Forumda yenilikler devam etmektedir , çalışmalara devam ettiğimiz kısa süre içerisinde güzel bir görünüme sahip olduk daha iyisi için lütfen çalışmaların bitmesini bekleyiniz. Tıkla ve Git
x

Son konular

Uçak Pencerelerindeki Deliklerin Sırrı Nedir?

Uçak Pencerelerindeki Deliklerin Sırrı Nedir?
0
90

klimaci

FD Üye
Katılım
Ocak 9, 2022
Mesajlar
37,992
Etkileşim
2
Puan
38
Yaş
46
F-D Coin
90

"Nefes alma deliği" ya da "havalandırma deliği" olarak bilinir ve uçakların değerli özellikleri ortasındadır.

Bazı şahıslar bu deliğin riskli olup olmadığı konusunda kaygı duyar lakin tam bilakis riskleri önleyen bir mühendislik fikridir.

Uçak pencerekeri iç, orta ve dış olmak üzere üç katmandan oluşur. 


657c6c9e9823940928b33a7f8db1a96dbe82bdb6.jpeg

Bu katmanlar birçok vakit akrilik gereçten yapılır. En içteki katman, kendinden sonra gelen katmanı ve yolcuları korur; plastik bir kapak niteliğindedir. "Nefes alma deliği" ise ortadaki katmanda bulunur. Dıştaki katman ise uçağın dışındaki şiddetli hava şartlarıyla baş eden son katmandır.

7fe5decbee19dd9412bf68b07b6c58aad6cbfa70.jpeg

Standart bir yolcu uçağı kabinindeki basınç, deniz seviyesinden 2.500 metre yükseklikteki basınçla birebirdir (Bu yükseklik, Boeing 787 ve Airbus A350 tipi gelişmiş uçaklarda 1.800 metreye kadar çekilmiştir).

Uçak irtifa kazandıkça dışarıdaki ve kabindeki basınç azalmaya başlar. Kulaklarımızdaki o garip hissin nedeni de budur, iç basıncımızın tesirini hissederiz. Dışarıdaki basınç kabindeki basınca nazaran alışılmış ki çok daha düşüktür. İşte uçak pencerelerindeki 2. ve 3. katmanlar bu basınç ortasında arayüz durumundadır. Bu güçlü farka direnecek kadar sağlam tasarlanır.

Gelelim küçük deliğin kıymetli fonksiyonuna:

d292f4547922f85c940e8a1e445b3424fa68ce9d.jpeg

Bu delik, 2. ve 3. katmanlar ortasındaki basınçla kabindeki basıncı istikrarlar. Asıl basıncı dış katman sırtlanır, orta katmana çok fazla yük binmez. Bu ufak delik sayesinde bu mümkün olur.

Uçak olağan seyir irtifasına yükseldiğinde bu deliğin etrafında buz kristalleri oluşmaya başlar.

9829cffb5802f8e32cf2a61710aa3e6be9fd6c93.jpeg

Bunun nedeni ise kabindeki ılık havanın, soğuk pencere yüzeyiyle temas etmesidir. Bu iki katman ortasında biriken nem, delikten tahliye edilir ve camların buğulanmaması, donmaması sağlanır. Aksi takdirde o şahane bulut görünümlerini izlemek mümkün olmazdı.

Peki çatlarsa ve içeriye hava sızarsa ne olur?

ee7d56e3568142079e7abb044eb7782e49aa630f.jpeg

Böyle bir senaryoda, bu delikten sızan hava ölçüsü çok düşük olacağı için uçaktaki basınç dengeleme sistemi bu sorunun üstesinden gelecektir.

Özetle; çok kıymeti yokmuş üzere görünen bu küçük delik aslında uçakların olmazsa olmaz özelliklerinden biridir.

Kaynaklar: 1, 2


 

Similar threads

Kara Delik Nedir? Kara delik nedir? Kara delikler, en hızlı hareket eden parçacıkların bile kaçmasını önleyen yer çekiminin yeterince yoğun olduğu alan hacimleridir. O kadar güçlüdür ki hiçbir şey hatta ışık bile kaçamaz, bu nedenle kara delik adı verilmiştir. Bir yıldızın nükleer yakıtı...
Cevaplar
0
Görüntüleme
271
Bazı hikayelerin sandığımızdan daha eski bir geçmişte başladığına inanırım. Bu tür hikayelerin, tarihi kayıt ve belgelere bakacak olursanız, eksik bir tarafı olduğunu sezersiniz. Balzac’ın ilk sayfaları yırtılmış olan Vadideki Zambak romanına başlamak gibidir. Ne büyük kayıp! Kara deliklerin...
Cevaplar
0
Görüntüleme
274
858,506Konular
983,044Mesajlar
33,110Kullanıcılar
kaannns1903Son üye
Üst Alt