Şu an sizlere aktaracağımız motor tipinin, özellik olarak dünyada en fazla merak edilenlerden biri olduğunu söyleyebiliriz Ayrı mantık ve prensipler üzerine kurulu Wankel, İngilizcede “Rotary olarak geçmektedir Tükçeye çevirdiğimiz zaman bütün karşılığı da “Döner – Dönen anlamlarına geliyor acilen Türkçe karşılığı sizlere bir kasıt ifade etmeyebilir Wankel ’in çalışma şeklini anlatmaya başladığımız vakit niçin bu ismin konulduğunu anlayacaksınız Bilgihanem ’de işyeri motorlarına dair çoğu konu işledik Bunların içerisinde öteki motorlarına tarafından daha özerk olan Boxer motor vardı Çünkü sadece Porsche ve siklet olarak Subaru ’nun seçim ettiği bu ünite tipinde silindirler yanal bir hareketle çalışmaktaydı Yani bir nevi özel egzersiz şekiline sahip diyebiliriz Hibrit Motor Nedir? Nasıl Çalışır? Benzer şekilde Wankel motor da kendine has baskı üretime ve parçalara sahiptir Üniteler içerisinde faaliyet gösteren bazı parçalar Rotary tipi dediğimiz motorda yok Tarihi bakımında da doğrusu yeni sayılabilir Hatta 20 yy ’ın son icadı olan ünitesi de diyebiliriz Wankel Motor Nedir? img Wankel Motor Nedir?src http:bilgilihocamcominternaldataswankelrotarymotornedirnasilcalisiravantajlarivedezavantajlarinelerdir5c30d7fa3f14balt 1200 600Wankel, parçaların konumu ve çalışma düzeniği olarak tanıdık motorların oldukça öbür tarafını temsilcilik etmektedir Basitleştirilmiş bir inşa üstüne yapılan bu motorun, silindir ve millerinin oval bir inşa üzerinde çalıştırılması sağlanmış Piston kolu olmadan hareket sağlayan Rotary tipi motorda, iç ve dış edinmek üzere miller blogun merkezine konumlandırılmıştır Atmosferik doğru yanmalılarda basınç, emme, sıkıştırma ve atma işlemleri bambaşka noktalarda gerçekleşirken, bahsedilen motor ünitesinde olaylar iç içe gelişir Gerçekte zorluk bakımından ele alındığında şayet de firmalar bu yüzden tercihlerini Wankel ’den yanlamasına kullanmıyorlar Sizlere tarihinden bahsedecek olsak da konumuz olan üniteyi Mazda firmasından nedeniyle daha fazla biliriz Zamanında Mazda, küçük hacimlerden inanılmaz güçleri Wankel ile oluşturmayı başarmıştır Gelişim zamanlarında 2 ve 4 rotorlu (döneç) tasarlanarak araçlara entegre edilmiştir Güç bir işleyişe sahip olan Wankel, dört vuruş işlemini üç cepheli simetrik rotor mahfazanın aylaklık kısmında gerçekleştirir Blok içerisinde üçgen bir inşa vardır Tasarımsal anlamda diğer seçeneklerde göremeyeceğimiz parça pozisyonları görülür Normalde pistonların hareketini veren kam mili, Wankel ’in orta kısmına yerleştirilmiştir Geometrik şekillerden meydana getirilen yanma odasından, azami derecede sıkıştırma oranı alınır Wankel Motor Nasıl Çalışır? img Wankel Motor Nasıl Çalışırsrc http:bilgilihocamcominternaldataswankelrotarymotornedirnasilcalisiravantajlarivedezavantajlarinelerdir5c30d7fa55faealt Wankel Motor Nasıl Çalışır 1200 600Biraz önce motorun iç kısmında parçaların aldığı şekillerden ve olayların kısmi olarak nasıl gerçekleştiğinden laf etmiştik Derhal ise konuyu biraz daha açacağız Olağan bir dürüst yanmalı motorun çalışması için piston, krank mili, supap vb parçaların birbirlerine