Unutularak Yemin Bozmak Günah mıdır?
Hanefi ve Malikilere göre unutarak, hataen, ikrah (zorlama) yoluyla ve yemin kasdı olmadan edilen yeminler geçerlidir. Çünkü Maide suresinin 89. ayetinde sorumluluk getiren yeminin mun'akide yemini oldugu ifade edilmekte, yeminlere riayet emredilmekte ve yeminini bozanların nasıl keffaret ödeyecekleri beyan edilmektedir. Bu ayette, yeminin kasda dayanıp dayanmaması konusunda bir kayıt da bulunmamaktadır.
Ayrıca Hz. Peygamber (s.a.v) bir hadisinde; yemin, talak ve nikahın ciddisinin de, ciddi sanıldığını haber vermişlerdir. (Ebu Davud, Talak; 9; Tirmizi, Talak, 9; İbn Mace, Talak, 13; Kasani, Bedaiu's-Sanai, III/18; Vehbe ez-Zühayli, el-Fıkhu'l-İslami ve Edilletuhu, III/ 367)
Şafii ve Hanbelilere göre yeminini unutarak bozan kişi, yemininde hanis (yemini bozmuş) sayılmaz. Dolayısıyla kendisine kefaret icab etmez. Delilleri, kulların hataen yaptıklarından dolayı günah olmadığını bildiren ayetle (Ahzab, 33/5), Müslümanların hataen, unutarak ve ikrah yoluyla işlediklerinden dolayı sorumlu tutulmayacaklarını bildiren hadistir. (İbn Mace, Talak, 16)
İkrah yoluyla yeminini bozan kişi, Ebu Hanife ve Malik'e göre kefaret öder; Ahmed b. Hanbel 'e göre ödemez. İmam Şafii'den ise bu konuda iki ayrı görüş nakledilmiştir. (İbn Kudame, el Mugni, XI /177, 178)
Hanefilere göre unutarak da olsa yeminine aykırı bir hareket yapan kimsenin yemini bozulmuştur.
Hanefi ve Malikilere göre unutarak, hataen, ikrah (zorlama) yoluyla ve yemin kasdı olmadan edilen yeminler geçerlidir. Çünkü Maide suresinin 89. ayetinde sorumluluk getiren yeminin mun'akide yemini oldugu ifade edilmekte, yeminlere riayet emredilmekte ve yeminini bozanların nasıl keffaret ödeyecekleri beyan edilmektedir. Bu ayette, yeminin kasda dayanıp dayanmaması konusunda bir kayıt da bulunmamaktadır.
Ayrıca Hz. Peygamber (s.a.v) bir hadisinde; yemin, talak ve nikahın ciddisinin de, ciddi sanıldığını haber vermişlerdir. (Ebu Davud, Talak; 9; Tirmizi, Talak, 9; İbn Mace, Talak, 13; Kasani, Bedaiu's-Sanai, III/18; Vehbe ez-Zühayli, el-Fıkhu'l-İslami ve Edilletuhu, III/ 367)
Şafii ve Hanbelilere göre yeminini unutarak bozan kişi, yemininde hanis (yemini bozmuş) sayılmaz. Dolayısıyla kendisine kefaret icab etmez. Delilleri, kulların hataen yaptıklarından dolayı günah olmadığını bildiren ayetle (Ahzab, 33/5), Müslümanların hataen, unutarak ve ikrah yoluyla işlediklerinden dolayı sorumlu tutulmayacaklarını bildiren hadistir. (İbn Mace, Talak, 16)
İkrah yoluyla yeminini bozan kişi, Ebu Hanife ve Malik'e göre kefaret öder; Ahmed b. Hanbel 'e göre ödemez. İmam Şafii'den ise bu konuda iki ayrı görüş nakledilmiştir. (İbn Kudame, el Mugni, XI /177, 178)
Hanefilere göre unutarak da olsa yeminine aykırı bir hareket yapan kimsenin yemini bozulmuştur.