iltasyazilim
FD Üye
Vedat Tek
Doğum 1873İstanbul
Ölümü 1942İstanbul
Iş Mimar
18731942 yılları aralarında yaşayan olan mimar, IUlusal Mimarlık döneminin önde gelen isimlerindendir Babası Osmanlı vezirlerinden ve Bağdat Valilerinden Giritli Sırrı Paşa ’dır Annesi ise şair ve besteci olup, tam bir elit çevre içinde büyümesine niçin olmuştur İkinci sınıfa kadar Galatasaray Lisesi ’nde aydınlatılmış yalnız 1988 yılına gelindiğinde eğitimine Paris ’te devam etmiştir Burada ilk Ecole Monge ardından Julian Akademisi ’nde fotoğraf eğitimi almıştır Paris Hoş Sanatlar Yüksekokulu ’nun sınavını kazanması sonucu mimarlık eğitimi alarak, büyük başarılara imza atmıştır Düzenlenen yarışmalara katılmayı dikkatsizlik etmeyen Vedat Tek, o kadar çok yarışmadan ödüller ile ayrılmıştır Yurda dönüşü 1897 yılına tekabül etmektedir İstanbul ’a geldikten sonra 1899 yılında Şehremaneti mimarlığında devir yapmaya başlamış, bundan sonraki yıl Sanayi Nefise Mektebine girerek mimarlık eğitimi vermeye başlamıştır Öyle fazla öğrenci yetiştirmiş olan mimar, 1908 yılında padişanın başmimarı olmuştur Bundan sonraki süreçlerde çeşitli aralıkla 27 yıl boyunca öğretmenlik yapmaya devam etmiştir
HAYATI VE BAŞLICA ESERLERİ
Mimar, Mehmet Vedat Tek Türkiye ’nin formal eğitim almış, mimarlık tasarımı ve uygulamasını yapmış ilk Türk mimar olması açısından önemlidir Eserleri ve kendisi dağıtılmış nedenlerden ötürü böylece agnostik, bunun nedenlerinden biri kendisinin Osmanlı Devleti döneminden Cumhuriyet dönemine geçişte yaşayan olması ve bu dönemde mimarlığın yalnızca müslüman olmayanların yapabileceği bir meslek olarak algılanmasıdır Hatta İstanbul ’da kendi mimarlık ofisini açmıştır ve halk müziği tarafından büyük hayretler uyandırmıştır Yalnız tüm bunlara rağmen mimariye olan tutkusu onu çok büyük işler yapmasına ihtimal tanımıştır
BAŞLICA ESERLERİ
Bu mimari eserlerinden bazıları şunlardır; Veli Efendi Hipodromu, Haydarpaşa İskelesi, Moda Vapur İskelesi, 1924 yılında TBMM Binası öncelikle sayılacak örneklerdendir Sanatçının mimari üslubu yalındır Lokal teknoloji ve değerler sistemine emrindeki kalarak çalışmayı sevmektedir Mimarlıkta ulusallıktan yana olsa da çağdaş değişimleri de peşine düşüp takip etmiştir Bu değişimleri kendine göre yorumlamış ve mimarinin sorunlarına kafa yormuştur Bu sorunları ele aldığı diğer taraftan kitap yazar mimarın öteki eserleri arasında, Ankara Gazi Köşkü, İstanbul (Çemberlitaş) Halit Bey Apartmanı, İzmit Saat Kulesi (1901), Kastamonu Hükümet Konağı (1902), Dolmabahçe Sarayının ekleri, Sirkeci Mesadet ve Limanı, Karaköy SabitbeyMuradiye ve Tahir Hanları (1935), Kuruçeşme Enver Bey Köşkleri, Yeşilköy Halit Ziya Uşaklıgil Villası sayılabilir *
Doğum 1873İstanbul
Ölümü 1942İstanbul
Iş Mimar
18731942 yılları aralarında yaşayan olan mimar, IUlusal Mimarlık döneminin önde gelen isimlerindendir Babası Osmanlı vezirlerinden ve Bağdat Valilerinden Giritli Sırrı Paşa ’dır Annesi ise şair ve besteci olup, tam bir elit çevre içinde büyümesine niçin olmuştur İkinci sınıfa kadar Galatasaray Lisesi ’nde aydınlatılmış yalnız 1988 yılına gelindiğinde eğitimine Paris ’te devam etmiştir Burada ilk Ecole Monge ardından Julian Akademisi ’nde fotoğraf eğitimi almıştır Paris Hoş Sanatlar Yüksekokulu ’nun sınavını kazanması sonucu mimarlık eğitimi alarak, büyük başarılara imza atmıştır Düzenlenen yarışmalara katılmayı dikkatsizlik etmeyen Vedat Tek, o kadar çok yarışmadan ödüller ile ayrılmıştır Yurda dönüşü 1897 yılına tekabül etmektedir İstanbul ’a geldikten sonra 1899 yılında Şehremaneti mimarlığında devir yapmaya başlamış, bundan sonraki yıl Sanayi Nefise Mektebine girerek mimarlık eğitimi vermeye başlamıştır Öyle fazla öğrenci yetiştirmiş olan mimar, 1908 yılında padişanın başmimarı olmuştur Bundan sonraki süreçlerde çeşitli aralıkla 27 yıl boyunca öğretmenlik yapmaya devam etmiştir
HAYATI VE BAŞLICA ESERLERİ
Mimar, Mehmet Vedat Tek Türkiye ’nin formal eğitim almış, mimarlık tasarımı ve uygulamasını yapmış ilk Türk mimar olması açısından önemlidir Eserleri ve kendisi dağıtılmış nedenlerden ötürü böylece agnostik, bunun nedenlerinden biri kendisinin Osmanlı Devleti döneminden Cumhuriyet dönemine geçişte yaşayan olması ve bu dönemde mimarlığın yalnızca müslüman olmayanların yapabileceği bir meslek olarak algılanmasıdır Hatta İstanbul ’da kendi mimarlık ofisini açmıştır ve halk müziği tarafından büyük hayretler uyandırmıştır Yalnız tüm bunlara rağmen mimariye olan tutkusu onu çok büyük işler yapmasına ihtimal tanımıştır
BAŞLICA ESERLERİ
Bu mimari eserlerinden bazıları şunlardır; Veli Efendi Hipodromu, Haydarpaşa İskelesi, Moda Vapur İskelesi, 1924 yılında TBMM Binası öncelikle sayılacak örneklerdendir Sanatçının mimari üslubu yalındır Lokal teknoloji ve değerler sistemine emrindeki kalarak çalışmayı sevmektedir Mimarlıkta ulusallıktan yana olsa da çağdaş değişimleri de peşine düşüp takip etmiştir Bu değişimleri kendine göre yorumlamış ve mimarinin sorunlarına kafa yormuştur Bu sorunları ele aldığı diğer taraftan kitap yazar mimarın öteki eserleri arasında, Ankara Gazi Köşkü, İstanbul (Çemberlitaş) Halit Bey Apartmanı, İzmit Saat Kulesi (1901), Kastamonu Hükümet Konağı (1902), Dolmabahçe Sarayının ekleri, Sirkeci Mesadet ve Limanı, Karaköy SabitbeyMuradiye ve Tahir Hanları (1935), Kuruçeşme Enver Bey Köşkleri, Yeşilköy Halit Ziya Uşaklıgil Villası sayılabilir *