iltasyazilim
FD Üye
Ülkemizde Birincil Demiryolu,
Ülkemizde Birincil Demiryolu tarihi,
Ülkemizde Birincil Demiryolu hakkında,
Türk Demiryolu Tarihi, 1856 yılında başlar Birincil demiryolu hattı olan 130 km'lik İzmir Okumuş hattına ilk kazma bir İngiliz şirketine bahşedilen imtiyazla bu yılda vurulmuştu Bu hattın seçimi nedensiz değildi İzmirKültürlü yöresi diğer yörelere kadar nüfus bakımından topluluk, ticari potansiyeli yüksek, İngiliz pazarı olmaya elverişli ırksa unsurların yaşadığı, İngiliz sanayisinin gereksinim duydugu çiğ maddeye basit ulasilabilecek bir yöreydi Ayrica Ortadoğu'nun kontrol altına alınarak Hindistan yollarının denetimi alınması bakımında da stratejik bir öneme sahipti Osmanlı Devletinde demiryolu imtiyazi verilen İngiliz, Fransız ve Almanların ayrı olarak tesir alanları oluştu Fransa; Kuzey Yunanistan, Batı ve Güney Anadolu ile Suriye'de, İngiltere; Romanya, Batı Anadolu, Irak ve Basra Körfezinde, Almanya; Trakya, İç Anadolu ve Mezopotamya'da tesir alanları oluşturdu Batılı sermayedarlar, sanayi devrimi ile fazla kayda değer ve stratejik bir ulaşım yolu olan demiryolunu dokuma sanayinin hammaddesi olan tarım ürünlerini ve manâlı madenleri en çabuk biçimde limanlara, oradan da kendi ülkelerine ulaştırmak için yapı ettiler Bundan Başka, km başına kar güvencesi, demiryolunun 20 km çevresindeki maden ocaklarının işletilmesi vb imtiyazlar alarak demiryolu insaatlarını yaygınlaştırdılar Dolayısıyla Osmanlı Topraklarında yapılan demiryolu hatları, geçtiği güzergahlar bu ülkelerin iktisadi ve siyasi amaçlarına tarafından biçimlendirildi
1876'dan 1909'a değin tam 33 sene Osmanlı Padişahı olan Sultan II Abdülhamid hatıralarında şunları açıklama ediyor; Tüm kuvvetimle Anadolu Demiryollarının inşasına sürat verdim Bu yolun gayesi Mezopotamya ve Bağdat'ı, Anadolu'ya bağlantı kurmak, İran Körfezine değin ulaşmaktır Alman yardımı doğru bu başarılmıştır Önceden tarlalarda çürüyen hububat derhal iyi sürüm bulmaktadır, madenlerimiz dünya piyasasina arzedilmektedir Anadolu için iyi bir istikbal hazırlanmıştır İmparatorluğumuz dahilindeki demiryollarının inşatı mevzuunda büyük devletler arasındaki rekabet fazla acayip ve kararsızlık ağırlama edicidir Her ne dek büyük devletler itiraf etmek istemiyorlarsa da bu demiryollarının ehemmiyeti yalnızca iktisadi değil, ayni zamanda siyasidir*
Ülkemizde Birincil Demiryolu tarihi,
Ülkemizde Birincil Demiryolu hakkında,
Türk Demiryolu Tarihi, 1856 yılında başlar Birincil demiryolu hattı olan 130 km'lik İzmir Okumuş hattına ilk kazma bir İngiliz şirketine bahşedilen imtiyazla bu yılda vurulmuştu Bu hattın seçimi nedensiz değildi İzmirKültürlü yöresi diğer yörelere kadar nüfus bakımından topluluk, ticari potansiyeli yüksek, İngiliz pazarı olmaya elverişli ırksa unsurların yaşadığı, İngiliz sanayisinin gereksinim duydugu çiğ maddeye basit ulasilabilecek bir yöreydi Ayrica Ortadoğu'nun kontrol altına alınarak Hindistan yollarının denetimi alınması bakımında da stratejik bir öneme sahipti Osmanlı Devletinde demiryolu imtiyazi verilen İngiliz, Fransız ve Almanların ayrı olarak tesir alanları oluştu Fransa; Kuzey Yunanistan, Batı ve Güney Anadolu ile Suriye'de, İngiltere; Romanya, Batı Anadolu, Irak ve Basra Körfezinde, Almanya; Trakya, İç Anadolu ve Mezopotamya'da tesir alanları oluşturdu Batılı sermayedarlar, sanayi devrimi ile fazla kayda değer ve stratejik bir ulaşım yolu olan demiryolunu dokuma sanayinin hammaddesi olan tarım ürünlerini ve manâlı madenleri en çabuk biçimde limanlara, oradan da kendi ülkelerine ulaştırmak için yapı ettiler Bundan Başka, km başına kar güvencesi, demiryolunun 20 km çevresindeki maden ocaklarının işletilmesi vb imtiyazlar alarak demiryolu insaatlarını yaygınlaştırdılar Dolayısıyla Osmanlı Topraklarında yapılan demiryolu hatları, geçtiği güzergahlar bu ülkelerin iktisadi ve siyasi amaçlarına tarafından biçimlendirildi
1876'dan 1909'a değin tam 33 sene Osmanlı Padişahı olan Sultan II Abdülhamid hatıralarında şunları açıklama ediyor; Tüm kuvvetimle Anadolu Demiryollarının inşasına sürat verdim Bu yolun gayesi Mezopotamya ve Bağdat'ı, Anadolu'ya bağlantı kurmak, İran Körfezine değin ulaşmaktır Alman yardımı doğru bu başarılmıştır Önceden tarlalarda çürüyen hububat derhal iyi sürüm bulmaktadır, madenlerimiz dünya piyasasina arzedilmektedir Anadolu için iyi bir istikbal hazırlanmıştır İmparatorluğumuz dahilindeki demiryollarının inşatı mevzuunda büyük devletler arasındaki rekabet fazla acayip ve kararsızlık ağırlama edicidir Her ne dek büyük devletler itiraf etmek istemiyorlarsa da bu demiryollarının ehemmiyeti yalnızca iktisadi değil, ayni zamanda siyasidir*