iltasyazilim
FD Üye
üstün zekalı çocuğun belirtileri,
üstün zekalı çocuğun somut özellikleri,
üstün zekalı çocuğun eğitimi
Üstün Zekalı Çocukların Özellikleri Nelerdir?
Çocukların üstün zekâlı ve üstün yetenekli olduklarını anlayabilmek için bazı tutum ve hareketlerine dikkat etmek gerektiği, çocukların yaptığı hareket ve söylediği sözlerin onların akıl ve yetenekleri konusunda ipuçları verdiği belirtildi
Aylık kültürel aile dergisi Moral Dünyası ocak ayı kapak konusu olarak üstün zekalı ve üstün kabiliyetli çocukları işledi Dergide Bilirkişi Pedagog Adem Güneş'in ve Üstün ZekâlıYetenekli Öğrenciler Eğitmeni Didem Rümeysa Sezginer'in kaleme aldığı yazılarda üstün zekâlı ve üstün yetenekli çocukların özelliklerine yer verildi
Dergide verilen bilgilere tarafından üstün zekâlı olan çocukların özellikleri şöyle:
Fiziki özellikleri:
Gövde yapıları (doruk ve tartma bakımından) ve sağlık durumu durumları bakımından yaşıtlarına oranla daha ileri durumdadırlar
Enerji düzeyleri yüksektir, hareketlidirler
Erken yürürler
Erken konuşurlar
Bebeklik döneminde daha az uyku gereksinimi duyarlar
İlgilendikleri vakit dikkatlerini yoğunlaştırabilirler
Kullandıkları dil, ilk olarak bile yaşıtlarına göre daha gelişmiştir Sözcük zenginliği, açıklama düzgünlüğü dikkat çeker
Duyu organı bozuklukları, fiziki sakatlık gibi durumlara bayağı çocuklara kadar daha eksik rastlanır Hastalıklara karşısında daha dayanıklıdırlar
Duyu organları belirgin olması sebebiyle bebekliklerinde battaniyelerini üstlerinden atma, giyim eşyalarındaki markalardan, altlarının ıslanmasından rahatsız olma, gürültüye yoğun tepki gibi özellikler gösterebilirler
Duyu organlarının aşırı duyarlıkları damak duyularında da görülebilir Örneğin iki değişik fabrikanın ürettiği meyve suyu arasındaki minik farkı hissedebilirler
Zihinsel özellikleri:
Öğrenme hızları yüksektir Ivedi ve basit öğrenirler
Uyarı süreleri daha uzundur Daha basit odaklanabilirler
Düşünme becerileri gelişmiştir Zihin üretmede daha aktiftirler
Kelime hazineleri çok geniştir, bildikleri kelimeleri kolaylıkla kullanırlar
Öyle çok işlemi zihinsel olarak kolaylıkla başarabilirler
Genelleştirme yapmada, ilişkileri görmede, bilgilerin transferinde, mantıki çağrışımlarda ileridirler
Görünmeyen fikirlere aleyhinde ilgileri fazladır
Düş güçleri fazla kuvvetlidir
Mektep çalışmalarında, akademik konularda yaşıtlarından 12 sene ileridirler
Yaş düzeylerinin 12 yıl üstündeki kitapları okumaktan hoşlanırlar ve anlarlar
Keşfetmekten hoşlanırlar Kalıplardan, sıradanlıktan uzak kalmayı tercih ederler Orijinal bilgiler, buluşlar, yaklaşımlar ilgilerini çeker
Diğer çocukların farkında olan olmadığı pek fazla alanda bilgi sahibidirler
Hafızalarını etkin kullanırlar Fazla çalışmaya lüzum duymadan, duyduklarını ve okuduklarını uzun vakit belleklerinde tutarlar ve hatırlarlar
Meraklıdırlar Çok soru sorarlar ve ilgi alanları geniştir Zihinlerinde bilgiye karşı sonsuz bir arzu vardır Aralıksız öğrenmekten sıkılmaz ve yorulmazlar
