iltasyazilim
FD Üye
vesvese nedir nedenleri hakkında data
Endişe, gizli sese denir Bir mastar olan “vesvâs kelimesinin şeytana ad olması da aynı manayla alakalıdır oysa, iblis “vesvesenin kaynağı demektir Ama örfen meşhur olan manasıyla kaygı, nefsin veya şeytanın kalbe attığı hayırsız, faidesiz, hain anı ve mülahazalara verilen bir isimdir
Vesvesenin ilk makes bulduğu yer kalptir O, burada diğer azalara yürek vasıtasıyla yayılır Onun içindir ancak, vesvesenin ilk tesiri kalpte hissedilir Tabii fakat bu etki, kabul veya red şekillerinden biri halinde tecelli eder Eğer gelen vesveseler kalpte kabul görmezse, hayalde terbiye dışı tasvirler mahiyetine bürünürler Muhayyilesi bu tasvirlerle meşgul olan insan, bir müddet daha sonra hiç haberdar olmadan kalbini de onlarla meşgul eder Zaten şeytanın istediği de budur Zira o, varmak istediği hedefe bu yolla bir kaç adım daha yaklaşmış olur
Kaygı İmanın Kuvvetindendir
Herşeyden önce şunu belirtmeliyim ama, vesvese aslâ korkulacak birşey değildir Çünkü herhangi bir şahsa vesvesenin gelmesi, onda imanın bulunduğuna alamettir Sahabei Kiram ’dan Efendimize gelip, “Ya Rasulallah, vesveseye müptelayım diyen birine, Efendimizin (sav) cevabı: “Endişe edilecek birşey değil; o mahzı imandır, imanın ta kendisidir (Müslim, İman 211; Müsned, 2456; 6106) şeklinde olmuştu Şeytan, sizde de iman sermayesi, ibadet hazinesi, namaz ve dine hizmet cevheri olduğunu bildiği içindir ancak, korsanlık yapmakta ve size karşı kesintisiz taarruzda bulunmaktadır Korsanlık, ola ki denizlerde yapılan şekliyle tarihe gömülmüştür ama, şeytana bakan yönüyle, Adem (birli) ile başlamış ve kıyamete kadar da devam edecektir
Endişe Kalbin Malı Değildir
Yürek vesveseden rahatsız olduğuna göre o kaygı kalbe mâl edilemez Çünkü eğer o, kalbin malı olsaydı, kalp ondan rahatsız ve huzursuz olmazdı; zaten böyle bir kalple iblis da uğraşmazdı
Vesveseye Maruz Yürek, Kötülerin ÇerÇöp Attığı Pınara Aynı
Meseleyi üstelik şöyle düşünebiliriz: Berrak, saf ve tertemiz bir su kaynağı düşünün fakat bu, bileşikleri, tadı ve va ’dettiği şifasıyla bütün zemzem suyu gibi bir su kaynağı cümbür cemaat göre umulan ve ünlü hale gelmiş, dünyaca da kabul edilmiş bir kutsal kevser uzantısı Hemen, hain biri geliyor, sinsice o kaynağa yaklaşıp, su üzerine badana, toz, çerçöp döküp kaçıyor Siz bunu görür görmez, “Eyvah diyorsunuz; “Pınarım bulandı, mahvoldu, pislendi ve ölüp gitti! Fakat, hakikat böyle değildir Akıcı su, üstüne atılan o çerçöpü götürecek ve safiyetini yeniden muhafaza edecektir
Vesvese İradî Olmayıp, Fiiliyata Dökülmüyorsa İnsanı Mes ’ul Etmez
Malum olduğu üzere, mükellef ve mes ’ul olmada irade ve şuur esastır Hayvanların yanısıra, mecnunlara ve aklı, şuuru uygun olmayanlara da önerge yoktur Bu itibarla gelen vesveseler iradî olarak gelmiyor ve biz planımızı, programımızı yapıp, “gel diye yürek ve us kapılarımızı bana kalırsa kendimiz aralamıyorsak, mes ’ul sayılmayız
Hassas ve Asabî Ruhlar, Şeytanın Vesvesesine Tartma Verip Vehme Kapılmamalıdır
Vesvese, İnsanın İlerlemesine Mani Olmayan Örümcek Ağı Gibidir
Endişe, Üstünde Durulmaz ve Tasa Haline Getirilmezse Hiçbir Zarar Vermez
İbadet İle Vesvesenin Manyetik Alanından Derhal Uzaklaşıp, Onun Psikolojik Tesirinden Çıkılmalıdır!
