iltasyazilim
FD Üye
Türkiyede Geleneksel Olarak Yapılan Meslekler,
Ülkemizde Geleneksel Olarak Yapılan Meslekler,
Ülkemizde Geleneksel Olarak Yapılan Meslekler Nelerdir
ÇİNİ SANATI
Mimariye bağlı olarak çoğalan diğer bir sanat kolu da çini sanatıdır Anadolu'ya Selçuklularla girmiştir Figürlü sanat eserlerini kullanmaktan çekinmeyen Selçuklu sanatkarlar bilhassa hayvan tasvirlerinde fazla başarılı olmuşlardır 14 yüzyılda İznik, 15 yüzyılda Kütahya, 17 yüzyılda Çanakkale'de başlayan seramik sanatı bu yörelerde kendilerine has renk, desen, form özellikleri ile Osmanlı Dönemi seramik ve çini sanatına yeni yorumlar getirmiştir 14 19 yüzyıllar arası Türk çini ve seramik sanatı fevkalade yaratıcı işçiliği ile dünya çapında üne kavuşmuştur
DOKUMACILIK
Dokuma; eğirme veya diğer yollarla iplik haline getirilerek veya elyafı birbirine değişik metotlarla tutturarak bir bütün meydana getirme yoluyla elde edilen her nesil kumaş, örgü, döşemelik, halı, kilim, zili, cicim, keçe, kolonlar vb'dir
Dokumacılık Anadolu'da çok eskiden beri yapıla gelen, birçok yörede geçimini sağlama kaynağı olmuş ve olmaya devamlı bir el sanatıdır
İŞLEME SANATI
El sanatlarımızın zarif örneklerinden olan oyalar; dekore etmek, süslenmek amacından başka taşıdıkları anlamlarla bir irtibat aracı olarak da kullanılmaktadır Günümüzde Anadolu'da tığ, iğne, mekik, firketefilkete gibi araçlarla yapılan oyaların ya bordür veya bir motif olarak tasarlanmış olanları, kullanılan vasıta doğrultusunda ve tekniklerine kadar değişik adlar almaktadır Bunlar; iğne, tığ, mekik, firketefilkete, koza, yün, mum, boncuk ve kumaş artığı olarak sıralanabilir Kastamonu, Konya, Elazığ, Bursa, Bitlis, Gaziantep, İzmir, Ankara, Bolu, Kahramanmaraş, Okumuş, İçel, Tokat, Kütahya gibi şehirlerimizde daha yoğun olarak yapılmakta, ama eski önemini kaybederek çeyiz sandıklarında varlığını korumaya çalışmaktadır Geleneksel kıyafetlerle birlikte kullanılan oyalarımızın yanı sıra takılarda işaret aksesuarlardandır Anadolu'da yaşamış tüm uygarlıklar kıymetli ve sanki kıymetli taşlarla metalle birlikte veya öbür işleyerek sanatsal kaliteli eserler üretmişlerdir Selçuklularla birlikte gelen öbür üslupların en nemlisi Türkmen takılarıdır Osmanlı İmparatorluğu döneminde ise imparatorluğun gelişimine paralel olarak mücevhercilik tartma kazanmıştır
AHŞAP OYMACILIĞI
Anadolu'da Tunç Çağında bakır, kalay katılarak tuncun elde edilmesinden sonraki dönemlerde bakır, altın, gümüş gibi madenler de dövme ve dökme tekniğiyle işlenmişlerdir En çok kullanılan maden bakırdır Maden işçiliğinde dövme, telkari, kazıma (kalemkar), çekiç işi kakma, küftgani, savatlama, ajır kesme gibi teknikler kullanılmaktadır Bakırın yanı sıra pirinç, altın, gümüş gibi metallerle yapılan el sanatları günümüzde üstün işçilik ve çeşitli tasarımlarla yaşatılmaya çalışılmaktadır Günümüzde en çok kullanılan maden işleme olan bakır kalaylanarak mutfak eşyası yapımıyla geniş bir şekilde sürdürülmektedir Barınma gereğinden doğan mimari, bölgelerin coğrafi koşullarına göre biçimlenmiş, çeşitlenmiştir Buna ast olarak gelişen Ahşap işçiliği Anadolu'da Selçuklu döneminde gelişip, kendine özgü bir niteliğe ulaşmıştır Selçuklu ve Beylikler dönemi ağaç eserler daha fazla mihrap, cami kapısı, dolap kapakları gibi mimari elemanlar olup üstün işçilik içermişlerdir Osmanlı döneminde sadeleşerek daha fazla sehpa, kavukluk, yazı takımı, çekmece, sandık, kaşık, taht, kayık, rahle, Kur'an muhafazası gibi gündelik başvuru formu eşyaları ve pencere, dolap kapağı, kiriş, konsol, tavan, mihrap, minber, sanduka gibi mimari eserlerde uygulanmıştır
