Forumda yenilikler devam etmektedir , çalışmalara devam ettiğimiz kısa süre içerisinde güzel bir görünüme sahip olduk daha iyisi için lütfen çalışmaların bitmesini bekleyiniz. Tıkla ve Git
x

Son konular

Türkiyede yabancıların mülk edinmesi ile ilgili yasa ve yabancı mülkiyetler

Türkiyede yabancıların mülk edinmesi ile ilgili yasa ve yabancı mülkiyetler

iltasyazilim

FD Üye
Katılım
Ara 25, 2016
Mesajlar
0
Etkileşim
17
Puan
38
Yaş
36
F-D Coin
14
Türkiyede yabancıların mal edinmesi ile ilgili yasa ve yabancı mülkiyetler

Türkiye milletlerarası emlak sektöründe en çekici yatırım bölgelerinden biri olarak artan ilgi görmektedir Türkiye'nin dünya coğrafyasındaki özel konumu ve gitgide artarak daha yoğun şekilde farkedilen güzellikleri ve insani ve idareli anlamda cazibeleri, global ekonomi ile bütünleşmesi, yeni mevzat ve düzenlemelerin getirdiği kolaylıklar, Avrupa Birliği ile ilişkilerin sıklaşması, bu ilginin nedenleri arasında ilk kez yer almaktadır

Uluslararası emlak piyasası uzman danışmanlık şirketi Amberlamb tarafından Türkiye'nin hesaplı ve siyasi göstergelerinin incelenmesiyle Kasım 2006 tarihinde yayınlanmış olan bir raporda Türk emlak piyasasının sermaye kazancı açısından 2007'de Avrupa piyasaları arasında ilk 5'e girme yolunda emin adımlarla ilerlediği belirtilmiştir

Bu ilginin Türkiye ekonomisine getireceği katkının yanı sıra, bilirkişi anlamda peşine düşüp takip edilebilmesi, çıkabilecek sorunların doğmadan ortadan kaldırılabilmesi de, Türkiye, güzellikleri ve değerleri açısından siklet taşımaktadır

Türkiye'nin dünya taşınmaz mülkiyet profilleri bakımından dikkat çekici fazla kayda değer bir özelliği de, hazine'ye ait olan veya vakıf konumu ya da paralel bir başka özel konumu bulunan arazilerin, özellikle kırsal kesimde kapladığı yüksek orandır

Mevzuat altyapısı

Yabancıların Türkiye'de mal edinmesine ilişkin esaslar 22 Kasım 1934 tarih ve 2644 sayılı Tapu Kanunu'nda ve bilhassa de bu Kanun'un 35 maddesinde ele alınmıştır Bu alandaki yönetmelik Türkiye tarihinin tecrübeleri de dikkate alınarak tam bir karşılıklılık ve sıkı yoklama esasına dayalıdır Bu kanunun bir takım maddelerinin değiştirilerek yabancıların Türkiye'de mal edinmelerinin kolaylaştırılması için, 3 Temmuz 2003 tarih ve 4916 sayılı Farklı Alanlara Yönlendirilmiş Kanunlarda ve Maliye Bakanlığı'nın Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararname'de Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun yürürlüğe konulmuş, oysa TBMM CHP Grubunun başvurusu üstüne Tüzük Mahkemesi'nin 14 Mart 2005 tarihli 200370 başlıca ve 200514 karar sayılı kararı ile ilgili Kanun'un esas bazı fıkra ve cümleleri iptal edilmiştir Ancak bu Kanun'un yürürlükte kaldığı iki takvim vakit, yabancıların Türkiye'de emlak alımı trendlerini gösterdiği için önemlidir

Anayasa Mahkemesi ’nin 14 Mart 2005 tarihinde Tapu Kanunu ’nun yabancılara mülk satışının önündeki engelleri kaldıran hükmünü iptal etmesinin ardından hazırlanan yeni kanun taslağı Bakanlar Kurulu ’nun ve Cumhurbaşkanı'nın onayından geçerek 29 Aralık 2005 tarihinde Tapu Kanununda Değiştirme Yapılmasına Dair 5444 sayılı Kanun şeklinde yasalaştı Bu Kanun ile yabancılara mülk satışının sınırları Anayasa Mahkemesi ’nin iptal kararının gerekçeleri dikkate alınarak tekrar belirlendi 22 Aralık 1934 tarihli ve 2644 sayılı Tapu Kanununun Anayasa Mahkemesince iptal edilen 35'inci madde değişiklikleri her tarafta düzenlendi 5444 sayılı yeni kanun, önceki mevzuatın geçerliliğinin sona erdiği 26 Temmuz 2005 tarihinden itibaren geçerli sayılmaktadır


