Bu yazımızda Vtec Nedir? Vtec motor nasıl çalışır? konusunu sizlere aktarmaya çalışacağız Vtec açılımı (Variablevalve Timing and Electroniclift Contro l VTEC) subap zamanlamalarını ve ne kadar açılacağını elektronik olarak gerçekleştiren bir sistemdir
Vtec Nedir? Vtec motor nasıl çalışır? yazımızda öncelikle kam sistemi mekanizmasının nasıl çalıştığı hakkında bilgilendirme yapacağız Normalde bir benzinli motorda kam mili döndükçe sürekli sübapları açıp kapama işlemi gerçekleştirilir Bu döngü hiç değişmez sürekli aynı şekilde devam eder Vtec motorlarda ise emme sübapları için iki farklı kam profili bulunur Bu kam profili ile motora besleme şekli değişkenlik gösteriyor Vtec motorda birinci kam sitili motor düşük devirde iken devrede olan kam profili çalışır Diğeri ise yüksek devirlerde kullanılan kam profilidir Yüksek devirde subapların daha uzun süre açık kalmasını sağlar
Vtec motor kam profili üç parçadan oluşur
Vtec kam profili üç parçadan oluşur Ortada bulunan kam motor çalıştığı sürece sürekli sübaplara basma işlemi gerçekleştirir Vtec motorlarda ekstra bu kamın sağ ve solunda aynı zamanda çalışan iki kam profili eklenmiştir Bu kam profillerinin arka kısmında birer adet pim bulunur Düşük devirli çalışmalarda sadece ortada bulunan kam sübaplara basma işlemi yapar ve Vtec devreye girmez Vtec devreye girmesi için motor devrinin 5500 devdk’yı geçmesi gerekir
Vtec Nasıl Çalışır?
Vtec motorların çalışma prensibi şöyledir Sübaplara hareket veren kamlar üç parçadan oluşur ve her bir kam parçasında birer pim bulunur Bu sistem yağ basıncıyla çalışır Motor devri 5500 devdk’yı geçtiğinde yağ basıncı yükselir Yükselen yağ basıncı kam içerisinde bulunan pimleri hareket ettirir Hareket eden pimler üç kam parçacığını birbirine kilitler Düşük devirlerde bağımsız olarak hareket eden kamlar pimler sayesinde birbirine kilitlenir Yüksek devirlerde artık üç parça olan kam tek parça halinde hareket eder ve motora sübapları daha fazla açık kalır Peki bu sübapların yüksek devirlerde daha fazla açık kalması ne tür avantajlar sağlıyor Çünkü yüksek devirlerde motor silindiri içerisine havayı bir an önce almak istersiniz Çünkü yüksek devirlerde piston inip çıkarken fazla bir zamanınız yoktur içeri havayı almak için Bu nedenle valfleri olabildiğince açık tutmak istersiniz Yalnız bu durum düşük devirlerde işi aleyhinize çevirir Yakıtla havanın iyi bir karışım elde edebilmesi için havanın belli bir emilme hızına ihtiyacı vardır Bu hızı yakaladığınızda içeride oluşan türbülansla hava yakıt karışımı istenildiği düzeyde olur Düşük devirlerde Vtec açık kalır ve valflerin daha uzun süre açık kalmasını sağlarsanız hava hızlı bir şekilde hareket edemez Bu nedenle istenilen hava yakıt karışımı homojen bir şekilde gerçekleşmez Bu durum motorun verimini düşürür Honda motor Vtec sistemde amaçladığı düşük devirlerde daha ekonomik yakıt tüketimi, yüksek devirlerde ise daha performanslı bir kullanım gerçekleştirmek
Vtec Nedir? Vtec motor nasıl çalışır? yazımızda öncelikle kam sistemi mekanizmasının nasıl çalıştığı hakkında bilgilendirme yapacağız Normalde bir benzinli motorda kam mili döndükçe sürekli sübapları açıp kapama işlemi gerçekleştirilir Bu döngü hiç değişmez sürekli aynı şekilde devam eder Vtec motorlarda ise emme sübapları için iki farklı kam profili bulunur Bu kam profili ile motora besleme şekli değişkenlik gösteriyor Vtec motorda birinci kam sitili motor düşük devirde iken devrede olan kam profili çalışır Diğeri ise yüksek devirlerde kullanılan kam profilidir Yüksek devirde subapların daha uzun süre açık kalmasını sağlar
Vtec motor kam profili üç parçadan oluşur
Vtec kam profili üç parçadan oluşur Ortada bulunan kam motor çalıştığı sürece sürekli sübaplara basma işlemi gerçekleştirir Vtec motorlarda ekstra bu kamın sağ ve solunda aynı zamanda çalışan iki kam profili eklenmiştir Bu kam profillerinin arka kısmında birer adet pim bulunur Düşük devirli çalışmalarda sadece ortada bulunan kam sübaplara basma işlemi yapar ve Vtec devreye girmez Vtec devreye girmesi için motor devrinin 5500 devdk’yı geçmesi gerekir
Vtec Nasıl Çalışır?
Vtec motorların çalışma prensibi şöyledir Sübaplara hareket veren kamlar üç parçadan oluşur ve her bir kam parçasında birer pim bulunur Bu sistem yağ basıncıyla çalışır Motor devri 5500 devdk’yı geçtiğinde yağ basıncı yükselir Yükselen yağ basıncı kam içerisinde bulunan pimleri hareket ettirir Hareket eden pimler üç kam parçacığını birbirine kilitler Düşük devirlerde bağımsız olarak hareket eden kamlar pimler sayesinde birbirine kilitlenir Yüksek devirlerde artık üç parça olan kam tek parça halinde hareket eder ve motora sübapları daha fazla açık kalır Peki bu sübapların yüksek devirlerde daha fazla açık kalması ne tür avantajlar sağlıyor Çünkü yüksek devirlerde motor silindiri içerisine havayı bir an önce almak istersiniz Çünkü yüksek devirlerde piston inip çıkarken fazla bir zamanınız yoktur içeri havayı almak için Bu nedenle valfleri olabildiğince açık tutmak istersiniz Yalnız bu durum düşük devirlerde işi aleyhinize çevirir Yakıtla havanın iyi bir karışım elde edebilmesi için havanın belli bir emilme hızına ihtiyacı vardır Bu hızı yakaladığınızda içeride oluşan türbülansla hava yakıt karışımı istenildiği düzeyde olur Düşük devirlerde Vtec açık kalır ve valflerin daha uzun süre açık kalmasını sağlarsanız hava hızlı bir şekilde hareket edemez Bu nedenle istenilen hava yakıt karışımı homojen bir şekilde gerçekleşmez Bu durum motorun verimini düşürür Honda motor Vtec sistemde amaçladığı düşük devirlerde daha ekonomik yakıt tüketimi, yüksek devirlerde ise daha performanslı bir kullanım gerçekleştirmek