Koronavirüs salgını sürecini kapsayan devirde geçen seneye nazaran e-ticaretle gıda-süpermarket harcamaları 6 kattan fazla, kimyasallar 2,5 kat arttı. Pekcan birinci 5 ayda, araç kiralamada yüzde 8, havayollarında yüzde 40, seyahat ve cümbüş harcamalarında ise yüzde 16 düşüş olduğu bilgisini de verdi.
Pekcan, Elektronik Ticaret Bilgi Sistemi (ETBİS) Dijital Tanıtım Toplantısı'nda "Elektronik Ticaret Bilgi Platformu" hakkında bilgi vererek, Türkiye'nin birinci kere derlenen e-ticaret datalarını açıkladı.
Bu dataların bundan sonra sekto?rle ilgili yapılabilecek tu?m tahlillerde temel kaynak olacağını vurgulayan Pekcan, "Veri setlerimiz gelecekte daha da c?es?itlendirilerek gelis?ecektir." diye konuştu.
Bakan Pekcan, şu bilgileri verdi:
"2019 yılı prestijiyle ülkemizde e-ticaret hacmi 136 milyar lira olarak gerçekleşti. 2019 yılı toplam e-ticaret fiyatının yüzde 85'i yurt içi harcamalardan, yüzde 9'u öteki ülkelerin ülkemiz e-ticaret sitelerinden yaptığı alışverişlerden, yüzde 6'sı ise vatandaşlarımızın yurt dışı sitelerden yaptığı alışverişlerden oluştu."
Daha evvel e-ticaret hacmi bilgilerinin 83,5 milyar lira civarında kestirim edildiğini anımsatan Pekcan, hesapların iddiaların yaklaşık yüzde 64 üstünde çıktığını söyledi.
Pekcan, e-ticaret hacminin 97,5 milyar lirasının (yüzde 71,5'i) kartlı ödemeler, 8,9 milyar lirasının (yüzde 6,5) kapıda ödemeler ve 29,5 milyar lirasının da havale/EFT ödemelerinden oluştuğunu bildirdi.
Sektörel bilgileri de paylaşan Pekcan, "e-Ticarette hava yolları dalı 15,3 milyar lira ile birinci sırayı alırken, bu kesimi giysi, ayakkabı ve aksesuar 13,8 milyar lira, beyaz eşya ve küçük mesken aletleri dalı 13,3 milyar lira, seyahat bölümü 9,3 milyar lira, elektronik 8,5 milyar lira, yemek kesimi ise 5 milyar lira süreç hacmiyle takip etti." tabirlerini kullandı.
Hava yolları ve seyahat bölümleri kapsam dışında bırakıldığında ise e-ticaret hacminin 111,4 milyar lira olduğuna dikkati çeken Pekcan, şu değerlendirmede bulundu:
"Sipariş sayıları bakımından kartlı süreçler içinde e-ticaretin hissesini tahlil ettiğimizde, yazılım kesimi yüzde 75 ile birinci sırayı alırken, bu dalımızı çiçekçiliğin yüzde 62, hava yollarının yüzde 60, kitap ve mecmuanın yüzde 51, beyaz eşya ve küçük konut aletlerinin yüzde 50, elektronik bölümünün yüzde 43, seyahatin yüzde 41, araç kiralamanın yüzde 29, giysinin ise yüzde 14'lük orana sahip olduğunu görüyoruz."
1 milyar 366 milyon sipariş
Pekcan, Türkiye'de şu anda toplam 68 bin 457 işletmenin e-ticaret faaliyeti sürdürdüğüne işaret ederek, işletme sayısının en fazla olduğu ilin yüzde 46 ile İstanbul olduğunu lisana getirdi.
Bunun yanında e-ticarete kayıtlı işletmelerin yüzde 84'ünün tüccar ve endüstrici, yüzde 16'sının ise esnaf işletmesi olduğunu belirten Pekcan, e-ticaret yoluyla gerçekleşen alışverişlerin yüzde 36'sını İstanbul, yüzde 9'unu Ankara, yüzde 6'sını ise İzmir'de yaşayan vatandaşların yaptığını bildirdi.
