nicebayan
FD Üye
- Katılım
- Ara 24, 2016
- Mesajlar
- 94,678
- Etkileşim
- 2
- Puan
- 38
- Yaş
- 36
- Web sitesi
- nicebayan.com
- F-D Coin
- 90
Ülkemizde Ticaret Ve Ulaşımın En Çok Geliştiği Yerler,
ULAŞIM
İnsanların ürettikleri değişik ham ve bitmiş maddelerin, haberlerin bir yerden başka bir yere nakledilmesine ulaşım veya ulaştırma denilmektedir
KARA YOLLARI
Ülkemizde en yaygın olan ulaşım türüdür Ağırlık taşımacılığının % 70'i, gezgin taşımacılığının da %90'ı karayolu ile yapılmaktadır Bilhassa 1950'li yıllardan sonradan, karayolu yapımı artmış ve ulaşım araçları çoğalmıştır Ülkemizdeki en işlek karayolları, Edirne, İstanbul, Ankara, Adana arası ile İstanbul, Bursa, İzmir arası ve İzmir, Kültürlü, Denizli arasıdır Modern karayolu olan otoyollar ülkemizde sadece Edirne, İstanbul, Bolu ve Ankara aralarında,Adana, Hatay çevresinde ve İzmir çevresinde bulunur
DENİZ YOLLARI
Türkiye ’nin üç tarafının denizlerle taraflı olması ve iki kayda değer boğaza sahip olması, denizcilik alanında gelişmesi bakımından çok önemlidir Dünya ticaretinde maksimum kullanılan yol deniz yoludur bu nedenle, ülkemizde deniz yolunun ve limanların geliştirilmesi gerekmektedir 8333 km kıyı şeridine sahip olan ülkemizde, bölgeler aralarında uyumlu ve tarifeli gezgin ve tartı taşımacılığı demin gerçekleşmemiştir
Dünya deniz ticaret filosundaki payımız %1'e deha ulaşmamıştır Fakat, son yıllarda sanayi ve ticaretin gelişmesiyle, limanlarımızdaki indirilen bindirilen yükte 8 10 katlık artışlar olmuştur
HAVA YOLLARI
Ülkemiz ulaşımında asgari payı olan ulaşım sektörüdür Çünkü, hava yolu ile ulaşım yüksek sermaye ve teknoloji gerektirmektedir
Son yıllarda, Türk hava yollarının yanına, özel hava yolu şirketlerinin kurulması hava yolu taşımacılığında kayda değer artışlar meydana getirmiştir
Ülkemizde en işlek olan hava limanlarımız İstanbul (Atatürk), Ankara (Esenboğa), İzmir (A Menderes) dedir Bunun yanına daha çok iç hat seferleri yapılan Adana, Antalya, Dalaman, Bodrum, Diyarbakır, Erzurum, Malatya, Elazığ, Van, Samsun, Trabzon gibi, 25 bambaşka il merkezinde hava alanı bulunmaktadır
TİCARET
Üretilen mülk ve hizmetlerin alınıp satılmasına ticaret denir İç ve dış ticaret elde etmek üzere ikiye ayrılır
İÇ TİCARET
Ülke sınırları içinde, bölge ve bölümler aralarında yapılan ticarete iç ticaret denir
Türkiye ’de çok canlı bir ticaret vardır Bunda etkin olan faktörler şunlardır:
Sanayi kuruluşlarının dengesiz dağılımı
Bölgeler aralarında yetişen tarım ürünlerinin öbür olması
Nüfusun dengesiz dağılımı
Hayvansal maddelerin bitmiş üretilememesi
Ülkemizde bir takım il merkezleri ticaret şehirleri özelliği kazanmışlardır Bunlar, İstanbul, Bursa, İzmit, İzmir, Denizli, Adana, GaziAntep, Diyarbakır, Ankara, Konya, Kayseri, Samsun, Trabzon, Erzurum ve Malatya gibi illerdir Bu merkezlerde ticaretin gelişmesinde, ulaşım yolları üstünde bulunmalarının büyük etkisi olmuştur
İhracat (Dış satım): Bir ülkenin başka ülkelere yaptığı satışlardır İthalat (Dış alım): Bir ülkenin diğer ülkelerden aldığı mallara denir
DIŞ TİCARET
Bir ülkenin diğer ülkelerle yaptığı alışverişe dış ticaret denir Dış ticaretin para karşılığına dış ticaret hacmi denir Gelişmiş ülkelerde dış ticaret hacmi artı, gelişmemiş ülkelerde düşüktür Yine, gelişmiş ülkelerde ihracat, çoğunlukla ithalattan daha fazladır Bu ülkeler dıştan daha fazla hammadde alıp dıştan bitmiş sanayi ürünleri satarlar Eksik gelişmiş ülkeler ise dışardan daha çok bitmiş sanayi ürünleri alıp, dışarıya tarım ürünleri ya da çiğ maddeler satarlar