Yabancıların Türkiye'de mülk alım trendleri

19342003 arası ve 3 Temmuz 2003 26 Temmuz 2005 arası (4916 sayılı Kanun) ve 26 Temmuz 2005'den günümüze kadarki (5444 sayılı Kanun) dönemlerde yabancıların Türkiye'de mal alım trendleri ayrı tablolar ortaya koymuştur

İrlanda, Danimarka, Norveç, İsveç, Hollanda ve Belçika ’dan da hatırı sayılır sayıda alıcı güney sahillerinde mal edindi En fazla tercih edilen ilçelerin Alanya, Fethiye, Didim, Bodrum, Kuşadası ve Ürgüp olduğu görülmüştür Almanlar ve İskandinav ülkeleri vatandaşları ağırlıklı olarak Alanya ’da yaşıyor Fethiye ve Didim ise artık ‘Ufak İngiltere ’ olarak anılıyor Öteki ülke vatandaşları ise bu altı bölgeye dağılmış durumda
2007 Ocak itibariyle, Antalya, İzmir ve Muğla ’da bugüne değin 41 bin 362 tanıdık olmayan, 32 bin 635 adet mal satın aldı Yabancılara azami mal satışı Antalya, Açık Fikirli, İzmir ve Muğla ’da gerçekleşti, yabancılar kapladığı yer bakımından en fazla Muğla ’dan yer edindi Adet olarak yabancılara en fazla mal satışı 14 bin 124 ile Antalya ’da olurken, bu ili 8 bin 218 ile Muğla, 5 bin 744 ile Aydınlatılmış, 4 bin 549 ile de İzmir illeri izledi

bu vesileyle Hatay ili açısından, Fransız mandası döneminden kalma Suriyeli mal sahiplerinin özel durumlarının sözkonusu olduğu belirtilmelidir Kamuoyunda oturmuş olduğu görülen bir başka kaygı da, son dönemde verime kavuşturulmuş GAP bölgesi topraklarının yabancı ülkelerin stratejik projeleri doğrultusunda satınalma yoluyla teftiş altına alınmasıdır

29 Aralık 2005 tarih ve 5444 sayılı kanun ile çizilen yeni hukuki çerçeve
Madde 35 — Yabancı uyruklu hakiki kişiler, iki taraflı olmak ve kanunî sınırlamalara uyulmak kaydıyla, Türkiye'de dükkan veya yerleşim olarak göstermek üzere, uygulama imar planı ya da mevzii imar planı içinde bu amaçlarla ayrılıp kayıt edilen taşınmazları edinebilirler Sınırlı ayni adalet tesis edilmesinde de aynı koşullar aranır Yabancı uyruklu bir hakiki kişinin ülke genelinde edinebileceği taşınmazlar ile egemen ve sürekli nitelikte sınırlı ayni hakların toplam yüzölçümü 25 hektarı geçemez Bu fıkrada belirtilmiş koşullarla, yüzölçümü miktarını 30 hektara değin artırmaya Bakanlar Kurulu yetkilidir
Yabancı ülkelerde kendi ülkelerinin kanunlarına tarafından kurulan tüzel kişiliğe sahip ticaret şirketleri, fakat özel kanun hükümleri çerçevesinde taşınmaz mülkiyeti ve taşınmazlar üzerinde sınırlı ayni adalet edinebilirler

Yabancı uyruklu gerçek kişiler ile yabancı ülkelerde kendi ülkelerinin kanunlarına göre kurulan tüzel kişiliğe sahip ticaret şirketleri lehine Türkiye'de taşınmaz rehni tesisinde birinci ve ikinci fıkralarda yer alan kayıt ve sınırlamalar aranmaz

Yabancı uyruklu gerçek kişiler ile yabancı ülkelerde kendi ülkelerinin kanunlarına göre kurulan tüzel kişiliğe sahip ticaret şirketleri dışındakiler Türkiye'de taşınmaz edinemez ve lehlerine sınırlı ayni yargı tesis edilemez (başka bir deyişle, yalnızca tanıdık olmayan özel kişiler ve ticari şirketler Türkiye'de mülk alabilmekte, vakıf, dernek, kooperatif, cemiyet, kalabalık ve cemaatlar alamamaktadır)

Türkiye Cumhuriyeti ile aralarında karşılıklılık olan devlet vatandaşlarının kanuni servet aracılığıyla intikal eden taşınmazları için birinci fıkrada belirtilen tescil ve sınırlamalar uygulanmaz Ölüme tabi tasarruflarda yukarıdaki fıkralarda belirtilen tescil ve sınırlamalar uygulanır Türkiye Cumhuriyeti ile aralarında karşılıklılık olmayan devlet vatandaşlarının kanunî miras yoluyla edindikleri taşınmaz ve sınırlı aynî hakların intikal işlemleri yapılarak tasfiye edilir

