Vird nedir, nasıl cekilir ?
kalp zikri
letaifler zikri
Vird, gunluk vazife demektir
Her gun belli miktar yapılan zikre de vird denir
Bu zikir belli miktar Kuran okumak, salavat getirmek ve tovbe istiğfar etmek de olabilir
Vird kalp icin gunluk ilac hukmundedir Kalbin gafletten uyanması ve şifa bulması icin her gun bu ilacın alınması gerekmektedir Vird, beş vakit namaz gibi muslumanın hayatına girmelidir Buyukler virdi olmayanın varidi olmaz (Eşref Ali Tanevi, Hadislerle Tasavvuf, 88) demişlerdir
Varid, manevi feyiz ve ilahi hediyeler demektir Vird, hak yolcusunun ana sermayesidir Vird Allah dostlarının sırrı kabul edilmiştir O sırra ve Allah dostluğuna ulaşmanın yolu virddir
Gafletle de olsa vird cekilmelidir Gafletle cekilen zikir, hic cekmeyip terk etmekten daha hayırlı ve kazanclıdır Cunku insan farkında olmasa da vucudu o anda Allahın zikri ile meşgul olur
Vird dersi yirmi dort saat icinde yapılabilir, ancak zikrin en faziletli vakti sabah ve akşam vakitleridir Vird dersi icin mekruh bir vakit yoktur Ancak virdle meşguliyet, farz ibadetleri geciktirmemelidir
Butun zamanlar zikir icin yaratılmıştır Allahu Tealayı sevenler Onu cok zikrederler Yuce Rabbimiz: Ey iman edenler! Allahı cokca zikredin (Enfal, 45; Ahzab, 41; Cuma, 10) gibi benzer ayetlerle muminlerden devamlı zikir istiyor
Bu zikirlerin sabahakşam her vakte yayılmasını emrediyor Kendisini cokca zikreden erkeklere ve kadınlara mağfiret ve buyuk bir mukafat hazırladığını mujdeliyor (Ahzap, 35)
İslam alimleri Allahı cokca zikreden kimselerden olmak icin once beş vakit namazın hakkıyla kılınması gerektiğini soylemişledir
Buyuk mufessir İbnu Abbas (ra) şoyle der:
Allahu Teala, farz kıldığı her ibadete bir vakit ve bir miktar tayin etmiştir Kulun bir ozru olup da bu farzı yapamadığında kendisini mazur gormuştur Ancak zikir boyle değildir
Allahu Teala, zikir icin belli bir miktar ve zaman belirtmeden: Ey iman edenler! Allahı ayakta, otururken ve yanınız uzeri yatarken cokca zikrediniz emrini vermiştir Zikri terk etmek icin aklın baştan gidip kulun deli olması dışında hicbir ozru kabul etmemiştir Bu ayette Yuce Allah sanki şoyle diyor:
Ey muminler! Gece, gunduz, karada, denizde, mukim iken, seferde, zengin ve fakirlik hallerinizde, sıhhat ve hastalık durumlarında, gizli, acık her halde Allahı zikredin Onu sabah akşam tesbih edin Boyle yaparsanız, Allah size rahmet eder, melekler de sizin icin dua ve istiğfar ederler (İbnu Ebi Hatim, TefsirulKuranilAzim, IX, 3138 Riyad, 1998; Suyuti, edDurrulMensur, VI, 618619)
Allah Rasulu (sav), ummetinin zikir delisi olmasını istiyor ve şoyle emrediyor:
Yuce Allahı o kadar cok zikredin ki, insanlar size deli desinler (Ahmed, Musned, Musned, III, 68; Hakim, Mustedrek, I, 499; İbnu Hıbban, Sahih, No:817, Heysemi, MecmauzZevaid, X, 75)
Demek ki, Yuce Allahın velisi olmak icin zikrin delisi olmak gerekiyor İnsanların deli demesi, zikir ehlinin ileri seviyedeki itaat, comertlik, mertlik ve iyilik sahibi olmasından kaynaklanıyor
Cunku gercek zikir ehlinin kalbi, Yuce Allah ile oyle bir huzur bulmuş ve kuvvet kazanmıştır ki, her şeyden cok sevdiği ve zikrettiği Yuce Mevlası yolunda canını, malını, butun imkanlarını ortaya koyar Gercek aşık, kendisi icin değil, sevgilisi icin yaşarKendini değil onu duşunur
Boyle bir kimseyi gorenler, kendileri ile kıyas ederler, hicbir şekilde onlara benzemediğini gorunce ona deli derler Halbuki gercek akıllı odur, deli ise diğerleri
Kaynaklarıyla Tasavvuf1
DrDilaver SELVİ
