teknolojiuzmani
FD Üye

Son yıllarda hayatımızda daha büyük bir yer edinmeye başlayan ve salgının etkisiyle belki hiç olmadığı kadar büyük bir patlama yaşayan e-ticaret sektörü, büyümeye devam edecek gibi duruyor. Türkiye’deki e-ticaret pazarı, son yıllarda Avrupa’da en hızlı büyüme oranına sahip olanlardan biri. Bu haberimizde Türkiye’de internetten en çok satılan ürünlere göz atacağız.
Başlamadan önce soralım; sizler online alışveriş tecrübesinde ne konumdasınız? “Bir şey alacaksam görmem/dokunmam lazım.” diyenlerden misiniz yoksa “farklı bedenlerden birkaç tane alayım da olmayanı geri gönderirim”cilerden mi? Piyasa ve tüketici verileri analizi yapan Statista, 2020’de Türkiye’de 16-64 yaş arası 1048 kişiyle yaptığı anketin sonuçlarına bakıyoruz.
Ankette kullanıcılara yöneltilen sorulara verilen yanıtların oranları şu şekilde:
- “Önemli bir şey alacaksam önce internetten araştırırım.” - yüzde 78
- “İnternetteki kullanıcı yorumlarını epeyce faydalı buluyorum.” - yüzde 72
- “Bir şey aldığım zamanda ekspres kargo tercih ediyorum.” - yüzde 63
- “Bir şey alacaksam görüp dokunmak isterim.” - yüzde 43
- “Bir şey alıyorsam aynı gün elimde olsun isterim.” - yüzde 33
- “Online alışveriş yaparken normal alışverişin yerini tutmuyor.” - yüzde 22
- “Bazen bilerek fazladan bir şeyler sipariş ediyorum.” - yüzde 21

- “Önceki ay bir ürün satın almak için internette araştırma yaptım.” diyenlerin oranı yüzde 89
- “Online satış yapan bir siteye girdim.” diyenlerin oranı yüzde 89,5
- “Telefonda/tablette online alışveriş uygulaması kullandım.” diyenlerin oranı yüzde 68,5
- “Herhangi bir cihaz üzerinden internetten bir şey satın aldım.” diyenlerin oranı yüzde 75
- “Akıllı telefonumu kullanarak internetten bir şey satın aldım”. diyenlerin oranı yüzde 54,8

- Seyahat & konaklama: (2020) 5,79 milyar dolar - (2019) 12,93 milyar dolar
- Elektronik & fiziksel medya: (2020) 2,43 milyar dolar- (2019) 2,81 milyar dolar
- Moda & güzellik: (2020) 4,72 milyar dolar- (2019) 1,66 milyar dolar
- Mobilya &elektrikli aletler: (2020) 1,26 milyar dolar - (2019) 1,43 milyar dolar
- Oyuncak & kendin yap (DIY) & hobi ürünleri - (2020) 2,7 milyar dolar - (2019) 1,37 milyar dolar
- Gıda & kişisel bakım - (2020) 825,5 milyon dolar - (2019) 795 milyon dolar
- Video oyunlar - (2020) 569,6 milyon dolar - (2019) 363 milyon dolar
- Dijital müzik - (2020) 119,7 milyon dolar - (2019) 60 milyon dolar

- Seyahat & konaklama yüzde 53,3 küçüldü
- Elektronik & fiziksel medya yüzde 40,8 büyüdü
- Moda & güzellik yüzde 42,5 büyüdü
- Mobilya & elektrikli aletler yüzde 42,2 büyüdü
- Oyunca & kendin yap (DIY) & hobi ürünleri yüzde 45,4 büyüdü
- Gıda & kişisel bakım yüzde 49,6 büyüdü
- Video oyunlar yüzde 27 büyüdü
- Dijital müzik yüzde 30,7 büyüdü
“Yaşlılar internet alışverişinden ne anlasın?” diyorsanız yanılıyorsunuz. Yaş grupları ve “bir önceki ay internetten alışveriş yaptım” diyenlerin oranı şöyle:

- 16-24 yaş grubu: %74,9
- 24-34 yaş grubu: %75,1
- 35-44 yaş grubu: %76,5
- 45-54 yaş grubu: %74,7
- 55-65 yaş grubu: %70,5

- Samsung
- iPhone
- Xiaomi
- Telefon
- Trendyol
- Huawei
- Nike
- Oyuncak
- Kulaklık
- Bisiklet
- Tablet
- Bilgisayar
- Laptop
- Iphone 11
- Redmi 8
- Adidas
- Hepsiburada
- Redmi Note 8
- Spor ayakkabı
- N11
Dijital ödemeler konusunda ne durumdayız?

- Dijital ödeme yapan internet kullanıcısı sayısı 34,45 milyon
- Dijital ödemelerin toplam yıllık değeri 34,68 milyon dolar
- Kullanıcı başına yıllık ortalama harcama 7 bin 500 TL civarında