Çoğunlukla okula başlamadan önce okumayazma öğrenirler
Pratik bilgileri çoktur
Hazır cevaptırlar, uyanık ve girişkendirler
Espri duyguları güçlüdür
Sosyal özellikleri:
Arkadaşları arasında popülerdirler
Arkadaşlarını kendilerinden yaşça 23 yaş ileri olanlardan seçerler
Lider ruhludurlar, başkalarına yan olmaktan hoşlanmazlar
Okula karşı isteklidirler, ders dışı uğraşılara katılmaktan haz alırlar
Sosyal uğraşılardan, sportif faaliyetler, şiir, hikâye ve fotoğraf alanlarında çalışmaktan hoşlanırlar
Nüktedandırlar, orijinal bağlantılar kurarak, umulmayan espriler yapabilirler
Kendilerine ait orijinal ilgileri vardır Ilgi alanlarına mükemmel odaklanıp bu alanlarda da başarı gösterirler
Yeni ve değişik durumlara basit ve ivedi uyarlar Değişime açık bir yapıları vardır
Dünya sorunlarına bile ilgilidirler Çözüm bulmaya yönelirler
Ailede uygulanacak eğitim
Çocukları üstün zekâlı olan annebabalar, çocuklarının bu özelliğinin gelişmesi için konut içerisinde çocuklarıyla iletişimde şu noktalara dikkat etmelidirler:
Ailenin, çocuğun öteki bireylerden farklı olduğunu bilmesi ve öbür ihtiyaçlar içinde olduğunu değerlendirebilmesi fazla önemlidir Ona teşebbüs ve iletişimle ilgili aralıksız olarak kılavuz öğretmenleriyle irtibat halinde olunmalıdır
Bu müşteri çocukların, yüksek zihinsel potansiyellerinin yanında, aslında bir çocukoldukları unutulmamalıdır Onlardan olgun birey davranışları beklenmemelidir
Meraklı tutumları, fazla soru sormaları, devamlı öğrenme isteklerinin önüne engeller konulmamalı, hatta takdir edilmelidir Bu konuda, sorularına sabırla ilgi gösterilmelidir
Çocuk, öbür düşüncelerinden, orijinal fikirlerinden dolayı hemen eleştirmeye yan tutulmamalıdır Fikirlerine hürmet duyulduğu daima hissettirilmelidir Eleştirilmesi gereken konularda da, yapıcı bir teşebbüs içerisinde olunmalıdır Bu şekilde, zihin üretimi aralıksız olarak desteklenmelidir
Aile hayatına orijinallikler katılmalı, normal yaşam zengin bir öğrenme çevresine dönüştürülmelidir Ailece değişik faaliyetlerde bulunulması, birlikte yeni ufuklara yelken açılması verimliliği arttırır
Üstün zekâlıyetenekli çocuk tek doğru cevaba, tek tipte düşünmeyekilitlenmemelidir Varlıklı düşünme, öbür görüş açılarıyla değerlendirebilme becerisi geliştirilmelidir
ÜSTÜN KABILIYETLI ÇOCUKLAR
Her çocuğun mutlaka bir yeteneği olduğu vurgusu yapılan dergide kabiliyet çeşitleri ve özellikleri şöyle belirtiliyor:
Dilsel ya da Sözel Zekâ
Dilsel ya da sözel yetenekli çocuklar şu şekilde anlaşılabilir:
Sözcük oyunlarını sever
Hikâye, masal, fıkra dinlemek ve anlatmaktan hoşlanır
Sözel olarak kendini ustaca ifade edip iletişim kurar
Yaşına göre oldukça iyi kelime hazinesi vardır
Söylenenleri ve dinlediklerini unutmaz, iyi bir hafızası vardır
Okuma yazmaya ve kitaplara ilgi duyar
Dilsel veya sözel yeteneğe sahip çocuklar için şu araştırmalar yapılmalıdır:
Jurnal yazmaya özendirme edin
Düşündüklerini yazıya dökmesine yardım edin