Vesveseye karşısında sizi onun manyetik alanından kurtaracak davranışlarda bulunmak fazla önemlidir Hadiste de açıklama edildiği gibi, böyle bir şey ârız olduğunda, laf gelimi insan birşeye gadaplandığında ayakta ise oturmalı oturuyorsa ayağa kalkmalı ya da kalkıp iki rekat namaz kılarak, iç dünyasında bir takım değişiklikler yaparak içerisindeki sisi, dumanı dağıtacak birşeyler yapmalıdır Evet, irade devreye sokularak, insan psikolojisine tesir edebilecek ve elde olmadan içine düşülen hava boşluğundan onu çıkaracak ya da tutulduğu elektrik akımı gibi o enerjik vakumdan onu çekip alacak, küçük de olsa mutlaka bir vesile aranmalıdır
Abdest ve Namazda “Beceriksiz mi Yaptım? Şeklindeki Vesveselere de Tartı Verilmemelidir
“Abdest ve namazımı hatalı ve eksik mi yaptım acaba? biçiminde gelen vesveselere de aldırış etmemek gerekir Böyle bir endişe birincil kez vuku buluyorsa, o abdest veya namaz baştan edilebilir Ama, mükerreren oluyorsa, mesela bir insan, abdest uzvunu yıkayıp yıkamadığından aralıksız şüpheye düşüyorsa, hiç vesveseye meydan vermeden o uzvunu yıkadığını kabul ederek namaza durmalıdır Ve tekrar namazı kaç rekat kıldığı mevzuunda vesveseye müptela ise namazının tamamlanmış olduğu kanaatiyle hareket etmelidir
Vesvesenin İlka Ettiği Şeyin Üstüne Üstüne Gidilmelidir
Vesvesenin üstünde aralıksız olarak tam tersi istikamette yürümek lazımdır Hiç kâle almadan, ağırlık vermeden, yapılan hatalı bile olsa, “Mezheplerimizden birine uyar deyip geçirmek maslahata binaen daha muvafık olur kanaatindeyim Bu türlü durumlarda başlıca olan şeytanın canını okuyup vesveseyi def etmektir *
Endişe, gizli sese denir Bir mastar olan “vesvâs kelimesinin şeytana ad olması da aynı manayla alakalıdır oysa, iblis “vesvesenin kaynağı demektir Ama örfen meşhur olan manasıyla kaygı, nefsin veya şeytanın kalbe attığı hayırsız, faidesiz, hain anı ve mülahazalara verilen bir isimdir
Vesvesenin ilk makes bulduğu yer kalptir O, burada diğer azalara yürek vasıtasıyla yayılır Onun içindir ancak, vesvesenin ilk tesiri kalpte hissedilir Tabii fakat bu etki, kabul veya red şekillerinden biri halinde tecelli eder Eğer gelen vesveseler kalpte kabul görmezse, hayalde terbiye dışı tasvirler mahiyetine bürünürler Muhayyilesi bu tasvirlerle meşgul olan insan, bir müddet daha sonra hiç haberdar olmadan kalbini de onlarla meşgul eder Zaten şeytanın istediği de budur Zira o, varmak istediği hedefe bu yolla bir kaç adım daha yaklaşmış olur
Kaygı İmanın Kuvvetindendir
Herşeyden önce şunu belirtmeliyim ama, vesvese aslâ korkulacak birşey değildir Çünkü herhangi bir şahsa vesvesenin gelmesi, onda imanın bulunduğuna alamettir Sahabei Kiram ’dan Efendimize gelip, “Ya Rasulallah, vesveseye müptelayım diyen birine, Efendimizin (sav) cevabı: “Endişe edilecek birşey değil; o mahzı imandır, imanın ta kendisidir (Müslim, İman 211; Müsned, 2456; 6106) şeklinde olmuştu Şeytan, sizde de iman sermayesi, ibadet hazinesi, namaz ve dine hizmet cevheri olduğunu bildiği içindir ancak, korsanlık yapmakta ve size karşı kesintisiz taarruzda bulunmaktadır Korsanlık, ola ki denizlerde yapılan şekliyle tarihe gömülmüştür ama, şeytana bakan yönüyle, Adem (birli) ile başlamış ve kıyamete kadar da devam edecektir