Ağaç işçiliğinde kullanılan malzeme daha çok ceviz, elma, armut, sedir, abanoz ve gül ağacıdır Kakma, boyama, kündekâriz, kabartmaoyma, kafes, kaplama, aydınlatma gibi tekniklerle işlenen ahşap eşyalar günümüzde de kullanılmaktadır Bu teknikler Zonguldak, Bitlis, Gaziantep, Bursa, İstanbulBeykoz, Ordu gibi illerde halen sürekli hammaddesine tarafından layık şampiyon baston ve asaların kullanımı yüzyıllar baştan başa sürmüş, 19 yüzyılda yaygınlaşmıştır Baston ve asaların sap kısımları; gümüş, altın, kemik, sedef gibi malzemelerden, cisim kısımları ise gül, kiraz, abanoz, kızılcık, bambu, kamış vb Ağaçlardan yapılmaktadır Müzik aletleri yapımı önceden beri devam etmektedir Bu aletler ağaçlar, ur ve hayvanların; cilt, bağırsak, kıl, kemik ve boynuzlarından yararlanılarak yapılmaktadır Telli, yaylı, nefesli, vurmalı çalgılar olarak gruplandırılmaktadır
CAM İŞÇİLİĞİ
Anadolu uygarlıklarından elde edilen sirça işçiliğinin en seçkin örnekleri günümüzde camın tarihi gelişimi konusuna ışık tutmaktadır Dağıtılmış model ve formlarda vitray, Selçuklular döneminde geliştirilmiştir Osmanlı İmparatorluğu döneminde İstanbul'un fethiyle camcılığın merkezi bu büyük kasaba olmuştur Çeşmi bülbül, Beykoz işi bu dönemden günümüze ulaşabilen tekniklerden bazılarıdır
Anadolu'da camın ilk kez gözboncuğu olarak üretimi İzmirGörece köyündeki ustalar kadar gerçekleştirilmiştir Anadolu'nun boyunca temelinde nazar inancı olan cam boncukları görmek mümkündür Nazarlık aracılığıyla canlı veya nesneye yönelen bakışların dikkatinin diğer bir nesneye yöneleceğine inanılır bu nedenle nazar boncuğundan yapılan nazarlıklar canlının ya da nesnenin görünen bir yerine takılır
MİMARLIK
Geleneksel mimaride dış cephe ve iç mekan süslemesinde taş işçiliğide kayda değer bir yer tutmaktadır Taş işçiliğinin mimari açık havada en fazla uygulama alanı kabir taşlarıdır Oyma, kabartma, kazıma (profito) gibi teknikler uygulanmaktadır Kullanılan süsleme öğeleri, nebati, geometrik motifler ile yazı ve figürlerdir Hayvansal figür azdır İnsan figürlerine ise Selçuklu Dönemi eserlerinde rastlanmaktadır
SEPETÇİLİK
Günümüzde fonksiyonunu az önce kaybetmeyen sepetçilik atalardan öğrenildiği gibi halen; saz, söğüt ve fındık dallarından örülerek yapılmaktadır Eşya, yiyecek vb Taşıma amacından başka ev içi dekorasyonunda da kullanılmaya başlanmıştır
Hayvancılıkla uğraşan kırsal kesimlerde yaygın olarak kullanılan keçe, çul ve ağaçtan yapılan semer kullanıldığı dönem boyunca geleneksel sanatların bir kolunu oluşturmuştur
Türkiye'de yapılan diğer el sanatları
Halıcılık, Kilimcilik ,Kumaş Dokumacılığı, Çinicilik, Seramik Çömlek Yapımcılığı, İşlemecilik, Oya Yapımcılığı, Cilt İşçiliği, Müzik Aletleri, Yapımcılığı, Taş İşçiliği, Bakırcılık, Sepetçilik, Örmecilik, Ahşap ve Ağaç İşçiliği, Mücevher, Sirça İşlemeciliği, Metal İşlemeciliği olarak sayılabilir *
