iltasyazilim
FD Üye
Üstün zekâlı çocukların özellikleri
Üstün zekâlı çocuk özellikleri nelerdir?
Üstün Zekâlı Çocukların Genel Nitelik Belirtileri
Her anne baba çocuğunu dikkatle inceleyip ondaki farklılıkları tutmak ister Bunun temelinde kendi için özel olan çocuğunun cümbür cemaat için de özel olması arzusu yatar Ama bu, bazı çocukların diğerlerinden özel olmadığı anlamına gelmez Bir Takım çocuklar sahiden diğerlerinden daha ayrı olabiliyor Bazılarını da biz öbür sanıyoruz, çünkü çocukların neler yapabileceğini bilemiyoruz
Üstün akıl ve kabiliyet belirtileri şöyle sıralanabilir:
uzun süreli bellek, geniş kelime dağarcığı, okuduğunu kavrama başarısı, matematiksel us yürütme başarısı, tartışmalarda gelişmiş sözel beceriler sergileme, bilgisayar kullanmada akıllılık, daha güç işlerde daha başarılı olma, karmaşıklığı çözebilme, fazla yaratıcılık ve yüksek düş gücü, sonuca iyi ulaşabilme, belirgin gözlemci olma, çok ilginç fikirlere sahip olma, fazla merak, çok soru sorma, yüksek düzeyde dinamik, mizah anlayışı; sanat, bilim, geometri, mekanik, teknoloji
veya müzikte galibiyet
Üstün zekâlı çocukların bazıları, akademik bölge öncelikle elde etmek üzere pek fazla alanda üstün ya da özel kabiliyetli olurlarken bazıları ise yalnızca bir alanda üstün ve özel yeteneğe sahip olabilirler Dağıtılmış araştırmaların iki taraflı bulgularına göre üstün zekâlı çocukların genel özelliklerini aşağıdaki şekilde aranje etmek mümkündür
Üstün zekâlı çocuklar, doğumdan itibaren farklı bir gelişim düzeyine sahiptirler Diğer bebeklerden daha artı karoser ağırlığı ve irtifa uzunluğuna sahip olarak doğarlar Bebeklik çağından itibaren doğal gereksinimlerini denetim etmeyi öğrendikleri gibi, fiziksel dengelerini de öteki bebeklere oranla, çok daha erken ve çok daha basit sağlayabilirler Konuşmaya ve yürümeye erken açılmak, bu özellikteki çocukların tanılanmasında, manâlı bir etkendir
Üstün zekâlı çocukların bedensel ölçüleri, ortalamanın üzerindedir Akranlarına oranla daha uzun boylu, daha enerjik, daha dinç ve kas kontrolü daha güçlüdür
Üstün zekâlı çocuklar, sınıfındaki öteki arkadaşlarına göre, yaşça daha küçüktürler; ama kendilerinden yapması beklenen faaliyetlerden daha ileri düzeyde ve daha zorlama çalışmaları yapabilecek yeterliktedirler
Üstün zekâlı çocuklar, belli bir birikimle okula başlarlar Bunda allah vergisi getirdikleri zekâ gücünün, çocuğun ailesi ile içinde yaşadığı çevrenin ve mektep öncesi dönemdeki deneyimlerinin etkisi büyüktür
Genelde, okumayazmayı okula başlamadan önce öğrenirler Atlas, ansiklopedi, sözlük gibi uygulama kitapları da alaka alanları içine girer Her türden ve her konudan kitap okumaktan ve dağıtılmış deneyler yapmaktan hoşlanırlar
Üstün zekâlı çocuklar, çevreye aleyhinde aşırı ilgi duyar ve sürekli soru sorarlar Bunun nedeni, üstün zekâlı çocukların, kimsenin dikkatini çekmeyen ayrıntıların üzerinde fazlaca durmaları ve bunları öğrenmek istemeleridir
Üstün zekâlı çocuklar, olayların nedenleri ve etkileri üzerinde çalışmaktan hoşlandıkları için dikkatlerini bu yönde yoğunlaştırırlar