olan özveriyle sistemin hareket enerjisini kazanmasından bahsederiz Döner bir tasarıma sahip garip, yakıt hava karışımının yanması sonucunda ortaya çıkan basınçla dönme hareketi kazandırır Temel olarak motorun çalışması gerçekte üçgen bir rotor parça ve garip mili ile sürdürülür Alışılagelmiş motorun 4 adet silindiri, 16 adet supapı ve 2 adet eksantrik mili vardır 2 ya da 4 zamanlı olarak ele alınan standart ünitelerin görevi emme, sıkıştırma, yanma ve egzoz son işleyişten ibarettir Kolay bir mekanizmaya sahip Wankel, oval gövdedeki üçgen yapılı parçanın dönüşüyle aktarım, krank görevindeki garip miline geçer, oradan da hareket vites kutusuna iletilir Krank milinden farkı, dönme hareketinin direkt olarak iletiliyor olmasıdır Yukarıda bahsettiğimiz emme, sıkıştırma, yanma ve egzoz süreçleri Wankel için de geçerlidir Dört zamanlı ve su soğutmalı bir ünitedir Yalnızca yapısı gereği dört süre hareketi Wankel eksantrik miline üç tayin dönme hareketi yaptırır Emme ve egzoz manifoldları blokta müşterek durmaktadır Ateşleme bujileri de tam parelelinde durmaktadır Wankel Motorun Avantajları Nelerdir? img Wankel Motorun Avantajları Nelerdirsrc http:bilgilihocamcominternaldataswankelrotarymotornedirnasilcalisiravantajlarivedezavantajlarinelerdir5c30d7fa6bb86alt Wankel Motorun Avantajları Nelerdir 1200 600Birinci menfaat olarak Wankel ’in daha verimli olduğunu söyleyebiliriz Öteki motor tiplerine kadar yapılan testlerde %30 daha artı verimli çıkmıştır Önem bakımından ele alındığında daha hafiftir Wankel motor içerisindeki parçaların yakın noktalarda konumlandırılmasıyla oluşan enerji daha iyi değerlendirilir Rahat alanda oluşan güçlerle birlikte Wankel, düşük hacimden çok yüksek güçler üretebilir Piston yerine kullanılan rotor parça daha eksik dönüş hareketi sergilediği için yıpranma problemi de olmaz Wankel ’in teknik bilgi açısından birçok alanda üstünlüğü vardır Çünkü işlemler sayıca eksik parçayla yapılarak aktarımları da o şekilde seri ve istenilen seviyede oluyor Wankel Motorun Dezavantajları Nelerdir? img Wankel Motorun Dezavantajları Nelerdirsrc http:bilgilihocamcominternaldataswankelrotarymotornedirnasilcalisiravantajlarivedezavantajlarinelerdir5c30d7fa808ecalt Wankel Motorun Dezavantajları Nelerdir 1200 600Doğrusu dezavatajları göz önüne alındığında firmalar kadar niçin seçim edilmediğini de anlayabiliriz En ilk kez Wankel ’de en sık yaşanan conta sorunundan bahsedelim Belirttiğimiz gibi basınç ve yanmadan dolayı yüksek sıcaklıkla beraber conta kısımları sürekli aşınmaktadır ve işlevini kaybetmektedir Polimer malzemeden yapılan contanın sorunları bu zamana değin çözülememiştir Conta aşınmasıyla aralıksız sorun ise yağ sızdırmadır İşlev yetersizliği nedeniyle geçirmezlik özelliği kayboluyor ve vasıta kesintisiz yağ eksiltmeye gidiyor O yüzden kısa aralıklarda aşındığı için contanın sık değiştirilmesi gerekir Onun da sonucu tabiki maliyetli oluyor Araçlarımızda hepimiz yakacak ekonomisi konusu üzerine fazlaca eğiliriz İşte Wankel ’in bir dezavantajı da yüksek yakıt tüketimi Torku en iyi değerlerde alabilmek için yüksek