iltasyazilim
FD Üye
Türkiye Cumhuriyeti Devleti'nin Idare Yapısı Hakkında Bilgi
Türkiye Cumhuriyeti Yönetim Yapısı Hakkında Veri
Türkiye Cumhuriyeti'nin Idare Yapısı
TÜRKİYE CUMHURİYETİ DEVLETİ YÖNETIM YAPISI
Türkiye Cumhuriyeti Devletinin Yönetim Yapısı: Türkiye Cumhuriyeti Devletinin yönetim yapısı; merkezi idare , il yönetimi ve lokal yönetim almak üzere üçe ayrılır
1 MERKEZİ IDARE : Devletin başlıca yönetim görevleri, merkezi yönetimi oluşturan kuruluşlar tarafından yürütülür
TC merkezi idare teşkilatının başında Cumhurbaşkanı,Bakanlar Kurulu bulunur Bakanlar Kurulu,başbakan ve bakanlardan oluşur
Cumhurbaşkanı
A Nitelikleri ve tarafsızlığı
MADDE 101
Cumhurbaşkanı, kırk yaşını doldurmuş ve yüksek öğrenim yapmış Türkiye Büyük Insanlar Meclisi üyeleri veya bu niteliklere ve milletvekili seçilme yeterliğine sahip Türk vatandaşları arasından, insanlar tarafından seçilir
Cumhurbaşkanının atama süresi beş yıldır Bir kimse maksimum iki kere Cumhurbaşkanı seçilebilir
Cumhurbaşkanlığına Türkiye Büyük Ahali Meclisi üyeleri içinden ya da Meclis dışından namzet gösterilebilmesi yirmi milletvekilinin yazılmış teklifi ile mümkündür Ayrıca, en son yapılan milletvekili genel seçimlerinde geçerli oylar toplamı birlikte hesaplandığında yüzde onu geçen siyasi partiler ortak namzet gösterebilir
Cumhurbaşkanı seçilenin, varsa partisi ile ilişiği kesilir ve Türkiye Büyük Millet Meclisi üyeliği sona erer
B Seçimi
MADDE 102
Cumhurbaşkanı seçimi, Cumhurbaşkanının devir süresinin dolmasından önceki altmış gün içinde; makamın herhangi bir sebeple boşalması halinde ise boşalmayı takip eden altmış gün içinde tamamlanır
Genel oyla yapılacak seçimde, geçerli oyların salt çoğunluğunu bölge aday Cumhurbaşkanı seçilmiş olur Ilk oylamada bu ekseriyet sağlanamazsa, bu oylamayı izleyen ikinci pazar günü ikinci oylama yapılır Bu oylamaya, birincil oylamada en çok oy almış yer alan iki namzet katılır ve geçerli oyların çoğunluğunu bölge aday Cumhurbaşkanı seçilmiş olur
İkinci oylamaya katılmaya hak şampiyon adaylardan birinin ölümü veya seçilme yeterliğini kaybetmesi halinde; ikinci oylama, boşalan adaylığın birinci oylamadaki sıraya göre ikame edilmesi suretiyle yapılır İkinci oylamaya tek adayın kalması halinde, bu oylama referandum biçiminde yapılır Aday, geçerli oyların çoğunluğunu aldığı takdirde Cumhurbaşkanı seçilmiş olur
Cumhurbaşkanı göreve başlayıncaya değin görev süresi dolan Cumhurbaşkanının görevi devam eder
Cumhurbaşkanlığı seçimine ilişkin usûl ve esaslar kanunla düzenlenir
Cumhurbaşkanının görevleri şunlardır:
· Devleti yurt içinde ve açık havada sunmak,
· Yasaları yayımlatmak,
· Gerektiğinde yasaları yeniden yine görüşürüz TBMMye geri yollamak,
· Gerektiğinde TBMM seçimlerinin yenilenmesine karar saptamak,
· Başbakanı atamak ve istifasını benimsemek,
· Uluslar arası antlaşmaları kabul etmek ve yayımlatmak
Not: Cumhurbaşkanının yurt dışına çıkması, görevinin başında bulunmaması gibi nedenlerle yerine TBMM başkanı vekalet eder
Cumhurbaşkanı Yemini için
Başbakan ve Bakanlar Kurulu: Başbakan,TBMM üyeleri arasından cumhurbaşkanı kadar atanır Bakanlar ise başbakan tarafından seçilir
Bakanlar Kurulu,başbakan ve bakanlardan oluşur Bakanlar Kuruluna, hükümet veya kabine de denir Bakanlar Kurulu oluşturulduktan sonra en geç bir hafta içinde hükümet programı TBMMde okunur ve güvenoyuna sunulur Güvenoyu alırsa görevine başlar
Başbakanın görevleri şunlardır:
· Bakanlar Kuruluna başkanlık etmek,
· Bakanlar arasında işbirliği karşılamak,
· Hükümetin genel siyasetinin yürütülmesini gözetmek,
· Bakanların görevlerini anayasa ve yasalara yerinde yerine getirmelerini sağlamak
Bakanlar Kurulu,başbakanın başkanlığında toplanır ve devlet işlerini görüşür ve karara bağlar
