Forumda yenilikler devam etmektedir , çalışmalara devam ettiğimiz kısa süre içerisinde güzel bir görünüme sahip olduk daha iyisi için lütfen çalışmaların bitmesini bekleyiniz. Tıkla ve Git
x

Ulkemizde İlk Demiryolu

Ulkemizde İlk Demiryolu
0
158

ahmet0135

FD Üye
Katılım
Nis 13, 2018
Mesajlar
3,764
Etkileşim
86
Puan
48
F-D Coin
0
Ulkemizde İlk Demiryolu,
Ulkemizde İlk Demiryolu tarihi,
Ulkemizde İlk Demiryolu hakkında,


Turk Demiryolu Tarihi, 1856 yılında başlar İlk demiryolu hattı olan 130 km'lik İzmir Aydın hattına ilk kazma bir İngiliz şirketine verilen imtiyazla bu yılda vurulmuştu Bu hattın secimi nedensiz değildi İzmirAydın yoresi diğer yorelere gore nufus bakımından kalabalık, ticari potansiyeli yuksek, İngiliz pazarı olmaya elverişli etnik unsurların yaşadığı, İngiliz sanayisinin gereksinim duydugu ham maddeye kolay ulasilabilecek bir yoreydi Ayrica Ortadoğu'nun kontrol altına alınarak Hindistan yollarının denetimi alınması bakımında da stratejik bir oneme sahipti Osmanlı Devletinde demiryolu imtiyazi verilen İngiliz, Fransız ve Almanların ayrı ayrı etki alanları oluştu Fransa; Kuzey Yunanistan, Batı ve Guney Anadolu ile Suriye'de, İngiltere; Romanya, Batı Anadolu, Irak ve Basra Korfezinde, Almanya; Trakya, İc Anadolu ve Mezopotamya'da etki alanları oluşturdu Batılı sermayedarlar, sanayi devrimi ile cok onemli ve stratejik bir ulaşım yolu olan demiryolunu tekstil sanayinin hammaddesi olan tarım urunlerini ve onemli madenleri en hızlı bicimde limanlara, oradan da kendi ulkelerine ulaştırmak icin inşa ettiler Ustelik, km başına kar guvencesi, demiryolunun 20 km cevresindeki maden ocaklarının işletilmesi vb imtiyazlar alarak demiryolu insaatlarını yaygınlaştırdılar Dolayısıyla Osmanlı Topraklarında yapılan demiryolu hatları, gectiği guzergahlar bu ulkelerin iktisadi ve siyasi amaclarına gore bicimlendirildi

1876'dan 1909'a kadar tam 33 yıl Osmanlı Padişahı olan Sultan II Abdulhamid hatıralarında şunları ifade ediyor; Butun kuvvetimle Anadolu Demiryollarının inşasına hız verdim Bu yolun gayesi Mezopotamya ve Bağdat'ı, Anadolu'ya bağlamak, İran Korfezine kadar ulaşmaktır Alman yardımı sayesinde bu başarılmıştır Eskiden tarlalarda curuyen hububat şimdi iyi surum bulmaktadır, madenlerimiz dunya piyasasina arzedilmektedir Anadolu icin iyi bir istikbal hazırlanmıştır İmparatorluğumuz dahilindeki demiryollarının inşatı mevzuunda buyuk devletler arasındaki rekabet cok garip ve şuphe davet edicidir Her ne kadar buyuk devletler itiraf etmek istemiyorlarsa da bu demiryollarının ehemmiyeti yalnızca iktisadi değil, ayni zamanda siyasidir
 
858,496Konular
981,691Mesajlar
29,767Kullanıcılar
sero_saplarSon üye
Üst Alt