Ülkemizde Geleneksel Olarak Yapılan Meslekler,
Ülkemizde Geleneksel Olarak Yapılan Meslekler Nelerdir
ÇİNİ SANATI
Mimariye bağlı olarak çoğalan diğer bir sanat kolu da çini sanatıdır Anadolu'ya Selçuklularla girmiştir Figürlü sanat eserlerini kullanmaktan çekinmeyen Selçuklu sanatkarlar bilhassa hayvan tasvirlerinde fazla başarılı olmuşlardır 14 yüzyılda İznik, 15 yüzyılda Kütahya, 17 yüzyılda Çanakkale'de başlayan seramik sanatı bu yörelerde kendilerine has renk, desen, form özellikleri ile Osmanlı Dönemi seramik ve çini sanatına yeni yorumlar getirmiştir 14 19 yüzyıllar arası Türk çini ve seramik sanatı fevkalade yaratıcı işçiliği ile dünya çapında üne kavuşmuştur
DOKUMACILIK
Dokuma; eğirme veya diğer yollarla iplik haline getirilerek veya elyafı birbirine değişik metotlarla tutturarak bir bütün meydana getirme yoluyla elde edilen her nesil kumaş, örgü, döşemelik, halı, kilim, zili, cicim, keçe, kolonlar vb'dir
Dokumacılık Anadolu'da çok eskiden beri yapıla gelen, birçok yörede geçimini sağlama kaynağı olmuş ve olmaya devamlı bir el sanatıdır
İŞLEME SANATI
El sanatlarımızın zarif örneklerinden olan oyalar; dekore etmek, süslenmek amacından başka taşıdıkları anlamlarla bir irtibat aracı olarak da kullanılmaktadır Günümüzde Anadolu'da tığ, iğne, mekik, firketefilkete gibi araçlarla yapılan oyaların ya bordür veya bir motif olarak tasarlanmış olanları, kullanılan vasıta doğrultusunda ve tekniklerine kadar değişik adlar almaktadır Bunlar; iğne, tığ, mekik, firketefilkete, koza, yün, mum, boncuk ve kumaş artığı olarak sıralanabilir Kastamonu, Konya, Elazığ, Bursa, Bitlis, Gaziantep, İzmir, Ankara, Bolu, Kahramanmaraş, Okumuş, İçel, Tokat, Kütahya gibi şehirlerimizde daha yoğun olarak yapılmakta, ama eski önemini kaybederek çeyiz sandıklarında varlığını korumaya çalışmaktadır Geleneksel kıyafetlerle birlikte kullanılan oyalarımızın yanı sıra takılarda işaret aksesuarlardandır Anadolu'da yaşamış tüm uygarlıklar kıymetli ve sanki kıymetli taşlarla metalle birlikte veya öbür işleyerek sanatsal kaliteli eserler üretmişlerdir Selçuklularla birlikte gelen öbür üslupların en nemlisi Türkmen takılarıdır Osmanlı İmparatorluğu döneminde ise imparatorluğun gelişimine paralel olarak mücevhercilik tartma kazanmıştır
AHŞAP OYMACILIĞI
Anadolu'da Tunç Çağında bakır, kalay katılarak tuncun elde edilmesinden sonraki dönemlerde bakır, altın, gümüş gibi madenler de dövme ve dökme tekniğiyle işlenmişlerdir En çok kullanılan maden bakırdır Maden işçiliğinde dövme, telkari, kazıma (kalemkar), çekiç işi kakma, küftgani, savatlama, ajır kesme gibi teknikler kullanılmaktadır Bakırın yanı sıra pirinç, altın, gümüş gibi metallerle yapılan el sanatları günümüzde üstün işçilik ve çeşitli tasarımlarla yaşatılmaya çalışılmaktadır Günümüzde en çok kullanılan maden işleme olan bakır kalaylanarak mutfak eşyası yapımıyla geniş bir şekilde sürdürülmektedir Barınma gereğinden doğan mimari, bölgelerin coğrafi koşullarına göre biçimlenmiş, çeşitlenmiştir Buna ast olarak gelişen Ahşap işçiliği Anadolu'da Selçuklu döneminde gelişip, kendine özgü bir niteliğe ulaşmıştır Selçuklu ve Beylikler dönemi ağaç eserler daha fazla mihrap, cami kapısı, dolap kapakları gibi mimari elemanlar olup üstün işçilik içermişlerdir Osmanlı döneminde sadeleşerek daha fazla sehpa, kavukluk, yazı takımı, çekmece, sandık, kaşık, taht, kayık, rahle, Kur'an muhafazası gibi gündelik başvuru formu eşyaları ve pencere, dolap kapağı, kiriş, konsol, tavan, mihrap, minber, sanduka gibi mimari eserlerde uygulanmıştır