Bakanlar ve Bakanlıklar: Bakanlar, başında bulundukları bakanlıkların en yüksek yöneticileridirKamu hizmetleri bakanlıklar aralarında meslek bölümü yapılarak yerine getirilirBakanlıklar, devlet bakanlıkları ve icracı bakanlıklar diye ikiye ayrılırDevlet bakanları,kendilerine bir iş bölümü sonu cunda başbakan tarafından verilen görevleri yapar
Adalet, İçişleri, Dışişleri, Ulusal Eğitim, Ulusal Savunma, Maliye bakanlığı gibi bakanlıklar icracı bakanlıklardır
Bakanlıklar için
Merkezdeki Asistan Kuruluşlar: Hükümete ve bakanlıklara yardım etmek, belli konularda gösterme bildirmek ya da kontrol yapmak için belirlenmiş olan kuruluşlardır Milli Emniyet Kurulu, Devlet Tasarlama Teşkilatı , Danıştay ve Sayıştay'dır
a) Milli Emniyet Kurulu: Cumhurbaşkanının başkanlığında, Başbakan, Genel Kurmay Başkanı, Ulusal Savunma, İçişleri , Dışişleri Bakanları; Kara, Deniz, Hava Kuvvetleri Komutanları ve Jandarma Genel Komutanından kurulur Gündem konusunda bakış bildirirler Anayasanın 118 maddesine göre: Ulusal Güvenlik komite; devletin, milli emniyet siyasetinin tayini, tespiti ve uygulanması ile ilgili karaların alınması ve zorunlu koordinasyonun sağlanması konusundaki görüşlerini Bakanlar Kuruluna bildirir
b) Devlet Tasarlama Teşkilatı: Başbakana bağlıdır Idareli, sosyal ve kültürel kalkınma konularının planlanmasında hükümete yardımcı olur, danışmanlık yapar, önerilerde bulunur Başbakana bağlı olarak çalışan DPTnin toplantılarına gerektiğinde ilgili bakanlarda katılır
c) Danıştay: Devletin en yüksek danışma ve analiz organıdır Bağımsız kuruluş olan Danıştay, idari mahkemeler göre bahşedilen kararların son tahlil yeridir Başbakan ve Bakanlar Kurulu kadar gönderilen yasa tasarıları hakkında gösterme bildirir
d) Sayıştay: Parasal bir yoklama organıdır Genel ve katma bütçeli kuruluşların kazanç ve giderleri ile mallarını TBMM adına denetler Sorumluların hesap ve işlemlerini belirlenmiş bir hükme bağlar Sayıştay'ın yargı yetkisi de vardır *
Türkiye Cumhuriyeti Yönetim Yapısı Hakkında Veri
Türkiye Cumhuriyeti'nin Idare Yapısı
TÜRKİYE CUMHURİYETİ DEVLETİ YÖNETIM YAPISI
Türkiye Cumhuriyeti Devletinin Yönetim Yapısı: Türkiye Cumhuriyeti Devletinin yönetim yapısı; merkezi idare , il yönetimi ve lokal yönetim almak üzere üçe ayrılır
1 MERKEZİ IDARE : Devletin başlıca yönetim görevleri, merkezi yönetimi oluşturan kuruluşlar tarafından yürütülür
TC merkezi idare teşkilatının başında Cumhurbaşkanı,Bakanlar Kurulu bulunur Bakanlar Kurulu,başbakan ve bakanlardan oluşur
Cumhurbaşkanı
A Nitelikleri ve tarafsızlığı
MADDE 101
Cumhurbaşkanı, kırk yaşını doldurmuş ve yüksek öğrenim yapmış Türkiye Büyük Insanlar Meclisi üyeleri veya bu niteliklere ve milletvekili seçilme yeterliğine sahip Türk vatandaşları arasından, insanlar tarafından seçilir
Cumhurbaşkanının atama süresi beş yıldır Bir kimse maksimum iki kere Cumhurbaşkanı seçilebilir
Cumhurbaşkanlığına Türkiye Büyük Ahali Meclisi üyeleri içinden ya da Meclis dışından namzet gösterilebilmesi yirmi milletvekilinin yazılmış teklifi ile mümkündür Ayrıca, en son yapılan milletvekili genel seçimlerinde geçerli oylar toplamı birlikte hesaplandığında yüzde onu geçen siyasi partiler ortak namzet gösterebilir
Cumhurbaşkanı seçilenin, varsa partisi ile ilişiği kesilir ve Türkiye Büyük Millet Meclisi üyeliği sona erer
B Seçimi
MADDE 102
Cumhurbaşkanı seçimi, Cumhurbaşkanının devir süresinin dolmasından önceki altmış gün içinde; makamın herhangi bir sebeple boşalması halinde ise boşalmayı takip eden altmış gün içinde tamamlanır
Genel oyla yapılacak seçimde, geçerli oyların salt çoğunluğunu bölge aday Cumhurbaşkanı seçilmiş olur Ilk oylamada bu ekseriyet sağlanamazsa, bu oylamayı izleyen ikinci pazar günü ikinci oylama yapılır Bu oylamaya, birincil oylamada en çok oy almış yer alan iki namzet katılır ve geçerli oyların çoğunluğunu bölge aday Cumhurbaşkanı seçilmiş olur
