teknolojiuzmani
FD Üye
Türkiye'nin merakla beklediği yerli arabanın yürüyen birinci ön gösterimi gerçekleştiriliyor.
Hafta başından bu yana her gün yeni ayrıntıları Twitter'dan duyurulan 'Türkiye’nin Otomobili'nin ön gösterim aracının tanıtımı, Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan'ın iştirakiyle Gebze'de yapılıyor.
Merasime, Erdoğan’ın yanı sıra, Sanayi ve Teknoloji Bakanı Mustafa Varank, eski Başbakan Binali Yıldırım, eski TBMM Başkanı İsmail Kahraman, Cumhurbaşkanı Yardımcısı Fuat Oktay, Etraf ve Şehircilik Bakanı Murat Kurum olmak üzere tüm Cumhurbaşkanlığı Kabinesi üyeleri, Meclis Başkanı Mustafa Şentop, Sıhhat Bakanı Fahrettin Koca, TOBB lider ve yardımcıları, TOGG hissedarları, otomotiv sanayisi, otomotiv tedarik endüstrisi, iş dünyasının temsilcileri, medya temsilcileri ile TOGG çalışanları ve yakınları katıldı. Merasime katılanlar 1961 yılında yalnızca 4 adet üretilen 'Devrim' arabası sürpriziyle karşılaştı. Birebir vakitte yerli arabaya ilişkin simülatör ile iştirakçilere sürüş tecrübesi bahtı verildi.
Erdoğan, tanıtımın yapılacağı salonda Türkiye'nin geçmiş periyotlardaki yerli araba teşebbüslerinden olan 'Devrim'le poz da verdi.
Türkiye'nin Arabası Ortak Teşebbüs Kümesi (TOGG) CEO'su Mehmet Gürkan Karakaş, hislerini "Şu anın tanımı yok. Çok heyecanlıyız. Ben, bütün arkadaşlarım, sabaha kadar uyuyamadık" sözüyle anlattı.
Karakaş, devamla yerli arabanın sunumuna başladı:
"Bugün sizlere geldiğimiz noktayı anlatmak, arabamızı tanıtmak ve arabadan daha fazlasından kastımızın ne olduğunu izah etmek istiyoruz. Bu türlü bir faaliyete başlamanın tam vakti olduğunu düşünüyoruz. Oyunun kuralları değişiyor, tekrar yazılıyor. Artık büyükler değil başarılı olan, teknolojik olan, müşteriyi merkeze alan kazanacak. Neden? Müşterilerin beklentileri değişmekte. Cep telefonunun başına gelen, arabanın de başına gelecek.
'Dünyanın en güzelleriyle çalışmaktan diğer lüksümüz yok'
Yola çıktığımızda iki maksadımızı olmazsa olmaz olarak kıymetlendirdi. Teknolojinin en yenisini kullanmak çok değerli. Doğuştan elektrikli bir araba geliştirmek. Başından planlayarak bunu bir akıllı aygıt olarak geliştirmek ve arabamızı rekabet edebilir pozisyona taşımak...
Bu akıllı aygıtımız, yeni tahliller üretebilen, veritabanlı hizmetlerde iş imkanları sağlayan bir sistemden bahsediyoruz. 'Nasıl yapacaksınız?' dediler. Biz bu projeye başlamadan evvel 18 şirketi inceledik, neden başardılar? Neden başaramadılar? Bizim rakiplerimiz büyük tertipler değil, start-up seviyesinde olan teşebbüsçüler. Global rekabetten bahsederken bizim, dünyanın en güzelleriyle çalışmaktan öteki lüksümüz var mı? Dünyanın en uygunlarını ülkemizde, şimdi yoksa yurt dışından bulup transfer ederek birlikte çalışıyoruz. Bu 'dünyanın en iyileri' kimlerdir? Yan tarafta da isimlerini zikrettiğimiz iş ortaklarımız bize hala 'Siz önemli misiniz?' diyor.
