iltasyazilim
FD Üye
Vakitlerin oluşmadığı yerlerde namazlar nasıl kılınır?
Zaman, namazın şartlarından birisidir İslam bilginleri arasında “süre, namazın şartıdır gerekçesiyle vakitlerin teşekkül etmediği yerlerde o vaktin namazının farz olmadığını söyleyenler varsa da, namazın esas sebebinin ilahî hitap olduğunu alarak, bu yörelerde namazların takdirle kılınacağını söyleyen âlimler çoğunluktadır (İbn Âbidîn, Reddü ’lmuhtâr, II, 1819) Hz Peygamber (sas) ’in, günlerin uzun olması sebebiyle vakitlerin fiziksel olarak belirlenemediği kıyamet öncesi günlerde namazların takdir edilerek kılınması gerektiğini belirtmesi (Müslim, Fiten ve Eşrâtu ’ssâat, 110) bu görüşe kaynaklık etmektedir Bu hadis, vakitlerin oluşmamasının namazı düşürmeyeceğini ortaya koyduğu gibi, zaman oluşmayan alan ve zamanlarda namazların, vakitleri takdir ederek kılınması gerektiğini açıkça göstermektedir Anlaşılıyor ki, ilahî hitap, Hz Peygamber (sas) ’in sünneti ve amelî tevatür gereği tüm Müslümanlar, bir günde yani 24 saatte 5 zaman namazla mükelleftirler Aksi hâlde kutuplarda ve kutuplara yakın bölgelerde olduğu gibi dünyanın bazı yerlerinde yaşayan Müslümanların bir kısmı (altı ay gece altı ay gündüz olduğu için) yılda yalnızca beş süre namaz kılacaklardır Şu hâlde, bir bölgede herhangi bir namazın vakti gerçekleşmiyorsa veya tamamen belirlenemiyorsa, o namazın vakti takdir edilerek kılınır *
Zaman, namazın şartlarından birisidir İslam bilginleri arasında “süre, namazın şartıdır gerekçesiyle vakitlerin teşekkül etmediği yerlerde o vaktin namazının farz olmadığını söyleyenler varsa da, namazın esas sebebinin ilahî hitap olduğunu alarak, bu yörelerde namazların takdirle kılınacağını söyleyen âlimler çoğunluktadır (İbn Âbidîn, Reddü ’lmuhtâr, II, 1819) Hz Peygamber (sas) ’in, günlerin uzun olması sebebiyle vakitlerin fiziksel olarak belirlenemediği kıyamet öncesi günlerde namazların takdir edilerek kılınması gerektiğini belirtmesi (Müslim, Fiten ve Eşrâtu ’ssâat, 110) bu görüşe kaynaklık etmektedir Bu hadis, vakitlerin oluşmamasının namazı düşürmeyeceğini ortaya koyduğu gibi, zaman oluşmayan alan ve zamanlarda namazların, vakitleri takdir ederek kılınması gerektiğini açıkça göstermektedir Anlaşılıyor ki, ilahî hitap, Hz Peygamber (sas) ’in sünneti ve amelî tevatür gereği tüm Müslümanlar, bir günde yani 24 saatte 5 zaman namazla mükelleftirler Aksi hâlde kutuplarda ve kutuplara yakın bölgelerde olduğu gibi dünyanın bazı yerlerinde yaşayan Müslümanların bir kısmı (altı ay gece altı ay gündüz olduğu için) yılda yalnızca beş süre namaz kılacaklardır Şu hâlde, bir bölgede herhangi bir namazın vakti gerçekleşmiyorsa veya tamamen belirlenemiyorsa, o namazın vakti takdir edilerek kılınır *