TÜRKİYE ’DE DIŞ TİCARET
Türkiye ’de, Cumhuriyetin birincil yıllarında çok az olan dış ticaret hacmi, artan nüfus ve canlanan ekonomiye bağlı olarak artış göstermiştir
1980'li yıllara kadar Türkiye ’de,
Dış ticaret hacmi düşük, ihracatta tarım ve maden ürünleri, ithalatta ise daha fazla tamamlanmış sanayi ürünleri önemliydi
1980'li yıllardan daha sonra, dış ticaret hacmi arttı İhracatta sanayi ürünlerinin payı % 90 lara çıktı İthalatta ise fabrika kuracak aletlerin, yatırım mallarının ve hammaddelerin oranı artmıştır
Esas İhraç Ürünlerimiz
Tarım ürünleri (Pamuk, fındık, tütün, baklagiller, kuru ve yaş meyveler)
Dokuma ve dokuma ürünleri
Hayvan ve hayvansal ürünler (Cilt, yumurta, yün, tiftik)
Bitkisel yağlar
Bazı dayanıklı tüketim malları (Televizyon, buzdolabı, vs)
Ipek tekstil ve giyim eşyaları
Mobilya, çimento, sırça ve seramik ürünleri
Madenler (krom, bakır, cıva, demir, bor, tuz)
Başlıca İthal Ürünlerimiz
Fabrika kurmaya yarayan aletler, çiğ petrol, ve kimyasal maddeler, elektronik araçlar, motorlu araçlar, tabanca, optik araçlar, tropikal ürünler (muz, kahve, hurma, pirinç)
Dış ticaretimizde manâlı ülkeler
Almanya (en fazla), ABD, İtalya, İngiltere, Fransa, Hollanda, Belçika, Japonya, İran, Suudi Arabistan ve son yıllarda Rusya Federasyonu, Gürcistan ve Orta Asya ülkeleri (Kazakistan, Azerbaycan, Kırgızistan, Tacikistan, Türkmenistan)
Ülkemizde son yıllarda uygulanmak istenen diğer bir ticaret şekli de bağımsızlık ticarettir Özgür ticarette ülkeler ürettikleri değişik malları, belirli yerlerde kurulacak pazarlarda gümrük vergisi ödemeden pazarlamaktadır Ülkemizde özgür ticaret bölgesi olarak şu anda İstanbul, Mersin, İzmir, İskenderun, Antalya ve Trabzon illeri belirlenmiştir *
ULAŞIM
İnsanların ürettikleri değişik ham ve bitmiş maddelerin, haberlerin bir yerden başka bir yere nakledilmesine ulaşım veya ulaştırma denilmektedir
KARA YOLLARI
Ülkemizde en yaygın olan ulaşım türüdür Ağırlık taşımacılığının % 70'i, gezgin taşımacılığının da %90'ı karayolu ile yapılmaktadır Bilhassa 1950'li yıllardan sonradan, karayolu yapımı artmış ve ulaşım araçları çoğalmıştır Ülkemizdeki en işlek karayolları, Edirne, İstanbul, Ankara, Adana arası ile İstanbul, Bursa, İzmir arası ve İzmir, Kültürlü, Denizli arasıdır Modern karayolu olan otoyollar ülkemizde sadece Edirne, İstanbul, Bolu ve Ankara aralarında,Adana, Hatay çevresinde ve İzmir çevresinde bulunur
DENİZ YOLLARI
Türkiye ’nin üç tarafının denizlerle taraflı olması ve iki kayda değer boğaza sahip olması, denizcilik alanında gelişmesi bakımından çok önemlidir Dünya ticaretinde maksimum kullanılan yol deniz yoludur bu nedenle, ülkemizde deniz yolunun ve limanların geliştirilmesi gerekmektedir 8333 km kıyı şeridine sahip olan ülkemizde, bölgeler aralarında uyumlu ve tarifeli gezgin ve tartı taşımacılığı demin gerçekleşmemiştir
Dünya deniz ticaret filosundaki payımız %1'e deha ulaşmamıştır Fakat, son yıllarda sanayi ve ticaretin gelişmesiyle, limanlarımızdaki indirilen bindirilen yükte 8 10 katlık artışlar olmuştur
HAVA YOLLARI
Ülkemiz ulaşımında asgari payı olan ulaşım sektörüdür Çünkü, hava yolu ile ulaşım yüksek sermaye ve teknoloji gerektirmektedir
Son yıllarda, Türk hava yollarının yanına, özel hava yolu şirketlerinin kurulması hava yolu taşımacılığında kayda değer artışlar meydana getirmiştir