Pekcan, ödeme halleri açısından bakıldığında internetten kartlı, kapıda ödeme ve havale/EFT kapsamında toplam 1 milyar 366 milyon sipariş verildiğini aktararak, şunları kaydetti:
"Kartlı ödemelerde 532 milyon sipariş, kapıda ödemede 176 milyon sipariş, havale/EFT'de 657 milyon sipariş gerçekleşmiştir. Toplam 136 milyar lira olarak gerçekleşen e-ticaret hacmi bakımından değerlendirildiğinde, bu siparişlerin ortalama sepet fiyatı 99,5 lirayı bulmuştur. Bu fiyat kartlı ödemelerde 183 lira, kapıda ödemede ise 50 lira olarak kars?ımıza çıkarken, sektörel olarak hava yollarında 874 lira, giyside 160 lira, seyahatte 174 lira, elektronikte 126 lira, yemek dalında 34 lira, kitap ve mecmuada 64 lira, çiçekçilikte 82 liradır."
Her 4 alışverişten biri taksitli
Bakan Pekcan, e-ticaret harcamalarından yüzde 76'sının pes?in ödeme yapılarak, yüzde 24'ünün ise taksitli gerçekles?tiğini tabir ederek, "Dönemsel olarak satışlara baktığımızda, en yüksek e-ticaret satışlarının kasım ayında gerçekleştiğini görüyoruz. Bunun e-ticaret sitelerimizin indirim ve kampanyalarının yapıldığı periyot olduğunu kestirim ediyoruz. En düşük e-ticaretin de Ramazan ve Kurban Bayramı arifelerinde gerçekleştiğini görüyoruz. e-Ticaretin haftanın birinci günlerinde daha yüksek seyrettig?i, haftanın son günlerine dog?ru gelindig?inde ise düs?üs? gösterdig?i gözlenmis?tir." dedi.
"Kovid-19 devrinde e-ticaret yoluyla besin alışverişleri 6 kat arttı"
2019 datalarının yanı sıra şimdi işlenmemiş 2020 yılının 5 aylık periyoduna ait dataları de açıklayan Pekcan, şunları kaydetti:
"Bu yılın birinci 5 ayında, bilhassa de Kovid-19 salgını sürecinde e-ticaret hacmi, geçen yılın tıpkı periyoduna nazaran yüzde 48 artıs?la 63,3 milyar lira olarak gerçekleşti. I?lk 5 ayda, kartlı is?lemlerde en fazla artıs? gösteren dallar, yüzde 75 artıs?la beyaz es?ya ve konut aletleri, yüzde 43 artıs?la giysi, ayakkabı ve aksesuar, yüzde 53 artıs?la elektronik dalı, yüzde 95 artıs?la yazılım bölümü, yüzde 400'ün üzerinde artıs?la gıda-süpermarket üzere dallar dikkati çekti. Buna kars?ın birinci 5 ayda, araç kiralama (yüzde 8), hava yolları (yüzde 40), seyahat-tas?ımacılık (yüzde 47) ve eg?lence-sanat (yüzde 16) üzere dallarda geçen sene birinci 5 aya nazaran düs?üs? göze çarptı. Bilhassa Kovid-19 sürecini kapsayan mart-nisan-mayıs aylarının toplamına bakıldıg?ı vakit, geçen seneye nazaran e-ticaret kanalıyla gıda-süpermarket harcamalarında 6 kattan fazla, kimyasallarda 2,5 kat, beyaz es?yada 2 kat, bebek bakım harcamalarında 2 kat artıs? yas?andı. Kelam konusu 3 ayda konaklamada yüzde 80, seyahat-tas?ımacılıkta yüzde 77, hava yollarında yüzde 75 düs?üs? görüldü."
Bakan Pekcan, periyodik güncellemelerle kelam konusu istatistiklerin yayınlanacağına dikkati çekerek, gelecek devirde dataları daha da derinles?tireceklerini söyledi.
Bu bilgilerin memleketler arası nitelikli dig?er bilgilerle kıyaslama imkanı sunacağını vurgulayan Pekcan, birebir vakitte e-ticaret dalının gelis?imini yakından takip etme ve buna nazaran siyaset önceliklerini belirleme fırsatı sag?layacağını da kelamlarına ekledi.