Ucaklar Nasıl Ucarlar,
Ucakların Ucabilmesi İcin Ne Gereklidir,
Ucaklar, mekanik enerji ile yercekimi kuvvetinin yenilmesi prensibine gore havalanırlar Ucakların ucabilmesini, havada tutunmasını sağlayan unsurlar vardır
Bu Unsurlar ;
Lift (Kaldırma kuvveti)
Center of Gravity& Weight (Ağırlık merkezi &Ağırlık)
Drag (Geri surukleme)
Thrust (İtme)
imagesucaklarnasilucar5af9caa92bd21
Bu kuvvetler biribirini tamamlayarak ucakların ucmasını sağlar Mesela; kanatlar havada tutunmayı, motorlar ileri geri hareket etmeyi sağlar Ucakların ucması Bernoulli prensibine dayanır Bir akışkanın, (bu gaz veya sıvı olabilir) hızı arttıkca basıncı duşer Bu ilkeden yola cıkarak, uygun kanat yapısını da buna ilave edildiğinde, hava akımını kaldırma kuvvetine cevirmiş oluruz Fakat bu kaldırmanın olabilmesi icin de hava akımını ve itmeyi sağlayacak motora ihtiyac vardır Bunların yanısıra aerodynamic bir yapıya, kumanda yuzeylerine ve iniş takımlarına da ihtiyac vardır
Kaldırma kuvveti Yani (lift): Bir ucakta kanat yapısını incelersek, su damlasını andıran bir yapısı olduğunu goruruz Fakat, kanat ust yapısı daha kavisli, alt yapısı ise uste nazaran daha duzdur Bu da bir basınc farklılığı yaratır Kanadın ustunde daha duşuk bir basınc, alt yuzeyinde ise daha fazla bir basınc oluşur ki, bu da, kaldırma kuvveti sağlar
imagesucaklarnasilucar5af9caaa5ba23
Kanat yuzeyinin onune carpan hava akımı, kanadın ust yuzeyi daha kavisli olduğu icin, hızlı bir şekilde, Alt yuzey ise daha duz olduğu icin, uste gore yavaş hareket eder Bu da yuksek bir basınc oluşumuna neden olur ve bir kaldırma kuvveti meydana gelir
Fakat bir ucağın kanadında oluşan bu kaldırma kuvvetinde ucağı havada tutabilmesi icin de, ucak havalanma esnasında iken kaldırma kuvvetinin ucağın ağırlığından fazla olması, duz ucuşta ise eşit olması gerekir
Kanat yapıları ucakların hızına gore değişir Mesela; Duşuk suratli ucaklarda kanat kısmı daha kavisli ve buyuktur Cunku kavis arttıkca drag (geri surukleme) artar Onun icindir ki yuksek suratli ucaklarda dragı onlemek ve hızı azaltmamak icin, kanat ust yapısının kavisi daha azdır Bu yuzden ozellikle savaş ucaklarında kanattaki kavisler ve kalınlıkları daha azdır
Bu Sebep ile surate ve amaca uygun olarak her ucak icin ayrı ozellikte kanat yapıları geliştirilmektedir
Ucakların Ucabilmesi İcin Ne Gereklidir,
Ucaklar, mekanik enerji ile yercekimi kuvvetinin yenilmesi prensibine gore havalanırlar Ucakların ucabilmesini, havada tutunmasını sağlayan unsurlar vardır
Bu Unsurlar ;
Lift (Kaldırma kuvveti)
Center of Gravity& Weight (Ağırlık merkezi &Ağırlık)
Drag (Geri surukleme)
Thrust (İtme)
imagesucaklarnasilucar5af9caa92bd21
Bu kuvvetler biribirini tamamlayarak ucakların ucmasını sağlar Mesela; kanatlar havada tutunmayı, motorlar ileri geri hareket etmeyi sağlar Ucakların ucması Bernoulli prensibine dayanır Bir akışkanın, (bu gaz veya sıvı olabilir) hızı arttıkca basıncı duşer Bu ilkeden yola cıkarak, uygun kanat yapısını da buna ilave edildiğinde, hava akımını kaldırma kuvvetine cevirmiş oluruz Fakat bu kaldırmanın olabilmesi icin de hava akımını ve itmeyi sağlayacak motora ihtiyac vardır Bunların yanısıra aerodynamic bir yapıya, kumanda yuzeylerine ve iniş takımlarına da ihtiyac vardır
Kaldırma kuvveti Yani (lift): Bir ucakta kanat yapısını incelersek, su damlasını andıran bir yapısı olduğunu goruruz Fakat, kanat ust yapısı daha kavisli, alt yapısı ise uste nazaran daha duzdur Bu da bir basınc farklılığı yaratır Kanadın ustunde daha duşuk bir basınc, alt yuzeyinde ise daha fazla bir basınc oluşur ki, bu da, kaldırma kuvveti sağlar
imagesucaklarnasilucar5af9caaa5ba23
Kanat yuzeyinin onune carpan hava akımı, kanadın ust yuzeyi daha kavisli olduğu icin, hızlı bir şekilde, Alt yuzey ise daha duz olduğu icin, uste gore yavaş hareket eder Bu da yuksek bir basınc oluşumuna neden olur ve bir kaldırma kuvveti meydana gelir
Fakat bir ucağın kanadında oluşan bu kaldırma kuvvetinde ucağı havada tutabilmesi icin de, ucak havalanma esnasında iken kaldırma kuvvetinin ucağın ağırlığından fazla olması, duz ucuşta ise eşit olması gerekir
Kanat yapıları ucakların hızına gore değişir Mesela; Duşuk suratli ucaklarda kanat kısmı daha kavisli ve buyuktur Cunku kavis arttıkca drag (geri surukleme) artar Onun icindir ki yuksek suratli ucaklarda dragı onlemek ve hızı azaltmamak icin, kanat ust yapısının kavisi daha azdır Bu yuzden ozellikle savaş ucaklarında kanattaki kavisler ve kalınlıkları daha azdır
Bu Sebep ile surate ve amaca uygun olarak her ucak icin ayrı ozellikte kanat yapıları geliştirilmektedir