Yerli arabamız elektrikli, 200 ve 400 beygir iki motor olacak. 500 km menzili olacak ve 30 dakikanın altında şarj imkanı sağlıyoruz."
'Bu güne kadar çok denedik ancak başaramadık, bu sefer başaracağız'
Karakaş'ın akabinde sözü TOGG İdare Şurası Lideri Hisarcıklıoğlu aldı. Sözlerine "Bu güne kadar çok denedik lakin başaramadık; bu sefer başaracağız" diyen Hisarcıklıoğlu, kelamlarına şöyle devam etti:
"Lisans almayacağız, lisans satacağız. Montaj yapmayacağız, montaj yaptıracağız. Gürcan Karakaş'ı gittik Almanya'da bulduk getirdik, yanında yüzlerce beyin. Dünyada dizel araçlar yasaklanırken, global ölçekte pak ve çevreci bir eser geliştiriyoruz. Evvelce devlet teşvik verirdi, yatırımcı beklerdi. Artık devlet amaç belirliyor, teşvikleri yardımları kamu, özel birlikte yapıyor. Bu araba, yeni bir meydan okumadır."
"Türkiye’nin arabası dört alanda ihtilal yapıyor. Birincisi iş birliği. Farklı fikirden farklı kesimlerden babayiğitleri birebir masaya topladık. Büyük olsun hepimizin olsun diyoruz. Yıllardır Türkiye'de nitelikli çalışanlar yurt dışına gidiyor. Beyin göçü var diyorlar. Biz Gürcan Karakaş’ı aldık projenin başına koyduk. Dünyanın her bir yanından yüzlerce beyni de toplamaya başladık. Beyin göçünü bilakis çevirdik. Üçüncü olarak teknoloji ile dünyada başı oynuyoruz. Biz elektrikli otomobil yapıyoruz. Bugün Amerika’da Japonya’da ne yapılıyorsa, birebirini ve onlarla tıpkı vakitte yapıyoruz. Pak ve çevreci bir araç üretiyoruz. Evvelce devlet teşvik verirdi, yatırımcı beklerdi. Artık devlet amaç veriyor atılacak adımları kamu özel dal birlikte beliriyor."
"Böyle bir projenin fikrini vizyonunu ortaya koyan Sayın Cumhurbaşkanımıza teşekkürlerimi sunuyorum. Cumhurbaşkanım yalnızca bununla kalmadı son iki senede her evrede bizi destekledi. Ne vakit kapısını çalsak bizlere yardımcı oldu. Takviyesini daima gerimizde hissettik. Bu sabah bu yatırımın teşvik kararını imzalayarak çıkardı. İkinci olarak bakanlarımıza ve kurumlarımıza teşekkür etmek istiyorum."
Bakan Varank'tan Erdoğan'a teşekkür
Hisarcıklıoğlu'nun akabinde sahneye çıkan Sanayi ve Teknoloji Bakanı Mustafa Varank da şöyle konuştu:
"2002 yılında 36 milyar dolarlık ihracat yapabilen bir sanayi alt yapısına sahiptik. Özel bölümü girişimciliğe ve argeye teşvik eden sistem yoktu. Bugün artık 170 milyar dolara ulaşan bir girişimcilik ve arge gücüne sahibiz. Kendimize inandık yüzde 20’lerde olan yerlilik oranını yüzde 70’lere çıkarttık. Türkiye'nin yazılımcılarının isteyince neleri başarabileceklerini bizlere örtülü ambargolar uygulayanların akıllarına kazıdık. Ulusal teknoloji atılımı ruhuyla hazırladığımız 2020 stratejimiz de bunun bir kesimi. Bugün bilişim vadisini de resmen açıyoruz. Bilim vadisinin paydaşları olan kurumlar güçlü bir sinerji oluşturacaklar. Birazdan Sayın Cumhurbaşkanımız hoş muştular verecek. İnanıyorum ki bilişim vadisi ülkemizin 21. Yüzyıldaki pozisyonunu daha da güçlendirecek. Geçmişte Nuri Demirağa üzere parlak isimler Türkiye'nin önünü açacak teşebbüslerde bulundular lakin maalesef kâfi ekosistem gelişmediğinden bu işleri sahiplenecek bir siyasi yapı olmadığından bu işler akim kaldı. Son 17 yılın tahminen de en büyük başarısı bu zihinleri dönüştürmek oldu. Tüm milletimiz tarih uzunluğu sahip olduğumuz özgüveni bu periyotta kazanmış oldu. Yıllarca bu millete yapamazsınız diyenlere inat bu günlere geldik. Türkiye’nin kendi arabasını üretme fikrinin bu günlerde gerçeğe dönüştürülüyor olması asla tesadüf değil. Sayın Cumhurbaşkanım bu işin altından kalkacak babayiğitler aradınız iş dünyası da buna karşılık verdi. Artık sizin himayenizde Türkiye’nin arabası dünyaya tanıtıyorlar."