Bir dergi veya gazeteye abone olmasını sağlayın
Mutlaka gittiği yerler hakkında yazmasını destekleyin
Gezilerde mutlaka kart yazıp göndersin
Dersle ilgili sorular hazırlasın
Anlattıklarını eleştirmeden dinleyin, düzeltmeleri sözü bittikten daha sonra yapın
Hikâye, fıkra, masal, film anlatmasına fırsat tanıyın, iyi bir dinleyici olun
en düşük haftada bir gün, uygun bir saati okuma saati olarak belirleyin
Hikâye tamamlamalar, yeni öğrenilmiş sözcüklerle tümce kurma oyunları oynatın
Matematiksel Akıl
Matematiksel zekâlı ve kabiliyetli çocuklar şu şekilde anlaşılabilir:
Beyni zorlayıcı yapbozları (puzzle) sever
Strateji oyunlarını sever
Nesnelerin nasıl çalıştığını merak eder, sorular sorar
Nesneleri birebir eşler
Çabuk bir şekilde zihinsel hesaplamalar yapar
Matematiksel aktiviteleri sever
Yüksek düşünme becerileri kullanır
Nedennetice ilişkisi kurar
Matematiksel zekâya sahip çocuklar için şu araştırmalar yapılmalıdır:
Pratik yaptırın
Aktüel yaşamla eşleştirmeler yaptırın
Problem hazırlatın
İlişkilendirmeler yaptırın
Sayılara dayalı oyunlar oynatın
İki nesne arasındaki ilişkiyi buldurun
Tahminde bulundurun
Beyin fırtınası yaptırın
Olayları sıraya koydurun
Grafik hazırlatın
Soru bankası oluşturtun
Bütçe hazırlatın
Cevaplara soru oluşturtun
Görsel Zekâ
Görsel zekâlı ve kabiliyetli çocuklar şu şekilde anlaşılabilir:
Dizi yaratıcı yapbozları ve bulmacaları sever
Kâğıt üstünde karalamalar yapar
Şemalarla anlatmayı sever
Okurken kitapların yazılarından fazla resimlerine odaklanır
Görsel sunuşları sever
Sanat çalışmalarından çok keyif alır
Arkadaşlarına tarafından daha çok hayal kurar
Hayalindeki resimleri fazla güzel anlatır
Tablo, harita, diyagramları kolaylıkla okur
Adresleri çok iyi tanımlama eder, kolaylıkla bulur
Görsel zekâya sahip çocuklar için şu incelemeler yapılmalıdır:
Boyama ve resimler yapabileceği ortam hazırlayın
Fotoğraf, heykel, seramik sergilerine gitmesine imkân sağlayın
Kamera ve fotoğraf makinesi kullandırın
Düş kurmasını sağlayın
Bundan Böyle maddeleri biriktirip, yeni ürünler yaptırın
Yolculuklarda ve derslerde harita kullanmasını sağlayın
Adres bulmak için kroki çizmesini isteyin
Motif yapma, işleme, boyama yapma ortamı oluşturun
Konunun resmini yaptırın
İki boyutlu ve üç boyutlu çizmesini isteyin
Resim anlattırın
Maddi Akıl (Spor Yeteneği)
Bedensel zekâlı ve yetenekli çocuklar şu şekilde anlaşılması mümkün:
Uzun zaman uygun oturamaz Oturmak zorunda kalırsa elleri, ayakları, saçları ile oynar
Nesneleri parçalayıp bütünleştirmeyi sever
Yeni ve tanımadığı nesnelere mutlaka dokunur
Koşmayı, atlamayı, tırmanmayı, güreşmeyi sever
Kendini teatral olarak açıklama eder
Parmak boya, hamur, çamur ve su ile oynamayı sever
Bir ya da daha fazla sporla uğraşır
Maddi zekâya sahip çocuklar için şu araştırmalar yapılmalıdır:
Boya ve hamur çalışmalarını destekleyin
Anlatımlarını jest, mimik ve ceset dilini kullanarak ifade edebilecekleri ortamlar oluşturun
Bedenlerini kullanabilecekleri sessiz sinema türündeki oyunlar oynatın
