nicebayan
FD Üye
- Katılım
- Ara 24, 2016
- Mesajlar
- 94,678
- Etkileşim
- 2
- Puan
- 38
- Yaş
- 36
- Web sitesi
- nicebayan.com
- F-D Coin
- 90
Veda haccı ve veda hutbesi nedir?
Veda haccı, Hz Peygamber (sas) ’in Medine ’ye hicretinin 10 yılında (632) yapmış olduğu birincil ve son haccıdır Hz Peygamber (sas), yüz bini aşan sahabîye bu hac esnasında yaptığı söylev ile veda etmiş, İslam ’ın temel ibadetlerinden biri olan hac ibadetinin yapılış şeklini öğretmiştir Hac esnasında Hz Peygamber (sas) ’in ashabına yaptığı tarihî konuşmasına “veda hutbesi denir
Esas hak ve hürriyetler açısından, çok kayda değer olan bu hutbe, hadis kitaplarında bölümler hâlinde nakledilmiştir (Buhârî, Hac, 132; Müslim, Hac, 147; Tirmizî, Büyû, 39, Vesâyâ, 5; İbn Mâce, Vesâyâ, 6; İbn Hanbel, elMüsned, XVIII, 285) İslam tarihi kaynakları, hadis kaynaklarından bu rivayetleri tek metin biçiminde aktarırlar (İbn Hişâm, esSîre, II, 601, 604) Hz Peygamber (sas), İslam ’ın özeti olarak sunduğu veda hutbesiyle; cahiliye devrine ait bütün fena âdet ve gelenekleri yıkmıştır Esas hak ve hürriyetlerle ilgili hükümleri bildirmiştir Tüm insanların Âdem ’in çocukları olduğunu açıklama ile evrensel insan haklarına işarette bulunmuştur Irk, renk ve derslik üstünlüğünü reddederek, bütün insanlığa kılavuz olacak misal bir eşitlik anlayışını tarihe kaydetmiştir Zinanın ve aile hayatına zarar verecek her şeyin yasaklandığını haber vermiştir Aile hayatında erkek ve kadının birbirlerine karşı adalet ve vazifelerinin bulunduğunu, kadınlara iyilik ve şefkatle muamele edilmesi gerektiğini açıklamıştır Hesaplı ve sosyal hayatı felce uğratan fâizin haram kılındığını, her türlü kan davasının kaldırıldığını duyuru etmiştir Vasiyet, borç ve kefalet, yıllık düzeni hakkındaki hükümlerle birlikte; nesebin öz babadan başkasına nispet edilmesinin kötülüğünü ifade etmiştir Herkesin can, mülk ve haysiyetinin her türlü tecavüzden korunduğunu, her türlü haksızlığın yasaklandığını ve cezaların şahsî olduğunu belirtmiştir Özet Olarak, kayda değer dinî kuralları, temel hak ve görevleri, hissi, etkili ve veciz bir şekilde orada bulunan insanlara öğütleyerek, kendilerine itimat olarak bıraktığı Kur ’lahza ve Sünnet ’e sarıldıkları müddetçe sapıklığa düşmeyeceklerini müjdelemiştir En sonunda orada hazır bulunanların, dinlediklerini başkalarına aktarmalarını istemiştir (İbn Hişâm, esSîre, II, 602 604) *
Veda haccı, Hz Peygamber (sas) ’in Medine ’ye hicretinin 10 yılında (632) yapmış olduğu birincil ve son haccıdır Hz Peygamber (sas), yüz bini aşan sahabîye bu hac esnasında yaptığı söylev ile veda etmiş, İslam ’ın temel ibadetlerinden biri olan hac ibadetinin yapılış şeklini öğretmiştir Hac esnasında Hz Peygamber (sas) ’in ashabına yaptığı tarihî konuşmasına “veda hutbesi denir
Esas hak ve hürriyetler açısından, çok kayda değer olan bu hutbe, hadis kitaplarında bölümler hâlinde nakledilmiştir (Buhârî, Hac, 132; Müslim, Hac, 147; Tirmizî, Büyû, 39, Vesâyâ, 5; İbn Mâce, Vesâyâ, 6; İbn Hanbel, elMüsned, XVIII, 285) İslam tarihi kaynakları, hadis kaynaklarından bu rivayetleri tek metin biçiminde aktarırlar (İbn Hişâm, esSîre, II, 601, 604) Hz Peygamber (sas), İslam ’ın özeti olarak sunduğu veda hutbesiyle; cahiliye devrine ait bütün fena âdet ve gelenekleri yıkmıştır Esas hak ve hürriyetlerle ilgili hükümleri bildirmiştir Tüm insanların Âdem ’in çocukları olduğunu açıklama ile evrensel insan haklarına işarette bulunmuştur Irk, renk ve derslik üstünlüğünü reddederek, bütün insanlığa kılavuz olacak misal bir eşitlik anlayışını tarihe kaydetmiştir Zinanın ve aile hayatına zarar verecek her şeyin yasaklandığını haber vermiştir Aile hayatında erkek ve kadının birbirlerine karşı adalet ve vazifelerinin bulunduğunu, kadınlara iyilik ve şefkatle muamele edilmesi gerektiğini açıklamıştır Hesaplı ve sosyal hayatı felce uğratan fâizin haram kılındığını, her türlü kan davasının kaldırıldığını duyuru etmiştir Vasiyet, borç ve kefalet, yıllık düzeni hakkındaki hükümlerle birlikte; nesebin öz babadan başkasına nispet edilmesinin kötülüğünü ifade etmiştir Herkesin can, mülk ve haysiyetinin her türlü tecavüzden korunduğunu, her türlü haksızlığın yasaklandığını ve cezaların şahsî olduğunu belirtmiştir Özet Olarak, kayda değer dinî kuralları, temel hak ve görevleri, hissi, etkili ve veciz bir şekilde orada bulunan insanlara öğütleyerek, kendilerine itimat olarak bıraktığı Kur ’lahza ve Sünnet ’e sarıldıkları müddetçe sapıklığa düşmeyeceklerini müjdelemiştir En sonunda orada hazır bulunanların, dinlediklerini başkalarına aktarmalarını istemiştir (İbn Hişâm, esSîre, II, 602 604) *