iltasyazilim
FD Üye
Visal Orucu
Visal Orucu Nedir?
Visal Orucu Kimlere Helal Kılınmıştır?
Visal Orucu Haram Mıdır?
Iftar etmeksizin pes pese birkaç gün tutulan oruç
Visâl orucuyla ilgili olarak Allah Rasûlü (sas)'nden söylenti edilen hadisler mevcuttur Fakihler bu hadislerden istidlal ile visal orucunun hükmünü ortaya koymuslardir Ancak hadislerin farkli yorumu neticesinde degisik görüsler ortaya çikmistir
Hz Peygamber (sas) visal orucunu yasakladiginda ashâbi kirâm: Yâ Rasûlullah! Fakat sen visal orucu tutuyorsundediklerinde Hz Peygamber: Ben sizin gibi degilim Çünkü ben Rabbim tarafindan doyurulur ve sulanirimbuyurmustur (Müslim, Siyam, 56, 57) Ashab visâl orucundan caymak istemeyince Rasûlüllah onlara bir gün, daha sonra bir gün daha visal yaptirdi Bilahare üçüncü gün hilali gördüler Bunun üzerine Allah Rasûlü (sas) visal orucundan vazgeçmeyi kabule yanasmamalarindan dolayi onlara bir ibret dersi verircesine Sayet bu hilal gecikseydi size daha ziyade visal yaptiracaktimbuyurmustur (Buhârî, Savm, 48; Müslim, Siyam, 57) Tekrar bir baska hadiste Hz Peygamber Sizler orucunuzu değişik günün orucuna eklemeyiniz Hanginiz orucunu öbür günün orucuna eklemek isterse, nihayet onu sahura dek ulastirsinbuyurmustur (Buhârî, Savm, 49: Müslim, Siyâm, 38; Müsned, lI, 231, 237, 244, 315, 345, 418)
Ulemanin ihtilafina sebep olan noktalardan birisi de sahabîlerden ve tabiûndan bazilarinin visal orucu tutmalaridir Meselâ Abdullah b Zübeyr (ö 73692)'in on bes gün visal orucu tuttugu nakledilmektedir Âmir b Abdillah b Zübeyr'in Ramazanin on alti ve onyedinci günlerinde visal yaptigi, hiç bir sey yemeyip içmemek suretiyle orucuna devam edip sonradan yag ile iftar ettigi nakledilmistir Kendisine niçin böyle yaptigi soruldugunda yag bagirsaklarini islatiyor ve su cesedimden çikiyorcevabim vermistir (Ibn Hacer, Fethu'lBârî, Beyrut, ty, (Dârü'lFikr), IV, 204; Ahmed Davudoglu, Sahihi Müslim Tercemesi ve Serhi, Istanbul 1977, VI, 74)
Alimlerin bâzilari Ashabin, Ya Rasûlullah lakin sen visal orucu tutuyorsun?sorusuna, Siz benim gibi degilsiniz, visal orucu tutmak yok, demesi, Hz Peygamberin bir sahurdan digerine kadar visal orucu tutmasi; Hz Peygamber (sas)'in iki gün bir gece visal orucu tutmasindan daha sonra Cebrâilin Hz Peygambere gelerek Senin visal orucun kabul edildi, ancak ümmetine visal orucu helal degildirdemesi gibi rivayetlerden hareket ederek visal orucunun Hz Peygambere has kilindigi ve ümmete yalnızca sahura değin ruhsat verildigi görüsündedirler (Aynî, Umdetu'lKârî, Kahire 1348, XI, 74; Ibn Hacer, age, IV, 204)
Visal orucuna devam edenler Hz Peygamberin nehyettikten sonradan ashabiyla visal orucu tuttugunu, dolayisiyla bu nehyin haram kilma manasini ifade etmedigini ve onlara rahmet olmasi kendilerinden bazi seylerin hafifletilmesini ifade ettiginden yol almak suretiyle kendisine güç gelmeyen ve ehli kitaba benzemeyi kastedmeksizin visal orucu tutulabilecegini kabul etmektedirler (Ibni Hacer, age, IV, 204)
Âlimlerin çogunlugu ise visal orucunun haram olduguna hükmetmislerdir Sâfiîlerden haram ve mekruh almak üzere iki görüs vardir Imam Sâfiî (ö 204819) böyle bir orucu mahzurlu kabul etmistir Zâhirîler de haram oldugu görüsündedirler Ahmed b Hanbel (ö 241855) bazi Mâlikî fukahasi, Ibn Huzeyme (ö 311924), Ibnü'lMünzir (ö 309911) de sahurdan sahura visal orucunu caiz görmüslerdir Ebû Hanîfe (ö 150767) ve Imam Mâlik'e (ö 179795) kadar visal orucu mekruhtur ve hiç kimsenin visal yapmasi caiz degildir (Aynî, age, XI, 7076; Ibn Hacer, age, IV, 202213; Ahmed Davudoglu, age, VI, 7279)