Semerkand
kalp zikri
letaifler zikri
Vird, gunluk vazife demektir
Her gun belli miktar yapılan zikre de vird denir
Bu zikir belli miktar Kuran okumak, salavat getirmek ve tovbe istiğfar etmek de olabilir
Vird kalp icin gunluk ilac hukmundedir Kalbin gafletten uyanması ve şifa bulması icin her gun bu ilacın alınması gerekmektedir Vird, beş vakit namaz gibi muslumanın hayatına girmelidir Buyukler virdi olmayanın varidi olmaz (Eşref Ali Tanevi, Hadislerle Tasavvuf, 88) demişlerdir
Varid, manevi feyiz ve ilahi hediyeler demektir Vird, hak yolcusunun ana sermayesidir Vird Allah dostlarının sırrı kabul edilmiştir O sırra ve Allah dostluğuna ulaşmanın yolu virddir
Gafletle de olsa vird cekilmelidir Gafletle cekilen zikir, hic cekmeyip terk etmekten daha hayırlı ve kazanclıdır Cunku insan farkında olmasa da vucudu o anda Allahın zikri ile meşgul olur
Vird dersi yirmi dort saat icinde yapılabilir, ancak zikrin en faziletli vakti sabah ve akşam vakitleridir Vird dersi icin mekruh bir vakit yoktur Ancak virdle meşguliyet, farz ibadetleri geciktirmemelidir
Butun zamanlar zikir icin yaratılmıştır Allahu Tealayı sevenler Onu cok zikrederler Yuce Rabbimiz: Ey iman edenler! Allahı cokca zikredin (Enfal, 45; Ahzab, 41; Cuma, 10) gibi benzer ayetlerle muminlerden devamlı zikir istiyor
Bu zikirlerin sabahakşam her vakte yayılmasını emrediyor Kendisini cokca zikreden erkeklere ve kadınlara mağfiret ve buyuk bir mukafat hazırladığını mujdeliyor (Ahzap, 35)
İslam alimleri Allahı cokca zikreden kimselerden olmak icin once beş vakit namazın hakkıyla kılınması gerektiğini soylemişledir
Buyuk mufessir İbnu Abbas (ra) şoyle der:
Allahu Teala, farz kıldığı her ibadete bir vakit ve bir miktar tayin etmiştir Kulun bir ozru olup da bu farzı yapamadığında kendisini mazur gormuştur Ancak zikir boyle değildir
Allahu Teala, zikir icin belli bir miktar ve zaman belirtmeden: Ey iman edenler! Allahı ayakta, otururken ve yanınız uzeri yatarken cokca zikrediniz emrini vermiştir Zikri terk etmek icin aklın baştan gidip kulun deli olması dışında hicbir ozru kabul etmemiştir Bu ayette Yuce Allah sanki şoyle diyor:
Ey muminler! Gece, gunduz, karada, denizde, mukim iken, seferde, zengin ve fakirlik hallerinizde, sıhhat ve hastalık durumlarında, gizli, acık her halde Allahı zikredin Onu sabah akşam tesbih edin Boyle yaparsanız, Allah size rahmet eder, melekler de sizin icin dua ve istiğfar ederler (İbnu Ebi Hatim, TefsirulKuranilAzim, IX, 3138 Riyad, 1998; Suyuti, edDurrulMensur, VI, 618619)
Allah Rasulu (sav), ummetinin zikir delisi olmasını istiyor ve şoyle emrediyor:
Yuce Allahı o kadar cok zikredin ki, insanlar size deli desinler (Ahmed, Musned, Musned, III, 68; Hakim, Mustedrek, I, 499; İbnu Hıbban, Sahih, No:817, Heysemi, MecmauzZevaid, X, 75)
Demek ki, Yuce Allahın velisi olmak icin zikrin delisi olmak gerekiyor İnsanların deli demesi, zikir ehlinin ileri seviyedeki itaat, comertlik, mertlik ve iyilik sahibi olmasından kaynaklanıyor
Cunku gercek zikir ehlinin kalbi, Yuce Allah ile oyle bir huzur bulmuş ve kuvvet kazanmıştır ki, her şeyden cok sevdiği ve zikrettiği Yuce Mevlası yolunda canını, malını, butun imkanlarını ortaya koyar Gercek aşık, kendisi icin değil, sevgilisi icin yaşarKendini değil onu duşunur
Boyle bir kimseyi gorenler, kendileri ile kıyas ederler, hicbir şekilde onlara benzemediğini gorunce ona deli derler Halbuki gercek akıllı odur, deli ise diğerleri
Kaynaklarıyla Tasavvuf1
DrDilaver SELVİ
Semerkand