devire gereklilik duyulur ve sonucunda harika artı yakacak tüketimi gerçekleşir Yakacak tüketimi konusunu araştırdığımızda karşımıza meydana çıkan ortalama tüketim 100 kilometrede 12 ile 15 litre arasındadır Ve bunun yüksek performanslı kullanımlarda 20 litreyi geçtiği söyleniyor Çağımızın en büyük sorunlarından biri olan emisyon değerleri de rotor parçalı motorda bir hayli pozitif göstermekte Wankel Motorun Tarihçesi img Wankel Motor Tarihisrc http:bilgilihocamcominternaldataswankelrotarymotornedirnasilcalisiravantajlarivedezavantajlarinelerdir5c30d7fa9531calt Wankel Motor Tarihi 1200 600Felix Wankel, 1924 yılında yaptığı laborutuvar çalışmaları sonucunda icad ettiği motorun patentini 1929 yılında almıştır Döner tasarımlı üniteyi belirlenmiş süreler içerisinde daha da geliştirerek 1933 yılında DKM32 koduyla ikinci patentini almıştır Kullanılan parçaların eksik olmasına dikkat çeken Wankel, gerçekten mantığının daha da zorlaşmasına niçin olmuş Şaşılacak olan ise yanma basıncını döner hareketle sağlayan bu motoru 1950 ’li yıllarda NSU yani Alman Audi kullanmıştır Tahlil ve geliştirme işlerine NSU ile devam edilerek bir araca entegresi gerçekleştirilir Ve o vasıta Wankel motorla dünya rekoru kırar Almanya ’da Kreiskolbenmotor olarak adlanrılmış ve 1963 yılında NSU Spider marka otomobile takılmış Gerçekte o yıllarda da farklı mantık olarak, bu motorun bütün randumanlı ve uzun süreli gidebilecek şekli oturtulmamıştı Wankel ’in yapısı ülke sınırları dışına çıkarak Amerikan GM ’nin masasına dek gitmiş GM, bu motora inanılmaz bir yatırım kararı alarak 5 yıl içerisinde 50 milyon dolardan pozitif ArGe harcaması yapmış Tatbik alanı bu süreçlerde daha da genişleyerek Ford, Datsun, Rolls Royce ve Alfa Romeo ’ya kadar uzanmıştır Yan oysa bu firmalar her ne dek faydalanma hevesli olsa da maliyet ve fena dönüş senaryolarından dolayı kaput altlarından Wankel ’i çıkarmışlar Aklımıza Wankel prensibini en çok aşılayan Mazda olmuştur Le Mans yarışlarını kazandıran motoruyla 50 yılı aşkın süredir halen daha günümüzde de geliştirilmektedir Başlıca zirveyi hangi modellerle yaptığını söyleyecek olursak RX7 ve RX8′dir 13L ’den turbo desteği ile aldığı 10 bin tayin aralığı gerçi RX8 ’in Wankel motorunu istenilen şöhrete taşıyamamıştır Çünkü tekrar devreye yüksek yakıt tüketimi girmektedir VVTi Motor Nedir? Özellikleri, Çeşitleri ve Avantajları Nelerdir? Dünyanın en teknolojik motoru olarak görülse de tarihinde anlattığımız gibi dünya firmaları teker teker kullanmayı bırakmıştır Mazda ’nın da kullanmasının sebebi emek verdiği 50 takvim geçmişten olabilir Ama ne olursa olsun çalışma mantığı normalin yani otto ve dizel motorların oldukça üzerinde Sizlere Wankel hakkındaki tüm bilgileri sunmuş olduk Kullanıcı deneyimlerine azıcık göz gezdirdiğimiz süre ömür bakımından 80 bin – 100 bin kilometre aralığında uygulama şansı vermesi de epeyce kuytu alanlarda tercih edilmesine neden olmuştur Mazda RX8 modelleri günümüzde satılıyor olsa da halk komple motor yenilemesini göze alamayarak araba seçimini değiştirebiliyor sizlere bilgilihocamcom farkıyla sunulmuştur