Ağaç işçiliğinde kullanılan malzeme daha çok ceviz, elma, armut, sedir, abanoz ve gül ağacıdır Kakma, boyama, kündekâriz, kabartmaoyma, kafes, kaplama, aydınlatma gibi tekniklerle işlenen ahşap eşyalar günümüzde de kullanılmaktadır Bu teknikler Zonguldak, Bitlis, Gaziantep, Bursa, İstanbulBeykoz, Ordu gibi illerde halen sürekli hammaddesine tarafından layık şampiyon baston ve asaların kullanımı yüzyıllar baştan başa sürmüş, 19 yüzyılda yaygınlaşmıştır Baston ve asaların sap kısımları; gümüş, altın, kemik, sedef gibi malzemelerden, cisim kısımları ise gül, kiraz, abanoz, kızılcık, bambu, kamış vb Ağaçlardan yapılmaktadır Müzik aletleri yapımı önceden beri devam etmektedir Bu aletler ağaçlar, ur ve hayvanların; cilt, bağırsak, kıl, kemik ve boynuzlarından yararlanılarak yapılmaktadır Telli, yaylı, nefesli, vurmalı çalgılar olarak gruplandırılmaktadır
CAM İŞÇİLİĞİ
Anadolu uygarlıklarından elde edilen sirça işçiliğinin en seçkin örnekleri günümüzde camın tarihi gelişimi konusuna ışık tutmaktadır Dağıtılmış model ve formlarda vitray, Selçuklular döneminde geliştirilmiştir Osmanlı İmparatorluğu döneminde İstanbul'un fethiyle camcılığın merkezi bu büyük kasaba olmuştur Çeşmi bülbül, Beykoz işi bu dönemden günümüze ulaşabilen tekniklerden bazılarıdır
Anadolu'da camın ilk kez gözboncuğu olarak üretimi İzmirGörece köyündeki ustalar kadar gerçekleştirilmiştir Anadolu'nun boyunca temelinde nazar inancı olan cam boncukları görmek mümkündür Nazarlık aracılığıyla canlı veya nesneye yönelen bakışların dikkatinin diğer bir nesneye yöneleceğine inanılır bu nedenle nazar boncuğundan yapılan nazarlıklar canlının ya da nesnenin görünen bir yerine takılır
MİMARLIK
Geleneksel mimaride dış cephe ve iç mekan süslemesinde taş işçiliğide kayda değer bir yer tutmaktadır Taş işçiliğinin mimari açık havada en fazla uygulama alanı kabir taşlarıdır Oyma, kabartma, kazıma (profito) gibi teknikler uygulanmaktadır Kullanılan süsleme öğeleri, nebati, geometrik motifler ile yazı ve figürlerdir Hayvansal figür azdır İnsan figürlerine ise Selçuklu Dönemi eserlerinde rastlanmaktadır
SEPETÇİLİK
Günümüzde fonksiyonunu az önce kaybetmeyen sepetçilik atalardan öğrenildiği gibi halen; saz, söğüt ve fındık dallarından örülerek yapılmaktadır Eşya, yiyecek vb Taşıma amacından başka ev içi dekorasyonunda da kullanılmaya başlanmıştır
Hayvancılıkla uğraşan kırsal kesimlerde yaygın olarak kullanılan keçe, çul ve ağaçtan yapılan semer kullanıldığı dönem boyunca geleneksel sanatların bir kolunu oluşturmuştur
Türkiye'de yapılan diğer el sanatları
Halıcılık, Kilimcilik ,Kumaş Dokumacılığı, Çinicilik, Seramik Çömlek Yapımcılığı, İşlemecilik, Oya Yapımcılığı, Cilt İşçiliği, Müzik Aletleri, Yapımcılığı, Taş İşçiliği, Bakırcılık, Sepetçilik, Örmecilik, Ahşap ve Ağaç İşçiliği, Mücevher, Sirça İşlemeciliği, Metal İşlemeciliği olarak sayılabilir *