Üstün zekâlı çocukların çevrelerine karşısında aşırı ilgi duymaları, beraberinde güçlü bir gözlem ve mantık yürütme gücüne sahip olmayı gerektirir Bu çocuklar, aralarında ilişki yok gibi gözüken olaylar arasındaki bağlantıyı çok ivedi kurarlar ve bahşedilen ipuçlarından genelleme yaparlar
Üstün zihinsel yetenek, süreklidir Üstün zeka ya da özel yeteneklere sahip bir çocuk, yetişkin olduğu zaman da bu özelliğini sürdürecektir
Üstün zekâlı çocukların fiziksel ve zihinsel enerjileri yüksektir; onlar, bu enerjilerini, çalışmalarında kullanmaktan zevk duyarlar
Üstün zekâlı çocuklar, yeni karşılaştığı bir konuyu kavramakta ve konunun mantığını anlamakta gecikmez ve zorluk çekmez
Üstün zekâlı çocuklar, dikkatlerini bir konu üstünde uzun vakit yoğunlaştırabilirler Bunun nedeni üstün zekâlı çocukların, isteklerine ulaşmada, dinç bir iradeye sahip olmalarıdır
Üstün zekâlı çocukların sözcük hazineleri geniştir ve sahip oldukları bu hazineyi, yerli uygun kullanmayı severler
Üstün zekâlı bazı çocukların yazıları hoş değildir ve yazılı değerlendirmelerde başarılı olamadıkları gözlenmiştir aynı zamanda, olayları öbür açılardan görüp değerlendirirler ve ayrı, orijinal fikirlere sahiptirler
Üstün zekâlı çocuklar, sınıftaki öteki arkadaşlarına oranla, daha yüksek akademik yeteneğe sahip olmalarına rağmen, diğerlerini küçük görme, kendini beğenme gibi olumsuz davranışlar sergilemezler
Üstün zekâlı çocuklar, kıvrak zekâya sahip, hareketli ve sürekli yaratıcı faaliyetlerde bulunmayı seven çocuklardır
Sosyal önderlik özelliği çoğalan üstün zekâlı çocuklar, faaliyetin planlanması, grubun yönetilmesi ve faaliyet organizasyonu gibi işlerde, belirgin olarak öne çıkarlar Kendi koydukları kuralların geçerli olmasını ve bu kurallara uyulmasını isterler Bu özellikteki çocuklar, koymuş olduğu kurallara uyulmadığı takdirde huzursuzlaşarak tepkilerini değişik şekillerde ortaya koyarlar
Üstün zekâlı çocuklar, çoğunlukla kendilerinden büyük çocuklarla ve yetişkinlerle birlikte olmaktan hoşlanırlar Bunun nedeni, onların çok iyi bir hayal gücüne sahip olmaları, kendilerine sorulan sorulara rasyonel olarak cevap vermeleri ve tercih ettikleri oyunlarla alaka alanlarının yaşlarının üzerinde olmasıdır
Üstün zekâlı çocuklar, öteki çocuklara oranla uykuya daha eksik ihtiyaç duyarlar Ebeveynler, çocuktan muhakkak saatlerde uyumasını isteyebilirler; ama çocuk uyumaktansa, oyuncaklarıyla oynamayı veya kitaplarla ilgilenmeyi seçim edecektir
Üstün zekâlı çocuklar, kendi gereksinimlerinin olduğu dek, diğer insanların gereksinimlerinin de farkındadırlar; sosyal gelişim düzeylerinin yüksek olmasından dolayı, öteki insanlarla bir arada bulunmaktan ve onların sorunlarını paylaşmaktan haz alırlar
Üstün zekâlı bir takım çocuklar, aile içinde ve okuldaki çevresiyle düzenli ilişki kurabilmek için, sadece kendilerinden isteneni ve bekleneni yerine getirmekle yetinirler; sahip oldukları reel yeteneklerini gösteremezler
Üstün zekâlı çocuklar, kendilerini eleştirel gözle incelerler ve acımasızca eleştirebilirler; çünkü bu çocuklar, kendilerini mükemmel tanıdıkları gibi üstünlük ve dezavantaj sayılabilecek özelliklerinin de farkındadırlar *
Üstün zekâlı çocuk özellikleri nelerdir?
