan boş araç geliyor, Türkiye'den yükünü alıp Almanya'ya gidiyor. Filomuz burada yatarken mal ihraç etmek için 250-300 milyon Euro hizmet ithal ediyoruz.”

8-manset.jpg

Türk TIR'ları Kapıkule'deki park alanlarında belgelerin çıkmasını bekliyorlar.

‘Öncelik ihracattır'



Avrupalıların kota kararını bir manivela olarak kullanıyor ola­bileceklerini söyleyen Sözcü Müellifi İktisatçı Ege Cansen, Macarların geçmişte yüklerin bir kısmını kendi TIR'ları ile taşımak istediklerini hatırlattı. Cansen, “Biz sıkışalım, sıkışınca ihraç mallarımızı yollayamaz hale ge­liyoruz. Sonra Ma­carlar, Bulgarlar gelip mallarımızı taşıyor. O vakit bizim düşünme­miz gereken mevzu şu. Biz ihracat mı yapmak istiyoruz, kamyonculuk mu yapmak istiyoruz? İhracatı kendi aracımız­lar yapmak istiyoruz. Yapamayınca ihracat­tan mı vazgeçeceğiz? Bu, kamuoyuna anlatılmı­yor. ‘Bu yüzden ihraca­tımız aksıyor' cümlesi eksik konuşmak ve hal­kı yanıltmaktır. Hayır, bu yüzden aksamaz. Bu yüzden kamyoncuları­mız daha az para kaza­nır hale gelirler. Benim için öncelik ihracattır. Bunun için Bulgar, Romen, Macarlarla an­laşırım, her halükarda ihracatı yaparım, kim taşıyacak hengamesini ayrıyeten yapmaya de­vam ederim” dedi.

Gümrük Birliği'ne karşıt

Türkiye, toplam ihracatının yarısını Avrupa'ya yapıyor. En büyük ihraç pazarları ortasında ise Almanya, Fransa ve İngiltere üzere ülkeler yer alıyor. Bu ülkelere gitmek için Türk TIR'ları başta Bulgaristan olmak üzere Doğu ve Orta Avrupa ülkelerinden geçmek zorunda. Güzergah üzerindeki ülkeler de Türk TIR'larına kota uyguluyorlar. Bulgaristan 250 bin, Romanya 55 bin, Macaristan 36 bin, Slovenya 20 bin, Avusturya 21 bin, Çek Cumhuriyeti 10 bin kota veriyor. UND'ye nazaran Gümrük Birliği kapsamında malların özgür deveran hakkı var ve kotalar Gümrük Birliği'ne alışılmamış.

Taylan Büyükşahin/Sözcü
 
858,497Konular
982,558Mesajlar
30,298Kullanıcılar
Üst Alt