nicebayan
FD Üye
- Katılım
- Ara 24, 2016
- Mesajlar
- 94,678
- Etkileşim
- 2
- Puan
- 38
- Yaş
- 36
- Web sitesi
- nicebayan.com
- F-D Coin
- 90
Wilhelm Wildelband Hayatı
Wilhelm Wildelband felsefesi
Wilhelm Wildelband biyografisi
Wilhelm Wildelband (18481915)
Felsefe tarihçisi olarak büyük ün yapmıştır
Alman filozof YeniKantçı Baden Okulu'nun kurucusudur
11 Mayıs 1848'de Postdam'da doğdu 22 Ekim 1915'te Heidelberg'te öldü Ortaöğrenimini doğduğu kentte bitirdikten sonradan önce tarih okudu daha sonra filozof Lotze ve Kuno Fischer'den esinlenerek bütün çalışmalarını felsefe alanında topladı Kant'ın yapıtlarını inceleyince onun hafıza yöntemini benimsedi nesnelerin egemen birer varlık olmadığı görüşünden yola çıkarak YeniKantçı Baden Okulu'nu kurdu 1876'da Zürich 1877'de Freiburg 1882'de Strasburg 1903'ten sonradan da Heidelberg üniversitelerinde felsefe profesörü olarak ödev yaptı
Windelband'ın düşüncesinin odağını tümel geçerlik içeren değerlerin açıklanması oluşturur Ona kadar felsefenin konusu insan başarılarının kaynağı olan ve kültür varlıklarının yaratılmasına olasılık sağlayan değerleri emin bir dizge içinde toplayıp bütünleştirmektir Felsefe yeni değerler yaratamaz ama var olan değerleri dağınıklıktan kurtarmayı açıklığa kavuşturmayı amaçlar Sorunlara çözüm aranırken karşılıklı bağlantılar göz önünde tutulmalı nesneler birbirinden soyutlanmamalı tasarımla eylem güzelle hoşgörü arasındaki varlık ilişkisi düşünülmeden soruna çözüm aranmamalıdır Einleitung in die Philosophie (Felsefeye Giriş) ve Prdludien (Giriş) adlı yapıtlarından objektif bilginin tümellik ve gerekimlilik kuralına dayandığını onda toplum ve etik öğeleriyle uzlaşımcı bir özelliğin bulunduğunu ileri sürer Onun ortaya attığı bu hafıza YeniKantçılık öğretisine Baden Okulu'nun getirdiği yeniliği gösterir
Windelband'ın üstünde durduğu kayda değer bir konu da tarihtir Ona göre tarihte olayların yinelenmesi laf konusu değildir böylece tarihte genel geçerlik taşıyan değişmeyen bir yasa da yoktur öte taraftan doğada ilerleme yetkinleşme gibi evrimle ilgili gelişmeyi belirten süreçler de yoktur oysa tarihte vardır Bundan nedeniyle ama tarih insan varlığına dayanılarak açıklanabilir doğa değil İnsan çevresinde tarih olaylarının gerçekleştiği bir odaktır onun bir tarih varlığı olmasının nedeni de budur Tarihsel kültürü oluşturan öğeler insan değerlerinin de kurucu ilkeleridir bu bakımdan toplumbilimin de tarihe dayanması gerekir Toplumbilimin kapsadığı bütün sorunlar insanla bağlantılıdır
Toplumbilim değişmeyen tüm çağlar için geçerli sayılabilecek yasalar aramayı değil her dönemi kendi kültür varlıklarının biçimlendirdiği değerler bütünü olarak görmelidir Her dönem ama kendi değerleriyle anlaşılması mümkün Gerek toplumbilimin gerek tarih felsefesinin alaka alanına giren değerler birer etik kuralı değil bireylerin yaşadıkları dönemlere göre biçimlendirdikleri varlıklardır Birey geçmişten aldığını kendi yaşama ortamına uygun olanı bularak değiştirir Çünkü her değer ortaya konduğu dönemle sınırlıdır Bu durum insan doğasının dinamik oluşundan kaynaklanır
Windelband'ın geliştirdiği varsayım H Rickert E Troeltsch gibi filozoflarca benimsenerek din ve felsefe sorunlarının açıklanmasına uygulanmıştır
YAPITLARI
Gescbichte der neueren philosophie 2 deri 18781880 (Yeni Felsefenin Tarihi); Geschichte und Natunvissenschaft 1894 (Tarih ve Doğabilim) ; Platon 1900 (Platon); Über Wllensfreiheit 1904 (İstenç Özgürlüğü Üzerine); Prâludien 1905 (Giriş); Einleitung in die Philosophie 1914 (Felsefeye Giriş) *