Spor ve dansa yönlendirin
Ritmik Akıl
Ritmik zekâlı ve kabiliyetli çocuklar şu şekilde anlaşılır:
Ritmik olarak konuşur ya da ritmik hareket eder
Çevresindeki seslere aleyhinde çok duyarlıdır
Müziğe eşlik eder
Çalışırken tempo tutar
Melodileri kolayca hatırlar
Nota bilmese de sesleri tanır
Öğrendiği şarkıları usulüne uygun seslendirir
Enstrüman çalar Koroda çalışmaya heveslidir
Ritmik zekâya sahip çocuklar için şu çalışmalar yapılmalıdır:
Müziksel ritmik etkinliklerden yararlanın
Sanat değeri kayda değer müzik konserlerine gitmelerini özendirme edin
Müzik aletlerini kullanmalarını önerin
Konu ile ilgili beste yapmalarını sağlayın
Bitmiş yaparken ritimlerden yararlanın
Bir müzik eserini dinleyip, hikâyeleştirmeye veya resimlemeye, maddesel hareketlerle ifadeye yönlendirin
Sosyal Zekâ
Aniden fazla arkadaşı vardır
Çevresi kadar aranılan bir kişidir
Diğerlerine alaka gösterir İlgilenir
Her ortamda çevresiyle fazla kolay irtibat kurar
Kulüp ve kurslara üyedir
Problemi olan arkadaşlarına nasihat verir
Doğal lider olarak davranır
Bir grup içinde olmayı sever
Sosyal zekâya sahip çocuklar için şu incelemeler yapılmalıdır:
Gruplarla çalışmaya yönlendirin
Bambaşka kulüp ve aktivitelerde ödev almaya özendirme edin
Arkadaşlarıyla sosyal aktiviteler hazırlatın
Yarışmalar düzenleyin
Gruplar karşısında hitabe egzersizleri yaptırın
Öğrendiklerini ve düşündüklerini başkalarıyla paylaşmaya teşvik edin
Sosyal bir sorun üzerinde kavga yaparak çözümü ondan isteyin
*
üstün zekalı çocuğun somut özellikleri,
üstün zekalı çocuğun eğitimi
Üstün Zekalı Çocukların Özellikleri Nelerdir?
Çocukların üstün zekâlı ve üstün yetenekli olduklarını anlayabilmek için bazı tutum ve hareketlerine dikkat etmek gerektiği, çocukların yaptığı hareket ve söylediği sözlerin onların akıl ve yetenekleri konusunda ipuçları verdiği belirtildi
Aylık kültürel aile dergisi Moral Dünyası ocak ayı kapak konusu olarak üstün zekalı ve üstün kabiliyetli çocukları işledi Dergide Bilirkişi Pedagog Adem Güneş'in ve Üstün ZekâlıYetenekli Öğrenciler Eğitmeni Didem Rümeysa Sezginer'in kaleme aldığı yazılarda üstün zekâlı ve üstün yetenekli çocukların özelliklerine yer verildi
Dergide verilen bilgilere tarafından üstün zekâlı olan çocukların özellikleri şöyle:
Fiziki özellikleri:
Gövde yapıları (doruk ve tartma bakımından) ve sağlık durumu durumları bakımından yaşıtlarına oranla daha ileri durumdadırlar
Enerji düzeyleri yüksektir, hareketlidirler
Erken yürürler
Erken konuşurlar
Bebeklik döneminde daha az uyku gereksinimi duyarlar
İlgilendikleri vakit dikkatlerini yoğunlaştırabilirler
Kullandıkları dil, ilk olarak bile yaşıtlarına göre daha gelişmiştir Sözcük zenginliği, açıklama düzgünlüğü dikkat çeker
Duyu organı bozuklukları, fiziki sakatlık gibi durumlara bayağı çocuklara kadar daha eksik rastlanır Hastalıklara karşısında daha dayanıklıdırlar