Ülkemizde en işlek olan hava limanlarımız İstanbul (Atatürk), Ankara (Esenboğa), İzmir (A Menderes) dedir Bunun yanına daha çok iç hat seferleri yapılan Adana, Antalya, Dalaman, Bodrum, Diyarbakır, Erzurum, Malatya, Elazığ, Van, Samsun, Trabzon gibi, 25 bambaşka il merkezinde hava alanı bulunmaktadır
TİCARET
Üretilen mülk ve hizmetlerin alınıp satılmasına ticaret denir İç ve dış ticaret elde etmek üzere ikiye ayrılır
İÇ TİCARET
Ülke sınırları içinde, bölge ve bölümler aralarında yapılan ticarete iç ticaret denir
Türkiye ’de çok canlı bir ticaret vardır Bunda etkin olan faktörler şunlardır:
Sanayi kuruluşlarının dengesiz dağılımı
Bölgeler aralarında yetişen tarım ürünlerinin öbür olması
Nüfusun dengesiz dağılımı
Hayvansal maddelerin bitmiş üretilememesi
Ülkemizde bir takım il merkezleri ticaret şehirleri özelliği kazanmışlardır Bunlar, İstanbul, Bursa, İzmit, İzmir, Denizli, Adana, GaziAntep, Diyarbakır, Ankara, Konya, Kayseri, Samsun, Trabzon, Erzurum ve Malatya gibi illerdir Bu merkezlerde ticaretin gelişmesinde, ulaşım yolları üstünde bulunmalarının büyük etkisi olmuştur
İhracat (Dış satım): Bir ülkenin başka ülkelere yaptığı satışlardır İthalat (Dış alım): Bir ülkenin diğer ülkelerden aldığı mallara denir
DIŞ TİCARET
Bir ülkenin diğer ülkelerle yaptığı alışverişe dış ticaret denir Dış ticaretin para karşılığına dış ticaret hacmi denir Gelişmiş ülkelerde dış ticaret hacmi artı, gelişmemiş ülkelerde düşüktür Yine, gelişmiş ülkelerde ihracat, çoğunlukla ithalattan daha fazladır Bu ülkeler dıştan daha fazla hammadde alıp dıştan bitmiş sanayi ürünleri satarlar Eksik gelişmiş ülkeler ise dışardan daha çok bitmiş sanayi ürünleri alıp, dışarıya tarım ürünleri ya da çiğ maddeler satarlar
TÜRKİYE ’DE DIŞ TİCARET
Türkiye ’de, Cumhuriyetin birincil yıllarında çok az olan dış ticaret hacmi, artan nüfus ve canlanan ekonomiye bağlı olarak artış göstermiştir
1980'li yıllara kadar Türkiye ’de,
Dış ticaret hacmi düşük, ihracatta tarım ve maden ürünleri, ithalatta ise daha fazla tamamlanmış sanayi ürünleri önemliydi
1980'li yıllardan daha sonra, dış ticaret hacmi arttı İhracatta sanayi ürünlerinin payı % 90 lara çıktı İthalatta ise fabrika kuracak aletlerin, yatırım mallarının ve hammaddelerin oranı artmıştır
Esas İhraç Ürünlerimiz
Tarım ürünleri (Pamuk, fındık, tütün, baklagiller, kuru ve yaş meyveler)
Dokuma ve dokuma ürünleri
Hayvan ve hayvansal ürünler (Cilt, yumurta, yün, tiftik)
Bitkisel yağlar
Bazı dayanıklı tüketim malları (Televizyon, buzdolabı, vs)
Ipek tekstil ve giyim eşyaları
Mobilya, çimento, sırça ve seramik ürünleri
Madenler (krom, bakır, cıva, demir, bor, tuz)
Başlıca İthal Ürünlerimiz
Fabrika kurmaya yarayan aletler, çiğ petrol, ve kimyasal maddeler, elektronik araçlar, motorlu araçlar, tabanca, optik araçlar, tropikal ürünler (muz, kahve, hurma, pirinç)
Dış ticaretimizde manâlı ülkeler
Almanya (en fazla), ABD, İtalya, İngiltere, Fransa, Hollanda, Belçika, Japonya, İran, Suudi Arabistan ve son yıllarda Rusya Federasyonu, Gürcistan ve Orta Asya ülkeleri (Kazakistan, Azerbaycan, Kırgızistan, Tacikistan, Türkmenistan)
Ülkemizde son yıllarda uygulanmak istenen diğer bir ticaret şekli de bağımsızlık ticarettir Özgür ticarette ülkeler ürettikleri değişik malları, belirli yerlerde kurulacak pazarlarda gümrük vergisi ödemeden pazarlamaktadır Ülkemizde özgür ticaret bölgesi olarak şu anda İstanbul, Mersin, İzmir, İskenderun, Antalya ve Trabzon illeri belirlenmiştir *