Hudut tanımayan dolandırıcılar, ‘444 ve 800’lü çizgilerle kendilerini büyük beyaz eşya markalarının yetkili servisleri üzere göstererek ağına düşürdükleri müşterilerine yan sanayi kesimler takıp karşılığında yüksek fatura kesiyorlar.
Son devirde şikayetleri artarken, dolandırıcıların ağına ise en çok arama motorlarında servis arayanlar takılıyor. Vatandaşlar, internette kullandıkları markanın ismiyle yetkili servis aradığında önlerine çıkan birinci sayfayla dolandırıcıların ağına düşüyor. Zira yetkili olmayan servisler bulundukları mühitteki aramalarda en üst sırada görünebilmek için arama motorlarına reklam veriyor.
ORJİNALİ 185 TL OLAN MODÜLÜN YAN ENDÜSTRİSİNDEN 585 TL ALDI
O mağdurlardan biri de gazeteci Gila Benmayor. Bozulan bulaşık makinesinin tamiri için internette yetkili servis numarası aratan Benmayor, birinci çıkan ilandaki numarayı aradı. Benmayor, “Eve gelen yetkili servis bulaşık makinesinde kesim değiştirip 585 TL aldı. Sonra modül orjinal mi diye bulaşık makinesini aldığım şirketi aradım. Gelen gerçek yetkili kesimin yan sanayi, orijinalinin 185 TL olduğunu söymedi. Birinci gelen servisi aradığımda ise bana ‘Git mahkeme ile uğraş’ dediler” diye konuştu.
Bir öbür mağdur Habibe Aloğlu da, “İki ay evvel internetten bulduğum servisten gelip çamaşır makinemi tamir için aldılar. Lakin makinem geri gelmedi. Bir daha da servise ulaşamadım” dedi.
Milliyet’e konuşan uzmanlar ise şöyle uyardı:
Tüketici Müracaat Merkezi Onursal Lideri Aydın Ağaoğlu: “Bu maalesef en fazla olan dolandırıcılık tipi. Bu dolandırıcılığa arama motorları da dahil oluyor. Tüketici, arama motorunda markasının yetkili servisine ulaşmak istediğinde dolandırıcıların reklamları en üstte çıkıyorsa bunu birinci evvel o markanın önlemesi gerekiyor. Sanal ortamdaki arama motorlarının işletmecileri de dolandırıcılara yardım ve yataklık yapıyor. Birisi çıkıp, “Al 200 lira beni en üste çıkar” diyor. Arama motoru da alacağı paraya bakıyor. Mağdur olan tüketiciler, Tüketici Hakem Heyeti’ne ve savcılığa başvursun. Ayrıyeten şikayetlerinde dolandırıcılarla birlikte ilanı yayınlayan arama motorunun da ismini kesinlikle yazsınlar.”
Tüketiciyi Muhafaza Derneği (TÜKODER) Hukuktan Sorumlu Genel Lider Yardımcısı Avukat Şükran Eroğlu: “Aynı olay arkadaşımın başına geldi. Arkadaşım da servisin numarasını internetten bulmuş. Arayınca uydurma yetkililer gelerek yeni aldığı 4-5 bin liralık televizyonunu alarak kayıplara karışmış. Bu servislerin yanlışsız olup olmadığını garanti dokümanlarından denetim edin. Aslında bir kontrol yapılıyor kapatılıyor ancak onlar öbür bir yerde açıyorlar. Tüketicilerin şuurlu davranması gerekiyor.”
Tüketici Vilayet Hakem Heyeti yetkilileri ise, “Bu hususta gelen çok sayıda şikayet var. Arama motorlarında kendilerini yetkili servis olarak gösteriyorlar. Arama motorlarında parayı kim daha çok veriyorsa o ön plana çıkarılıyor. Bakanlığın da bu husus ile ilgili çalışması var. Bize gelen mağdurların müracaatlarında şayet şikayet edilen yerlerin adreslerine ulaşabilirsek kontrol yapıyoruz. Para iadesi ile ilgili de Hakem Heyetlerine yönlendiriyoruz. Fakat adresi bulunmazsa (ki çoğunluğu bulunmuyor) Reklam Kurulu’na gönderiyoruz” açıklamasında bulundu.
TANITICI KART ÇIKARILMALI
Tüketiciler Derneği Lideri Levent Küçük mağduriyet yaşanmaması için şunları söyledi: “Mutlaka yetkili servis olup olmadığı sorgulanmalı. Tanıtıcı kimlik istenmeli. Gerekiyorsa, o marka aranarak yetkili servis olup olmadığı öğrenilebilir. Mümkün olabiliyorsa arızanın meskende giderilmesini istensin. Meskende giderilemiyorsa teslim alınan eserin özelliklerini tanıtan teslim fişi istesinler. Her sokak ortasında üzerinde yetkili servis yazan çamaşır, bulaşık, buzdolabı tamir servislerinin üstünde büyük markaların tabelası yer alıyor. Lakin birden fazla özel servise giriyor. Bu tabelalar aldatıcı ve aldatıcı reklama giriyor. Markalar ve Ticaret Vilayet Müdürlükleri o işletmelerin yetkili olup olmadığını denetlemeli.”