Duyu organları belirgin olması sebebiyle bebekliklerinde battaniyelerini üstlerinden atma, giyim eşyalarındaki markalardan, altlarının ıslanmasından rahatsız olma, gürültüye yoğun tepki gibi özellikler gösterebilirler
Duyu organlarının aşırı duyarlıkları damak duyularında da görülebilir Örneğin iki değişik fabrikanın ürettiği meyve suyu arasındaki minik farkı hissedebilirler
Zihinsel özellikleri:
Öğrenme hızları yüksektir Ivedi ve basit öğrenirler
Uyarı süreleri daha uzundur Daha basit odaklanabilirler
Düşünme becerileri gelişmiştir Zihin üretmede daha aktiftirler
Kelime hazineleri çok geniştir, bildikleri kelimeleri kolaylıkla kullanırlar
Öyle çok işlemi zihinsel olarak kolaylıkla başarabilirler
Genelleştirme yapmada, ilişkileri görmede, bilgilerin transferinde, mantıki çağrışımlarda ileridirler
Görünmeyen fikirlere aleyhinde ilgileri fazladır
Düş güçleri fazla kuvvetlidir
Mektep çalışmalarında, akademik konularda yaşıtlarından 12 sene ileridirler
Yaş düzeylerinin 12 yıl üstündeki kitapları okumaktan hoşlanırlar ve anlarlar
Keşfetmekten hoşlanırlar Kalıplardan, sıradanlıktan uzak kalmayı tercih ederler Orijinal bilgiler, buluşlar, yaklaşımlar ilgilerini çeker
Diğer çocukların farkında olan olmadığı pek fazla alanda bilgi sahibidirler
Hafızalarını etkin kullanırlar Fazla çalışmaya lüzum duymadan, duyduklarını ve okuduklarını uzun vakit belleklerinde tutarlar ve hatırlarlar
Meraklıdırlar Çok soru sorarlar ve ilgi alanları geniştir Zihinlerinde bilgiye karşı sonsuz bir arzu vardır Aralıksız öğrenmekten sıkılmaz ve yorulmazlar
Çoğunlukla okula başlamadan önce okumayazma öğrenirler
Pratik bilgileri çoktur
Hazır cevaptırlar, uyanık ve girişkendirler
Espri duyguları güçlüdür
Sosyal özellikleri:
Arkadaşları arasında popülerdirler
Arkadaşlarını kendilerinden yaşça 23 yaş ileri olanlardan seçerler
Lider ruhludurlar, başkalarına yan olmaktan hoşlanmazlar
Okula karşı isteklidirler, ders dışı uğraşılara katılmaktan haz alırlar
Sosyal uğraşılardan, sportif faaliyetler, şiir, hikâye ve fotoğraf alanlarında çalışmaktan hoşlanırlar
Nüktedandırlar, orijinal bağlantılar kurarak, umulmayan espriler yapabilirler
Kendilerine ait orijinal ilgileri vardır Ilgi alanlarına mükemmel odaklanıp bu alanlarda da başarı gösterirler
Yeni ve değişik durumlara basit ve ivedi uyarlar Değişime açık bir yapıları vardır
Dünya sorunlarına bile ilgilidirler Çözüm bulmaya yönelirler
Ailede uygulanacak eğitim
Çocukları üstün zekâlı olan annebabalar, çocuklarının bu özelliğinin gelişmesi için konut içerisinde çocuklarıyla iletişimde şu noktalara dikkat etmelidirler:
Ailenin, çocuğun öteki bireylerden farklı olduğunu bilmesi ve öbür ihtiyaçlar içinde olduğunu değerlendirebilmesi fazla önemlidir Ona teşebbüs ve iletişimle ilgili aralıksız olarak kılavuz öğretmenleriyle irtibat halinde olunmalıdır
Bu müşteri çocukların, yüksek zihinsel potansiyellerinin yanında, aslında bir çocukoldukları unutulmamalıdır Onlardan olgun birey davranışları beklenmemelidir