Ashabtan bazilarinin uzun zaman yeme içmeyi terketmelerinin sebeplerine gelince: Bazilarinin visal orucuna zorlama yetirebilmeleri ve iftarlarini fakirlere tasadduk etmeleri, bazilarinin visal orucuna alismalari, bazilarinin sehvetlerine önlemek maksadiyla visal orucu tuttuklari belirtilmektedir (Ahmed Davudoglu, age, VI, 74) Gerek Kur'âni Kerîm'de ve gerekse hadisi seriflerde orta yolu tavsiye eden bir çok nass mevcuttur Bunlarin bazilari sunlardir: Kur'âni Kerîm'de; Onlar harcadiklari vakit savurganlık etmezler, pintilik de yapmayip ikisinin orasinda orta bir yol tutarlar(Furkan, 2567): Yeyiniz, içiniz müsriflik etmeyiniz(A'raf, 731); Namazda sesini o kadar yükseltme Çok da alçaltma Ikisinin arasinda yol tut(Isra, 17110) buyurulmaktadir
Hz Peygamber de kendisiyle görüsüp ayrildiktan sonra aradan bir yil geçip her tarafta karsilastiklari kisiye Seni seklin güzeldi; seni ne degistirdi?diye sordugu soruya karsilik; Sizden ayrildigimdan bu yana her gün oruç tuttumcevabini alinca Nefsine niçin azap ettin?dedi ve devamla: Ramazan ayi, ve her aydan bir gün oruçtut buyurdu (Ebu Dâvûd, Savm, 54; Nesâî, Siyâm, 76, 77; Tirmizî, Savm, II; Ibn Mâce, Siyam, 43, Müsned, V, 28; VI, 383, 384) Yeniden Hz Peygamberin yaptigi ameli ögrenen bazi sahabîlerin bir ömür boyu oruç tutacagini, bazilarinin evlenmeyecegini söylemeleri üzerine Hz Peygamber Kim benim sünnetimden yüz çevirirse benden degildirbuyurmustur (Buhârî, Nikâh, 1; Müslim, Nikâh, 5; Ebû Dâvûd, Tatavvu, 27, Ramazan, 1; Nesâî, Siyâm, 76)
Bir baska hadisinde de Bu din kolaylik dinidir Hiçbir kimse yoktur fakat, bu din hususunda kendisini zorlasin da ona şampiyon gelmesin Öyleyse orta yolu tutun, ifrat ve tefrîtin ortasini bulun(Buhârî, Imân, 29; Müslim, Münafikun, 78; Müsned V, 69)
Müslümanlara düsen vazife Allah'in Kur'âni Kerîm'de bildirdigi ve Allah Rasûlünün de açikladigi üzere ifrat ve tefritten uzaktan olarak orta yolu tutarak hareket etmesidir *
Visal Orucu Nedir?
Visal Orucu Kimlere Helal Kılınmıştır?
Visal Orucu Haram Mıdır?
Iftar etmeksizin pes pese birkaç gün tutulan oruç
Visâl orucuyla ilgili olarak Allah Rasûlü (sas)'nden söylenti edilen hadisler mevcuttur Fakihler bu hadislerden istidlal ile visal orucunun hükmünü ortaya koymuslardir Ancak hadislerin farkli yorumu neticesinde degisik görüsler ortaya çikmistir
Hz Peygamber (sas) visal orucunu yasakladiginda ashâbi kirâm: Yâ Rasûlullah! Fakat sen visal orucu tutuyorsundediklerinde Hz Peygamber: Ben sizin gibi degilim Çünkü ben Rabbim tarafindan doyurulur ve sulanirimbuyurmustur (Müslim, Siyam, 56, 57) Ashab visâl orucundan caymak istemeyince Rasûlüllah onlara bir gün, daha sonra bir gün daha visal yaptirdi Bilahare üçüncü gün hilali gördüler Bunun üzerine Allah Rasûlü (sas) visal orucundan vazgeçmeyi kabule yanasmamalarindan dolayi onlara bir ibret dersi verircesine Sayet bu hilal gecikseydi size daha ziyade visal yaptiracaktimbuyurmustur (Buhârî, Savm, 48; Müslim, Siyam, 57) Tekrar bir baska hadiste Hz Peygamber Sizler orucunuzu değişik günün orucuna eklemeyiniz Hanginiz orucunu öbür günün orucuna eklemek isterse, nihayet onu sahura dek ulastirsinbuyurmustur (Buhârî, Savm, 49: Müslim, Siyâm, 38; Müsned, lI, 231, 237, 244, 315, 345, 418)
Ulemanin ihtilafina sebep olan noktalardan birisi de sahabîlerden ve tabiûndan bazilarinin visal orucu tutmalaridir Meselâ Abdullah b Zübeyr (ö 73692)'in on bes gün visal orucu tuttugu nakledilmektedir Âmir b Abdillah b Zübeyr'in Ramazanin on alti ve onyedinci günlerinde visal yaptigi, hiç bir sey yemeyip içmemek suretiyle orucuna devam edip sonradan yag ile iftar ettigi nakledilmistir Kendisine niçin böyle yaptigi soruldugunda yag bagirsaklarini islatiyor ve su cesedimden çikiyorcevabim vermistir (Ibn Hacer, Fethu'lBârî, Beyrut, ty, (Dârü'lFikr), IV, 204; Ahmed Davudoglu, Sahihi Müslim Tercemesi ve Serhi, Istanbul 1977, VI, 74)