Karşılıklılığın tespitinde hukuki ve fiili şart esas alınır Bu ilkenin kişilere toprak mülkiyeti hakkının tanınmadığı, ülke uyruklarına uygulanmasında, tanıdık olmayan devletin taşınmaz ediniminde kendi vatandaşlarına tanıdığı hakların, Türkiye Cumhuriyeti vatandaşlarına da tanınması esastır

Tanıdık Olmayan uyruklu hakiki kişiler ile tanıdık olmayan ülkelerde kendi ülkelerinin kanunlarına tarafından kurulan tüzel kişiliğe sahip ticaret şirketlerinin; sulandırma, enerji, tarım, maden, sit, inanç ve kültürel özellikleri sebebiyle korunması gereken alanlar, özel koruma alanları ile flora ve fauna özelliği sebebiyle korunması gereken alıngan alanlarda ve stratejik yerlerde kamu yararı ve ülke güvenliği bakımından taşınmaz ve sınırlı aynî yargı edinemeyecekleri alanları, ilgili ulus kurum ve kuruluşlarının tescile başlıca koordinatlı harita ve planları içeren teklifi üstüne belirlemeye ve tanıdık olmayan uyruklu reel şahısların il bazında edinebilecekleri taşınmazların, illere ve il yüzölçümüne tarafından binde beşi geçmemek üzere oranını tespite Bakanlar Kurulu yetkilidir Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğünün alt olduğu Bakanlık bünyesinde ilgili yöneticilik temsilcilerinden oluşan komite göre, bu madde uyarınca Bakanlar Kuruluna verilen yetkiler kapsamında çalışmalar tamamlanmak suretiyle millet kurum ve kuruluşlarının bu kapsamdaki teklifleri incelenip değerlendirilerek Bakanlar Kuruluna sunulur

Bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten sonradan belirlenecek askerî yasaklanmış bölgeler, askerî ve özel güvenlik bölgeleri ile stratejik bölgelere ve değişim kararlarına ait harita ve koordinat değerleri Millî Savunma Bakanlığınca geciktirilmeksizin Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğünün emrindeki olduğu Bakanlığa verilir

Yukarıdaki fıkralarda belirli bölgeler içerisinde kalması nedeniyle kamulaştırılması gereken ya da tapu sicilinde şerh verilmesine lüzum duyulan parsellere ilişkin bildirimler ilgili idarelerince tapu sicil müdürlüklerine yapılır

Bu madde hükümlerine tutarsız edinilen ya da kanunî zorunluluk dışarıya edinim amacına aykırı kullanıldığı tespit edilen taşınmazlar ile sınırlı ayni haklar, Maliye Bakanlığınca verilecek zaman içerisinde maliki göre tasfiye edilmediği takdirde tasfiye edilerek bedele çevrilir ve bedeli yargı sahibine ödenir

GEÇİCİ MADDE 2 — Bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihte mevcut olan askerî yasaklanmış bölgeler, askerî ve özel güvenlik bölgeleri ile stratejik bölgelere ilişkin kararlara ait harita ve koordinat değerlerinin tamamı, Millî Savunma Bakanlığı göre en geç üç ay içerisinde Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğünün alt olduğu Bakanlığa gönderilir
Yukarıda belirtilmiş bölgelere ilişkin kararlara ait harita ve koordinat değerlerinin, Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğüne gönderilmesi ve sayısal ortama aktarılarak taşra birimlerine intikal ettirilmesine dek geçecek sürede yetkili askerî makamlardan sorulmak suretiyle, açıklanmış işlemler tamamlandıktan sonra gönderilen doküman ve bilgilere kadar tapu işlemleri yürütülür

Görüldüğü gibi, yeni düzenleme, sadece yabancı özel kişilerin ve ticari şirketlerin Türkiye'de mal edinebilmesini, müşteri bazında 25 hektarın (Bakanlar Kurulu izniyle 30 hektar) aşılmamasını, çeşitli nedenlerle (sulama, enerji, tarım, maden, sit, inanç ve kültürel özellikler, özel koruma alanları, flora ve fauna özelliği, stratejik ve askeri alanlar) mülk edinilemeyecek alanları belirlenmesinde il yüzölçümünün binde beşini geçmemek kaydıyla Bakanlar Kurulu'nun yetkili kılınması esaslarını getirmektedir Mevzuat böylece daha derli toplu ışık halkası gelmiştir *
 
858,505Konular
982,665Mesajlar
33,048Kullanıcılar
Mega00Son üye
Üst Alt