Meraklı tutumları, fazla soru sormaları, devamlı öğrenme isteklerinin önüne engeller konulmamalı, hatta takdir edilmelidir Bu konuda, sorularına sabırla ilgi gösterilmelidir
Çocuk, öbür düşüncelerinden, orijinal fikirlerinden dolayı hemen eleştirmeye yan tutulmamalıdır Fikirlerine hürmet duyulduğu daima hissettirilmelidir Eleştirilmesi gereken konularda da, yapıcı bir teşebbüs içerisinde olunmalıdır Bu şekilde, zihin üretimi aralıksız olarak desteklenmelidir
Aile hayatına orijinallikler katılmalı, normal yaşam zengin bir öğrenme çevresine dönüştürülmelidir Ailece değişik faaliyetlerde bulunulması, birlikte yeni ufuklara yelken açılması verimliliği arttırır
Üstün zekâlıyetenekli çocuk tek doğru cevaba, tek tipte düşünmeyekilitlenmemelidir Varlıklı düşünme, öbür görüş açılarıyla değerlendirebilme becerisi geliştirilmelidir
ÜSTÜN KABILIYETLI ÇOCUKLAR
Her çocuğun mutlaka bir yeteneği olduğu vurgusu yapılan dergide kabiliyet çeşitleri ve özellikleri şöyle belirtiliyor:
Dilsel ya da Sözel Zekâ
Dilsel ya da sözel yetenekli çocuklar şu şekilde anlaşılabilir:
Sözcük oyunlarını sever
Hikâye, masal, fıkra dinlemek ve anlatmaktan hoşlanır
Sözel olarak kendini ustaca ifade edip iletişim kurar
Yaşına göre oldukça iyi kelime hazinesi vardır
Söylenenleri ve dinlediklerini unutmaz, iyi bir hafızası vardır
Okuma yazmaya ve kitaplara ilgi duyar
Dilsel veya sözel yeteneğe sahip çocuklar için şu araştırmalar yapılmalıdır:
Jurnal yazmaya özendirme edin
Düşündüklerini yazıya dökmesine yardım edin
Bir dergi veya gazeteye abone olmasını sağlayın
Mutlaka gittiği yerler hakkında yazmasını destekleyin
Gezilerde mutlaka kart yazıp göndersin
Dersle ilgili sorular hazırlasın
Anlattıklarını eleştirmeden dinleyin, düzeltmeleri sözü bittikten daha sonra yapın
Hikâye, fıkra, masal, film anlatmasına fırsat tanıyın, iyi bir dinleyici olun
en düşük haftada bir gün, uygun bir saati okuma saati olarak belirleyin
Hikâye tamamlamalar, yeni öğrenilmiş sözcüklerle tümce kurma oyunları oynatın
Matematiksel Akıl
Matematiksel zekâlı ve kabiliyetli çocuklar şu şekilde anlaşılabilir:
Beyni zorlayıcı yapbozları (puzzle) sever
Strateji oyunlarını sever
Nesnelerin nasıl çalıştığını merak eder, sorular sorar
Nesneleri birebir eşler
Çabuk bir şekilde zihinsel hesaplamalar yapar
Matematiksel aktiviteleri sever
Yüksek düşünme becerileri kullanır
Nedennetice ilişkisi kurar
Matematiksel zekâya sahip çocuklar için şu araştırmalar yapılmalıdır:
Pratik yaptırın
Aktüel yaşamla eşleştirmeler yaptırın
Problem hazırlatın
İlişkilendirmeler yaptırın
Sayılara dayalı oyunlar oynatın
İki nesne arasındaki ilişkiyi buldurun
Tahminde bulundurun
Beyin fırtınası yaptırın
Olayları sıraya koydurun
Grafik hazırlatın
Soru bankası oluşturtun
Bütçe hazırlatın
Cevaplara soru oluşturtun
Görsel Zekâ
Görsel zekâlı ve kabiliyetli çocuklar şu şekilde anlaşılabilir:
Dizi yaratıcı yapbozları ve bulmacaları sever
Kâğıt üstünde karalamalar yapar
Şemalarla anlatmayı sever
Okurken kitapların yazılarından fazla resimlerine odaklanır