Alimlerin bâzilari Ashabin, Ya Rasûlullah lakin sen visal orucu tutuyorsun?sorusuna, Siz benim gibi degilsiniz, visal orucu tutmak yok, demesi, Hz Peygamberin bir sahurdan digerine kadar visal orucu tutmasi; Hz Peygamber (sas)'in iki gün bir gece visal orucu tutmasindan daha sonra Cebrâilin Hz Peygambere gelerek Senin visal orucun kabul edildi, ancak ümmetine visal orucu helal degildirdemesi gibi rivayetlerden hareket ederek visal orucunun Hz Peygambere has kilindigi ve ümmete yalnızca sahura değin ruhsat verildigi görüsündedirler (Aynî, Umdetu'lKârî, Kahire 1348, XI, 74; Ibn Hacer, age, IV, 204)
Visal orucuna devam edenler Hz Peygamberin nehyettikten sonradan ashabiyla visal orucu tuttugunu, dolayisiyla bu nehyin haram kilma manasini ifade etmedigini ve onlara rahmet olmasi kendilerinden bazi seylerin hafifletilmesini ifade ettiginden yol almak suretiyle kendisine güç gelmeyen ve ehli kitaba benzemeyi kastedmeksizin visal orucu tutulabilecegini kabul etmektedirler (Ibni Hacer, age, IV, 204)
Âlimlerin çogunlugu ise visal orucunun haram olduguna hükmetmislerdir Sâfiîlerden haram ve mekruh almak üzere iki görüs vardir Imam Sâfiî (ö 204819) böyle bir orucu mahzurlu kabul etmistir Zâhirîler de haram oldugu görüsündedirler Ahmed b Hanbel (ö 241855) bazi Mâlikî fukahasi, Ibn Huzeyme (ö 311924), Ibnü'lMünzir (ö 309911) de sahurdan sahura visal orucunu caiz görmüslerdir Ebû Hanîfe (ö 150767) ve Imam Mâlik'e (ö 179795) kadar visal orucu mekruhtur ve hiç kimsenin visal yapmasi caiz degildir (Aynî, age, XI, 7076; Ibn Hacer, age, IV, 202213; Ahmed Davudoglu, age, VI, 7279)
Ashabtan bazilarinin uzun zaman yeme içmeyi terketmelerinin sebeplerine gelince: Bazilarinin visal orucuna zorlama yetirebilmeleri ve iftarlarini fakirlere tasadduk etmeleri, bazilarinin visal orucuna alismalari, bazilarinin sehvetlerine önlemek maksadiyla visal orucu tuttuklari belirtilmektedir (Ahmed Davudoglu, age, VI, 74) Gerek Kur'âni Kerîm'de ve gerekse hadisi seriflerde orta yolu tavsiye eden bir çok nass mevcuttur Bunlarin bazilari sunlardir: Kur'âni Kerîm'de; Onlar harcadiklari vakit savurganlık etmezler, pintilik de yapmayip ikisinin orasinda orta bir yol tutarlar(Furkan, 2567): Yeyiniz, içiniz müsriflik etmeyiniz(A'raf, 731); Namazda sesini o kadar yükseltme Çok da alçaltma Ikisinin arasinda yol tut(Isra, 17110) buyurulmaktadir
Hz Peygamber de kendisiyle görüsüp ayrildiktan sonra aradan bir yil geçip her tarafta karsilastiklari kisiye Seni seklin güzeldi; seni ne degistirdi?diye sordugu soruya karsilik; Sizden ayrildigimdan bu yana her gün oruç tuttumcevabini alinca Nefsine niçin azap ettin?dedi ve devamla: Ramazan ayi, ve her aydan bir gün oruçtut buyurdu (Ebu Dâvûd, Savm, 54; Nesâî, Siyâm, 76, 77; Tirmizî, Savm, II; Ibn Mâce, Siyam, 43, Müsned, V, 28; VI, 383, 384) Yeniden Hz Peygamberin yaptigi ameli ögrenen bazi sahabîlerin bir ömür boyu oruç tutacagini, bazilarinin evlenmeyecegini söylemeleri üzerine Hz Peygamber Kim benim sünnetimden yüz çevirirse benden degildirbuyurmustur (Buhârî, Nikâh, 1; Müslim, Nikâh, 5; Ebû Dâvûd, Tatavvu, 27, Ramazan, 1; Nesâî, Siyâm, 76)
Bir baska hadisinde de Bu din kolaylik dinidir Hiçbir kimse yoktur fakat, bu din hususunda kendisini zorlasin da ona şampiyon gelmesin Öyleyse orta yolu tutun, ifrat ve tefrîtin ortasini bulun(Buhârî, Imân, 29; Müslim, Münafikun, 78; Müsned V, 69)
Müslümanlara düsen vazife Allah'in Kur'âni Kerîm'de bildirdigi ve Allah Rasûlünün de açikladigi üzere ifrat ve tefritten uzaktan olarak orta yolu tutarak hareket etmesidir *