İkinci oylamaya katılmaya hak şampiyon adaylardan birinin ölümü veya seçilme yeterliğini kaybetmesi halinde; ikinci oylama, boşalan adaylığın birinci oylamadaki sıraya göre ikame edilmesi suretiyle yapılır İkinci oylamaya tek adayın kalması halinde, bu oylama referandum biçiminde yapılır Aday, geçerli oyların çoğunluğunu aldığı takdirde Cumhurbaşkanı seçilmiş olur
Cumhurbaşkanı göreve başlayıncaya değin görev süresi dolan Cumhurbaşkanının görevi devam eder
Cumhurbaşkanlığı seçimine ilişkin usûl ve esaslar kanunla düzenlenir
Cumhurbaşkanının görevleri şunlardır:
· Devleti yurt içinde ve açık havada sunmak,
· Yasaları yayımlatmak,
· Gerektiğinde yasaları yeniden yine görüşürüz TBMMye geri yollamak,
· Gerektiğinde TBMM seçimlerinin yenilenmesine karar saptamak,
· Başbakanı atamak ve istifasını benimsemek,
· Uluslar arası antlaşmaları kabul etmek ve yayımlatmak
Not: Cumhurbaşkanının yurt dışına çıkması, görevinin başında bulunmaması gibi nedenlerle yerine TBMM başkanı vekalet eder
Cumhurbaşkanı Yemini için
Başbakan ve Bakanlar Kurulu: Başbakan,TBMM üyeleri arasından cumhurbaşkanı kadar atanır Bakanlar ise başbakan tarafından seçilir
Bakanlar Kurulu,başbakan ve bakanlardan oluşur Bakanlar Kuruluna, hükümet veya kabine de denir Bakanlar Kurulu oluşturulduktan sonra en geç bir hafta içinde hükümet programı TBMMde okunur ve güvenoyuna sunulur Güvenoyu alırsa görevine başlar
Başbakanın görevleri şunlardır:
· Bakanlar Kuruluna başkanlık etmek,
· Bakanlar arasında işbirliği karşılamak,
· Hükümetin genel siyasetinin yürütülmesini gözetmek,
· Bakanların görevlerini anayasa ve yasalara yerinde yerine getirmelerini sağlamak
Bakanlar Kurulu,başbakanın başkanlığında toplanır ve devlet işlerini görüşür ve karara bağlar
Bakanlar ve Bakanlıklar: Bakanlar, başında bulundukları bakanlıkların en yüksek yöneticileridirKamu hizmetleri bakanlıklar aralarında meslek bölümü yapılarak yerine getirilirBakanlıklar, devlet bakanlıkları ve icracı bakanlıklar diye ikiye ayrılırDevlet bakanları,kendilerine bir iş bölümü sonu cunda başbakan tarafından verilen görevleri yapar
Adalet, İçişleri, Dışişleri, Ulusal Eğitim, Ulusal Savunma, Maliye bakanlığı gibi bakanlıklar icracı bakanlıklardır
Bakanlıklar için
Merkezdeki Asistan Kuruluşlar: Hükümete ve bakanlıklara yardım etmek, belli konularda gösterme bildirmek ya da kontrol yapmak için belirlenmiş olan kuruluşlardır Milli Emniyet Kurulu, Devlet Tasarlama Teşkilatı , Danıştay ve Sayıştay'dır
a) Milli Emniyet Kurulu: Cumhurbaşkanının başkanlığında, Başbakan, Genel Kurmay Başkanı, Ulusal Savunma, İçişleri , Dışişleri Bakanları; Kara, Deniz, Hava Kuvvetleri Komutanları ve Jandarma Genel Komutanından kurulur Gündem konusunda bakış bildirirler Anayasanın 118 maddesine göre: Ulusal Güvenlik komite; devletin, milli emniyet siyasetinin tayini, tespiti ve uygulanması ile ilgili karaların alınması ve zorunlu koordinasyonun sağlanması konusundaki görüşlerini Bakanlar Kuruluna bildirir
b) Devlet Tasarlama Teşkilatı: Başbakana bağlıdır Idareli, sosyal ve kültürel kalkınma konularının planlanmasında hükümete yardımcı olur, danışmanlık yapar, önerilerde bulunur Başbakana bağlı olarak çalışan DPTnin toplantılarına gerektiğinde ilgili bakanlarda katılır
c) Danıştay: Devletin en yüksek danışma ve analiz organıdır Bağımsız kuruluş olan Danıştay, idari mahkemeler göre bahşedilen kararların son tahlil yeridir Başbakan ve Bakanlar Kurulu kadar gönderilen yasa tasarıları hakkında gösterme bildirir
d) Sayıştay: Parasal bir yoklama organıdır Genel ve katma bütçeli kuruluşların kazanç ve giderleri ile mallarını TBMM adına denetler Sorumluların hesap ve işlemlerini belirlenmiş bir hükme bağlar Sayıştay'ın yargı yetkisi de vardır *