Forumda yenilikler devam etmektedir , çalışmalara devam ettiğimiz kısa süre içerisinde güzel bir görünüme sahip olduk daha iyisi için lütfen çalışmaların bitmesini bekleyiniz. Tıkla ve Git
x

Turkiye Cumhuriyeti Devleti'nin Yonetim Yapısı nedir

Turkiye Cumhuriyeti Devleti'nin Yonetim Yapısı nedir
0
88

ahmet0135

FD Üye
Katılım
Nis 13, 2018
Mesajlar
3,764
Etkileşim
85
Puan
48
F-D Coin
0
Turkiye Cumhuriyeti Devleti'nin Yonetim Yapısı Hakkında Bilgi
Turkiye Cumhuriyeti Yonetim Yapısı Hakkında Bilgi
Turkiye Cumhuriyeti'nin Yonetim Yapısı

TURKİYE CUMHURİYETİ DEVLETİ YONETİM YAPISI

Turkiye Cumhuriyeti Devletinin Yonetim Yapısı: Turkiye Cumhuriyeti Devletinin yonetim yapısı; merkezi yonetim , il yonetimi ve yerel yonetim olmak uzere uce ayrılır

1 MERKEZİ YONETİM : Devletin ana yonetim gorevleri, merkezi yonetimi oluşturan kuruluşlar tarafından yurutulur

TC merkezi yonetim teşkilatının başında Cumhurbaşkanı,Bakanlar Kurulu bulunur Bakanlar Kurulu,başbakan ve bakanlardan oluşur

Cumhurbaşkanı

A Nitelikleri ve tarafsızlığı

MADDE 101

Cumhurbaşkanı, kırk yaşını doldurmuş ve yuksek oğrenim yapmış Turkiye Buyuk Millet Meclisi uyeleri veya bu niteliklere ve milletvekili secilme yeterliğine sahip Turk vatandaşları arasından, halk tarafından secilir

Cumhurbaşkanının gorev suresi beş yıldır Bir kimse en fazla iki defa Cumhurbaşkanı secilebilir

Cumhurbaşkanlığına Turkiye Buyuk Millet Meclisi uyeleri icinden veya Meclis dışından aday gosterilebilmesi yirmi milletvekilinin yazılı teklifi ile mumkundur Ayrıca, en son yapılan milletvekili genel secimlerinde gecerli oylar toplamı birlikte hesaplandığında yuzde onu gecen siyasi partiler ortak aday gosterebilir

Cumhurbaşkanı secilenin, varsa partisi ile ilişiği kesilir ve Turkiye Buyuk Millet Meclisi uyeliği sona erer

B Secimi

MADDE 102

Cumhurbaşkanı secimi, Cumhurbaşkanının gorev suresinin dolmasından onceki altmış gun icinde; makamın herhangi bir sebeple boşalması halinde ise boşalmayı takip eden altmış gun icinde tamamlanır

Genel oyla yapılacak secimde, gecerli oyların salt coğunluğunu alan aday Cumhurbaşkanı secilmiş olur İlk oylamada bu coğunluk sağlanamazsa, bu oylamayı izleyen ikinci pazar gunu ikinci oylama yapılır Bu oylamaya, ilk oylamada en cok oy almış bulunan iki aday katılır ve gecerli oyların coğunluğunu alan aday Cumhurbaşkanı secilmiş olur

İkinci oylamaya katılmaya hak kazanan adaylardan birinin olumu veya secilme yeterliğini kaybetmesi halinde; ikinci oylama, boşalan adaylığın birinci oylamadaki sıraya gore ikame edilmesi suretiyle yapılır İkinci oylamaya tek adayın kalması halinde, bu oylama referandum şeklinde yapılır Aday, gecerli oyların coğunluğunu aldığı takdirde Cumhurbaşkanı secilmiş olur

Cumhurbaşkanı goreve başlayıncaya kadar gorev suresi dolan Cumhurbaşkanının gorevi devam eder

Cumhurbaşkanlığı secimine ilişkin usUl ve esaslar kanunla duzenlenir

Cumhurbaşkanının gorevleri şunlardır:

· Devleti yurt icinde ve dışında temsil etmek,

· Yasaları yayımlatmak,

· Gerektiğinde yasaları tekrar goruşmek uzere TBMMye geri gondermek,

· Gerektiğinde TBMM secimlerinin yenilenmesine karar vermek,

· Başbakanı atamak ve istifasını kabul etmek,

· Uluslar arası antlaşmaları onaylamak ve yayımlatmak

Not: Cumhurbaşkanının yurt dışına cıkması, gorevinin başında bulunmaması gibi nedenlerle yerine TBMM başkanı vekalet eder

Cumhurbaşkanı Yemini icin

Başbakan ve Bakanlar Kurulu: Başbakan,TBMM uyeleri arasından cumhurbaşkanı tarafından atanır Bakanlar ise başbakan tarafından secilir

Bakanlar Kurulu,başbakan ve bakanlardan oluşur Bakanlar Kuruluna, hukumet ya da kabine de denir Bakanlar Kurulu oluşturulduktan sonra en gec bir hafta icinde hukumet programı TBMMde okunur ve guvenoyuna sunulur Guvenoyu alırsa gorevine başlar

Başbakanın gorevleri şunlardır:

· Bakanlar Kuruluna başkanlık etmek,

· Bakanlar arasında işbirliği sağlamak,

· Hukumetin genel siyasetinin yurutulmesini gozetmek,

· Bakanların gorevlerini anayasa ve yasalara uygun yerine getirmelerini sağlamak

Bakanlar Kurulu,başbakanın başkanlığında toplanır ve devlet işlerini goruşur ve karara bağlar

Bakanlar ve Bakanlıklar: Bakanlar, başında bulundukları bakanlıkların en yuksek yoneticileridirKamu hizmetleri bakanlıklar arasında iş bolumu yapılarak yerine getirilirBakanlıklar, devlet bakanlıkları ve icracı bakanlıklar diye ikiye ayrılırDevlet bakanları,kendilerine bir iş bolumu sonu cunda başbakan tarafından verilen gorevleri yapar

Adalet, İcişleri, Dışişleri, Milli Eğitim, Milli Savunma, Maliye bakanlığı gibi bakanlıklar icracı bakanlıklardır

Bakanlıklar icin

Merkezdeki Yardımcı Kuruluşlar: Hukumete ve bakanlıklara yardımcı olmak, belli konularda goruş bildirmek veya denetim yapmak icin kurulmuş olan kuruluşlardır Milli Guvenlik Kurulu, Devlet Planlama Teşkilatı , Danıştay ve Sayıştay'dır

a) Milli Guvenlik Kurulu: Cumhurbaşkanının başkanlığında, Başbakan, Genel Kurmay Başkanı, Milli Savunma, İcişleri , Dışişleri Bakanları; Kara, Deniz, Hava Kuvvetleri Komutanları ve Jandarma Genel Komutanından kurulur Gundem konusunda goruş bildirirler Anayasanın 118 maddesine gore: Milli Guvenlik kurul; devletin, milli guvenlik siyasetinin tayini, tespiti ve uygulanması ile ilgili karaların alınması ve gerekli koordinasyonun sağlanması konusundaki goruşlerini Bakanlar Kuruluna bildirir

b) Devlet Planlama Teşkilatı: Başbakana bağlıdır Ekonomik, sosyal ve kulturel kalkınma konularının planlanmasında hukumete yardımcı olur, danışmanlık yapar, onerilerde bulunur Başbakana bağlı olarak calışan DPTnin toplantılarına gerektiğinde ilgili bakanlarda katılır

c) Danıştay: Devletin en yuksek danışma ve inceleme organıdır Bağımsız kuruluş olan Danıştay, idari mahkemeler tarafından verilen kararların son inceleme yeridir Başbakan ve Bakanlar Kurulu tarafından gonderilen yasa tasarıları hakkında goruş bildirir

d) Sayıştay: Mali bir denetim organıdır Genel ve katma butceli kuruluşların gelir ve giderleri ile mallarını TBMM adına denetler Sorumluların hesap ve işlemlerini kesin bir hukme bağlar Sayıştay'ın yargı yetkisi de vardır
 
858,475Konular
981,253Mesajlar
29,554Kullanıcılar
MiklosSon üye
Üst Alt