Görsel sunuşları sever
Sanat çalışmalarından çok keyif alır
Arkadaşlarına tarafından daha çok hayal kurar
Hayalindeki resimleri fazla güzel anlatır
Tablo, harita, diyagramları kolaylıkla okur
Adresleri çok iyi tanımlama eder, kolaylıkla bulur
Görsel zekâya sahip çocuklar için şu incelemeler yapılmalıdır:
Boyama ve resimler yapabileceği ortam hazırlayın
Fotoğraf, heykel, seramik sergilerine gitmesine imkân sağlayın
Kamera ve fotoğraf makinesi kullandırın
Düş kurmasını sağlayın
Bundan Böyle maddeleri biriktirip, yeni ürünler yaptırın
Yolculuklarda ve derslerde harita kullanmasını sağlayın
Adres bulmak için kroki çizmesini isteyin
Motif yapma, işleme, boyama yapma ortamı oluşturun
Konunun resmini yaptırın
İki boyutlu ve üç boyutlu çizmesini isteyin
Resim anlattırın
Maddi Akıl (Spor Yeteneği)
Bedensel zekâlı ve yetenekli çocuklar şu şekilde anlaşılması mümkün:
Uzun zaman uygun oturamaz Oturmak zorunda kalırsa elleri, ayakları, saçları ile oynar
Nesneleri parçalayıp bütünleştirmeyi sever
Yeni ve tanımadığı nesnelere mutlaka dokunur
Koşmayı, atlamayı, tırmanmayı, güreşmeyi sever
Kendini teatral olarak açıklama eder
Parmak boya, hamur, çamur ve su ile oynamayı sever
Bir ya da daha fazla sporla uğraşır
Maddi zekâya sahip çocuklar için şu araştırmalar yapılmalıdır:
Boya ve hamur çalışmalarını destekleyin
Anlatımlarını jest, mimik ve ceset dilini kullanarak ifade edebilecekleri ortamlar oluşturun
Bedenlerini kullanabilecekleri sessiz sinema türündeki oyunlar oynatın
Spor ve dansa yönlendirin
Ritmik Akıl
Ritmik zekâlı ve kabiliyetli çocuklar şu şekilde anlaşılır:
Ritmik olarak konuşur ya da ritmik hareket eder
Çevresindeki seslere aleyhinde çok duyarlıdır
Müziğe eşlik eder
Çalışırken tempo tutar
Melodileri kolayca hatırlar
Nota bilmese de sesleri tanır
Öğrendiği şarkıları usulüne uygun seslendirir
Enstrüman çalar Koroda çalışmaya heveslidir
Ritmik zekâya sahip çocuklar için şu çalışmalar yapılmalıdır:
Müziksel ritmik etkinliklerden yararlanın
Sanat değeri kayda değer müzik konserlerine gitmelerini özendirme edin
Müzik aletlerini kullanmalarını önerin
Konu ile ilgili beste yapmalarını sağlayın
Bitmiş yaparken ritimlerden yararlanın
Bir müzik eserini dinleyip, hikâyeleştirmeye veya resimlemeye, maddesel hareketlerle ifadeye yönlendirin
Sosyal Zekâ
Aniden fazla arkadaşı vardır
Çevresi kadar aranılan bir kişidir
Diğerlerine alaka gösterir İlgilenir
Her ortamda çevresiyle fazla kolay irtibat kurar
Kulüp ve kurslara üyedir
Problemi olan arkadaşlarına nasihat verir
Doğal lider olarak davranır
Bir grup içinde olmayı sever
Sosyal zekâya sahip çocuklar için şu incelemeler yapılmalıdır:
Gruplarla çalışmaya yönlendirin
Bambaşka kulüp ve aktivitelerde ödev almaya özendirme edin
Arkadaşlarıyla sosyal aktiviteler hazırlatın
Yarışmalar düzenleyin
Gruplar karşısında hitabe egzersizleri yaptırın
Öğrendiklerini ve düşündüklerini başkalarıyla paylaşmaya teşvik edin
Sosyal bir sorun üzerinde kavga yaparak çözümü ondan isteyin
*