Endişe Kalbin Malı Değildir
Yürek vesveseden rahatsız olduğuna göre o kaygı kalbe mâl edilemez Çünkü eğer o, kalbin malı olsaydı, kalp ondan rahatsız ve huzursuz olmazdı; zaten böyle bir kalple iblis da uğraşmazdı
Vesveseye Maruz Yürek, Kötülerin ÇerÇöp Attığı Pınara Aynı
Meseleyi üstelik şöyle düşünebiliriz: Berrak, saf ve tertemiz bir su kaynağı düşünün fakat bu, bileşikleri, tadı ve va ’dettiği şifasıyla bütün zemzem suyu gibi bir su kaynağı cümbür cemaat göre umulan ve ünlü hale gelmiş, dünyaca da kabul edilmiş bir kutsal kevser uzantısı Hemen, hain biri geliyor, sinsice o kaynağa yaklaşıp, su üzerine badana, toz, çerçöp döküp kaçıyor Siz bunu görür görmez, “Eyvah diyorsunuz; “Pınarım bulandı, mahvoldu, pislendi ve ölüp gitti! Fakat, hakikat böyle değildir Akıcı su, üstüne atılan o çerçöpü götürecek ve safiyetini yeniden muhafaza edecektir
Vesvese İradî Olmayıp, Fiiliyata Dökülmüyorsa İnsanı Mes ’ul Etmez
Malum olduğu üzere, mükellef ve mes ’ul olmada irade ve şuur esastır Hayvanların yanısıra, mecnunlara ve aklı, şuuru uygun olmayanlara da önerge yoktur Bu itibarla gelen vesveseler iradî olarak gelmiyor ve biz planımızı, programımızı yapıp, “gel diye yürek ve us kapılarımızı bana kalırsa kendimiz aralamıyorsak, mes ’ul sayılmayız
Hassas ve Asabî Ruhlar, Şeytanın Vesvesesine Tartma Verip Vehme Kapılmamalıdır
Vesvese, İnsanın İlerlemesine Mani Olmayan Örümcek Ağı Gibidir
Endişe, Üstünde Durulmaz ve Tasa Haline Getirilmezse Hiçbir Zarar Vermez
İbadet İle Vesvesenin Manyetik Alanından Derhal Uzaklaşıp, Onun Psikolojik Tesirinden Çıkılmalıdır!
Vesveseye karşısında sizi onun manyetik alanından kurtaracak davranışlarda bulunmak fazla önemlidir Hadiste de açıklama edildiği gibi, böyle bir şey ârız olduğunda, laf gelimi insan birşeye gadaplandığında ayakta ise oturmalı oturuyorsa ayağa kalkmalı ya da kalkıp iki rekat namaz kılarak, iç dünyasında bir takım değişiklikler yaparak içerisindeki sisi, dumanı dağıtacak birşeyler yapmalıdır Evet, irade devreye sokularak, insan psikolojisine tesir edebilecek ve elde olmadan içine düşülen hava boşluğundan onu çıkaracak ya da tutulduğu elektrik akımı gibi o enerjik vakumdan onu çekip alacak, küçük de olsa mutlaka bir vesile aranmalıdır
Abdest ve Namazda “Beceriksiz mi Yaptım? Şeklindeki Vesveselere de Tartı Verilmemelidir
“Abdest ve namazımı hatalı ve eksik mi yaptım acaba? biçiminde gelen vesveselere de aldırış etmemek gerekir Böyle bir endişe birincil kez vuku buluyorsa, o abdest veya namaz baştan edilebilir Ama, mükerreren oluyorsa, mesela bir insan, abdest uzvunu yıkayıp yıkamadığından aralıksız şüpheye düşüyorsa, hiç vesveseye meydan vermeden o uzvunu yıkadığını kabul ederek namaza durmalıdır Ve tekrar namazı kaç rekat kıldığı mevzuunda vesveseye müptela ise namazının tamamlanmış olduğu kanaatiyle hareket etmelidir
Vesvesenin İlka Ettiği Şeyin Üstüne Üstüne Gidilmelidir
Vesvesenin üstünde aralıksız olarak tam tersi istikamette yürümek lazımdır Hiç kâle almadan, ağırlık vermeden, yapılan hatalı bile olsa, “Mezheplerimizden birine uyar deyip geçirmek maslahata binaen daha muvafık olur kanaatindeyim Bu türlü durumlarda başlıca olan şeytanın canını okuyup vesveseyi def etmektir *