Üstün Zekâlı Çocukların Genel Nitelik Belirtileri
Her anne baba çocuğunu dikkatle inceleyip ondaki farklılıkları tutmak ister Bunun temelinde kendi için özel olan çocuğunun cümbür cemaat için de özel olması arzusu yatar Ama bu, bazı çocukların diğerlerinden özel olmadığı anlamına gelmez Bir Takım çocuklar sahiden diğerlerinden daha ayrı olabiliyor Bazılarını da biz öbür sanıyoruz, çünkü çocukların neler yapabileceğini bilemiyoruz
Üstün akıl ve kabiliyet belirtileri şöyle sıralanabilir:
uzun süreli bellek, geniş kelime dağarcığı, okuduğunu kavrama başarısı, matematiksel us yürütme başarısı, tartışmalarda gelişmiş sözel beceriler sergileme, bilgisayar kullanmada akıllılık, daha güç işlerde daha başarılı olma, karmaşıklığı çözebilme, fazla yaratıcılık ve yüksek düş gücü, sonuca iyi ulaşabilme, belirgin gözlemci olma, çok ilginç fikirlere sahip olma, fazla merak, çok soru sorma, yüksek düzeyde dinamik, mizah anlayışı; sanat, bilim, geometri, mekanik, teknoloji
veya müzikte galibiyet
Üstün zekâlı çocukların bazıları, akademik bölge öncelikle elde etmek üzere pek fazla alanda üstün ya da özel kabiliyetli olurlarken bazıları ise yalnızca bir alanda üstün ve özel yeteneğe sahip olabilirler Dağıtılmış araştırmaların iki taraflı bulgularına göre üstün zekâlı çocukların genel özelliklerini aşağıdaki şekilde aranje etmek mümkündür
Üstün zekâlı çocuklar, doğumdan itibaren farklı bir gelişim düzeyine sahiptirler Diğer bebeklerden daha artı karoser ağırlığı ve irtifa uzunluğuna sahip olarak doğarlar Bebeklik çağından itibaren doğal gereksinimlerini denetim etmeyi öğrendikleri gibi, fiziksel dengelerini de öteki bebeklere oranla, çok daha erken ve çok daha basit sağlayabilirler Konuşmaya ve yürümeye erken açılmak, bu özellikteki çocukların tanılanmasında, manâlı bir etkendir
Üstün zekâlı çocukların bedensel ölçüleri, ortalamanın üzerindedir Akranlarına oranla daha uzun boylu, daha enerjik, daha dinç ve kas kontrolü daha güçlüdür
Üstün zekâlı çocuklar, sınıfındaki öteki arkadaşlarına göre, yaşça daha küçüktürler; ama kendilerinden yapması beklenen faaliyetlerden daha ileri düzeyde ve daha zorlama çalışmaları yapabilecek yeterliktedirler
Üstün zekâlı çocuklar, belli bir birikimle okula başlarlar Bunda allah vergisi getirdikleri zekâ gücünün, çocuğun ailesi ile içinde yaşadığı çevrenin ve mektep öncesi dönemdeki deneyimlerinin etkisi büyüktür
Genelde, okumayazmayı okula başlamadan önce öğrenirler Atlas, ansiklopedi, sözlük gibi uygulama kitapları da alaka alanları içine girer Her türden ve her konudan kitap okumaktan ve dağıtılmış deneyler yapmaktan hoşlanırlar
Üstün zekâlı çocuklar, çevreye aleyhinde aşırı ilgi duyar ve sürekli soru sorarlar Bunun nedeni, üstün zekâlı çocukların, kimsenin dikkatini çekmeyen ayrıntıların üzerinde fazlaca durmaları ve bunları öğrenmek istemeleridir
Üstün zekâlı çocuklar, olayların nedenleri ve etkileri üzerinde çalışmaktan hoşlandıkları için dikkatlerini bu yönde yoğunlaştırırlar
