nicebayan
FD Üye
- Katılım
- Ara 24, 2016
- Mesajlar
- 94,678
- Etkileşim
- 2
- Puan
- 38
- Yaş
- 36
- Web sitesi
- nicebayan.com
- F-D Coin
- 90
Vahiy Nedir Vahiy Hakkında
Vahiy Fikir İlişkisi
Daha öncede belirttiğimiz gibi vahiy, Yratıcı Kudret'in çoğunlukla varlıklara, özel olarak da insanlarla münasebet kurup onları, belli konuşma ve tutumlar takınmaya çağırdığı ilahi bir aktivitedir Kesinlikle ki bu aktivitenin akılla ilişkisi vardır Ama hemen belirtelim ama, vahyin muhatabı kimsesiz, insanda yer alan zihin cevheri değildir Esasaen vahyin muhatabı, zeki insandır Öncelikle aklın da ne olduğunu öğrenmemiz gerekir
Us, (akl) kökünden mastar isimdir Sözlükte menetmek, engellemek, bağlamak, ad olarak; düşünce, kavrama, mantıklı düşünme yeteneği, anlayış, akıl demektir Sözlük anlamından yola çıkarak şöyle bir şey diyebiliriz:
Us, ilimle insanı koruyan, kale içerisine bölge, insanı mahveden yollara sürüklemeyen(26), maddeden şekilleri soyutlayarak kavram haline getiren ve kavramlar aralarında ilişki kurarak önermelerde bulunan ve karşılaştırma yapabilen zor demektir(27)
Düşünce bu anlamda 3 çeşitlilik faaliyet yapabilir:
1 Parçadan parçaya ulaşmak şeklinde (karşılaştırma)
2 Parçadan bütüne varmak şeklinde (tüme varım)
3 Bütünden parçaya ulaşmak şeklinde (tamamen gelim)
İslam tefekkür tarihinde akla çok siklet veren ve ekol olarak belli Mutezile, İslam'ın temel prensibi olan Allah fikrinin ve onun şer'i tekliflerinin akılla da bilinebileceği tezini ileri sürmüştür Mesela, Mutezilî düşünürlerden enNazzam Zihin bir insanı şeriatten evet, düşüncesiyle Allah'ın varlığını bulmalıdırdemiş Onlara tarafından akıl, Allah'ın sıfatları ve öbür dünya hayatının mahiyetini kavrayabilecek yeterliliktedir
Zihin ve vahiy aralarında ama ilişkiyi özetleyebiliriz;
Vahiy insana hitap ederken aklı ve tecrübeyi kasıt alır Bunu, vahyin insanı düşünmeye sevk eden nasslarında ve O Ulu varlığın kudret belgelerini görerek gerçeği seziş etmesini istemesinde bakmak mümkündür Şunu rahatlıkla söyleyebiliriz ki, vahiy ile düşünce arasında mutlak bir irtibat söz konusudur Çünkü ne zihin dini konularda vahye gereklilik duymadan kimsesiz varlık gösterebilecek durumdardır, ne de fikir olmadan vahyin bir önemi vardır Kısacası muhtevasının anlaşımasından vahyin akla, şeriatın hükümlerini öğrenme ve gerçekte da aklın vahye ihtiyacı vardır Ancak şurası da kesin ancak, gereksinim konusunda us vahiyden önce gelmektedir ve vahiy akla bağlıdır Çünkü ilahi hitap, aklı muhatap almaktadır Aklı olmayanın sorumluluğu da yoktur *
Vahiy Fikir İlişkisi
Daha öncede belirttiğimiz gibi vahiy, Yratıcı Kudret'in çoğunlukla varlıklara, özel olarak da insanlarla münasebet kurup onları, belli konuşma ve tutumlar takınmaya çağırdığı ilahi bir aktivitedir Kesinlikle ki bu aktivitenin akılla ilişkisi vardır Ama hemen belirtelim ama, vahyin muhatabı kimsesiz, insanda yer alan zihin cevheri değildir Esasaen vahyin muhatabı, zeki insandır Öncelikle aklın da ne olduğunu öğrenmemiz gerekir
Us, (akl) kökünden mastar isimdir Sözlükte menetmek, engellemek, bağlamak, ad olarak; düşünce, kavrama, mantıklı düşünme yeteneği, anlayış, akıl demektir Sözlük anlamından yola çıkarak şöyle bir şey diyebiliriz:
Us, ilimle insanı koruyan, kale içerisine bölge, insanı mahveden yollara sürüklemeyen(26), maddeden şekilleri soyutlayarak kavram haline getiren ve kavramlar aralarında ilişki kurarak önermelerde bulunan ve karşılaştırma yapabilen zor demektir(27)
Düşünce bu anlamda 3 çeşitlilik faaliyet yapabilir:
1 Parçadan parçaya ulaşmak şeklinde (karşılaştırma)
2 Parçadan bütüne varmak şeklinde (tüme varım)
3 Bütünden parçaya ulaşmak şeklinde (tamamen gelim)
İslam tefekkür tarihinde akla çok siklet veren ve ekol olarak belli Mutezile, İslam'ın temel prensibi olan Allah fikrinin ve onun şer'i tekliflerinin akılla da bilinebileceği tezini ileri sürmüştür Mesela, Mutezilî düşünürlerden enNazzam Zihin bir insanı şeriatten evet, düşüncesiyle Allah'ın varlığını bulmalıdırdemiş Onlara tarafından akıl, Allah'ın sıfatları ve öbür dünya hayatının mahiyetini kavrayabilecek yeterliliktedir
Zihin ve vahiy aralarında ama ilişkiyi özetleyebiliriz;
Vahiy insana hitap ederken aklı ve tecrübeyi kasıt alır Bunu, vahyin insanı düşünmeye sevk eden nasslarında ve O Ulu varlığın kudret belgelerini görerek gerçeği seziş etmesini istemesinde bakmak mümkündür Şunu rahatlıkla söyleyebiliriz ki, vahiy ile düşünce arasında mutlak bir irtibat söz konusudur Çünkü ne zihin dini konularda vahye gereklilik duymadan kimsesiz varlık gösterebilecek durumdardır, ne de fikir olmadan vahyin bir önemi vardır Kısacası muhtevasının anlaşımasından vahyin akla, şeriatın hükümlerini öğrenme ve gerçekte da aklın vahye ihtiyacı vardır Ancak şurası da kesin ancak, gereksinim konusunda us vahiyden önce gelmektedir ve vahiy akla bağlıdır Çünkü ilahi hitap, aklı muhatap almaktadır Aklı olmayanın sorumluluğu da yoktur *