Asrî yerkürenin en kıymetli dertlerinden bir tanesi batarya ömrü. Daha gelişmiş olan sistemlerde kuvvet tasarrufu konusunda da kıymetli adımlar atılmasına karşın mobil cihazların batarya kapasiteleri laf konusu olduğunda ortada bir zayıflık durumu olduğu da ayan beyan ortaya çıkıyor. Ohio State Üniversitesi’nden araştırmacılar, yaptıkları çalışmalar ile potasyum oksijen bataryaların katotlarında kıymetli bir değişime imza attı. Katotta gerçekleşen oksijen-metal ya da metal-hava reaksiyonları güç depolanmasını sağlıyor. Araştırmanın bulguları, güneş ve rüzgar üzere doğal güç menşelerinden elde edilen kuvvetin daha ucuza ve daha verimli biçimde depolanmasını sağlayacak.
Ohios State Üniversitesi’nden makine ve uzay havacılık mühendisliği profesörü Vishnu-Baba Sundaresan, güç hatlarında büsbütün yenilenebilir opsiyona geçiş için büyük ölçüde güç depolayabilen ve muhtaçlık anında bu enerjiyi tekrar geri verebilen sistemler kurulması gerektiğini belirtiyor. Bu türlü teknolojilerin bu hedefin gerçekleştirilmesinde anahtar rol oynadığını belirten profesör, bunun sebebi olarak ise sistemin ucuz olmasını, egzotik bir materyale muhtaçlık duymamasını ve lokal ekonomileri destekleyecek formda her mekanda üretilebileceğini söyledi.
Yenilenebilir kuvvet asılları karbon salınımı yapmadığı için global ısınmaya karşı kıymetli bir fırsat olarak görülüyor. Yeniden de bu asılların güç üretebilmeleri için güneşin parlaması ya da rüzgarın esmeye devam etmesi gerekiyor. Bu gücün daha sonra kullanılabilecek halde depolanabilmesi gerekiyor. Bu emelle da pek çok farklı kurum ve kuruluş, farklı batarya teknolojileri üzerinde çalışıyor.
Potasyum oksijen bataryalar, birinci olarak 2013 yılında keşfedilmişti. Lityum iyon pillere ve bataryalara kıyasla iki kat çokça güç depolayabilen ve daha ucuz olan bu bataryaların tasarruflarının yaygınlaşmama sebebi ise maliyetini kurtaracak kadar çok sefer tekrar şarj edilemiyor olmalarıydı.
Sorunun sebebi ise oksijenin bataryanın anot kısmıyla yansımaya girmesi ve pilin ömrünü azaltması olarak gösteriliyordu. Bu sorunu aşmak için geliştirilen modelde anot kısmı polimer ile ayrıldı, böylelikle oksijen ile anot temasının önüne geçilmiş oldu. Bu da bataryaların ömrünü en az 10 kat arttırmayı sağladı.
Araştırmacılar, gereç manasında maliyetleri lityum iyon batarya maliyetlerinin yarısının da altına indiren bu yeni pillerin elektrikli arabalarda, taşınabilir cihazlarda ve farklı ortamlarda da kullanılabileceğini söylüyorlar.
Türkiye'nin en güncel forumlardan olan forumdas.com.tr'de forumda aktif ve katkısı olabilecek kişilerden gönüllü katkıda sağlayabilecek kişiler aranmaktadır.