Erdoğan: 60 yıldır bı hayalin peşindeyiz
Varank'tan sonra kelam alan Cumhurbaşkanı ve AK Parti Genel Lideri Recep Tayyip Erdoğan, yaklaşık 60 yıldır bu hayalin peşinde koştuklarını belirterek "Devrim'in kıssası, bize hayallerimizin nasıl kabusa dönüştürüldüğünün örneği. Daha evvel uçak yapanların başına ne geldiyse Devrim'in başına da o gelmiştir. Sabote edildiğini görüyoruz" tabirini kullandı.
Erdoğan'ın açıklamalarından şunlar öne çıktı:
Ülkemizin birinci motor üretim fabrikası planını başlatan Necmettin Erbakan Hocamızı da minnetle yad ediyorum. İnşallah projelerimiz sonuçlandığında, birkaç yıl içinde her türlü gereksinimimizi karşılayacak biçimde motor sorununu de halledeceğiz. Kaybettiğimiz yılların hesabını sormayı da milletimize bırakıyorum. Bu millet yapar. Benzini olmadığı için yolda kalan İhtilal arabasına yaptıklarını, Türkiye'nin arabası için de yapacaklar. Devrim'in önünü kesmeyi başardılar fakat bunun yolunu kesemeyecekler.
Taban fiyata enflasyonun 3 puan üzerinde artış yapıldı. Dikkat edin burası çok kıymetli, 2002'den bu yana yüzde 154 düzeyinde yükselmiş bulunuyor. Bakın Osmangazi Köprüsü... Beğenmiyorlar, bunlar sandallarla karşıya geçmeye alışmış.
Artık hoş bir haber vermek istiyorum. Fabrika, Gemlik'teki TSK yeri üzerinde kurulacak.
İstanbul'da sürücüler odası, 2020'nin sonuna kadar araç almayacağız. Üretimi bekleyeceğiz ve üretim yapıldığı andan itibaren kendi yerli arabamızı alacağız' diyorlar. Tüm Türkiye'de şarj altyapımız da hazır olacak. Münasebetiyle bu araba yerli ve ulusaldır. Yerlilikten ve ulusallıktan anlamayanlar var. Kimse bu gerçeği perdelemeye çalışmamalı. Tüplü televizyonlardan panel televizyona geçerken eski oyuncular devre dışı kalmış, yeni oyuncular yükselişe geçmiştir. Biz yerli arabası elektrikli olarak üreterek direkt geleceğe uzanıyoruz.
Türkiye'yi geleceğin dünyasına hazırlıyoruz, dünyada bunu yapabilen öteki ülke yok. Herkesten bir değil, birkaç adım önüne geçiyoruz. Avrupa üzere yakın pazarlardan başlayıp bu arabası dünya genelinde gördüğümüz gün maksadımıza ulaşmışız demektir. Milletimizin de bu araca sahip olmak için sabırsızlıkla beklediğini biliyorum. 2022 öncesinde milletimizin projeye takviyesini göstermek üzere ön satış müddeti başlatılabilir.