Volkswagen idaresi son devirde Türkiye’ye yatırım yapmaya yönelmiş durumda. Cumhurbaşkanlığı kararıyla gelen teşvik de Alman araba devinin yararına olacak üzere gözüküyor.
İki gün evvel yayımlanan bir kararname ile verilen kişisel teşviğe nazaran, 100 bin adet kapasiteli yeni bir fabrika açan ya da yatırımını en az 100 bin araçlık halde genişleten yatırımcılara verilen destek devam edecek. Bu desteklere daha evvel A, B ve C segmenti araçlar dahilken artık silindir hacmi 1600 cc’nin altında olan arabalar de dahil olacak. Bu araçların ithalatında gümrük vergisi uygulanmayacak.
Yeni teşvik kararnamesi, aslında 2012 yılında Hyundai için getirilen yasanın genişletilmesi halinde tasarlandı. Getirilecek araba sayısı, teşvik dokümanında yan alan yekun araba sayısının %15’ini aşamayacak. Yani 100 bin araba üreten bir firma, 115 bin aracı devletimize gümrüksüz sokabilecek. ABD’den gelen arabalar için bu vergi şu anda %60 seviyesinde.
Bu teşvikle birlikte VW, ABD’deki stoklarını Türkiye’ye getirip gümrüksüz olarak iç piyasada satacak. Böylelikle stoklar eriyecek, Volkswagen araçları atıl durumdan çıkarabilecek. Bu da şirketin milyarlarca dolarını kurtarması mealine geliyor.
Etraf kirliliği konusunda sorun yaratan VW arabalarının üretimi hala ABD’de devam ediyor. Bu araçlar, Türkiye’de yollara çıkacak. Alman firması, dizel soruşturmalarından ötürü yaklaşık 25 milyar dolar zarara uğramıştı. Devam eden soruşturmalarda birtakım başkanların ceza alması da gündeme geliyor.
ABD’de şu anda 102 bin Volkswagen araba atıl durumda bekliyor. Bu araçlar ya yeni üretildi ya da piyasadan çekildi. Araçların ithalatı, yatırımın yüzde 20’si ödendikten sonra başlayacak ve yatırım tamamlanana kadar sürecek.
VW, ABD’de sattığı VW ve Audi marka arabalarının 382 binini geri almak durumunda kalmıştı. İzmir'e kurulması planlanan fabrika faaliyete geçerse, VW bu teşviklerden faydalanarak bu araçları Türkiye’ye gümrüksüz olarak getirebilecek.