Üstün zekâlı çocukların çevrelerine karşısında aşırı ilgi duymaları, beraberinde güçlü bir gözlem ve mantık yürütme gücüne sahip olmayı gerektirir Bu çocuklar, aralarında ilişki yok gibi gözüken olaylar arasındaki bağlantıyı çok ivedi kurarlar ve bahşedilen ipuçlarından genelleme yaparlar
Üstün zihinsel yetenek, süreklidir Üstün zeka ya da özel yeteneklere sahip bir çocuk, yetişkin olduğu zaman da bu özelliğini sürdürecektir
Üstün zekâlı çocukların fiziksel ve zihinsel enerjileri yüksektir; onlar, bu enerjilerini, çalışmalarında kullanmaktan zevk duyarlar
Üstün zekâlı çocuklar, yeni karşılaştığı bir konuyu kavramakta ve konunun mantığını anlamakta gecikmez ve zorluk çekmez
Üstün zekâlı çocuklar, dikkatlerini bir konu üstünde uzun vakit yoğunlaştırabilirler Bunun nedeni üstün zekâlı çocukların, isteklerine ulaşmada, dinç bir iradeye sahip olmalarıdır
Üstün zekâlı çocukların sözcük hazineleri geniştir ve sahip oldukları bu hazineyi, yerli uygun kullanmayı severler
Üstün zekâlı bazı çocukların yazıları hoş değildir ve yazılı değerlendirmelerde başarılı olamadıkları gözlenmiştir aynı zamanda, olayları öbür açılardan görüp değerlendirirler ve ayrı, orijinal fikirlere sahiptirler
Üstün zekâlı çocuklar, sınıftaki öteki arkadaşlarına oranla, daha yüksek akademik yeteneğe sahip olmalarına rağmen, diğerlerini küçük görme, kendini beğenme gibi olumsuz davranışlar sergilemezler
Üstün zekâlı çocuklar, kıvrak zekâya sahip, hareketli ve sürekli yaratıcı faaliyetlerde bulunmayı seven çocuklardır
Sosyal önderlik özelliği çoğalan üstün zekâlı çocuklar, faaliyetin planlanması, grubun yönetilmesi ve faaliyet organizasyonu gibi işlerde, belirgin olarak öne çıkarlar Kendi koydukları kuralların geçerli olmasını ve bu kurallara uyulmasını isterler Bu özellikteki çocuklar, koymuş olduğu kurallara uyulmadığı takdirde huzursuzlaşarak tepkilerini değişik şekillerde ortaya koyarlar
Üstün zekâlı çocuklar, çoğunlukla kendilerinden büyük çocuklarla ve yetişkinlerle birlikte olmaktan hoşlanırlar Bunun nedeni, onların çok iyi bir hayal gücüne sahip olmaları, kendilerine sorulan sorulara rasyonel olarak cevap vermeleri ve tercih ettikleri oyunlarla alaka alanlarının yaşlarının üzerinde olmasıdır
Üstün zekâlı çocuklar, öteki çocuklara oranla uykuya daha eksik ihtiyaç duyarlar Ebeveynler, çocuktan muhakkak saatlerde uyumasını isteyebilirler; ama çocuk uyumaktansa, oyuncaklarıyla oynamayı veya kitaplarla ilgilenmeyi seçim edecektir
Üstün zekâlı çocuklar, kendi gereksinimlerinin olduğu dek, diğer insanların gereksinimlerinin de farkındadırlar; sosyal gelişim düzeylerinin yüksek olmasından dolayı, öteki insanlarla bir arada bulunmaktan ve onların sorunlarını paylaşmaktan haz alırlar
Üstün zekâlı bir takım çocuklar, aile içinde ve okuldaki çevresiyle düzenli ilişki kurabilmek için, sadece kendilerinden isteneni ve bekleneni yerine getirmekle yetinirler; sahip oldukları reel yeteneklerini gösteremezler
Üstün zekâlı çocuklar, kendilerini eleştirel gözle incelerler ve acımasızca eleştirebilirler; çünkü bu çocuklar, kendilerini mükemmel tanıdıkları gibi üstünlük ve dezavantaj sayılabilecek özelliklerinin de farkındadırlar *