iltasyazilim
FD Üye
Uçaklar Nasıl Uçarlar,
Uçakların Uçabilmesi İçin Ne Gereklidir,
Uçaklar, mekanik enerji ile yerçekimi kuvvetinin yenilmesi prensibine tarafından havalanırlar Uçakların uçabilmesini, havada tutunmasını karşılayan unsurlar vardır
Bu Unsurlar ;
Lift (Kaldırma kuvveti)
Center of Gravity& Weight (Yük merkezi &Tartma)
Drag (Geri sürükleme)
Thrust (İtme)
Bu kuvvetler biribirini tamamlayarak uçakların uçmasını sağlar Mesela; kanatlar havada tutunmayı, motorlar ileri geri hareket etmeyi sağlar Uçakların uçması Bernoulli prensibine dayanır Bir akışkanın, (bu gaz ya da akışkan olabilir) hızı arttıkça basıncı düşer Bu ilkeden yola çıkarak, yerinde kanat yapısını da buna ek edildiğinde, hava akımını kaldırma kuvvetine çevirmiş oluruz Fakat bu kaldırmanın olabilmesi için de hava akımını ve itmeyi sağlayacak motora gereklilik vardır Bunların yanısıra aerodynamic bir yapıya, kumanda yüzeylerine ve iniş takımlarına da ihtiyaç vardır
Kaldırma kuvveti Yani (lift): Bir uçakta kanat yapısını incelersek, su damlasını hatırlatan bir yapısı olduğunu görürüz Fakat, kanat üstteki yapısı daha kavisli, daha alçak yapısı ise üste nazaran daha düzdür Bu da bir basınç farklılığı yaratır Kanadın üstünde daha düşük bir basınç, daha alçak yüzeyinde ise daha pozitif bir basınç oluşur ki, bu da, kaldırma kuvveti sağlar
Kanat yüzeyinin önüne çarpan hava akımı, kanadın üst yüzeyi daha kavisli olduğu için, hızlı bir şekilde, Daha Alçak yüzey ise daha düz olduğu için, üste kadar yavaş hareket eder Bu da yüksek bir basınç oluşumuna niçin olur ve bir kaldırma kuvveti meydana kazanç
Ama bir uçağın kanadında oluşan bu kaldırma kuvvetinde uçağı havada tutabilmesi için de, uçak havalanma sırasında iken kaldırma kuvvetinin uçağın ağırlığından pozitif olması, düz uçuşta ise eşdeğer olması gerekir
Kanat yapıları uçakların hızına göre değişir Mesela; Düşük süratli uçaklarda kanat kısmı daha kavisli ve büyüktür Çünkü kavis arttıkça drag (geri sürükleme) artar Onun içindir ki yüksek hızlı uçaklarda dragı önlemek ve hızı azaltmamak için, kanat üst yapısının kavisi daha azdır Bu yüzden özellikle savaş uçaklarında kanattaki kavisler ve kalınlıkları daha azdır
Bu Sebep ile sürate ve alâkalı olarak her uçak için öbür özellikte kanat yapıları geliştirilmektedir *
Uçakların Uçabilmesi İçin Ne Gereklidir,
Uçaklar, mekanik enerji ile yerçekimi kuvvetinin yenilmesi prensibine tarafından havalanırlar Uçakların uçabilmesini, havada tutunmasını karşılayan unsurlar vardır
Bu Unsurlar ;
Lift (Kaldırma kuvveti)
Center of Gravity& Weight (Yük merkezi &Tartma)
Drag (Geri sürükleme)
Thrust (İtme)
Bu kuvvetler biribirini tamamlayarak uçakların uçmasını sağlar Mesela; kanatlar havada tutunmayı, motorlar ileri geri hareket etmeyi sağlar Uçakların uçması Bernoulli prensibine dayanır Bir akışkanın, (bu gaz ya da akışkan olabilir) hızı arttıkça basıncı düşer Bu ilkeden yola çıkarak, yerinde kanat yapısını da buna ek edildiğinde, hava akımını kaldırma kuvvetine çevirmiş oluruz Fakat bu kaldırmanın olabilmesi için de hava akımını ve itmeyi sağlayacak motora gereklilik vardır Bunların yanısıra aerodynamic bir yapıya, kumanda yüzeylerine ve iniş takımlarına da ihtiyaç vardır
Kaldırma kuvveti Yani (lift): Bir uçakta kanat yapısını incelersek, su damlasını hatırlatan bir yapısı olduğunu görürüz Fakat, kanat üstteki yapısı daha kavisli, daha alçak yapısı ise üste nazaran daha düzdür Bu da bir basınç farklılığı yaratır Kanadın üstünde daha düşük bir basınç, daha alçak yüzeyinde ise daha pozitif bir basınç oluşur ki, bu da, kaldırma kuvveti sağlar
Kanat yüzeyinin önüne çarpan hava akımı, kanadın üst yüzeyi daha kavisli olduğu için, hızlı bir şekilde, Daha Alçak yüzey ise daha düz olduğu için, üste kadar yavaş hareket eder Bu da yüksek bir basınç oluşumuna niçin olur ve bir kaldırma kuvveti meydana kazanç
Ama bir uçağın kanadında oluşan bu kaldırma kuvvetinde uçağı havada tutabilmesi için de, uçak havalanma sırasında iken kaldırma kuvvetinin uçağın ağırlığından pozitif olması, düz uçuşta ise eşdeğer olması gerekir
Kanat yapıları uçakların hızına göre değişir Mesela; Düşük süratli uçaklarda kanat kısmı daha kavisli ve büyüktür Çünkü kavis arttıkça drag (geri sürükleme) artar Onun içindir ki yüksek hızlı uçaklarda dragı önlemek ve hızı azaltmamak için, kanat üst yapısının kavisi daha azdır Bu yüzden özellikle savaş uçaklarında kanattaki kavisler ve kalınlıkları daha azdır
Bu Sebep ile sürate ve alâkalı olarak her uçak için öbür özellikte kanat yapıları geliştirilmektedir *