Wilhelm Wildelband felsefesi
Wilhelm Wildelband biyografisi
Wilhelm Wildelband (18481915)
Felsefe tarihçisi olarak büyük ün yapmıştır
Alman filozof YeniKantçı Baden Okulu'nun kurucusudur
11 Mayıs 1848'de Postdam'da doğdu 22 Ekim 1915'te Heidelberg'te öldü Ortaöğrenimini doğduğu kentte bitirdikten sonradan önce tarih okudu daha sonra filozof Lotze ve Kuno Fischer'den esinlenerek bütün çalışmalarını felsefe alanında topladı Kant'ın yapıtlarını inceleyince onun hafıza yöntemini benimsedi nesnelerin egemen birer varlık olmadığı görüşünden yola çıkarak YeniKantçı Baden Okulu'nu kurdu 1876'da Zürich 1877'de Freiburg 1882'de Strasburg 1903'ten sonradan da Heidelberg üniversitelerinde felsefe profesörü olarak ödev yaptı
Windelband'ın düşüncesinin odağını tümel geçerlik içeren değerlerin açıklanması oluşturur Ona kadar felsefenin konusu insan başarılarının kaynağı olan ve kültür varlıklarının yaratılmasına olasılık sağlayan değerleri emin bir dizge içinde toplayıp bütünleştirmektir Felsefe yeni değerler yaratamaz ama var olan değerleri dağınıklıktan kurtarmayı açıklığa kavuşturmayı amaçlar Sorunlara çözüm aranırken karşılıklı bağlantılar göz önünde tutulmalı nesneler birbirinden soyutlanmamalı tasarımla eylem güzelle hoşgörü arasındaki varlık ilişkisi düşünülmeden soruna çözüm aranmamalıdır Einleitung in die Philosophie (Felsefeye Giriş) ve Prdludien (Giriş) adlı yapıtlarından objektif bilginin tümellik ve gerekimlilik kuralına dayandığını onda toplum ve etik öğeleriyle uzlaşımcı bir özelliğin bulunduğunu ileri sürer Onun ortaya attığı bu hafıza YeniKantçılık öğretisine Baden Okulu'nun getirdiği yeniliği gösterir
Windelband'ın üstünde durduğu kayda değer bir konu da tarihtir Ona göre tarihte olayların yinelenmesi laf konusu değildir böylece tarihte genel geçerlik taşıyan değişmeyen bir yasa da yoktur öte taraftan doğada ilerleme yetkinleşme gibi evrimle ilgili gelişmeyi belirten süreçler de yoktur oysa tarihte vardır Bundan nedeniyle ama tarih insan varlığına dayanılarak açıklanabilir doğa değil İnsan çevresinde tarih olaylarının gerçekleştiği bir odaktır onun bir tarih varlığı olmasının nedeni de budur Tarihsel kültürü oluşturan öğeler insan değerlerinin de kurucu ilkeleridir bu bakımdan toplumbilimin de tarihe dayanması gerekir Toplumbilimin kapsadığı bütün sorunlar insanla bağlantılıdır
Toplumbilim değişmeyen tüm çağlar için geçerli sayılabilecek yasalar aramayı değil her dönemi kendi kültür varlıklarının biçimlendirdiği değerler bütünü olarak görmelidir Her dönem ama kendi değerleriyle anlaşılması mümkün Gerek toplumbilimin gerek tarih felsefesinin alaka alanına giren değerler birer etik kuralı değil bireylerin yaşadıkları dönemlere göre biçimlendirdikleri varlıklardır Birey geçmişten aldığını kendi yaşama ortamına uygun olanı bularak değiştirir Çünkü her değer ortaya konduğu dönemle sınırlıdır Bu durum insan doğasının dinamik oluşundan kaynaklanır
Windelband'ın geliştirdiği varsayım H Rickert E Troeltsch gibi filozoflarca benimsenerek din ve felsefe sorunlarının açıklanmasına uygulanmıştır
YAPITLARI
Gescbichte der neueren philosophie 2 deri 18781880 (Yeni Felsefenin Tarihi); Geschichte und Natunvissenschaft 1894 (Tarih ve Doğabilim) ; Platon 1900 (Platon); Über Wllensfreiheit 1904 (İstenç Özgürlüğü Üzerine); Prâludien 1905 (Giriş); Einleitung in die Philosophie 1914 (Felsefeye Giriş) *